نقطه ضعف جدی برخی مسئولین عدم حضور در جمع دانشجویان

ضرورت پاسخگویی هرمقامی به دو قشر، دانشجو و رسانه

مهدیه عابدی/ مجله اینترنتی اسرار نامه

دکتر کوشکی استاد دانشگاه حکیم سبزوار و مسئول ستاد نمازجمعه سبزوار سعی کرده است در بسیاری عرصه ها از جمله فرهنگ، ورزش و رسانه حضور چشمگیر و موثری داشته باشد. انتظار می رود مسئولین با هر مشرب فکری چه اصلاح طلبی و چه اصولگرایی ارتباطی تنگاتنگ با رسانه برقرار کنند.

با توجه به اهمیتی که حوزه رسانه برای اسرار نامه دارد و متاسفانه اخیرا برخی مسئولین شهرستان نه تنها میانه خوبی با این حوزه ندارند بلکه دست به شکوائیه خوبی هم دارند سعی شده است اهمیت موضوع را گوشزد نماید.از این رو در ادامه ی موضوع عدم تعامل برخی ازنهادهای شهرستان با رسانه ها گفتگویی داشته ایم با آقای دکتر امین کوشکی رییس ستاد نماز جمعه ی سبزوار، فعال و پژوهشگر رسانه و فرهنگ و عضوهیت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه حکیم سبزواری.

به عنوان اولین سوال تعامل نهادهای شهرستان با رسانه ها و لزوم شفافیت دراین حوزه را چگونه ارزیابی می کنید؟

مشخص است هرگاه تعامل بین نهادها بیشتر باشد به شهرکمک بیشتری می شود.

در چه حوزه کمک بیشتری می کند؟

درهرحوزه ای که مدنظر باشد. درواقع با تعامل می شود بسیاری از مشکلات را حل نمود.

منظورتان ازمشکلات چیست به نظرشما مشکلات مشخص درشهرستان کدام است؟

مشکلات یعنی همان حوزه هایی که مطالبات مردم درآن بیشتر باشد ازجمله درحوزه ی خدمات شهری و مباحث فرهنگی.

به نظرشما نهادهای مرتبط با امورفرهنگی تاکنون توانسته اند دراین بابت کارساز باشند؟

طبیعتا نهادهایی که از لحاظ هزینه دستشان بازتر است اقدامات فرهنگی زیادی انجام داده اند اما با نقطه ی ایده ال فاصله دارند مثلا نگاه کمیسیون فرهنگی شورای شهر به موضوع فرهنگ یک نگاه بخشی و صرفا به بعضی از بخش های حوزه هاست مثل موسیقی یا تاتر درحالی که هنر و فرهنگ خیلی بیشتر از موسیقی و تاتراست.

آیا بین نهادهای دولتی با نهادهای غیردولتی درپاسخگویی به رسانه ها باید تفکیک گذاشت؟

خیر. نهادهای دولتی اصولا با توجه به اینکه کارشان درحوزه ی اجراست عملا باید پاسخگویی بیشتری داشته باشند.

اثرمثبت پاسخگویی و عدم پاسخگویی را درحوزه ی کارمدیران ومقامات شهری چگونه ارزیابی می کنید؟

پاسخگویی باعث افزایش اعتماد سیاسی و اجتماعی آحاد مردم به نظام می شود و زمینه ی پیگیری مطالبات مردم  می شود.

برخی از نهادهای شهرستان آن چنان که باید تعامل شایسته و مطلوبی با رسانه ها برقرار نمی کنند نظر شما در این خصوص چیست؟

به نظرمن هرمقامی که دارای مسئولیت اجرایی است و یا نماینده ی دولت درحوزه ی کاری خود است باید در شهرستان به دو قشر بیشتر پاسخگو باشد، یکی دانشجویان از طریق حضور در دانشگاه ها و برگزاری جلسات و بررسی مشکلات دانشجویان و دیگری با رسانه ها به عنوان یکی از ارکان دموکراسی. مثلا اگر شخص رییس جمهور در سطح کلان در دانشگاهی حاضرشده و جوابگوی سوالات دانشجویان و خبرگزاری هاست به همین ترتیب نماینده ی او هم در هر شهرستانی باید همین وظیفه را انجام دهد و خلاف این در واقع خلاف منویات رییس جهوردرسطح کلان می شود

به نظرشما داشتن هر نوع اعتقاد فکری سیاسی چه اصلاح طلب و چه اصولگرا مانع از پاسخگویی در سطح مدیران می شود؟

خیر. این مورد که درمورد نهادهای مختلف غیر پاسخگو مطرح است که باید پاسخگو باشند به تمامی نهادها سرایت می کند و ربطی به خط و جریان فکری آنها ندارد.

درنظام جمهوری اسلامی مردم محرم نظام هستند؟ چه توصیه هایی را برای مدیران و مقامات در شهرستان جهت تکریم مردم به لحاظ شفافیت دارید؟

تا حد زیادی بله. تکریم و محرم بودن البته دو معنی متفاوت دارند. البته که باید تکریم صورت بگیرد تا مردم احساس اطمینان خاطر نیز داشته باشند اما از طرفی مردم نیز باید سطح توقعات خود را در ذیل اختیارات و وظیفه ی مدیران بدانند.

به نظر شما آیا باید سامانه هایی برای ایجاد شفافیت و اطلاع آن در هر سازمان و نهادی وجود داشته باشد؟

ببینید وظیفه ی اطلاع رسانی درارگان های مختلف با حوزه ی روابط عمومی آنهاست. روابط عمومی ها گاهی برای انعکاس اخبار یک اداره و نهاد با خبرنگاران و رسانه ها تعاملاتی برقرار می کنند که اخبار آنها را پوشش دهد گاهی هم مشاهده می شود که برخی هزینه های زیادی را در این خصوص انجام می دهند که شفافیت لازم را ندارد البته دغدغه هایی هست که نمی شود دراین خصوص دررسانه ها مطرح کرد.

 و حرف آخر؟

به عنوان یک استاد دانشگاه عدم حضور برخی مسوولین اجرایی درسطح شهرستان، استان و کشور را در جمع دانشجویان به عنوان یک نقطه ضعف جدی درارتباط با مردم و نخبگان جامعه قلمداد می کنم.

نظرداشت:

1- در پی درج نخستین مطلب در اسرارنامه، خوشبختانه فرماندار شهرستان سبزوار مشفقانه آمادگی خود را برای  پاسخگویی حوزه ی فرمانداری اعلام نموده است. امید است این رویه خجسته به حوزه های دیگر همچون شهرداری تسری پیدا کند.

2- خانم مهدیه عابدی دانشجوی دکتر امین کوشکی در رشته علوم سیاسی هستند. متن اولیه مصاحبه بدون روتوش در اسرارنامه درج شده است. که با یادکرد دکتر کوشکی متن اصلاحی جایگزین شد.

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما