مجتبی مومن:

نمایشگاه از حرا تا کربلا می توانست دائمی شود / آثارم در سبزوار به درستی جمع آوری و نگهداری نمی شوند / به تهران می روم

ریحانه ریاحی، امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
مجتبی مومن یکی از هنرمندان بسیجی شهرستان سبزوار است که در زمینه نقاشی و پیکرتراشی فعالیت دارد.
 
وی از شاگردان استاد حسین ماستیانی است و تا کنون تعداد زیادی نقاشی های دیواری، پیکره و نمایشگاه های مناسبتی با سوژه هایی عمدتاً پیرامون شهدا و موضوعات ملی و مذهبی را در شهرستان سبزوار خلق کرده و در معرض نمایش عموم گذاشته است.
 
از معروف ترین فعالیت های مومن می توان به برپایی نمایشگاه از حرا تا کربلا، نقاشی داستان هایی از شاهنامه بر سقف ساختمان شورای شهر سبزوار و نیز طراحی پرتره شهید محسن حججی با چندده هزار اثر انگشت مردم سبزوار اشاره کرد.
 
وی اخیرا به مناسبت شهادت شهید مهدی موحدنیا یکی از مدافعان حرم از شهرستان سبزوار،اقدام به طراحی چهره این شهید بزرگوار با 2 هزارگلبرگ کرده است. در عین حال انتشار خبرهایی مبنی بر مهاجرت قریب الوقوع این هنرمند سبزواری به تهران باعث آن شد که دو تن از خبرنگاران اسرارنامه به سراغ مجتبی مومن بروند و طی گفتگویی کوتاه با وی درباره سال ها فعالیتش و گلایه ها و دلخوری های این هنرمند متعهد دیار سربداران از کم کاری های صورت گرفته جویا شوند.
 
در روز حضور مجتبی مومن در دفتر اسرارنامه، امیر مسکنی یکی از خبرنگاران سبزواری در نشریه ستاره شرق که اخیرا با همکاری مجتبی مومن نقشه خلیج فارس را با چندهزار اثر انگشت در نمایشگاه مطبوعات تهران اجرا کرده بودند، نیز حضور داشت و در سیر گفتگو مشارکت کرد.
 
اسرارنامه در ادامه متن گفتگوی مجتبی مومن را با حذف سئوالات پرسیده شده منتشر می کند:
 
 
هنرمند نقاش و پیکر تراش سبزواری: چتر حمایت مسئولان شهری در عرصه فرهنگی و هنری بر سر هنرمندان سبزواری نیست. 
 
مجتبی مومن همچنین اظهار داشت: مردم سبزوار توان فرهنگی و هنری بالایی دارند که متاسفانه مورد حمایت قرار نمی گیرند و شکوفا نمی شوند که این نقدی را بر شهرستان و مسئولین این شهر وارد می کند.
 
این هنرمند که در آستانه مهاجرت از سبزوار به تهران  قرار دارد، در ادامه اظهار داشت: اگرچه طرح هایی که تاکنون داشته ام از جمله طرح های قدیم نظیر نمایشگاه از حرا تا کربلا و چه طرح های جدید از جمله شهید محسن حججی، خلیج فارس، دونالد ترامپ و شهید مهدی موحدنیا هر یک در زمان خود با استقبال گسترده ای از سوی مردم مواجه شد، اما هیچکدام در هیچ کجا نگهداری و ثبت نشده است و فقط در همان ابتدای کار شور و هیجاناتی ایجاد می شود و ارزش آن کار دیده می شود و بعد از مدتی آن اثرها از یاد می رود و در جایی ثبت و نگهداری نمی شوند.
 
مومن به نمایشگاه از حرا تا کربلا که سال ها قبل در سبزوار برپا شده بود، اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه بسیار مورد توجه مردم نه تنها سبزوار، بلکه تمام شهرها و روستاهای اطراف قرار گرفت. وطبق شمارشی که در آن زمان به صورت تقریبی صورت گرفت 650 هزار نفر طی چند ماه از آن نمایشگاه بازدید کردند و جذب گردشگری در آن مدت  بسیار بالا بود. حتی مسئولین در آن زمان به بنده قول سفرهای زیارتی ازجمله مکه و کربلا را دادند که متاسفانه قولشان را به سرانجام نرساندند.
 
 
وی در ادامه، با  یادآوری اجرای طرح شاهنامه فردوسی بر سقف شورای شهر گفت: 9 سال قبل طرح شاهنامه فردوسی را  با مشقت فراوان و در مدت 14 ماه به صورت دراز کشیده زیر سقف سالن ورودی ساختمان شورای شهر با استفاده از بهترین رنگ ها طراحی کردم  که هنوز بعد از 9 سال هیچ واکنشی نشان نداده و براق و تازه به نظر می رسد. ولی متاسفانه  هیچ کس از مسئولین حتی برای این طرح ارزش قائل نشد، در صورتیکه با یک نورپردازی ساده می شود به این طرح جان داد.
 
مومن همچنین گفت طرح شاهنامه فردوسی دقیقا در سقف ساختمان شورای شهر است و هر روز اعضای شورای از زیر آن می گذرند و این در واقع مانند یک نمایشگاه نقاشی همیشگی با 14 تابلو در ابعاد 40/1 در 60/1 می باشد و فقط یک نورپردازی نیاز دارد اما کم لطفی ها باعث شده برای نورپردازی این اثر هم کاری صورت نگیرد.
 
وی در رابطه با طرح هایی که تاکنون در ارتباط با موضوعات ارزشی و ملی نظیر چهره شهید محسن حججی و خلیج فارس با اثر انگشت، تصویر چهره منحوس ترامپ با ضربات پوتین و در حال حاضر طرح چهره شهید مهدی موحدی نیا که با گلبرگ های گل طراحی شده است، نیز گفت: این کارها به صورت خودجوش و بر اساس مناسبت هایی که در همان ایام به وجود می آمده، شکل گرفته است. 
 
مومنی در مورد چگونگی ایده طرح حججی افزود: بی اختیار و ناگهانی این ایده به نظرم رسید، با وضو به قرآن مراجعه کردم و مانند فال حافظ قرآن را باز نمودم و ازاین کتاب آسمانی مدد و یاری خواستم که در سوره نور، صفحه 355 پاسخ خود را دریافت کردم و بعد از دریافت این راهنمایی از قرآن، مصمم به انجام این کار شدم.[*]
 
وی در ادامه افزود: زمانیکه در نمایشگاه مطبوعات تهران به طور اتفاقی پدر شهید حججی را ملاقات کردم، و ماجرای مراجعه ام به قرآن و مفهوم آیه ای که آمده بود را برایش تعریف کردم، پدر بزرگوار آن شهید گرانقدر در پاسخ گفت: دقیقاً محسن در وصیت نامه اش به این موضوع پرداخته و اینگونه نوشته است : من تجارتم را با خدا انجام داده ام.
 
 وی همچنین در رابطه با نقاشی چهره منحوس ترامپ با ضربات پوتین خود، افزود: در رابطه با این کار به این باور رسیدم که به ملیت و سرزمینم هتک حرمت شده است، و طراحی این چهره با پوتین و همچنین لگد مال کردن آن با قدم های مردم نشان از بیزاری ماست.
 
مجتبی مومن درباره جدیدترین اثرش که به طراحی چهره جدیدترین شهید مدافع حرم سبزوار شهید موحدنیا اختصاص دارد، اظهار داشت: شب تاسوعای همین امسال در مقابل درب حسینیه عطارها مهدی را در حالی که فرزند کوچکش را در آغوش گرفته بود، دیدم.او با تواضع و فروتنی به سمتم آمد و گفت: من در سوریه در حین نبرد با داعش بودم که تصویر کار شما که چهره شهید حججی را با اثر انگشت طراحی کرده بودید، از طریق فضای مجازی دیدم و به تک تک همرزم هایم نشان دادم و گفتم این اثر زیبا و خلاقانه، هنر همشهری ماست و این افتخاری برای من و شهرستانم بود. اینگونه بود که حدود دو ماه بعد که خبر شهادت خود شهید موحدنیا به گوشمان رسید، بر آن شدم تا مشابه همین کار را برای خود او هم انجام بدهم و البته این بار چهره این شهید عزیز را با چند صد گلبرگ طراحی کردم.
 
وی در ادامه توضیح طرحش گفت: اولین گلبرگ ها توسط همسر، مادر، خواهر و برادر شهید چسبانده شده است و بخاطر ماندگار بودن این طرح از گلبرگ های مصنوعی استفاده کرده ایم و بعد از ظهر پنجشنبه 9 آذر ماه همزمان با شب هفت شهید موحودنیا در مزار این شهید رونمایی شد.
 
وی همچنین بیان کرد: برای ایده ی هر طرحی ابتدا باید ارتباط برقرار کنم و بعد طرح را شروع کنم که در چهره شهید موحدی با چشمان مَهدی ارتباط برقرار کردم و همچنین بیشترین زمان را روی چشمهایش گذاشتم. 
 
این هنرمند سبزواری سپس گفت: یکی از ویژگی های کارهای بنده این است بسیار علاقه مندم که عموم مردم در خلق آثار با من سهیم باشند و در مکانی باشد که مردم در تکمیل اثر همراهی کنند، مانند چهره شهید حججی که در یک مکان عمومی با چند هزار اثر انگشت مردم سبزوار طراحی شد، ولی در طرح شهید موحدنیا به دلیل فرصت کمی که داشتیم و شرایط لازم فراهم نیامد و این اثر در حسینیه هنر با همراهی دوستان دفتر مطالعات انقلاب اسلامی انجام شد. 
 
مومنی تصریح کرد: من همه ی کارهایی که تا کنون در ارتباط با شهدا انجام داده ام به صورت آتش به اختیار و از روی عشق و علاقه بوده و در هیچ کدام از آن کارها قراداد ریالی وجود نداشته است.
 
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار چه حس و حال شخصی این هنرمند هنگام انجام و عرضه این آثار هنری و ارزشی گفت: بهترین احساسات زمانی برایم حاصل می شود که مردم با کارها ارتباط برقرار می کنند. به طور مثال یکی از خاطرات جالبی که در طرح شهید حججی برایم پیش آمد، این بود که یک فرد معلول روی صندلی چرخدار بود و حتی توان انگشت زدن به طرح را نداشت، برای ثبت اثر انگشت خودش روی اثر ابراز اشتیاق کرد و بنده خودم به او کمک کردم و انگشتش را روی چهره شهید چسباند و اثرش را ثبت کرد. همچنین از خاطرات جالب دیگرم باز هم در ارتباط با تصویر شهید حججی نوزاد 4 ماهه ای بود که در حالی که در آغوش مادرش بود، با کمک او اثر انگشتش روی پرتره ثبت شد و این لحظات برای من بسیار زیبا بود و تمام خستگی را ازتنم خارج می کرد.
 
*   *    *
 
در ادامه این گفتگو امیرمسکنی یکی از همکاران خبرنگار رسانه های محلی سبزوار که در جلسه مصاحبه حضور داشت، با بیان خاطراتی از نمایشگاه حرا تا کربلا که سال ها قبل توسط مجتبی مومن و همکارانش در سبزوار اجرا شد گفت: اثری مانند نمایشگاه حرا تا کربلا که بسیار برای مردم سبزوار و حتی شهرهای اطراف جذابیت داشت و بسیاری از مردم چندین مرتبه به بازدید از آن رفته بودند،  قابلیت حفظ برای همیشه را داشت اما از این مهم در سبزوار غفلت شد.
 
وی افزود: اکنون در دنیا یک روال معمول است که آثار زیبای تاریخی و فرهنگی دیگر شهرها و مناطق جهان را در شهرهای دیگر مشابه سازی می کنند و فرصتی را فراهم می آورند که گردشگرانی که امکان سفر به همه آن مناطق را ندارند، در یک سفر، تا حدودی با زیبایی های دیگر مناطق جهان آشنا شوند.
 
مسکنی اظهار داشت: نه تنها می شد، نمایشگاه از حرا تا کربلا را به جای تخریب حفظ کرد، بلکه حتی میشد آن نمایشگاه را توسعه داد و نام آن را ، از حرا تا سامرا گذاشت و بدین ترتیب یک مجموعه کامل برای شیعه شناسی و آشنایی با مکان ها و سبک زندگی امامان و بزرگان شیعه در شهر سبزوار که یکی از پایگاه های تشیع ایران بوده، فراهم آورد و از آن حتی برای مقاصد آموزشی در دروس تاریخ و تعلیمات دینی مدارس نیز استفاده کرد.
 
 

توضیحات:

* ترجمه آیات 37تا39 سوره نور که مورد استفاده مجتبی مومن در هنگام طراحی چهره شهید محسن حججی قرار گرفته است: 

37-مردانی‌ ‌که‌ نه‌ تجارت‌ و نه‌ داد و ستدی‌ ‌آنها‌ ‌را‌ ‌از‌ یاد ‌خدا‌ و برپا داشتن‌ نماز و دادن‌ زکات‌ غافل‌ نمی‌کند، و ‌از‌ روزی‌ ‌که‌ دل‌ها و دیده‌ها ‌در‌ ‌آن‌ دگرگون‌ می‌شود بیم‌ دارند.
 
38-تا‌ ‌خدا‌ بهتر ‌از‌ آنچه‌ انجام‌ داده‌اند ‌به‌ ‌ایشان‌ جزا دهد و ‌از‌ کرم‌ ‌خود‌ افزونشان‌ کند، و ‌خدا‌ ‌هر‌ کس‌ ‌را‌ بخواهد بی‌حساب‌ روزی‌ می‌دهد.
 
39 - و کسانی‌ ‌که‌ کافر شدند، اعمالشان‌ چون‌ سرابی‌ ‌در‌ بیابانی‌ هموار ‌است‌ ‌که‌ تشنه‌ ‌آن‌ ‌را‌ آب‌ می‌پندارد، ‌تا‌ چون‌ بدان‌ رسد می‌بینید ‌آن‌ چیزی‌ نبوده‌، و ‌خدا‌ ‌را‌ نزد ‌آن‌ می‌یابد و جزای‌ ‌او‌ ‌را‌ ‌به‌ تمام‌ می‌دهد و ‌خدا‌ سریع‌ الحساب‌ ‌است‌ .

 

نظرت را بنویس
comments

مهدی

مجسمه کاشفی رو که دور میدون لاله درست کردن که واقعا افتضاحه. یعنی واقعا کسی تو سبزوتر نمیتونست بهتر از این درست کنه؟

سلام تقريبا همه آثار خلق شده آقاي مومن قابليت نگهداري در موزه را دارند. بويژه آثاري که در سطح ملي مطرح شدند مثل تصوير حججي و و خليج فارس که در نماشگاه مطبوعات با اثر انگشت خلق کردند حتما بايد در موزه سبزوار نگهداري شوند تا خراب نشود. چون هم ارزش هنري دارند و هم ارزش ملي. اگر مسئولان ميراث فرهنگي ما کمي سليقه و همت داشتند بايد اين آثار را به موزه شهر مي بردند. راستي مسئولان ميراث فرهنگي الان کجايند و چه مي کنند؟ بابا شهرهاي ديگر خيلي آثار کم اهميت تر را به موزه مي برند و کلي براي تبليغ مي کنند اما ما اصلا به اين ها توجه نداريم. الان هم دير نشده بايد اين کار انجام شود تا آثار از بين نروند. حتي اگر مسئولان ميراث فرهنگي اين کار را نکردند بايد بچه هاي علاقه مند و دلسوز حتما بايد کاري کنند که اين آثار حفظ شوند. اگر اين آثار در مکان معمولي باشند حتما تا چند سال ديگر خراب خواهند شد. ببينيم مسئولان چه مي کنند؟ شما خبرنگاران اين مطلب را به گوش مسئولان برسانيد و پيگري کنيد تا محقق شود.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما