گفتگو با ابوالفضل طبسی موسس اقامتگاه بومگردی ننه کلو بابا کلوی طبس (2)

برای مطالعه قسمت اول این مصاحبه هم اکنون روی اینجا کلیک کنید

قسمت دوم:

فاطمه شریف نیا / مجله اینترنتی اسرارنامه

ظرفیتی که این اقامتگاه ها دارند برای کارآفرینی و جذب بودجه های معلقی که توسط گردشگران و توریست ها و قابلیت بارز سبزوار در این زمینه می تواند کمک شایانی به ایجاد فرصت های شغلی جدید و بالا بردن سطح اقتصادی شهرستان داشته باشد.
 
اشاعه ی فرهنگ بومی و اصیل ایرانی در بحبوحه تهاجم فرهنگی غرب، نیاز انسانها به آرامش و طبیعت و وجود ابنیه های تاریخی و میراث به جا مانده از گذشتگان همه قابلیت هایی است که شهرستان سبزوار، ظرفیت قابل توجهی در آن دارد.

فرهنگ و آداب و رسوم فولکور آمیخته با پوشش ، بیان، نوع بازی ها و آیین ها را می توان زنده نگه داشت و به نسل جوان و ناآشنا با این رسوم انتقال داد. دنیای سرعت گاهی مأمنی می خواهد برای آرامش، برای برگشت به گذشته و اقامتگاه های بومگردی تمام این ظرفیت ها را با هم در خود دارند.

مسئولین با چشم اندازی به آینده و بررسی ظرفیت های قابل ملاحظه شهرستان می توانند با حمایت از این طرح ها فرصت های اشتغالزایی زیادی ایجاد کنند و همچنین با توجه به بیانات مقام معظم رهبری برای تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید- اشتغال و حساسیت ایشان در این خصوص می توان با دیدی باز و فکری خلاق برای ادامه ی این مسیر گام های استوار برداشت که هم شهرستان این ظرفیت را دارد و هم مسئولین و مردم توانایی اجرایی کردن آن را.

سبزوار با قدمت بیش از هفت هزار ساله می تواند در این زمینه فعالیت های قابل ملاحظه ای داشته باشد. چرا که پر از گنجینه های طبیعی و مفاخر بزرگ و جهانی است و در تمام سطح شهر و روستاهای آن می توان از این استعداد بهره گرفت. هم فال است و هم تماشا. هم شغل است و هم روشن نگه داشتن چراغ روستاهایی که دارند بی فروغ می شوند و گاه شاهد بی سکنه شدن و مخروبه شدن شان هستیم.

علت بی رویه مهاجرت به شهرها کمبود آب و نبودن درآمد و کار است که اگر بتوان روی بوم گردی سرمایه گزاری متمرکز کنیم اتفاق های خیلی خوبی هم برای شهرستان هم برای روستاها خواهد افتاد. مهاجرت بی رویه و حاشیه نشینی ها که گاه شکل نازیبایی به شهر داده، کم می شود و در عوض چراغ خانه های روستا روشن می ماند.

تنها کافیست با یک برنامه ریزی خوب و توجه به استعدادهای جوانان و فکرهای بدیع شان در کنار بزرگان این شهر فرصتی را برایشان مهیا کرد.

*   *   *

گفتنی است نام و معرفی ابوالفضل طبسی در فهرست هنرمندان سبزوار بزرگ در مجله اینترنتی اسرارنامه درج شده است:

فهرست هنرمندان سبزوار بزرگ (کلیک کنید)

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما