میم مثل مالیات

اظهارات رئیس اداره دارایی و سکوت معنادار صنعتگران سبزواری

ریحانه ریاحی/ مجله اینترنتی اسرارنامه


عدم رشد و توسعه صنعتی سبزوار به عنوان بزرگترین مرکز جمعیتی و اقتصادی و اداری نیمه غربی خراسان رضوی، همواره یکی از رنج هایی بوده است که به عدم توسعه همه جانبه و بروز مشکل بیکاری وسیع در بین شمار زیادی از جوانان این شهر شده است.

در علت یابی عدم رشد صنعتی سبزوار ممکن است به موانع مختلفی برخورد کنیم که گفته می شود سخت گیری ها و مانع تراشی های ادارات مالیات و دارایی و تأمین اجتماعی از جمله این علت هاست.

در همین زمینه اسماعیل نامنی، مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی سبزوار  بهمن ماه 97 در مصاحبه ای با اسرارنامه اعلام کرده بود: به طور عمده مشکلات واحدهای صنعتی به  اداره مالیات و سازمان تامین اجتماعی شهرستان بازمی گردد که متاسفانه این دو سازمان معضلی برای صعنتگران غرب خراسان محسوب می شوند و اگر از این معضلات پیشگیری نشود، امکان فرار سرمایه گذار و در نهایت تعطیلی واحدهای صنعتی را خواهیم داشت.(منبع)

از همین رو خبرنگار اسرارنامه بر آن شد تا به پیگیری این موضوع بپردازد، چرا که در این شرایط اقتصادی، بیکاری و روکودی که در حال حاضر بر کشور حاکم شده است ، اگر با فرارسرمایه گذار نیز روبرو شویم، به معنای از دست دادن فرصت ها و تشدید مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم خواهد بود.

ابتدا برای تکمیل این گزارش، سراغ مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی سبزوار رفتیم تا پیرو مصاحبه قبلی، اطلاعات بیشتری در این زمینه از او بگیریم و به گفتگوی اختصاصی در باب معضلات پیش روی صنعتگران سبزوار از ناحیه اداره مالیات بر دارایی بپردازد.  اما اسماعیل نامنی حاضر به مصاحبه ی مفصل نشد و فقط در یک مصاحبه کوتاه تلفنی، واحدهای صنعتی سبزوار را با عنوان واحدهای صنعتی سنتی توصیف کرد و گفت: متاسفانه واحدهای صنعتی در حوزه حسابداری خود، کارشناسانی آگاه ندارند و  خود را به روز نکرده اند و به خاطر ناآگاهی از تبصره های قانونی ، همیشه با  معضل مالیات دست و پنجه نرم می کنند، اما باید آنها بدانند که جهل به قانون رافع مسئولیت نیست. وی سپس از خبرنگار اسرارنامه خواست برای کسب اطلاعات بیشتر از کم و کیف مشکلات واحدهای صنعتی از ناحیه بحث های مالیاتی با خود  فعالان صنعتی این شهر گفتگو کند.

هرچند به نظر می رسد این اظهارنظر مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی سبزوار  با قول قبلی وی که سخت گیری های اداره مالیات را یکی از معضلات اصلی واحدهای صنعتی شهرستان می دانست، تضاد دارد، اما خبرنگار اسرارنامه به هرحال برای تکمیل گزارش خود، به سراغ چندین نفر از صنعتگران واحدهای صنعتی این شهر نیز رفت تا صدای آنان را به گوش مسئولان برساند، اما با وجود اینکه دائماً می شنویم سخت گیری های مالیاتی یکی از مشکلات اصلی قشر کثیری از صنعت گران سبزوار است، ولی متاسفانه اعضای این جامعه، در این زمینه همکاری لازم را نداشتند و تعدادی از آنها به طور کل حاضر به گفتگو نشدند و برخی نیز بعد از بیان مشکلاتشان، از خبرنگار ما خواستند از انتشار گلایه های گفته شده توسط آنان، خودداری کند.

در نهایت خبرنگار اسرارنامه با وجود اینکه موفق به گفتگو با صنعتگران دیار سربداران نشده بود، اما بازهم به سراغ رئیس اداره امور مالیاتی سبزوار رفت تا این موضوع را واشکافی کند و تبصره ها و قوانینی را که واحدهای صنعتی از آن آگاهی ندارند و شاید علت نارضایتی و مشکلات آنها  هم همین نا آگاهی ها بوده است، را جویا شود و در اختیار صنعتگران قرار دهد.

*****

قانون، مقابل مودیان

عباس فیض آبادی در این رابطه به خبرنگار اسرارنامه گفت: در کشور ایران، مشکل مالیات فراگیر و عُمده است و هضم مقوله پرداخت مالیات برای بنگاه های اقتصادی ممکن نیست.

وی افزود: مشکل عمده مالیات به این خاطر است که فعالان اقتصادی به طور کل شفاف سازی نکرده و با حسابرس های مالیاتی همکاری لازم را انجام نمی دهند و مدارک و دفاترشان را کتمان می کنند که این امر باعث دردسر برای ماموران مالیاتی می شود. این در حالی است که قانون مالیات مستقیم که در مجلس مصوب شده، مودیان مالیاتی (یا بنگاه های اقتصادی) را مکلف کرده است که اسناد و مدارک لازم را در اختیار ماموران دارایی بگذارند و حساب سازی نکنند و در نهایت با مامور مالیات تعامل نمایند.

وی گفت: قانون در بیش از 90 درصد موارد مالیاتی، مودیان را مورد خطاب قرار داده و مکلف می کند و در کمتر مواردی هست که مأموران دارایی را مکلف کند. مثلا قانون به مودیان مالیاتی می گوید، مکلفید اظهار نامه را پر کنید، حساب سازی نکنید، به موقع مالیات پرداخت کنید، با ماموران مالیات همکاری کافی را داشته باشید و ...

 

عدم اعتراض کارخانه سیمان، کابل خودرو و سایر شرکت های بزرگ سبزوار در امور مالیاتی

رئیس امور مالیاتی سبزوار تصریح کرد: خوشبختانه شرکت های بزرگ و سهامی عام شهرستان همچون شرکت سیمان، کارخانه قند، کابل خودرو  و... که سودشان فراگیر است و به طیف وسیعی از مردم می رسد، در بحث شفاف سازی بسیار خوب عمل می کنند و در امور مالیاتی هیچ اعتراضی ندارند. اما علت اعتراض بنگاه های اقتصادی خرد و کوچک از پرداخت مالیات، جهل به قانون است، چرا که حسابداران این بنگاه ها به اطلاعات قانون مالیات مستقیم اشرافیت کامل ندارند.

وی با بیان اینکه اختلاف بین مودیان و ماموران مالیاتی همیشه بوده است، گفت: مودیان مالیاتی مکلف اند دفاتر خود را پلمپ و ثبت کنند و تمامی موارد آیین نامه تحریریه دفاتر قانونی را رعایت نمایند که در صورت عدم رعایت، دفاترشان به موجب قانون مردود اعلام می گردد.

 

عدم اشراف مدیران مالی و هیئت مدیره برقوانین مالیاتی باعث زیان بنگاه های اقتصادی

فیض آبادی اظهار داشت: متاسفانه سوء مدیریت هیئت مدیره شرکت ها و بنگاه های اقتصادی، عدم تونایی مدیران مالی ، عدم اشراف حسابداران به قانون مالیات ها و آیین نامه تحریریه دفاتر، عدم رونق اقتصادی، عدم نقدینگی و... باعث اعتراض مردم در بحث مالیات می شود.

وی با اشاره به اینکه قانون مبنای کار اداره مالیاتی سبزوار است، افزود: ماموران مالیاتی به موجب قانون مکلف به بررسی دفاتر و تعیین میزان درآمد افراد هستند و باید دفاتر را نیز بر اساس تمامی بندها و تبصرهای آیین نامه بررسی نمایند و در سازمان ثبت و ضبط کنند و اگر اینگونه عمل نکنند، مورد بازخواست سازمان بازرسی و دیوان محاسبات کشور قرار می گیرند که در هر شهر و مرکز استان کشور نمایندگی دارند.

 

حسابداران ناآگاه به قوانین مالیات بر دارایی

رئیس امور مالیاتی ادامه داد: 99 درصد حسابداران بنگاه های اقتصادی به آیین نامه تحریریه دفاتر قانونی مسلط نیستند و تصور می کنند هرچه را در دفاتر مکتوب کنند، باید مورد تایید ماموران مالیاتی قرار بگیرد؛ اما این در حالی است که دفاتر آنها طبق آیین نامه تطبیق و بررسی می شود و از آنجایی که دفاتر پلمپ شده است، دیگر امکان تصحیح ایرادات گرفته شده، وجود ندارد.

 

شروط سنگین دولت برای معافیت های مالیاتی صنعتگران

وی برای جلوگیری از فرار سرمایه گذار و عدم تعطیلی واحدهای صنعتی گفت: از آنجایی که هزینه های سنگین مالیاتی باعث فرار سرمایه می شود، مجلس باید قوانینی وضع نماید که شفاف و آسان باشد. همچنین باید قوانین در جهت حمایت از واحدهای تولیدی وضع شود ، تا از تعطیلی واحدهای صنعتی جلوگیری گردد، نه اینکه برای معافیت مالیاتی ده ها شرط گذاشته شود که رعایت آن شروط برای یک واحد تولیدی بسیار دشوار است.

 

دستگاه های دولتی، عریض و طویل و کم فایده

رئیس اداره امور مالیاتی سبزوار افزود: چندین دستگاه عریض و طویل دولتی نظیر صنعت، معدن، تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی داریم که باید از صنعتگران حمایت کنند، اما کار تخصصی حمایتی انجام نمی دهند. مثلا اداره تعاون و کار، فقط یک پروانه بهره برداری برای واحدهای تولیدی صادر می کند اما هیچ نظارت و کنترل وحمایت دیگری انجام نمی دهد. یعنی آیا وظیفه اش تنها صدور یک پروانه است؟ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گویا فقط پیگیر حق و حقوق کارگران است اما آیا این تنها وظیفه اش است یا وظایف بزرگتری در قبال فعالان صنعتی و اقتصادی دارد؟

 

بانک های وظیفه نشناس

عباس فیض آبادی همچنین گفت: بانک ها نیز به اسم تولید، تسهیلات می دهند اما در عمل تسهیلاتشان در امور غیر مرتبطی  صرف می شود. فقط بانک مسکن است است که به صورت تخصصی پیگیری می کند و تا شروطش تحقق پیدا نکند، تسهیلاتی نمی دهد. اما برعکس بانک ملی تسهیلاتی به اسم تولید می دهد ولی هیچ نظارت و کنترلی ندارد و وام گیرندگان نیز سراغ برج سازی یا خرید ماشین، زمین و املاک و ... می روند و به طور کل وام در جای دیگری خرج می شود. بنابراین بانک ها نیز مقصرند.

 

جای خالی حمایت های عملی دولت از تولیدگران

فیض آبادی با اشاره به اینکه بنگاه های اقتصادی مورد حمایت دولت قرار نمی گیرد، اظهار داشت: اگر هدف دولت، اشتغال و تولید است، پس باید حسابرسی مالیاتی شرکت های تولیدی که نقش بزرگی در اشتغال دارند، توسط سازمان حسابرسی رسیدگی شود و از دست ماموران مالیاتی خارج گردد، به این خاطر که سازمان حسابرسی می تواند زیان و سود را در بنگاه ها شناسایی کند و ایرادات را برطرف نماید و در نهایت آنها را حمایت کند تا زمانی که فعالیت شان رونق بگیرد و  بعد از رونق کارشان از آنها مالیات بگیرد.

وی ادامه داد: دولت در عمل  به فکر تولید و اشتغال نیست و متاسفانه مالیات خود را تحت هر شرایطی می گیرد و به اینکه واحد تولیدی چقدر تحت فشار است، هیچ توجهی ندارد.

این مقام مسئول در پایان به خبرنگار اسرارنامه گفت: در قانون، مراحل مختلف و متعددی برای اعتراض به مالیات اعلامی از سوی اداره های مالیات پیش بینی شده که باید اصناف و مودیان مالیاتی با این قانون به خوبی آشنا باشند. البته سازمان مالیاتی نیز باید آموزش لازم را به اصناف و مودیان مالیاتی بدهد و حدالامکان مواردی را از طریق رسانه ها اطلاع رسانی نماید تا صنعتگران کمتر با این معضل مواجه شوند.

طراح اینفوگرافیک: سمیرا واعظی نژاد

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما