گفتگو با مردی که خانه اش را به سفر می برد؛

هیچ خانه ای ماشین مسافرتی آقای عزتی نمی شود

 
ریحانه ریاحی/ مجله اینترنتی اسرارنامه
 
چه خوب می شود اگر بتوانی برای سفر کردن تمام زندگی ات را با خود ببری! یعنی چمدانت آنقدر بزرگ باشد؛ که برای هیچ چیز جا کم نیاوری. مثلا تمام لباسهای گرم و زمستانی، یا ظرف و ظروف آشپزخانه ات، یا کاناپه و تلویزیون محبوب و گلدانهای دوست داشتنی خانه ات! اصلا کاش می شد آدمها خانه هایشان را پشت اتومبیل هایشان بار بزنند و بزنند به دل سفر! و سقف خانه هایشان همیشه بالای سرشان باشد. دیگر نه نیازی به هتل های لاکچری هست؛ نه دغدغه ی خرید بلیط و نه جا ماندن از قطار، اتوبوس و هواپیما ؛ که لاکچری ترین جای دنیا، همان خانه است و  از قدیم گفته اند که هیچ جا مثل خانه ی خود آدم نمی شود. کاش بشود همه ی قواعد دست و پاگیر را بشکنی و ساده سفر کنی. ساده بخوری، بنوشی و زندگی کنی. و  یک روز، در جایی از سفر ساده ات، خودت می مانی و ماشین با معرفتی که تا هرکجای دنیا بروی؛ پا به پایت می آید.
 
احمد عزتی معلم زنده دل و باصفای سبزواری، قریب 7 سال است که با وَن مسافرتی خود که 46 آپشن دارد، با کمترین هزینه از زیبایی های جهان بهره می برد و از تجربیاتش برای ما می گوید.
«به سادگی زندگی کن، بهتر زندگی کن» شعار او بود که آن را  تکرار می کرد و آنچنان شاد و بشاش بود که گاهی حسرت آن چهره ی پر لبخندش را می خوردم.
 
گویا او به دنبال حس رهایی و آزادی بود و  در واقع برای برآوردن آرزویش که سفر به دور دنیا و دیدن فرهنگ های متفاوت و کشورهای مختلف است، دست به چنین کاری زده بود.
 
 
«وَن فاو» مسافرتی اَم 46 آپشن دارد
 
وَن فاوی که در حال حاضر دارم دارای پلاک کابوتاژ  Cabotage است، یعنی با این پلاک به تمام کشورهای جهان می توانی سفر کنی. کاپوتاژ در واقع گرفتن اجازه از گمرک برای خروج ماشین از کشور است.
 
همچنین خودرواَم 46 آپشن دارد که با این آپشن ها می توان سفر راحتی را حتی به دورترین مناطق داشت. آپشن ها شامل: *اینورتر ۱۲ به ۲۲۰ ولت *‏ژنراتور بنزینی استارتی*‏چای ساز *‏قهوه جوش*‏شارژر انواع گوشی با ۴خروجی*‏شارژر دوربین های دیجیتال*‏شبکه ی دیجیتال تلویزیونی*‏شبکه ماهواره ای تلویزیونی*‏دو مانیتور lcd*‏کولر گازی درجا ایتالیایی*‏بخاری درجا ایتالیایی*‏حمام صحرایی با منبع صد لیتری ضد جلبک*‏تخت خواب*‏سه گانه سوز*‏موتور ۲۴۰*‏محافظ برق کولر*‏پشتی تاشو صندلی عقب*‏پلاک کاپتاژ*‏ledداخل اطاق*‏کمپرسور باد*‏نردبان فلزی*‏کفپوش چمن مصنوعی*‏سنسور دنده عقب*‏فیلم برداری همزمان جلو و عقب خودرو *‏پنج درب*‏درب کشویی اتوماتیک*‏سیستم پخش تصویری*‏سیستم ساب*‏آمپلی فایر ۱۴۰۰ وات*‏میکروفن و آژیر آمبولانسی و پلیسی*‏خوش بو کننده ی اتوماتیک داخل خودرو*‏تابلو پیام نما در عقب خودرو*‏پروژکتورهای قوی در بالای خودرو*‏سیستم دوبل خنک کننده موتور*‏led قوی داخل کاپوت جلو*‏دو صندوق محافظت از بار*‏کابل ۳۰متری رابط برق*‏چراغ خطر گردان*‏ledمخالف راهنما در جلو و اطراف خودرو*‏پرده ی جدا کننده جلو و عقب خودرو*‏کفکش ۱۲ولتی جهت پر کردن منبع حمام صحرایی*‏قطب نما*‏شیشه های برقی جلو*‏آینه های برقی*هفت سال تخفیف بیمه*‏یکسال بیمه ی کامل*‏پنج کپسول آتش نشانی*‏حشره کش برقی*‏دو باطری اتمی۷۲آمپر اتمی* دو دینام* یخچال کمپرسور ۱۲ولت خودروی*‏چادر مسافرتی..... می باشد.
 
همچنین بنده خودم عضو  کانون جهانگردی هستم  و گواهینامه م بین المللی است و با این مزایا  به راحتی حق عبور و مرور از مرز را دارم. 
 
 
پیاده سازی تجربیات توریست ها در وَن مسافرتی 
 
از آنجایی که اهل سفر و تفریح هستم و به مسافرت های زیادی حتی قبل از خرید ون می رفتم، با توریست ها در  شهرهای مختلف ایران آشنا شدم و با دیدن خودروهای آنها این ایده به ذهنم رسید که چرا من نتوانم مانند آنها به راحتی و با هزینه کم سفر کنم. اینگونه شد که با صحبت و مشورت با آنها از تجربیاتشان بهره گرفتم و آن تجربیات را در وَن خود پیاده کردم و اکنون خودم صاحب وَن مسافرتی مجهز به همه امکانات لازم هستم.
 
 
باید به کنجکاوی های مردم عادت کرد
 
تنها مشکلی که در ایران گاهی با آن روبرو می شوم تفتیش زیادی است که توسط ماموران راهنمایی و رانندگی اِعمال می شود که این کار باعث می شود نزد خانواده ام خجالت زده شوم. ولی چاره ای نیست، زیرا آن هم به خاطر مسائل امنیتی صورت می گیرد.
 
همچنین در این موقعیت باید به نگاه ها و کنجکاوی های مردم عادت کرد. خصوصاً که من دوست دارم همانگونه که خودم با تجربیات دیگران توانستم چنین خودرویی را آماده کنم، تجربیاتم را نیز در اختیار مردم بگذارم.
 
 
تمام آپشن ها را خودم به تنهایی اجرا کردم
 
تمام آپشن ها از جمله کارهای الکترونیکی، نصب وسایل، برق کشی و ... را خودم به تنهایی و ذهنی انجام داده ام. شبانه کار می کردم و در آماده سازی آن ها مشقت و رنج زیادی دیدم و حتی همسایه ها از سر وصداهایی که ایجاد کرده بودم کلافه شده بودند. 
 
ضمنا هر ایده ای که به ذهنم می رسد همان موقع آن را اجرا می کنم و حدود هفت سال است که این ماشین را خریده ام و هرسال نسبت به سال قبل بر اساس نیازهای خود و مسافران(خانواده و ...)، امکانات جدیدی به آن اضافه می کنم و تمام آپشن ها برحسب ضرورت اجرا می شود.
 
 
سه ماه تابستان فقط برای سفر ...
 
بنده از آنجایی که فرهنگی هستم ؛ تا قبل از بازنشستگی سه ماه تابستان را که زمان تعطیلات بنده بود به همراه خانواده به طور کامل در سفر می گذارندیم. خوشبختانه خانواده ام نیز با من همراه هستند به گونه ای که حتی برنامه ریزی های سفر را قبل از گفتن من انجام می دهند.
 
 
تبریز و بازنشستگی
 
از دو ماه قبل که بازنشسته شده ام، برای ادامه زندگی به همراه خانواده تبریز را انتخاب کرده ام. زیرا تبریز شهری زیبا و ارزان است که بیشتر کالاها چون در صنایع همان شهر تولید می شود بدون واسطه گری و با قیمت مناسبت تر به دست مصرف کننده می رسد. به همین خاطر برای من یکی از شهرهای ایده آل محسوب می شود. 
 
همچنین از آنجایی که تبریز یک شهر توریستی است، می خواهم در این شهر با ماشینم از حضور گردشگران درآمدزایی کنم. ضمن اینکه ارمنستان و ترکیه از کشورهای نزدیک به این شهر هستند و سفر به آن کشورها از مبدأ تبریز بسیار راحت و کم هزینه است و برای بنده که صاحب خودروی مسافرتی هستم این موارد بسیار مهم است.
 
 
بایک تیر چند نشان 
 
کسی که با ون مسافرتی بنده سفر کند، علاوه بر اینکه خودروی ما وسیله حمل و نقلی برای سفر به خارج از کشور محسوب می شود، آنها را از اقامت در هتل و هزینه های گزاف آن بی نیاز می کند. همچنین از آنجایی که بنده به زبان ارمنی و ترکی مسلط هستم، می توانم به عنوان لیدر آنها را در سفر همراهی کنم و از این بابت برای آنها مشکلی در خرید و یا معرفی اماکن دیدنی  پیش نمی آید.
 
 
نیاز به اسپانسر مالی دارم
 
یکی از اهدافم برای آینده این است که  تلویزیون شهری در ماشینم نصب کنم و به هر کشوری که سفر می کنم ، تصاویری از نقاط گردشگری کشور به همراه صنایع دستی ایران را در آن پخش کنم تا کشور ایران و زیبایی هایش به دیگر ملل دنیا معرفی شود تا انشاالله به جذب توریست برای کشورمان بیانجامد. اما برای این کار نیاز به حامی مالی دارم و از هموطنان عزیز می خواهم در این مسیر حمایتم کنند.
 
 
با کمترین هزینه سفر می کنم
 
خودرو بنده سه گانه سوز است و خوشبختانه برای استفاده از هر نوع سوختی از جمله بنزین، CNG و LPG محدودیتی برایم وجود ندارد و در هر کشور از هر سوختی که مقرون به صرفه تر باشد استفاده می کنم و همچنین سوخت مورد نیاز اجاق گازمان از همان گاز LPG (گاز مایع) که بسیار ارزان تر است، تأمین می شود.
 
 
چاپ کتاب
 
این مژده را به سفر دوستان عزیز بدهم که کتابی با موضوع سفر به سه کشور ارمنستان ، گرجستان و ترکیه را نوشته و در دست چاپ دارم که تمام تجربیاتم از سفرهای مختلف به این کشورها را در آن گردآوری کرده ام و به کسانی که می خواهند به این کشورها سفر کنند و اطلاعات و تجربه لازم را ندارند بسیار کمک می کند.
 
 
حمام صحرایی و توالت فرنگی پرتابل
 
حمامی که در ماشینم ایجاد کرده ام قابلیت استفاده در هر مکانی از جمله داخل شهرها و اماکن عمومی را ندارد و این تنها ایرادی است که در حال تلاش برای برطرف کردن آن هستم. بر خلاف مشکل حمام، خوشبختانه با نصب توالت فرنگی پرتابل مخزن دار مسافرتی یکی از بزرگترین مشکلاتی که مسافران با آن درگیر هستند، را برطرف کرده ام و هیچ مشکلی برای سرویس بهداشتی ندارم.
 
 
خاطره ای شیرین
 
بنده همیشه مسیرهای صعب العبور و کوهستانی را برای تفریح انتخاب می کنم و از همین رو یکی از جاده های نزدیک به شهر خرم آباد در استان لرستان را بسیار دوست دارم زیرا بعد از گذشتن از مسیری طولانی و صعب العبور به یک دشت وسیع لاله های واژگون می رسیم که تابستان ها معمولا به همراه خانواده ام به آنجا می رویم. و آن زمان نیز موسم برگزاری عروسی عشایر است. یادم می آید که سال های اول ابتدا با ورود  ما متعجب می شدند ولی از آنجایی که تلویزیون در خودرو داشتم و برنامه های تلویزیونی را پخش می کردم، به خصوص زمانی که از شبکه خراسان رضوی تصویر حرم امام رضا نمایش داده می شد، آنها بسیار لذت می بردند و تصور میکردند خودرو بنده از حرم آمده و به گرمی از ما استقبال می کردند و  به همین خاطر یک مرتبه از حرم برایشان هدیه ای خریدم که خیلی خوشحال شدند.
 
*****
تا قبل از آشنایی با آقای عزتی و ماشین هیجان انگیز مسافرتی اش، من هم از آن دسته افرادی بودم که همیشه اعتقاد داشتم، هیچ کجا خانه خود آدم نمی شود. اما حالا دیگر می گویم هیچ خانه ای ماشین مسافرتی آقای عزتی نمی شود! ماشینی که هم بوق دارد و هم آشپزخانه. هم صندلی و تایر و ترمز دارد و هم اتاق خواب و بالکُن و حمام، اصلا خانه ای است، برای خود. خانه ای که هم می توان در آن آرام گرفت و هم با آن به دور دست ها سفر کرد...
 
به همین خاطر وقتی که بعد از انجام این مصاحبه از خانه...، نه ببخشید از ماشین آقای عزتی پیاده می شدم، به دلم وعده دادم که حداقل برای یک بار هم که شده، همسفر این ماشین رویایی و خانه با صفا و خانواده با نشاط شوم . خصوصا حالا که آنها مشتاق این هستند که خانه ماشینی خود را با مسافران علاقه مند شریک شوند، پس این بهترین فرصت است که سفر یا شاید سفرهایی خاطره انگیز و متفاوت در خانه ای ماشینی را تجربه کنیم. تجربه ای با طعم سَبُک سفر و آرامش دلنشین خانه...
 
 
 
نظرت را بنویس
comments

توصیه می کنم اصول گزارش نویسی رو یاد بگیرین....

سلام خيلي گزارش خوبي بود دمتان گرم تا مي تونيد از اين گزارشها تهيه کنيد

گزارش خیلی ضعیف بود
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما