به مناسبت روز زن

آشنایی با شماری از بانوان موفق و فعال اجتماعی در دارالمومنین سبزوار

دارالمومنین سبزوار با پیشینه تاریخی چند هزارساله خود ، از گذشته های دور تا به امروز همواره به عنوان یکی از مراکز فرهنگی خراسان و حتی یکی از مهدهای تمدن ایران زمین محسوب می شده است و از همین رو به نام ها و صفت هایی نظیر شهر دیرینه های پایدار ، شهر دانشوران بیدار ، دیار سربداران و ریشه فرهنگی خراسان معروف شده است.
این جایگاه برای سبزوار به دست نیامده است ، جز با بهره گیری از توان و تلاش مردان و زنان فرهیخته ای که با تمام وجود برای پیشرفت واعتلای شهر و دیار خود کوشیده اند.
دراین میان چنان که ذکر شد قطعاً حضور و نقش موثر زنان سبزواری پابه پای مردان در شکل گیری و ادامه حیات پربار فرهنگی و اجتماعی این شهر تأثیر به سزایی داشته است.
با این حال متأسفانه به نظر می رسد تا کنون چنان که باید و شاید پژوهش مدون و کاملی در خصوص نقش و نحوه حضور زنان سبزواری در عرصه های اجتماعی شهر و دیار خود انجام نشده است.

حتی پژوهشگران برجسته و کوشایی نظیر شادروان محمودبیهقی در کتاب سبزوارشهر دانشوران بیدار و آقای حسن مروجی در کتاب ارزشمند تذکره سخنوران بیهق ، در میان خیل بی شمار مردان دانشور و فاضلی که در منطقه سبزوار بزرگ مورد بررسی و معرفی قرار داده اند ، به جز دو یا سه نفر زن فاضل ، دیگر هیچ زنی را در حلقه دانشوران و شخصیت های برجسته منطقه سبزوار بزرگ معرفی نکرده اند.

به عنوان مثال در کتاب تذکره سخنوران بیهق نوشته پژوهشگر فرهیخته آقای حسن مروجی تنها سه بانوی سبزواری آن هم در حدود یکی دو قرن اخیر مورد معرفی قرار گرفته اند.
این خانم ها عبارتند از : صابره چشمی ، صدیقه روحانی و فاطمه عربشاهی.

با این حال این به معنای آن نیست که زنان سبزواری در شکل گیری جریانات اجتماعی این شهر نقشی نداشته اند . همچنین بدین معنا هم نیست که مولفان کتاب های سبزوار شهر دانشوران بیدار و تذکره سخنوران بیهق ، عمداً یا سهواً موضوع زنان را از نظر دور داشته اند. بلکه این موضوع می تواند دلایل مختلفی داشته باشد . از جمله شاید یکی از دلایل ، این باشد که در جامعه سنتی ایران ، معمولاً به زنان اجازه داده نمی شد که در عرصه های اجتماعی نمود ظاهری پیدا کنند و تمام نقش آنان عمدتاً در اندرونی خانه ها خلاصه می شد.

البته همان زمان هم قطعاً زنان به صورت غیرمستقیم نقش مهم خود را در عرصه اجتماع با پرورش فرزندان و کم کردن برخی وظایف از دوش مردان ، ایفا می کرده اند ، اما از حضور مستقیم زنان در عرصه اجتماع خبری نبوده است و اگر مواردی هم از حضور و مشارکت مستقیم زنان در امور اجتماعی بوده ، به پیروی از وجود همان روحیه و نگاه صرفاً مردسالارانه ، معمولاً حضور زنان کمتر در حافظه تاریخ ثبت و ضبط شده است.

با این حال در یک قرن اخیر در همه جهان تحولی شگرف در وضعیت زنان ایجاد شد و در ایران اسلامی این تحول در وضعیت زنان از دوران پهلوی با سبک و سیاق خاص خود آغاز گردید و در دوران حکومت جمهوری اسلامی ایران ، شکل مطلوب خود را پیدا کرد.

به ویژه در دوران پس از انقلاب اسلامی ایران با شرایط مناسبی که برای خانم ها ایجاد شد ، به یک باره شاهد آن هستیم که تعداد زیادی از بانوان در سرتاسر کشور از جمله در دارالمومنین سبزوار با حفظ حرمت و ارزش های زنانه خود در عرصه های مختلف اجتماعی حضور پیدا می کنند.

پیش از این مجله اینترنتی اسرارنامه در مقاله ای مفصل نقش و جایگاه زنان در عرصه اجتماعی ایران را با تأکید بر زنان سبزواری در بخش کاغذ کاهی همین مجله مورد بررسی دقیق قرار داده است که شما گرامیان می توانید برای مطالعه این مطلب هم اکنون به پیوند زیر مراجعه نمایید :
اما اینک اسرارنامه در راستای رسالت فرهنگی خود ، برای اولین بار تصمیم دارد، فعالیت ها و حضور موثر شماری از زنان موفق سبزواری در عرصه های اجتماعی این شهر که عمدتاً در حدود نیم قرن اخیر سربرآورده اند ، را مورد بررسی قرار داده و به معرفی مختصری از برخی از این بانوان بپردازد.

این پژوهش در مدتی کوتاه و بنا به برخی دلایل به صورتی شتابناک و به انگیزه گرامیداشت سالروز ولادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) و روز مقام زن و مادر انجام شده است. امید که با وجود همه نقایص احتمالی ، نقطه مناسبی برای شروع پژوهش های کامل تر بعدی در خصوص زنان موفق سبزواری باشد.


امجد ناوی : خانم امجد ناوی یکی از اولین بانوان مطرح سبزوار در عرصه فعالیت های اجتماعی و مذهبی و فرهنگی در نیم قرن اخیر است که در خانواده خوشنام و اصیل ناوی در دیار سربداران متولد شده است.
وی موسس مکتب نرجس سبزوار می باشد که این کار را با حمایت بانوی با فضیلت استاد طاهایی بنیانگذار اصلی مدارس علمیه نرجس در مشهد و دیگر شهرهای کشور انجام داده است.
 معروف است که خانم ناوی ، بانویی معتقد و روشنفکر و اهل تحقیق ، پژوهش و مطالعه به ویژه در زمینه مسائل دینی و مذهبی بوده است. وی در سالهای پیش از انقلاب در منزل خود به صورت هفتگی اقدام به برگزاری جلسات قرآن می کرده است. و بسیاری از بانوان فعال قرآنی سبزوار دردوره کنونی ، از شاگردان و تربیت یافتگان کلاس های درس او هستند.
در واقع چنانکه منابع معتبر نقل می کنند ، حرکت های اجتماعی وی زمینه ساز ایجاد روحیه اعتماد به نفس در زنان سبزواری شد و تأثیر زیادی بر فعالیت های بعدی جامعه زنان دیار سربداران گذاشت.
علاوه بر آنچه تا کنون گفته شد ، باید بگوییم ، بانو امجد ناوی همچنین یکی از خیرین به نام سبزوار است که ساخت مسجد خیابان قائم توسط او انجام گرفته و نام آن بانوی خیر بر سردر این مسجد حک شده است.
وی همسر حاج عباس آقا بابایی یکی از قدیمی ترین و شایسته ترین معلمان سبزوار بوده است.
این زوج فرهیخته سبزواری در کوچه افتخار نزدیک به خیابان قائم که یکی از محلات قدیمی و اصیل شهر سبزوار است ، منزلی بزرگ و اعیانی داشتند که معماری آن به سبک قدیمی بود و در حیاط با صفای منزل آنان حوض بزرگ و عمیقی وجود داشت که همواره ده ها ماهی قرمز در آن به چشم می خورد.
این بانوی توانمند سبزواری فرزند موفقی نیز به نام مهندس علی آقابابایی دارد که هم اکنون از موقعیت اجتماعی خوبی در کشور برخوردار است و برای مدتی مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران بوده است.
مهندس علی آقابابایی با وجود داشتن مسوولیت های سنگین شغلی ، مانند مادرمرحومش یکی از خیرین سبزوار است و حمایت های موثر او از آسایشگاه خیریه معلولین ذهنی امیرالمومنین سبزوار باعث شده به تصمیم هیأت امنا ، بر سردر ورودی آسایشگاه خیریه مذکور نام «امجد آغا ناوی» مادر فرهیخته و فقید مهندس آقابابایی حک شود. (منبع)

 



فاطمه عربشاهی : وی از معدود زنان توانمند سبزواری است که نام او در کتبی که تا کنون در خصوص مشاهیر این شهر نوشته شده ، ذکر گردیده است.
پژوهشگر فرهیخته سبزواری آقای حسن مروجی در کتاب "تذکره سخنوران بیهق" این بانوی فاضل را به شرح زیر معرفی کرده است :
«فاطمه عربشاهی فرزند میرزا حسین محدث عربشاهی و همسر استاد فقید حاج سید علینقی امین در سال 1303 در سبزوار تولد یافت همسرش از علما و استادان و ائمه جماعت بود. و صاحب تألیفات بسیار. عربشاهی مانند بسیاری از افراد خاندان صاحب ذوق و اندیشه است. اشعار او پیشترها در مجله باغ طائب و اخیراً در ماهنامه حافظ که متعلق به فرزندش پروفسور امین است نشر گردیده . عربشاهی 2 فرزند ذکور (سیدحسن و سیدمحمد) و 3 فرزند اناث دارد که همه تحصیلکرده و اهل علم و ادبند و صاحب آثار علمی و ادبی آقا سید محمد به جای پدر امامت جماعت مسجد تهران پارس را دارد و به تألیف و تدریس نیز مشغول است.»
نمونه ای از اشعار بانو عربشاهی :
 رباعی
رویم سیه و نامه سیه سر در پیش
هستم خجل از فعل بد و غفلت خویش
برفضل تو روی آورم ای بنده نواز
بخشا گنهم گرچه بود از حد بیش

          *     *     *

 « رفته است »
وفا و مهر و محبت زمردمان رفته است
عداوت آمده از دوستی نشان رفته است
وفای عهد مجو دیگر از چنین مردم
چرا که عاطفه از پیر و از جوان رفته است
وفای عهد بد از مردمان دین پرور
فروغ دین ز دل خلق این زمان رفته است
شعار هست ولی نیست هیچ کار و عمل
در این میانه حقیقت هم از جهان رفته است
نماز خواندن بی روح ای بسا عجب است
عجب که روح عبادت هم از میان رفته است
خدای حافظ دین است و حافظ قرآن
ولی به سعی و عمل بنده در جنان رفته است
تو اهل علم و عمل باش ای "عربشاهی"
چه قدر غصه ی تن می خوری چو جان رفته است
درجه فضل و کمال این بانوی توانمند سبزواری به حدی است که برخی اهالی ادبیات نسبت به او ابراز احترام وارادت کرده اند.
به طور مثال سیروس امیرمنصوری شاعر ارومیه ای ساکن تهران که از نزدیک خانم عربشاهی را می شناسد در وصف او شعری زیبا سروده است که در نشریه حافظ به مدیریت و سردبیری پروفسور سیدحسن امین فرزند خانم عربشاهی منتشر شده است.
 
 
 
صدیقه روحانی : از شواهد و قراین موجود چنین بر می آید که وی یکی از نخستین بانوان سبزواری است که تحصیلات دانشگاهی را تجربه کرده است.
زیرا در کتاب هایی که در خصوص شخصیت های سبزواری منتشر شده از جمله در کتاب های تذکره سخنوران بیهق به قلم معلم فرهیخته و پژوهشگر پرتلاش خطه سربداران آقای حسن مروجی و کتاب سبزوار شهر دانشوران بیدار به قلم استاد محمود بیهقی ، پیش از صدیقه روحانی از هیچ زن مطرح دیگری که از تحصیلات عالی برخوردار باشد ، نام برده نشده است.
روحانی که در ایام پیش از انقلاب اسلامی ایران در دانشکده ادبیات دانشگاه مشهد در مقطع لیسانس تحصیل کرده ، از کلاس درس اساتید برجسته ای نظیر دکتر احمد علی رجایی و دکتر غلامحسین یوسفی ادیب ، نویسنده و استاد برجسته ادبیات فارسی بهره برده است.
از دیگر نکات قابل توجه در معرفی شخصیت اجتماعی خانم روحانی می توان به چندین سال ریاست او بر یکی از مدارس معروف دخترانه در شهر سبزوار به نام دبیرستان گوهر شاد اشاره کرد.
وی در سال 1373 بازنشسته شده است.
روحانی مانند اکثر اعضای خانواده اش از طبع شاعری برخوردار بوده و تعدادی از اشعار او در کتاب های سبزوار شهر دانشوران بیدار و تذکره سخنوران بیهق منتشر گردیده است.
 

حاجیه خانم وهاب زاده : وی یکی از بانوان خیر و توانمند سبزوار در عرصه فعالیت های قرآنی و مذهبی و فرهنگی است که از روحیه مدیریت قوی و قدرت اجرایی بالایی برخوردار است.
 او سالهاست که تصدی حسینیه ابوالفضلی خیابان رضوی را برعهده دارد.حسینیه ای که در سرتاسر سال معمولاً به خوبی فعالیت دارد و تا کنون پذیرای برگزاری بسیاری از مراسمات دینی و مذهبی شهروندان سبزواری بوده است.
درواقع حسینیه ابوالفضلی خیابان رضوی که با تلاش و پشتکار بانو وهاب زاده تأسیس شده و رونق گرفه است ، در ابتدا منزل کوچکی بوده که از طرف یک فرد خیر وقف امور مذهبی شده است.
حاجیه خانم وهاب زاده نیز در این منزل به تدریس قرآن مشغول شده و به مرور تمام تلاش خود را برای رونق فعالیت های مذهبی در این محل به کار برده تا اینکه سرانجام حسینیه ابوالفضلی را در همان ساختمان دایر کرده و در سال های اخیر با خریداری و افزودن چند ساختمان از ساختمان های مجاور ، این حسینیه را گسترش داده و به رونق رسانیده است.
گفتنی است از جمله فعالیت های حسینیه ابوالفضلی خیابان رضوی برگزاری جلسات روخوانی و تفسیر قرآن ویژه خانم ها در طول سال است . اما فعالیت های این حسینیه تنها به خانم ها محدود نیست بلکه همه ساله در ایام مذهبی نظیر دهه اول محرم میزبان برگزاری یک هیأت عزاداری ویژه آقایان است و خانم وهاب زاده خود جزء حامیان و مدیران این هیأت می باشد.
فعالیت های حاجیه خانم وهاب زاده تنها در امور مذهبی مربوط به حسینیه ابوالفضلی خیابان رضوی محدود نمی شود ، بلکه وی در ایام مختلف سال با ترتیب دادن کاروان های مسافرتی ، بانوان سبزواری را به سفرهای زیارتی یا سیاحتی در داخل و خارج از کشور اعزام می کند.
 

باجی ساعت : وی یکی از مدرسان قدیمی و مشهور قرآن کریم در دارالمومنین سبزوار است که با نام مستعار باجی ساعت معروف شده است.
خانم دکتر هاله حمیدی مقدم یکی از شاگردان قدیمی باجی ساعت می باشد که در ایام کودکیش از مکتب درس این بانوی سبزواری بهره برده است.
حمیدی مقدم که خود سالهاست افتخار معلمی دروس الهیات و معارف دینی را در مدارس و دانشگاه های سبزوار و برخی دیگر از شهرهای کشور دارد و اینک در سنین نزدیک به بازنشستگی شغلی است ، خاطرات خود از کلاس های درس باجی ساعت را چنین شرح می دهد :
«باجی ساعت با اینکه یک معلم سنتی بود و از تحصیلات رسمی به شکل امروز برخوردار نبود ، اما روش تدریس بسیار خوبی داشت. اوایل منزل ایشان در کوچه کلاه فرنگی (یکی از محلات قدیمی سبزوار) بود و شاگردانش با قرآن هایی که از خانه به همراه می آوردند در به سبک مکتب خانه های قدیم روی زمین و دورتا دور حیاط با صفای منزل می نشستند و از این معلم با تجربه درس قرآن می آموختند.»
دکترهاله حمیدی مقدم همچنین در خصوص روش های سخت گیرانه باجی ساعت به رسم معلمان همان زمان می گوید : «به طور کل در گذشته معلم ها اکثراً بسیار سخت گیر بودند و باجی ساعت نیز روش های سخت گیرانه ای داشت. اما طوری نبود که شاگردان را از کلاس درس دلسرد و دلزده کند. بلکه اتفاقاً روش های تدریس ایشان در روحیه من تأثیرات مثبت بسیار زیادی برجای گذاشت و شاید یکی از دلایلی که در آینده هنگام تحصیلات دانشگاهی رشته الهیات را انتخاب کردم و اینک سالهاست که در مسیر معلمی علوم دینی قرار گرفته ام ، همان تأثیرات مثبتی باشد که از روش تدریس باجی ساعت پذیرفتم و هم اکنون خود را از این جهت مدیون ایشان می دانم»
گفتنی است باجی ساعت در سال های اخیر به دلیل مدت های طولانی فعالیت در زمینه معلمی قرآن به عنوان یکی از خادمان پیش کسوت قرآنی در سبزوار مطرح شد و رسماً از سوی مسوولان شهرستان مورد تقدیر قرار گرفت.

شکوه اقدس شفقی : یکی از معلمان قدیمی سبزوار و همسر استاد حسین ممتحنی معروف به حمید سبزواری شاعر آرمانگرای انقلاب است.
خانم شفقی ،علاوه بر اینکه افتخار چنددهه معلمی برای فرزندان این شهر را دارد ، در موفقیت استاد سبزواری در زمینه مبارزات انقلابی و سرودن اشعارخاطره انگیز حماسی ، نیز نقش موثری داشته است.
به طوری که فاطمه بهبودی نویسنده کتاب شب بوهای خانه قلهک (شرح زندگی خانواده استاد حمید سبزواری) در مصاحبه های مطبوعاتی خود پیرامون نقش خانم شفقی در موفقیت های شاعرآرمانگرای انقلاب ، چنین گفته است :
بانو شکوه شفقی در دوره هایی از زندگی مشترکش با استاد سبزواری ، زمانی که همسرش در کوران مبارزات سیاسی مجبور بوده برای فرار از خطر مأموران رژیم پهلوی به شهرهای دیگری از جمله اسفراین ، مشهد و تهران بگریزد ، هدایت زندگی خانوادگی و تربیت فرزندان را به تنهایی بر عهده می گرفته است. خانم شفقی حتی در هنگام اولین زایمان ، از شوهر دور بوده و سختی های زیادی را متحمل شده است ، اما با وجودهمه سختی ها هرگز همراهی و یاری خود را از شوهرش دریغ نکرده است.» (منبع)
خود استاد سبزواری نیز ارادتی ویژه نسبت به همسرش دارد . به همین دلیل زمانی که برای مدتی به اجبار از همسرش دور شد و به تنهایی در تهران سکونت گزید ، برای بانو شفقی که آن زمان در سبزوار سکونت داشت و به خدمت معلمی مشغول بود ، قطعه شعر سوزناکی سرود که چند بیت اول آن به شرح زیر است :
بي تو اي نازنين همسر من
هيچ داني مرا زندگي چيست؟
مي زنم دم که تا زنده باشم
زنده ام زنده، اين زندگي نيست
تا ز تو دورم اي يار دلبند
سيل اشكم به رخساره جاري ست
با غم دوري ات اي دلارام
كي توان زيستن، چون توان زيست؟
...

حشمت امیری فر : همسر سرهنگ فرامرز ناوی ، که بعد از مرگ شوهرش کارهای خیر او را ادامه داده و دو مدرسه و یک باشگاه ورزشی ویژه بانوان به مردم سبزوار اهدا کرده است.

نسرین چیتی : نسرین چیتی مدیر عامل موفق موسسه خیریه بیماران خاص و صعب العلاج حضرت علی اصغر (ع) سبزوار یکی از بانوان موفق سبزواری است که در سال 84 پس از 30 سال خدمت خالصانه در آموزش و پرورش بازنشسته شد و سال 89 به دعوت اعضای هیات مدیره موسسه به سمت مدیر عاملی موسسه خیریه بیماران خاص و صعب العلاج علی اصغر (ع) سبزوار منصوب شد. (منبع)

دکتر ژیلاآگاه : پزشک متخصص زنان و زایمان و یکی از چهره های سرشناس اجتماعی سبزوار است که در دوره دوم شورای شهر ، توانست رأی اعتماد شمار زیادی ازمردم به ویژه جامعه زنان را به خودجلب کند تا یکی از دوبانویی باشد که تا کنون در جمع مدیران شهری سبزوار راه یافته اند.
دکترآگاه در حال حاضر بیشتر در تهران سکونت دارد.

زهرا شیرازی : وی بانویی پرتوان با پشتکاری مثال زدنی است که در حال حاضر مدیریت اجرایی موسسه فرهنگی و هنری کیاسبزبیهق را که یکی از موسسات خوشنام فرهنگی و هنری در سبزوار است ، برعهده دارد.
شیرازی همچنین پیش از این به مدت دوسال بر کانون هنرمندان سبزوار ریاست کرده است و این کانون در سال های ریاست شیرازی موفق شد در میان شهرستان های خراسان رضوی مقام اول را به خود اختصاص دهد.
این بانوی هنرمند در سال 1348 در خانواده ای مذهبی در شهر سبزوار متولد شده است.
 شیرازی به دلیل ذوق سرشار هنری و توانمندی های بالای اجتماعی که دارد ، در سال های اخیر به یکی از مدیران موفق و اثرگذار در زمینه فعالیت های فرهنگی و هنری سبزوار تبدیل شده است که از ارتباطات و محبوبیت زیادی میان قشر جوان و هنرمند دیار سربداران برخوردار است.
رزومه کاری او به صورت تیتر وار به شرح زیر است :
1- مدیراجرایی موسسه فرهنگی هنری کیاسبز بیهق
2- مدیرکانون هنرمندان سبزوار در سال های 87 و 88
3- عضو انجمن شعر فروردین
4- مدیراجرایی نکوداشت حمید سبزواری
5- مسئول دبیرخانه شانزدهمین جشنواره تئاتر استانی
6- مدیرداخلی آموزشگاه تئاتر عرشیا
7- دبیرجشنواره تئاتر تک بازیگر فجر سال 88
8- فرهیخته نمونه حوزه فرهنگی و هنری در سومین نشست فرهیختگان جوان سبزوار سال
گفتنی است ، همسر زهرا شیرازی ، آقای حسین فدایی است که یکی از هنرمندان پیشکسوت و مطرح تئاتر در دارالمومنین سبزوار می باشد و سابقه فعالیت های هنری او در عرصه تئاتر به پیش از انقلاب بر می گردد.
 

فهیمه محسنی ثانی : وی یکی از فعالان جوان و پرکار عرصه فرهنگی و قرآنی شهرستان سبزوار است.
محسنی ثانی در خانواده ای اصیل و متدین زاده شده است . پدرمرحومش یکی از خیرین مدرسه ساز سبزوار و از بانیان صندوق قرض الحسنه جاویدان است که این صندوق تا به امروز با رعایت دقیق شرایط اسلامی و به معنای واقعی به صورت یک صندوق قرض الحسنه به فعالیت مشغول است.
فهیمه محسنی ثانی در بزرگسالی به پیروی از منش خانوادگیش فعالیت در زمینه های قرآنی ، فرهنگی و اجتماعی را برگزید و توانمندی های فرهنگی وی با ارائه طرح و برپایی نمایشگاه سوغات سرای سبزوار در یکی از سالهای میانی دهه 1380 در حاشیه کمربندی جنوب شهر در محلی که بعد ها پارک لاله ساخته شد ، به اثبات رسید.
برپایی چنین نمایشگاه گسترده ای در آستانه عید باستانی نوروز در مسیر جاده بین المللی مشهد - تهران موجب شد که در آن سال توجه شمار زیادی از مسافران نوروزی به توانمندی های شهر سبزوار در زمینه سوغاتی های سبزوار اعم از کلوچه سنتی ، صنایع دستی ، ادویه جات ذبیحی و قند بلالی و ... جلب شود و با توقف و خرید فراوان سوغاتی های سبزوار توسط مسافران در آن نمایشگاه ، هم زمینه معرفی توانمندی های فرهنگی و تاریخی دیارسربداران فراهم آمد و هم به درآمدزایی برای برخی فعالان اقتصادی این شهر منجر شد.
از دیگر افتخارات فهیمه محسنی ثانی این است که اولین موسسه قرآنی سبزوار را به صورت یک موسسه چند منظوره قرآنی ، فرهنگی و هنری با نام خورشید رضوان در سال 1387 در این شهر تأسیس کرده است.
وی همچنین در کنار افرادی نظیر سیدنورالله رضوی ، محمدرضا محسنی ثانی ، امام جمعه معزز سبزوار حاج آقای ابراهیمی و ... جزء یکی از موسسان دانشکده علوم قرآنی سبزوار است که برای استقرار این دانشکده در دیار سربداران زحمات فراوانی متحمل شد.
گفتنی است دانشکده های علوم قرآنی معمولاً در شهرهای مراکز استان تأسیس می شوند و برای تأسیس چنین دانشکده ای در خراسان در میان برخی شهرستان ها رقابت وجود داشته است. با این حال دانشکده علوم قرآنی در مهرماه 90 در سبزوار آغاز به کار کرد تا ارزشمندترین یادگار مادی و معنوی ای باشد که برای همیشه از تیم موسس آن در شهر سبزوار برجای می ماند.
لازم به ذکر است فهیمه محسنی ثانی ، در حال حاضر به واسطه همه فعالیت های فرهنگی و اجتماعیش یکی از سه نفر بانوی سبزواری است که در شورای فرهنگ عمومی این شهر عضویت دارد و در جلسات این شورا به عنوان معتمد فرهنگی حضور پیدا می کند.

زیبا باغانی : وی رئیس اداره کتابخانه های عمومی سبزوار  و یکی از اولین مدیران زن در ادارات دولتی این شهرستان است.
پیش از خانم باغانی بانوان زیادی بوده اند که در مدارس دخترانه یا معاونت های ادارات یا در سمت ریاست نهادهای غیردولتی نظیر آسایشگاه خیریه امیرالمومنین ، کانون هنرمندان ، بیمارستان شهید مبینی و مکتب نرجس و ... مدیریت کرده اند اما حضور خانم باغانی در سمت مدیریت ارشد یک دستگاه دولتی در شهرستان سبزوار نقطه عطف دیگری در پرونده فعالیت های اجتماعی زنان خطه سربداران است.
زیبا باغانی همچنین در حال حاضر به واسطه سمت شغلی که دارد ، یکی از سه بانوی عضو در شورای فرهنگ عمومی سبزوار است.

راضیه حدادنیا : یکی از زنان فعال اجتماعی در شهرستان سبزوار است. وی در حال حاضر مشاور فرماندار و دبیر کمیته زنان و خانواده فرمانداری است.
حدادنیا همچنین از بانیان راه اندازی انجمن ادبی گل سرخ است که توسط ثمره کیانی بانوی شاعر سبزواری اداره می شود.
از دیگر فعالیت های اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی حدادنیا می توان به موارد زیر اشاره کرد :
  • مدرس حوزه علمیه خواهران و بعضی از دانشگاه های سبزوار 
  • موسس کانون فرهنگی اجتماعی زنان رهیاران نرگس
  • رابط خواهران هیأت نظارت شورای نگهبان 
  • سرگروه تیم حمایت جمعیت هلال احمر 
  • مدیرپایگاه مقاومت بسیج آل یاسین
  •  عضو هیأت امنا در موسسات خیریه 
  • و ...
راضیه حدادنیا به واسطه همه فعالیت هایی مورد ذکر ، در حال حاضر یکی از بانوان مطرح سبزوار در زمینه اداری و سیاسی است که در شورای فرهنگ عمومی شهرستان نیز عضویت دارد و به واسطه موقعیت شغلی خبرها و مصاحبه های زیادی از او در سطح رسانه های محلی شهرستان سبزوار و استان خراسان منتشر می شود.
در سال 1390 و پیش از برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ، شایعاتی در خصوص احتمال نامزدی حدادنیا برای شرکت درانتخابات شنیده می شد که بعدها به واقعیت نپیوست.

افسانه توکلی : یکی از بانوان هنرمند و شناخته شده سبزواری است. او اولین زنی است که توانست به جمع اعضای شورای اسلامی شهر سبزوار راه یابد. افسانه توکلی پیش از آن چندین سال در عرصه تئاتر سبزوار به عنوان بازیگر نقش آفرینی کرده بود.
وی حتی در یکی از سفرهای گروه تئاتر سبزوار به کشور آلمان با حضور هنرمندان سرشناسی چون آقای محمدرضا بهادران ، حسین کارگری ، حسین ماستیانی ، بهروز عرفانی و ... همراه این گروه بود. و از او در کتاب سبزوار شهر دانشوران بیدار به تألیف شادوران محمود بیهقی نام برده شده است.

دکتر راحله احمدی : پزشک متخصص زنان و زایمان و از مدرسان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار است. وی اصالتاً ششتمدی است و در حال حاضر ریاست بیمارستان مبینی ، به عنوان تنها بیمارستان تخصصی زنان و زایمان غرب خراسان رضوی در شهر سبزوار را بر عهده دارد.

محترم اردمه : وی مدیر و موسس مجموعه فرهنگی – ورزشی ارغوان ویژه بانوان و نایب رئیس هیأت ورزشهای همگانی سبزوار همچنین رئیس هیأت ورزش های بومی و محلی این شهرستان می باشد و در اردیبهشت ماه 1349 متولد شده است.
محترم اردمه در میان دوستانش به مهدیه معروف است و علاوه بر اینکه یک بانوی ورزشکار موفق سبزواری است در زمینه باغبانی و آشپزی نیز مهارت دارد. اطرافیانش وی را بانویی بسیار پرانرژی و توانمند می شناسند که علاوه بر فعالیت های ورزشی به لحاظ اجتماعی و فرهنگی نیز فعالیت های دائمی دارد.
از جمله فعالیت های اجتماعی او این است که معمولاً همزمان با اکثر مناسبت های ملی یا مذهبی در محل باشگاه فرهنگی ورزشی خود جلسات و برنامه های ویژه ای برای بانوان ترتیب می دهد.
او از جمله بانوان سبزواری است که از چند سال قبل (شهریور 1388) در فضای مجازی اینترنت وبلاگی راه اندازی کرده است که اطلاعات ورزشی ، فرهنگی و اجتماعی مورد علاقه اش را از طریق آن منتشر می کند.
شما گرامیان می توانید برای مطالعه وبلاگ خانم اردمه که به باشگاه ورزشی او اختصاص دارد ، هم اکنون به پیوند زیر مراجعه کنید:
باشگاه فرهنگی ورزشی ارغوان سبزوار
 

شیوا خسرومهر : وی از بازیگران پراستعداد تئاتر و تلویزیون ایران است . این هنرمند سبزواری الاصل تا کنون در سریال ها و تئاتر های زیادی بازی کرده است که از جمله می توان به سریال تلویزیونی پرطرفدار نرگس (با آخرین بازی مرحوم پوپک گلدره) اشاره کرد که خسرومهر در آن با ایفای نقشی موثر ، یک مرتبه دیگر توانمندی بالای خود را در زمینه بازیگری اثبات کرد.
مطبوعات کشور پس از نقش آفرینی موفق او در سریال نرگس ، چنین نوشتند : او عاشق تئاتر است و همچنان با عشق، این وادی را ادامه می دهد. شاید اگر سال ها پیش به جای بازی در صحنه تئاتر، در سینما و تلویزیون ایفای نقش می كرد، حال چهره تر بود؛ اما او می گوید (هیچ چیزی نمی تواند فاصله ای میان من و تئاتر بیندازد، من به سال ها حضور در تئاتر افتخار می كنم.)
مصاحبه کامل با شیوا خسرومهر در ارتباط با نقش کلیدی او در سریال نرگس :
شیوا خسرومهر : شوکت ، مردی تنها بود.

برای آشنایی بیشتر با شیوا خسرومهر می توانید به پیوند زیر مراجعه کنید:
آشنایی با آثار شیوا خسرومهر

گفتنی است پدر شیوا خسرومهر نیز با نام هوشهنگ یکی از پیشکسوت تاتر در سبزوار می باشد که شغل اصلی وی خدمت معلمی در آموزش و پرورش بوده است.
 

فرزانه سلیمانی : وی مدیرداخلی آسایشگاه خیریه معلولین ذهنی امیرالمومنین سبزوار است. سلیمانی در این سال ها در کنار همکاران پرتلاش خود نظیر آقای بلوکی و سایر مردان و زنان خیر سبزواری که به پا گرفتن این نهاد مردمی یاری رسانیده اند ، توانسته است مدیریت موفقی بر کلیه امور مربوط به آسایشگاه معلولین ذهنی امیرالمومنین سبزوار داشته باشد. و هم اکنون به عنوان یکی از بانوان توانمند سبزواری شناخته می شود.
وی صاحب یک وبلاگ شخصی است که در این وبلاگ خاطرات و مطالب مربوط به آسایشگاه معلولین ذهنی امیرالمومنین را درج کرده است.
از نوشته های منتشر شده فرزانه سلیمانی در وبلاگ شخصیش در می یابیم که وی از ذوق ادبی و استعداد نویسندگی خوبی نیز برخوردار است.
با مطالعه برخی مطالب منتشر شده توسط این بانوی وبلاگ نویس سبزواری ، می توان به چگونگی سیر تحول وی از یک زندگی روزمره و گرفتار در زرق و برق های سطحی دنیا به یک زندگی فعال و اثربخش اجتماعی پی برد. شما گرامیان هم اکنون می توانید برای مطالعه وبلاگ خانم فرزانه سلیمانی هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

فاطمه مزینانی :
خانم فاطمه مزینانی (گلستانی) سرپرست مجتمع بهزیستی مزینان و یکی از زنان توانمند و فعال اجتماعی درمنطقه غرب خراسان رضوی است.
روزنامه کثیرالانتشار کیهان در تاریخ پنجشنبه 5 مرداد 91 فعالیت های خانم فاطمه مزینانی را موردتوجه قرار داده و در مصاحبه ای با عنوان : بانویی که خدمت به محرومان را دوست دارد ، در مورد این بانوی توانمند خطه سربداران چنین نوشته است :
«فاطمه مزيناني كه تا چندي پيش در بيمارستان نجميه تهران به عنوان پرستار مشغول به كار بود، امروز به امداد سالمندان و محرومان و معلولان نيازمند مزينان شتافته است.
 او در زادگاهش مربي كودكان بود اما پس از هجرت به تهران در دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله استخدام و در بيمارستان نجميه مشغول به كار شد. در كنار كار و تلاش براي امرار معاش به تحصيل ادامه داد و موفق به دريافت ديپلم كار و دانش شد.
سال 1385 دوران خدمت او به پايان رسيد و با عشق كمك به محرومان راهي مزينان شد و با پيگيري هاي مستمر موافقت تاسيس مركز توانبخشي و توانمندسازي معلولان را با عنوان مجتمع خدمات بهزيستي مزينان دريافت كرد.
اين بانوي جهادگر علاوه بر اين كار خداپسندانه كارهاي عام المنفعه ديگري از جمله: تاسيس مركز فني حرفه اي براي آموزش هنرجوي خياطي ويژه خواهران با اهداي مدرك رسمي فني حرفه اي سبزوار، تاسيس مركز پيش دبستاني و مهدكودك، برگزاري دو جشن بزرگ در دهه فجر، برپايي نمايشگاه سفالگري، كاردستي و نقاشي، برگزاري برنامه هاي اوقات فراغت نوجوانان با راه اندازي كتابخانه، تشكيل حلقه 313 تن ياران امام(عج) و چند اقدام ديگر فرهنگي مذهبي براي زنان دراين منطقه محروم انجام داده است....» (منبع : روزنامه کیهان)
وبلاگ شاهدان کویر مزینان که توسط آقای علی مزینانی عسگری یکی از همشهریان فرهیخته مزینانی اداره می شود ، تا کنون خبرها و گزارش های زیادی را در خصوص فعالیت های گسترده اجتماعی خانم مزینانی منتشر نموده است. برای مشاهده بعضی از این خبرها روی پیوندهای پیش رو کلیک کنید :
(شاهدان  کویر مزینان 1) ، (شاهدان کویر مزینان2)
به جز وبلاگ شاهدان کویر دیگر رسانه های خبری در منطقه سبزوار بزرگ نیز بارها میزبان انتشار خبرهایی از فعالیت های این بانوی موفق مزینانی بوده اند.
مزینان همواره به عنوان یکی از روستاهای تاریخی و مشهور خراسان محسوب می شده است. و شخصیت های بزرگی نظیر دکتر شریعتی که ازاین روستا برخاسته اند نام و آوازه آن را حتی در سطح ایران و برخی کشورهای جهان نیز مطرح کرده اند.
اینک مردان و زنان پرتلاش دیگری نظیر خانم فاطمه مزینانی در این روستا هستند که برای آبادانی و پیشرفت روزافزون آن سخت تلاش می کنند و به واسطه همین تلاش ها می توان به آینده مزینان امیدوار بود.
گفتنی است مزینان از توابع شهرستان تازه تأسیس داورزن است و در غربی ترین مرزهای منطقه سبزوار بزرگ قرار گرفته است.
 
*     *     *

در پایان خاطرنشان می شود ، دراین مطلب به دلیل تلاش به جهت جلوگیری از طولانی شدن بیش از حد متن تنها به تعدادی از زنان موفق سبزواری اشاره شد. چه بسا شاید هنوز بانوان موفق دیگری در عرصه های مختلف اجتماعی سبزوار هستند که دراینجا نامی از آنها برده نشده است.
لذا تحریریه اسرارنامه اعلام می کند ، این مطلب قابل ویرایش و قابل تکمیل است و مخاطبان گرامی می توانند در آینده با معرفی بانوان موفق دیگری در سطح شهرها و روستاهای منطقه سبزوار بزرگ و ارائه توضیحات مستند در خصوص آنان ، به تکمیل شدن این لیست یاری رسانند.
با آرزوی موفقیت و بهروزی برای همه تلاش گران توسعه و آبادانی دیار سربداران .
 
 
ضمیمه مخاطبان :
 
مهري سويزي  : وی متولد 1339 داراي تحصيلات فوق ليسانس در عرفان اسلامي است که در سه حوزه پژوهشي برنامه ريزي فرهنگي ، مطالعات زنان ، معارف اسلامي كار كرده و حدود 400 مقاله دراين حوزه ها نوشته است.وی همچنین رئيس مركز ملي پرورش استعداد هاي درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان،مشاور وزير و مديركل امور زنان در وزارت آموزش و پرورش بوده وهست
ازدیگر مسئولیتهای او اولين كار اجرايي اش در سال 60 مسئوليت امور تربيتي بخش خواهران منطقه 6 تهران بوده است و بعد از آن به ترتيب مسئول امور فرهنگي منطقه 13 ، معاون مجتمع آموزشي روشنگر قديم ، مسئول مديران مراكز پرورش اسلامي خواهران سراسر كشور ، مشاور استاندار تهران و رئيس كميسيون بانوان ، حدود 4 سال مدير مسئول مجله زن روز و بعد مسئول بسيج خواهران كشور و عضو شوراي فرهنگي – اجتماعي زنان در دو دوره بوده است و در حال حاضر عضو هيآت رئيسه و نايب رئيس اين شورا ست . منابعی برای شناخت بیشتر خانم مهری سوئیزی: منبع 1 : مرکز  امور زنان و خانواده ریاست جمهوری   
((ضمیمه شده توسط آقای علی مزینانی عسگری مدیر فرهیخته وبلاگ شاهدان کویر مزینان در تاریخ 12/2/92))
 
دکتر معصومه فیروزی : وی یکی از بانوان موفق و فعال سبزواری در عرصه علمی کشور است که اصالتا متعلق به منطقه تاریخی ششتمد می باشد.
دکتر فیروزی که نام کامل وی در مرکز تحقیقات بیوشیمی بیوفیزیک دانشگاه تهران "معموصه فیروزی ششتمد" درج شده است (منبع) ، در وبسایت شبکه زنان دانشمند جهان اسلام به عنوان یک بانوی موفق و دانشمند ایرانی معرفی گردیده است .
برای آشنا شدن با گوشه ای از توانمندی های این بانوی موفق ششتمدی و سبزواری ، متن زیر را به نقل از وبسایت شبکه زنان دانشمند جهان اسلام منتشر می کنیم:
دکتر معصومه فیروزی ، مدیر آزمایشگاه ترمیم بافت وابسته به موسسه بیو شیمی و بیو فیزیک ، در سال ۲۰۱۱ از دانشگاه تهران، موسسه تحقیقات ملی بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک، درجه دکتری خود را در رشته زیست شناسی مولکولی گرفت .با در نظر داشتن جنبه های انسانی دانش پزشکیو به دنبال راهی برای کمک به معلولین، وی راه درمان برای سلول Shwann پیدا کرد. در این زمینه وی در پروژه های زیر شرکت داشته است:

تاثیر رشد فاکتور رشد عصبی در فیبرهای دوباره تولید شده ملینی در موشها

تاثیر پیوند سلولی Shwann در ستون مهره آسیب دیده موشها

تاثیر پیوند سلولی Shwann در بیماران آسیب دیده در ستون مهره ها

تاثیر برش عصبی میانی دوجانبه در موشها: یک مدل کاربردی

موسسه دکتر فیروزی در ایران و در نوع خود منحصر به فرد است. و این اهمیت بیشتر به خاطر تحقیقات پیوسته در زمینه آسیب ستون مهره ها و ترمیم اعصابی میباشد. شهرت دکتر فیروزی بیشتر به خاطر تحقیقات اساسی است که با روش بالینی انجام میدهد و شاهد این مسئله همکاری وی با جراحان در قسمتهای اصلی و جانبی است. این آزمایشگاه از آماده سازی سلولی تا اعمال آن و ارزیابی رفتاری مستقل عمل میکند. دکتر فیروزی اهمیت پیوند سلولی Shwann را در مدل ضربه ای آسیب به ستون مهره ها در موشها بررسی کرده است. این تحقیق ارزشمند در ژورنال Neuroscience Letter که در زمینه تحقیقات بین المللی فعال است به چاپ رسیده است. مرحله اول پیوند سلولی Shwann در SCI مزمن در انسانها انجام شد و نتیجه جراحی در زیرگروه همگون بیماران در همان ژورنال به چاپ رسید. وی هم چنین تحقیقات زیادی با تاکید بر بافت ها انجام داده است. نتایج تحقیق او در کتابی با عنوان "مقدمه ای بر بیو متریال" توسط انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسیده است. علاوه بر این وی مقالاتی در ژورنال های پزشکی معتبر ISI نیز به چاپ رسانده و بیش از ۶۰ مقاله در کنگره ها و کنفرانسهاس بین المللی ارائه کرده است. وی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز مشاور پایان نامه های متعددی بوده است.(منبع : شبکه زنان دانشمند جهان اسلام)
((ضمیمه شده توسط آقای حسین پوردر تاریخ 1 آبان 1392))
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
نظرت را بنویس
comments

سرکار

سلام جناب!بنده ایمیل یا شماره تماسی از خانم سویزی میخوام.فوری هست.یه مشاوره از ایشون میخوام. برام بفرستید ممنون میشم البته سریع تر.متشکر

آتلیه تخصصی کودک

باث افتخار هستن

مهدی حسین پور

اعضای هیات علمی دانشگاه الزهرا نام نام خانوادگي (((((((((((حمراء علوي ششتمد گروه آموزشي معارف اسلامي مربي ))))) ایشان فرزنده زنده یاد مرحوم علینقی علوی ششمد هستند

بسیار زیبا و مفید بود این مطلب.خدا به شما اجر و توان بدهد که بازهم در این جور زمیبنه ها که کارهای ترویجی در زمینه فرهنگی محسوب می شوند فعال باشید و به سرنوشت بعضی از رسانه هایی که بعد از مدتی منفعل می شوند تبدیل نشوید.

موسی الرضا

باسلام من باایشان ملاقات داشتم ایشان ازافتخارات ششتمدوسبزوارهستندومن درجشنی که به مناسبت نامگذاری خیابانی درشششتمدبه نام ایشان بودشرکت داشم

حسین پورـ ششتمد

سرکار خانم دکتر معصومه فیروزی ششتمد عضو تیم ترمیم سلول های بنیادی نخاعی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اطلاعات بیشتر را می توانید از دکتر فاضل بگیرید

ناهید صادقی

بهترین آرزوها را برای همه بانوان وطن عزیزمان ایران و به ویژه شهر تاریخی سبزوار دارم. من یک خانم سبزواری هستم که با اینکه سالهاست از شهرزادگاهم دورم اما عشق و ع لاقه ام به این شهر نه تنها کم نشده بلکه بیشتر هم شده وقتی در شهرهای دیگر می بینم بزرگان سبزوار مثل دکتر شریعتی حکیم سبزواری محمود دولت ابادی و سایرین مورد احترام و اعتقاد مردم دیگر شهرها هستند برایم جای افتخار و سربلندی است. ارزو می کنم در اینده نام تعدادی از بانوان موفق سبزواری نیز همچون نام شریعتی و حکیم سبزواری در سرتاسر کشور بدرخشد مجله محترم اسرارنامه بنده و همسر و دو فرزندم نیز که مدتی است با سایتتان آشنا شده ایم قدردان زحمات شما هستیم. خدانگهدارتان باشد

دولت آبادی

من معلم کلاس اول ابتداییم خانم رحمانی رو بهترین و موفق ترین خانم سبزواری می دونم. چون درسته که شاید به اندازه مثلا خانم هایی که تو شورای شهر رفتن یا به اندازه اون خانم بازیگر یا به اندازه خانم ناوی معروف و مشهور نشدن ولی کلاساشون واقعا عالی و بی نظیر بود و همه شاگرای خانم رحمانی تا سالها بعد بهترین معلم دوران تحصیلشونو همین خانم رحمانی معرفی می کردن. من خودم تا چند سال قبل گاهی میدیدمشون و ازشون با خبر می شدم اما الان چندسالیه ازشون بی خبرم اما هر وقت یادشون می افتم براشون دعا می کنم. علی الخصوص اول مهر امسال که پسرخودمو بردم همون مدرسه ای که خودم ابتدایی رو همونجا گذروندم خیلی دلم برای معلم کلاس اولم تنگ شد و ارزو کردم کاش دوباره می تونستم ببینمش. خانم رحمانی فکر نمی کنم بیاید و این صفحه رو بخونید اما من از همینجا ارادت و احترام بی پایان خودمو نثار شما می کنم.زنده و سلامت باشید.

معصومه

مطلب بسیار خوبی بود ولی تعداد کمی از خانم های موفق سبزواری در این مطلب معرفی شدند. البته به شماایراد نمی گیرم چون خودتونم ایرادات کارو قبول دارید و در متن بهش اشاره کردید ولی امیدوارم بعدا بتونید تکمیلش کنید. راستی من مادرم از شاگردان باجی ساعت بوده در کلاس های قرآن و واقعا به ایشون ارادت داره اما وقتی ازش پرسیدم گفت خیلی وقته ایشونو ندیده و نمی دونه الان کجاست. اگر شماره ای آدرسی چیزی از ایشون برای شاگردانشون میگذاشتید بد نبود شاید بعضیا بخوان به رسم قدردانی در این ایام کهولت سن به دیدن ایشون برن و از اینکه قرآنو بهشون آموخته سپاسگزاری کنن.

اونترنت

ممنون

فاطمه فسنقری

سلام دوستان عزیز اسرارنامه. چرا چند وقته سایتتون تعطیل شده؟من تازه این اواخر عادت پیدا کرده بودم هر روز یا روز درمیان برای خوندن مطالب خوبتون به اینجا بیام اما می بینم حدود سه چهارماهه دیگه به روز رسانی نکردید! چند مرتبه هم این مطلبو خوندم به همراه نظراتش و پاسخ های مفصل شما واقعا دستتون درد نکنه.تو این مدت چندتا خانم موفق دیگه در سبزوار شناسایی کردم که جاشون دراین مطلب خالیه.خانم زمردیان یکی از مدیران مکتب نرجس که به تازگی فوت شد ،خانم توفیقی در مرکز تربیت مدرس قرآن کریم،سارا و سوسن شریعتی دختران دکتر شریعتی که نظردهندگان قبلی هم دیدم به بعضی از اینها اشاره کردند،در بین شاعران و نویسندگان هم چند خانم موفق داریم که در تعداد زیادی از جشنواره ها تا به حال مقام کسب کردند.اگر دوباره به فعالیت برگشتید روی معرفی این افراد هم کار کنید.همشهریان خوب و فرهیخته ام در مجله اسرارنامه حیف که با شما آشنا نیستم اما به عنوان یک همشهری ازشما خواهش می کنم برای همین یک سوژه ابتکاری هم که شده بهتره کارتونو ادامه بدید تا ابتر نمونه.دوستدار شما یک خانم سبزواری

تاوپلج

از صمیم قلب برای بانوان این دیار آرزوی سربلندی و افتخار داریم.

سایه

به نظر من موفق ترین مطلب اسرارنامه از اول راه اندازی تا الان همینه.موفق باشید.

ناصر

سلام ضمن خسته نباشید و تشکر از زحمات شما یکی از زنان پرتلاش و فریخته سبزوار سرکار خانم ایران تاج گرامی همسر علی امیری که بحق در ارتقاء سطح فرهنگ سبزوار نقش بسزایی داشته را معرف حضورتان مینمایم امیدوارم موفق و پیروز باشید .

محسن

سلام و درود بر شما و تشکر از کار صواب و خیرتان. اینکه به زنان پرداخته اید بسیار نیکوست اما کاش اسمی هم از زنان بزرگواری که قبل از انقلاب مصدر کارهای بزرگ و خیر بوده اند برده بودید البته به شما ایرادی نیست چرا که شاید اطلاعات کافی در این زمینه نداشته اید اما خوبست که این کار زیبا را ادامه داده و زنان فرهیخته و عامل به امور عام المنفعه را از زوایای پنهان تاریخ گذشته کشف و به جامعه معرفی نمایید.همچنین مردانی که متاسفانه کمتر نامی از آنان برده میشود.آنچه از پاسخهای شما به مطالب ارسالی مردم مشاهده کردم خوشبختانه اهالی اسرار نامه را افرادی آزاد و رها از قید و بند ها یافتم و انشالله همینگونه ادامه دهید و هیچگاه حق و حقیقت را پایمال منافع وابستگی به این و آن نکنید و قدر و منزلت سبزوار آگاه را نگهدارید. من سربلندم که سبزواری هستم و هر گاه نیشترم زده اند فریاد براورده ام از سوی هر که بوده است.من سبزواریم و من سربدارم. سربلند باشید

فریبا

آفرین مرحبا باعث افتخار جامعه زنان هستند.به همشون تبریک میگم

باران

درود مطلب خوبیه . سوژه بکری داره. نه فقط توی سبزوار در خیلی از شهرهای کشور روی این موضوع کار نشده تا حالا اما باید این مطلبو دسته بندی می کردید. این طوری که همه در کنار هم قرار گرفتن با هم سازگاری ندارن.مثلا فعالان مذهبی و قرانی کنار فعالان تئاتری و سینمایی مثل شیواخسرومهر و افسانه توکلی اومدن که به هم هیچ شباهتی ندارن.هر دو گروه مشهورن و شایدم در کار خودشون موفقن ولی سنخیت با هم ندارن. اقلا اگه دسته بندی می کردیدمثلا هنرمندا جدا مذهبیا جدا سیاسیا جدا و دولتیا جدا باز بهتر بود.ولی بازم همین که به این سوزه برداختید خوب بود.به کسانی هم که مخالفت کردن میگم نمیشه که فقط همیشه اقایون مطرح بشن خانما هم حق دارن دیگه :-))))) بدرود

ایزی

به همه همشهریان عزیزم توصیه می کنم قدر کسانی مثل باجی ساعتو تا زنده هستند بدونید. ایشون حق زیادی به گردن خیلی از مردان و زنان این شهر دارن که برای اولین بار درس قرآنو نزد باجی ساعت تجربه کردن.از جمله خود بنده بهتر بود اسرارنامه هم مستقیما با خود باجی ساعت مصاحبه می کرد . البته مصاحبه با شاگرداای ایشونم خوبه ولی تا وقتی خودشون هستن چرا نرفتید سراغ خودشون.هم خوشحال می شن هم شاید اطلاعات کامل تری داشته باشن.ایشون الان سنشون دیگه خیلی زیاده باید فرصتو غنیمت شمرد شاید دیربشه. موفق باشید

علی مزینانی

باسلام به شما یاران همیشه همراه خبر مزینان از داشتن دکتر محروم است! را که شکوائیه ی مردم محروم این دیار تاریخی است در شاهدان کویرمزینان بخوانید مردم مزینان قدر دان همت والای شما در رساندن پیام آنها به مسئولین هستند در صورت امکان این خبر را ویژه منتشر فرمایید http://shahedanekavir.blogfa.com/

صالحی

به آقای گوگولی مگولی میگم لحن صحبت کردنت درست نبود.ای کاش خود اسرارنامه که اینقدر به بعضی ها جواب میده یک تذکرم به این دوست گوگولی مگولیمون می داد.

عبدالله

سلام مطلب خیلی خوب و کاملی بود. من یک مردم و به وجود چنین زنان فعالی در شهرم افتخار می کنم من در مورد خانم امجد ناوی اطلاعات بیشتری دارم که می تتونم در اختیارتون بگذارم.فقط باید تنظیمش کنم ضمنا یک نفرم از قلم انداختید خانم دکتر پرستو جمیلی رئیس پایگاه انتقال خون سبزوار خبراش در سایت ها هست . با اسم دکتر پرستو جمیلی در گوگل اگر سرچ کنید همین امروز بعضی سایت های سبزوار یک خبر ازش منتشر کردن اینم یکی از آدرساش :http://www.sabzevarpayam.com/news.php?id=5903

سمیرا بانو

بله درسته اسرارنامه جان ولی به اینم توجه کن که وقتی می گی شایسته سالاری ممکنه یک دوره هم پیش بیاد که چند تا از نامزدهای خانم (تو هر کدوم از انتخابات ها) شایسته تر از آقایون باشن اون موقع هم پس باید واقعا اجازه بدید که مثلا خانم ها رای بیارن به جای آقایون چون شایسته سالاری شایسته سالاریه دیگه حتی اگر شده همه 13 نفر عضو شورا زن باشن

گوگولی مگولی

من خودم به و دست دکتر زیلاگاه به دنیا اومدم و الانم که دیگه به قول دوستان نره قولی شدم دیگه هرجا باشن مخلصشونم هستم.روز زنم از همینجا با اینکه یک کم دیگه دیر شده به خانم زیلا اگاه تبریک میگم چاکرتیم دکی جون اوو اوو اوو اوو اوو اوو اوو ارادتمند (گوگولی مگولی دیروز نره قول امروز)

حسین

آقا زنده باشید . دمتان گرم یکی از رسانه های ضد سبزوار خیلی علیه این مطلبتان جبهه گرفته. آنها که تفکرشان به طالبان نزدیکه میگن زن باید فقط در خانه زندانی باشد و برده ..........مردها باشد. و از اینکه اسرارنامه به معرفیی تعدادی زنان عفیفه و موفق در سبزوار پرداخته حسابی جوش آورده اند.بد نیست یک جوابی بهشان بدهید. شما که ماشاالله بزن بهادرهم هستید ووقتی چیزی می نویسید از ریشه می زنید

ای بابا چند وقتی بود خوب شده بودی این روحیه مدح گویی رو گذاشته بودی کنار اخه من موندم ................. غیر از اون پوسترای کذائیش دیگه چی داشت یا همین خانم ...................... و یا ..............یه کم به خودتون بیاد بابا خبرنگار نباید این قدر خودش رو کوچیک کنه

گل زیره

دمتون گرم . خدایی مطلب خوبی بود.برای اولین بار بود تو سبزوار رسانه ای به این موضوع توجه می کرد. چه جالب تعداد این خانم ها 20 نفر بود و نمره همشونم 20 هست. من خودم به عنوان یک شهروند عادی تعداد زیادی از این خانم ها رو می شناسم.هرکدوم تو همون زمینه خودشون یلی هستن. من به همین وسیله روز زن رو به همه مادران و زنان موفق سبزواری تبریک میگم. به ویژه خانم هایی که در ا ینجا معرفی شدن واقعا حضور موفقشون در جامعه جای افتخاره. با اجازه اسرارنامه این مطلبو در وبلاگم با ذکر منبع منتشر می کنم. اگه دوست داشتید به وبلاگ گل زیره هم سر بزنید. کلبه درویشی است اما میزبان قدوم با صفای شما ه ست.

فاطمه فسنقری

سلام . ابتکار خوبی به خرج دادید. شاید بهترین هدیه که می شد به جامعه زنان سبزواری داد نگاه دقیق و صحیح به توانمندی های آنان به مناسبت روز زن بود.من بابت قضاوت عجولانه ای که کردم عذر می خوام شما خیلی خوب به موضوع پرداختید.البته خانم های موفق بازهم در سبزوار هستن ولی این تعداد که ا ینجا گفته شده گل های سرسبد هستند. ویژگی خوب این مطلب اینه که فقط به یک طیف خاص اکتفا نشده و از همه طیف های سیاسی اجتماعی فرهنگی وهنری و مذهبی و ورزشی در این مطلب نماینده هایی هستن

سمیرا بانو

نشد دیگه اسرارنامه عزیز باز رفتی سراغ روحیات مردسالارانه این همه زحمت کشدی واسه معرفی خانم ها ، حالا خودت داری خراب می کنی تا حرف از عضویت دو تا خانم در شورای شهر سبزوار شد ، بحث شایسته سالاری رو پیش کشیدی. مگه کی گفته همه آقایونی که تا حالا تو شورا بودن شایستگی کامل این جایگاهو داشتن؟ البته من برای همشون احترام می گذارم ولی خانم ها هم حق دارن نماینده خودشونو در شورا داشته باشن . از بین 13 نفر شورایی یعنی یک یا دو تا عضو خانم انتظار زیادیه؟ مراقب باش با جامعه نسوان درنیافتی خدای ناکرده !!!! جیزه . جیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــز!

اقا یا خانم تاسف ایشون کل مطلب رو نوشته که از امثال خواهر .................. و خ .................و تعریف کنه کجای کاری

پرهیزگار

واقعا مطلب جالبی بود.متشکرم. ای کاش در توضیحات مربوط به خانم امجد ناوی اشاره می کردید که کلا خانواده ایشان دست به خیرشان در سبزوار زیاد بوده و کتابخانه ناوی و استخر شنای ناوی هم از یادگاری های دیگر اعضای خاندان ناوی است. کلا برای درگذشتگانی که نامشان در این متن هست آمرزش و برای زندگان طول عمر آرزو می کنم از خدا

صدیقی

ازتلاشتان برای نشان دادن توانمندی بانوان سبزواری بی نهایت سپاسگزار و ممنونم اما نام تعداد زیادی از بانوان موفق را در این لیست مشاهده نمی کنم. از جمله دختران (دکتر شریعتی دکتر سارا ، سوسن و منا شریعتی) به هرحال آنها هم هرچند در سبزوار متولد نشده اند اما اصالتا فرزندان این مرز و بوم محسوب می شوند.پیشنهاد می کنم در آینده این مطلب را گسترش دهید

علی مزینانی

باسلام همانند مطالب دیگرتان ارزشی وقابل ستایش است خداقوتتان بدهد وموفق باشید لازم به ذکر است بانو فاطمه مزینانی امسال نیز یکی از کاندیداهای شورای اسلامی این خطه ی تاریخی مظلوم است. درمیان بانوان موفق سبزواری می توانید در آینده از خانم مهري سويزي بنویسید وی متولد 1339 داراي تحصيلات فوق ليسانس در عرفان اسلامي است که در سه حوزه پژوهشي برنامه ريزي فرهنگي ، مطالعات زنان ، معارف اسلامي كار كرده و حدود 400 مقاله دراين حوزه ها نوشته است.وی همچنین رئيس مركز ملي پرورش استعداد هاي درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان،مشاور وزير و مديركل امور زنان در وزارت آموزش و پرورش بوده وهست ازدیگر مسئولیتهای او اولين كار اجرايي اش در سال 60 مسئوليت امور تربيتي بخش خواهران منطقه 6 تهران بوده است و بعد از آن به ترتيب مسئول امور فرهنگي منطقه 13 ، معاون مجتمع آموزشي روشنگر قديم ، مسئول مديران مراكز پرورش اسلامي خواهران سراسر كشور ، مشاور استاندار تهران و رئيس كميسيون بانوان ، حدود 4 سال مدير مسئول مجله زن روز و بعد مسئول بسيج خواهران كشور و عضو شوراي فرهنگي – اجتماعي زنان در دو دوره بوده است و در حال حاضر عضو هيآت رئيسه و نايب رئيس اين شورا ست . بعضی از سایتها که از سویزی نوشته اند مرکز امورزن وخانواده ریاست جمهوری http://www.women.gov.ir/pages/?cid=3307 بنیاد ملی نخبگان البرز http://alborz.bmn.ir/index.php?option=com دبیرستان شهید بهشتی http://tdsf.nkhschool.ir/index.php?action=viewpost&cid=9522

تأسف

به طرز تاسف آوری حال بهم زن شدی در دیزی بازه حیای گربه کجا رفته این همه آدم متشخص رو ردیف کردی ... که توش چهار تا دولتی رو هم جا بزنی قلم فروش بدبخت .... به بار توتم پرستی دکتر شریعتی رو بخون بدردت میخوره آدم حیثیتش رو این جوری نمیفروشه

سمیرابانو

واقعا جای تقدیر و تشکر هست مطلب بسیار خوبی بود من خیلی از این خانم ها رونمی شناختم و نمی دونستم خانمای سبزواریم اینقد فعال و به روزن امیدوارم توی شورای شهر سبزوار در این دوره از بین اون 13 نفر حداقل یک نفرشون خانم باشه تا مسائل و دغدغه های خانم های سبزواری رو پیگیری کنه. من هنوز نمی دونم کاندیداهای خانم سبزوار کی هستن ولی حتما خودم به یکی از بهتریناشون رای می دم .
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما