یک سئوال از هم استانی های نیشابوری:

آیا صلح بهتر از جنگ نیست ؟!!

یک سئوال از هم استانی های نیشابوری : آیا صلح بهتر از جنگ نیست؟

به همراه یک ضمیمه

با سلام خدمت تمام خوانندگان گرامی اسرارنامه به ویژه هم استانی های نیشابوری که از ابتدای کار این وبسایت جزء مخاطبان گرامی ما بوده اند!
این مطلب به دنبال دریافت برخی نظرات بسیار کینه توزانه  و در واقع حقیرانه از جانب یک تعداد افراد معلوم الحال نوشته می شود. نظراتی که اسرارنامه سبزوار به جهت رعایت عفت عمومی و حفظ حرمت اخلاق رسانه ای از نمایش آن خود داری می کند:
فخر فروشی و تکبرورزیدن در قبال دیگران هیچ گاه کار درستی نبوده است. خراسان دیروز و امروز را همه خراسانی ها ساخته اند وهمه نقاط این خاک پرافتخار ارزش های خاص خود را دارند. آن هم وقتی در طولانی مدت بررسی شود می بینیم تقریباً تمام مناطق در دوره هایی از تاریخ فرازها و فرودهایی داشته اند که باعث می شود در نهایت اغلب شهرها از لحاظ تاریخی در یک رتبه برابر با یکدیگر قرار بگیرند. با این حساب دیگر قطعاً هیچ جایی برای فخر فروشی اهالی یک شهر به شهرهای دیگرباقی نمی ماند.
مجله اینترنتی اسرارنامه نیز هرگز چنین رفتاری نداشته است. اسرارنامه تنها  کاری که کرده بازگویی افتخارات دارالمومنین سبزوار برای تقویت روحیه خودباوری و غرورمحلی جوانان این منطقه بوده و هیچ کاری به بقیه شهرها نداشته است. و البته گفتن از افتخارات وبالیدن به آن ها حق هر مردمی است که این همه دست آوردهای غرورانگیز را با همت و تلاش خودشان به دست آورده اند و در مسیر پیشرفت خود هرگز جلوی دیگران را نگرفته اند و سعی نکرده اند دیگران را تحقیر و تخریب نمایند.
مقاله دو قسمتی »همه چیز برای مرکز استان شدن سبزوار فراهم است« که درتاریخ 26 آبان سال جاری در بخش چای داغ همین وبسایت انتشاریافت نمونه ی کاملی از متن هایی بود که نویسندگان سبزواری برای توضییح و تببین توانمندی های واقعی شهر خود برای ارتقاء به مرکز استان نوشته بودند . و در آن هیچ گونه توهینی به کسی روا نداشته بودند. اما متأسفانه برخی بد فهمی ها باعث شد در بخش نظرات همان مقاله بحث های خصمانه فراوانی بین برخی از مخاطبان ایجاد شود و نیز آن مقاله در برخی وبلاگ های نیشابور الهام بخش نوشته شدن مطالب بسیاری گردید که همه در واکنشی مستقیم یاغیر مستقیم به مقاله اسرارنامه  بودند . متأسفانه این بحث و کل کل ها اینک بعد از گذشت بیش از دو ماه همچنان ادامه دارد.
این درحالی است که انگار هم استانی های عزیز نیشابوری نمی دانند برای سبزواری ها اتفاقاً جای افتخار است اگر همسایه های پیشرفته و توسعه یافته ای داشته باشند. چنانکه امروز جاذبه های گردشگری نیشابور باعث خرسندی و مورد ذکر و حمایت سبزواری ها است. ما همچنین معتقدیم نیشابوری ها هم باید به توسعه و اهمیت دیروز و امروز سبزوار افتخار کنند. چرا که قطعاً این نه تنها به ضرر نیشابوری ها نیست بلکه به نفعشان است که جوانانشان برای تحصیل در یک دانشگاه دولتی مجبور نیستند راه های دوری را تا سایر شهرها بپیمایند بلکه می توانند بیایند همین جا در استان خودشان در شهرهای مشهد و سبزوار در فاصله یک ساعتی از غرب و شرق نیشابور مشغول تحصیل شوند. در اینجا یادآوری این نکته بسیار ضروریست که در شهرهای بزرگی مثل تهران گاهی مردم برای رفتن ازیک نقطه شهر به نقطه ای دیگر بیش از یک ساعت یا دو ساعت و حتی بیشتر وقت صرف می کنند. اما با توجه به این فاصله یک ساعته سبزوار تا نیشابور به نظر می رسد تمام دست آوردها و امکانات موجود در هریک از این دو شهر می تواند به راحتی متعلق به هردو به حساب بیاید.پس با این حساب دیگراین همه تنگ نظری از جانب یک عده اندک از مردمان شهرهمسایه —و نه همه شان — نسبت به سبزوارچه توجیهی می تواند داشته باشد؟
آیا ایجاد فضای وحدت ، صلح و همدلی بین دو شهر بهتر از فضای جنگ و کینه توزی نیست؟
همچنین مطلب دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که قطعاً مطالعه تاریخ خوب است . اما به شرطی که تاریخ سلیقه ای خوانده نشود ! یعنی نیاییم با نگاهی خودخواهانه تنها به صفحاتی از تاریخ توجه کنیم که به خیال خودمان افتخارات منحصر به فردی برای ما دارد و هیچ منطقه دیگری ازاین افتخارات برخوردار نیست یا اینکه نیاییم صفحات دیگری از کتاب های تاریخ را مورد توجه قرار دهیم و سعی کنیم در آن ها به هرشکلی که شده  نقطه ضعفی  یا ایرادی برای منطقه ای خاص از استان یا کشور بتراشیم و استخراج نماییم. این کاری بس ناپسند است. و خدا نکند که چنین رسم نامبارکی بین مردمان هیچ شهری به خصوص شهرهای همسایه که رفت و آمدها و مبادلات و مراودات زیادی با هم دارند ، باب شود اگر نه آن وقت کتاب های تاریخ برای همه ی سرزمین ها نوشته شده است و درهمه جا افراد خوب و بد و سوژه های مثبت و منفی قابل بزرگنمایی وجود دارند. اما این کار درستی نیست . این بدعتی شوم است که نباید به آن پرداخت .
هرکجا که اجتماعی از انسان ها باشند ، قطعاً بد و خوب هردو پیدا می شود.
اما اگر مردمان همسایه بخواهند دائم افتخارات خاصشان را به رخ دیگران بکشند یا ایرادهایشان را به یاد هم بیاورند ، جنگ اعصابی بس ناگوار به راه خواهد افتاد و دیگر معلوم نیست کتاب هایی که تاریخ امروز را خواهند نوشت ، در آینده از چه صفحات سیاهی در ارتباط با برخی شهرهای همسایه رنج ببرند.

اسرارنامه سبزوار برای جلوگیری از بروز چنین فاجعه ای سعی می کند به رسم جوانمردی وبه پیروی از منش بزرگانه اهالی خطه پرافتخارسربداران از نمایش اهانت های بی پشتوانه و غیرمنطقی که  اخیراً برخی از تعصب ورزان بی فکر در بخش نظرات از جمله نظرات ارسالی برای مقاله «پیام صلح و دوستی اسرارنامه سبزوار برای هم تمام همشهریان و هم استانی های عزیز» این وبسایت نسبت به دارالمومنین سبزوار روا داشته اند خود داری نماید . امید که کینه توزان و حسدورزان هدایت شوند و دست از این نوع رفتارهای زشت خود بردارند.
همچنین اسرارنامه به پیروی از سیاست های اصلی خود که پایه ریزی یک رسانه مستقل ، آزاد ، مثبت نگر ، واقع بین ، عدالت محور و وحدت طلب است طبق معمول از تمام مخاطبین به ویژه تمام نیشابوری های عزیزکه حرف حساب را می فهمند و می دانند منطق گفتگوی مودبانه چیست دعوت می کند با رعایت اصول اخلاق رسانه ای عقاید و دیدگاه های خود را  در موضوعات مورد علاقه مکتوب کرده و برای انتشار در اسرارنامه ارسال نمایند . و مطمئن باشند که حتی اگر  نظراتشان مخالف با دیدگاه های این مجله اینترنتی باشد به شرط عدم توهین به اشخاص و ارزش های مذهبی ، ملی و محلی در همین مجله انتشار داده خواهد شد.
اسرارنامه حقیقتاً به دنبال ایجاد پایگاهی است که بتواند در فرهنگ سازی و حفظ ارزش های محلی - سبزوار- و ارزش های منطقه ای— خراسان رضوی- به خوبی موثرواقع شود.

انشاالله

به امید سبزواری سرافراز تر از همیشه ، خراسانی پیشرفته ، ایرانی توسعه یافته و جهانی آباد...

کد:5715

ضمیمه ای به مقاله آیا صلح بهتر از جنگ نیست؟!!


اسرارنامه سبزوار خرسند است از اینکه می بیند به حق در یک مدت کوتاه که از شروع به کاراین مجله می گذرد به بسیاری از اهداف مثبت خود رسیده است.

موفقیت در ایجاد این همه فضای مطالعه و بحث و گفتگوی مفصل و ترغیب و تشویق مخاطبان گرامی به بررسی بیشتر و دقیق تر محیط پیرامون ، بزرگترین پاداش ها برای هیئت تحریریه این مجله اینترنتی است که با هدف آگاهی بخشی ، ترویج مثبت نگری واقع بینانه ، زدن تلنگرهای مناسب و پاره کردن چرت های بی موقع این وری ها و آن وری ها ، به هم ریختن عادت های اشتباه قبلی ، و به فکر فرو بردن مخاطبان خود ، کارشان را شروع کرده اند.
ما از این همه استقبال و محبت مخاطبان خود سپاسگذاریم و به همه این عزیزان قول می دهیم و اعلام می کنیم ارسال نظرات اهانت آمیز از سوی برخی متعصبان کوتاه فکر نه تنها اسرارنامه را از راه به حقی که شروع کرده ، باز نمی دارد بلکه به گام هایمان قوت می بخشد.

چرا که وقتی طبق اهدافی که قبلاً اعلام کردیم ، با دید مثبت به موضوعات نگاه می کنیم ، می بینیم که حتی باید دریافت نظرات منفی و کینه توزانه را هم به فال نیک گرفت . چرا که حداقل نشان دهنده این مطلب هستند که در مسیر حرکتمان آن قدر موثر واقع شده ایم که تعدادی موافقان و مخالفان سرسخت برای خود پیدا کرده ایم.(جاذبه و دافعه اسرارنامه) و این موفقیت و اثرگذاری محقق نشده است مگر با لطف خدا و نظر و حمایت خوانندگان عزیز و آگاهمان.

نظرت را بنویس
comments

من هیچ نظری ندارم

آفرین تحلیل قبلی خیلی خوب بود. علت بروز پیدا کردن همه این اختلافات رقابت نابه جای نیشابور با سبزواره در حالی که اگه سبزوار بعضی دست اوردها و اماکاتو داره به خاطر زحمت مردمشه و اینطوری نیست که حق نیشابوریا رو ضایع کرده باشه. نیشابوریام می تونن برای خ ودشون با کمی تلاش این امکاناو فراهم کنن و نیازی به دشمنی با سبزوار نیست.

ماهیت نیشابوری ها

ریشه بعضی از اختلافاتی که به وجود آمده می دانید چیست؟ این است که نیشابوری ها سعی میکنن خود را با سبزوار مقایسه کنند و خودرا به ستم می اندازندتا ثابت کنند که از سبزوار برترند اما برتری به ادعایی نیست که بر زبان بیاورند بلکه به چیزهاییست که باید در واقع داشته باشند و ندارند و به همین دلیل با سبزوار در جنگند.اگرنه سبزواری ها وقتی از هر جهت خودشان را از نیشابور بالاتر و سرتر می بین دیگراحساس دشمنیی نمی کننداگر الان با جشم خریدار به نیشابور نگاه شود به خوبی کمبودهای اساسی این شهر قابل مشاهده است که شهر بزرگی مثل نیشابور از شهرهای کوچکیتری مثل گناباد و چناران و سرخس هم حتی عقب مانده است و همین در دل نیشابوری ها ایجاد عقده نموده الان گناباد بیست و پنج سالی می شود دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی دارد اما نیشابور دو سه سال است دانشکده علوم پزشکی زده و هنوز دانشگاهش نکرده اوضاع نیشابور در زمینه سایر دنشگاه ها هم واقعا وخیم دیده می شود زیرا تازه با وجودی که نیشابور بخشهای بزرگ تابعه خود را شهرستاننکرده هنوز و تمام امارش با حساب این شهرهاست تعداد دانشجویانش از سبزوار خیلی کمتراست.و اگر بخشها جدا شوند دانشجویان نیشابور تقریبایک جهارم دانشجویان سبزوار است. دانشگاهی شبیه تربیت معلم ---حکیم سبزواری--- و فردوسی مشهدم که عمرا در نیشابور وجود ندارد حالا به غیراز وضع وخیم نیشابور در دانشگاه ها در بقیه زمینه هاهم این شهر بسیار وضع بدی دارد مثلا اگر نگاه کنیم نه فرودگاه دارد نه از افتخاراتی مثل سربداران برخوردار شده در تاریخ خود نه بزرگان نیشابور به شهرت و محبوبیتی هستند که مثلا دکتر علی شریعتی و ابوالفضل بیهقی و حکیم سبزواری و دیگر مشاهیر سبزوار دارند تیم های ورزشی هم که در نیشابور اصلا وجود ندارد برخلاف سبزوار که حضوردائمیش در لیگ های برترکشتی و هندبال و والیبال همه جواانان و ورزشدوستان را به این شهر علاقه ایجاد کرده.اینچیزهااباعث شده نیشابوریها دایم به سبزوار نگاه کنند و با این شهر رقابت کنن و چون کم می اورند دشمنی می کنن و اگر تا فردا بنشینم بشماررم تمام نمیشود فقط حیف که دیگر بیشتر توان تایپکردن ندارم چون دستم کند است من زیاد سایت شما را میخانم الان هم که تعطیلید نظرات را دنبال می کمن ولی نظرنداده ام تا حالااین اولین بار است لطفا نظرمرا زود تعیید کنید

شمس آبادی مهناز

بدترین چیزا اینه که بین دو تا شهر همسایه دعوا و درگیری ایجاد بشه و مردمش بخوان اینقدر با هم جنجال و رقابت داشته باشن. اسرارنامه عزیز من واقعا احساس می کنم رسانه های شهرهای سبزوار و نیشابور مسولیت سنگینی دارند و باید این اختلاف ایجاد شده رو مدیریت کنن و شما در این مسیر خیلی خوب عمل کردید. حیف که بعضی ها که انگار خیلی متعصب و جنگجو هستند اصلا نمیخوان اجازه بدن بین دو شهر روابط از تیرگی دربیاد.ولی شما اگر به مرور فرهنگ سازی کنید همه چیز به تدریج درست میشه

پیام صلح

اخه نیشابور چی کم داره فقط یک فرودگاه با هفته چن تا پرواز به تهران این شم امکانت یک پسر سبزواری بخواد بره بالرض مثال دبی باید کجا بره ، فرودگاه مشهد تو زمینه دانشگاهی درسته علوم پزشکی سبزوار و دانشگاه حکیمش جلوتر از دانشگاه های نیشابور ولی در عوض اینجا بزرگترین دانشکده کشاورزی شرق کشور و واحد علوم تحقیقات خراسارن رضوی رو داره که در زمینه دانشگاهی از سبزوار هم جلوتر می افته . در زمینه صنعتی هم که همه اینو می دونن نیشابور تو استان دوم در زمینه گردشگری و آب و هوا هم اگه بخواین بدونیی که دیگه نیاز به گفتن نداره ان چیز که عیان است چه حاجت به بیان است تو زمینه مبلمان شهری هم که سبزوار واقعا افتضاحه خیلی مبلمان شهری زشتی داره شهرداریش یک فضای جالب و قشنگ نتونسته واسه شهرشون درست کنه که نیشابور تو این زمینه هم بالا تره اگهخ مبنا جمعیته که بازم نیشابور جمعیتش از سبزار بیشتره اگه مبناش راه آهنه که نیشابور از قدیم الایام داره و سبزوار تو کف بوق قطار راه آنه مونده اگه مبنا ساخت و ساز که نیشابور خیلی تو زمینه ساخت و ساز و گسترش شهری از سبزوار جلو تره اگه میگن نیشابور به خاطر نزدیکی به مشهد نمی تنه مرکز شه با مرز شدن کرج اینمسئله منتفیه و هم چنین شهر کرد با اصفهان 103 کیلیومتر فاصلس ولی می بینن با جمعیت و سعت نیشابور مرکز استان شده

منوچهر

دوستان سلام عرض شد. یک نصیحت خیرخواهانه به نیشابوری ها هم استانی های عزیز نیشابوری که اینقدر در توهمات خود بزرگبینانه خودتون غرق هستید قبل از اینکه اینقدر با مردم بقیه شهرهای خراسان سر استان شدن دربیافتید و روحیه جنگ جویی خودتونو به رخ بکشید یک فکری بکنید ببینید اصلا از کجا این رویای محال به ذهنتون خطور کرده که شهر شما بتونه در خراسان مرکز استان بشه.اونم وقتی شهرهای شایسته تری مثل سبزوار هستن. استتان شدن یک سری ملاک ها و معیارها داره. دلم می خواد حداقل دو تا ملاک برای برتری نیشابور به سبزوار بگید تا من بگم قبول تسلیم نیشابور باید استان بشه. خوب اگه برتری خاصی نیشابور داره بگید دیگه چرا همش با سبزواری ها الکی دعوا می کنید؟ من دارم نگاه می کنم نیشابور فرودگاه که نداره. حتی اگر شده مثل سمنان یک فرودگاه تعطیل اما برای مواقع اضطراری بالاخره مرکز استان بی فرودگاه نباید باشه. در کل کشور نگاه کنید همه مراکز استان فرودگاه دارن. قم هم دیگه نزدیکه فر ودگاهشو افتتاح کنه. به لحاظ دانشگاهی هم که وضعیت نیشابور نزدیک به صفره با این 4 تا دانشگاه که نیشابور دو سه ساله تاسیس کرده تازه هنوز از شهرهایی مثل گناباد و تربت حیدریه هم عقبه. همین گناباد 25 ساله دانشگاه علوم ÷زشکی داره تربت حیدریه هم که دانشکده اش همین امسال به دانشگاه ارتقاء پیدا کرد و اونم از نیشابور جلو زد خیلی وقته به این آدرس برید و فرق وضعیت دانشگاهی نیشابور با تربت حیدریه رو در زمینه علوم ÷زشکی ببینید http://www.rovzane.com/blog/show/%D9%81%D8%B1%D9%82-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%A9%D8%AF%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%B4%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%D8%AA-%D8%AD%DB%8C%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D9%87.html به لحاظ شهرت هم که هر جای ایران بری ÷یش هر جوون ایرانی اسم سبزوارو بیاری میشناسه. ورزشکارا سبزوارو با تیم های موفق و مدال آور ورزشی مثل هندبال و کشتی و والیبال می شناسن ، فرهنگی ها و اهالی مطالعه و تفکر سبزوارو با دکتر علی شریعتی و ابوالفضل بیهقی می شناسن ، هنرمندا و نویسنده ها و شاعرا سبزوارو با محمود دولت آبادی نویسنده کلیدر بزرگترین رمان فاخر ایرانی می شناسن ، دانشگاهی ها سبزوارو با دانشگاه های معتبر و با سابقه این شهر می شناسن و شخصیت هایی مثل حکیم حاج ملاهادی سبزواری و ملاحسین واعظ کاشفی هم که سبزوارو به همه مذدهبی ها و شیعه ها شناسوندن. ولی نیشابورو آخه با چی می شناسن ؟واقعا عطار که اصالتا نیشابوری نیست متعلق به کدکن تربت حیدریه است. کمال الملک که کاشانیه سالای آخر عمرش به نیشابور تبعید شده و اونجا مرده ،می مونه یک خیام که اونم انگشت کوچیکه شریعتی و دولت آبادی و بیهقی سبزوار نمیشه یادتون باشه که کتاب تاریخ بیهقی معروفه به شاهنامه نثر فارسی به لحاظ ورزشی که نیشابور اصلا عددی حساب نمیشه در هیچ زمینه ای استعداد نداره ، به لحاظ دانشگاهی هم که عقب ماندگی نیشابورو قبلا توضیح دادم ، به لحاظ تاریخی هم که هرچی در تاریخ نیشابور می گردی نقطه ننگ ÷یدا می کنی ، به لحاظ فرهنگی هم که نیشابوری ها معروفن به جنگ جویی و بدجنسی اینو اونایی که با نیشابوری ها ارتباط داشتن بهتر می دونن. لهجه نیشابوری هم که خیلی ضایعه روده بر میشی از خنده وقتی توی این تهران نیشابوری ها رو می بینی که از قطارای سرراهی متعلق به تربت حیدریه و مشهد پیاده میشن و سعی می کنن به زور لهجه نیشابوریشونو پنهون کنن و تهرانی حرف بزنن. نصف فیلمای طنز سینمای ایران با لهجه نیشابوری ساخته شده تا این سینمای گیشه اگه محتوا نداره اقلا با لودگی و مسخره بازی بتونه مردمو بخندونه جالبه فیروزه هم که نیشابوری ها اینقدر ادعا دارن متعلق به نیشابوره و سعی می کنن که اسم فیروزه نیشابورو سر زبونا جا بندازن در دنیا به فیروزه مشهد معروفه و اصلا کسی خارج از خراسان فیروزه رو به نام نیشابور نمی شناسه . اینو من نمیگم رئیس اتحادیه طلا وجواهر کشور گفته . اینجا رو بخونید: به گزارش جام اقتصادی، محمد کشتی آرای در حاشیه دیدار از پنجمین نمایشگاه طلا و جواهر مشهد با حضور در سایت طلا گفت: مشهد یک قطب است و در دنیا بی نظیر است، و قطب فیروزه دنیا و قطب تراش آن در این شهر می باشد. وی خاطر نشان کرد: همانطور که در دنیا معادن زمرد در کلمبیا معروف است و یا تایلند در تراش یاقوت قرمز و یا کبود پر آوازه است، فیروزه مشهد نیز جهانی است. منبع سایت های مختلف خبری: http://www.jamnews.ir/detail/News/223076 http://www.tala.ir/showpic.php?id=12994 http://www.swvco.com/index.php?Go=news&ID=913 تازه غیر از مشهد شهرستان فیروزه هم که سابقا بخش نیشابور بود ، به عنوان قطب اصلی فیروزه است و نیشابور بعد از شهرستان شدن بخش فیروزه دیگه همه معادن فیروزه شو از دست داده و نمی تونه در این زمینه ادعا داشته باشه . پس اندک شهرت های سابق نیشابورم دیگه در سالهای اخیر مالیده شد رفت پی کارش . دیگه فکر می کنید نیشابورو در کشور چه شهرتی داره که بخواد ادعای استان شدن کنه؟ در زمینه صنعتی هم که دیگه با مطرح شدن قطب های جدید صنعتی در خراسان نیشابو رحرفی برای گفتن نداره . چناران بزرگترین شهرک صنعتی شرق کشورو داره ، تربت حیدریه و فریمان هم جهش های صنعتی خوبی داشتن و دارن رو دست نیشابور بلند میشن فقط فولاد تربت حیدریه کافیه برای اینکه ثابت بشه نیشابور در زمینه صنعتی هم چه قدر افت کرده : معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار خراسان رضوی گفته : مجتمع فولاد تربت حیدریه بزرگترین پروژه صنعتی شرق کشور است. http://www.sanayenews.com/component/content/article/13135.html بزر گترین شهرک صنعتی شمال شرق کشورم در چناران هست نه در نیشابور http://www.shabestan.ir/NSite/FullStory/News/?Serv=0&Id=132651&Mode= اینا یعنی صنعت نیشابورم دیگه کشکه! منطقه سبزوارم همین الان در زمینه صنعتی تفاوت زیادی با نیشابور نداره در زمینه صنعت. کارخانه بزرگ سیمان ، کابل خودرو و شهرک صنعتی شماره یک و دو سبزوار کافیه تا بدونیم سبزوار یک قطب جدید صنعتی شمال شرق کشوره. جوین و جغتای هم که دارن کم کم رو دست نیشابور بلند میشن در زمینه صنعت . خودتون می تونید درباره صنایع جوین سرچ کنید تا همه چیز براتون روشن بشه. دیگه جونم براتون بگه خلاصه از هر زاویه که نگاه می کنیم نیشابور هیچ بر تری و نقطه مثبتی برای استان شدن نداره. بعضی ها ادعا می کنن آب و هوای نیشابور خوبه باید بگم این اصلا دلیل مهمی نیست. چون با مرکز استان شدن قم که آب و هواش به مراتب از سبزوار کویری تره دیگه ملاک آب و هوای خوب برای مرکز استان شدن شهرها منتفیه؟ تازه شهرهای یزد و زاهدان و کرمان و بیرجندم کویرین. از همه مهمتر سمنانه . توی استان سمنان شاهرود هم پرجمعیت تر از سمنانه هم خوش آب و هوا تره اما شهر سمنان مرکز استان شده نه شهر شاهرود گذشته از اینا کی میگه آب و هوای نیشابور خیلی خوبه.؟ آدم شاخ درمیاره! به حق چیزای ندیده و نشنیده! نصف روزای سال به قول نظردهنده های قبلی نیشابور تو کولاک و یخ بندونه.راهای ارتباطی به این شهر در بیشتر ایام زمستون به خاطر بارش برف و کولاک بسته است و ارتباط شهرهای اطراف بانیشابور قطعه . شما به این آب و هوا و به این سرما ی زمستونی که بلانسبت سگو بزنی از خونش در نمیاد میگید آب و هوای خوب؟ آخه پیشینیان با چه عقلی نیشابورو در دامنه کوه ساختن که امروز این بلاها و بدبختی ها سر مردم نیشابور بیاد و اینقدر از توسعه عقب بمونن. برای همینم در نیشابور فرودگاه نمی سازن چون به لحاظ جغرافیایی موقعیتی بسیار بد و نامناسب داره. جمعیت نیشابورم که واقعا کمه. نیشابور شهرهای اقماری اطرافش نداره و از هر طرف هم به شهرهایی منتهی است که خودشون ادعای استان شدن دارن. نیشابور برای استان شدن فقط یک شهرستان فیروزه رو داره در اطراف خودش اما سبزوار حداقل 5 شهرستان اقماری داره که با خودش میشه 6 شهرستان. تازه اسفراین و بردسکن و بعضی نواحی دیگه هم به استان سربداران می پیوندن که هم جمعیت استان سبزوارو بالا می بره هم تعداد شهرستاناشو. اما نیشابور دستش به کجا بنده این وسط؟ نیشابور نیاز شدید داره به همکاری و همراهی کاشمر و سبزوار و تربت حیدریه که مرکز استان شدن نیشابور به نفع هیچ کدومشون نیست. سبزوار و تربت خودشون مدعی استان شدنن واولویتشون از نیشابور جلو تره و کاشمرم که اگر خودش مدعی استان شدن نباشه پیوستن به تربت حیدریه براش بهترین حالته . چون هم نزدیکتره هم فرودگاه مشترک دارن. (فرودگاه شهید مدرس) در نتیجه واقعا نیشابور موقعیت بد و اسفناکی داره و اگر می خواد در دهه های آینده حداقل به شکل یک شهر معمولی در استان سربداران به مرکزیت سبزوار یا خراسان رضوی به مرکزیت مشهد یا خراسان مرکزی به مرکزیت تربت حیدریه بپذیرنش باید از همین حالا نیشابوری ها تمرین کنن که اگه هیچی ندارن حداقل اخلاقشونو خوب کنن. اگرنه با این همه هیچی نداری و در عین حال با این همه اختلاف و جنگ جویی با بقیه مردم شهرها ومناطق اطراف در آینده نیشابور احتمالا استان که نمیشه هیچ ، درجه شم از شهرستان به روستا یا نهایتا به مرکز بخش کاهش پیدا می کنه.

علوی

شما چرا پیام صلح و دوستی می فرستید و پیشنهاد صلح میدید؟! این نیشابوره که به صلح نیاز داره چون درغیر این صورت هیچ امیدی برای استان شدن نداره. نیشابور از هر طرف در محاصره است واگر به فکر استان شدن باشه باید با شهرهای اطرافش رابطه خوبی برقرار کنه.سبزوار و تربت حیدریه چون هم موقعیت جغرافیایی خوبی دارن هم امکانات اولیه برای استان شدنو دارن نیازی به نیشابور ندارن که بخوان برای این شهر پیام صلح و دوستی بفرستن امانیشابوری ها که چسبیده به مشهدن و مرزمشترکی با نواحی خارج از استان خراسان ندارن و نه شهرستان اقماری دارن و نه فرودگاه و نه جمعیت کافی اصلا نمی تونن ادعای استان شدن کنن مگر اینکه یا شهرهای سبزوار و تربت حیدریه و کاشمر باهاشون به یک توافقی برسندکه محاله یا این شهرا اول استان بشن بعد جا برای استان شدن نیشابورم آماده بشه. در هر صورت این نیشابوری ها هستن که به ما نیاز دارن نه سبزواری ها به نیشابوریها!!!

فراری

ببین باز سبزواری های بدجنس ............................. دارن به نیشابوری ها درس صلح و آشتی میدن. دوره آخر زمون شده والله. زمانی که شهر ما نظامیه هایی داشت که شهرت جهانی داشتن ، دانشگاه های شهر شما کجا بودند.من 6 سال تمام عمرمو در شهر شما با مردم شما هدر دادم و الان پشیمونم . بهتر بود اصلا ادامه تحصیل نمی دادم تا اینکه تو شهری مثل سبزوار دانشجو باشم با اون مردم .................

عبدالله

به نظر من فایده نداره اسرارنامه شما دارید بیش از حد با این نیشابوری هانرمی می کنید و کرنش به خرج می دید.اگه مردم یک شهری به یک اخلاق بد عادت کنن دیگه ترک عادت موجب مرضه و اونا هیچ وقت کاربدشونو ترک نمی کنن. مردم نیشابورم متاسفانه ظاهرا عادت کردن به اینکه همیشه خودشونو با سبزوار مقایسه کنن و چون می بینن در اکثر زمینه ها از سبزوار کم میارن از در دشمنی و جنگ وارد می شن. نیشابوری ها تمام نگاه و حواسشون به سبزواره دانشگاه های بزرگ و متعدد سبزوار فرودگاه سبزوار تیم های ورزشی موفق سبزوار که اسم این شهرو در جهان مطرح می کنن صنایع سبزوار که به سرعت درحال رشده تاریخ و فرهنگ ارزشمند سبزوار و مشاهیر بی نظیر این شهر که نیشابور هیچ وقت نمی تونه به رقابت با سبزوار در این زمینه ها بپردازه و .... همه زمینه هاییه که باعث حسادت و حقارت نیشابوری ها در مقابل سبزوار میشه واسه همینم اونا همیشه کینه سبزوارو در دل دارن و هرچی شما پیام صلح و دوستی بفرستید و نصیحتشون کنید که ایا صلح بهتر از جنگ نیست فایده نداره که نداره نیشابوری ها درست بشو نیستن به نظر من. راستی انتخاب رئیس جمهور جدید که روش و منش اعتدالی رو برای خودش انتخاب کرده تبریک میگم.امیدوارم هرچی سریعتر این یک ماه دیگه هم سپری بشه و باکنار رفتن احمدی نژاد از امور مملکت یک بار دیگه نظم و عقل و درایت به مدیریت کشور برگرده. به نظرم در این زمینه هم بهتره یک مقاله بنویسید نه اینکه در این موقعیت حساس سایتتونو تعطیل کردید رفتید به امون خدا!!!

ساسان

واقعا برای نیشابوری ها متاسفم. چرا درک نمی کنن با این کاراشون دارن بیشتر به خودشون ضربه می زنن و وجهه خودشونو پیش مردم خراسان خراب می کنن.خدا ......... شون بده.

سبزوار شهر دیرینه های پایدار

احسنت . من به اسرارنامه تبریک میگم. نگاه خوبی دارید.این مطلبم خیلی مطلب خوبی بود. کاش بقیه هم قبول کنن و دست از اختلاف بردارن.وقتی بین دو شهر همسایه اختلاف باشه ، آبروی هردوتا میره. ولی نمی دونم چرا بعضی ها باد تو کلشونه!!!

فرزند نیشابور

شما دارین زور الکی میزنین شما استان نمیشین دانشگاه تون رو به رخ ما نکشید ومثال نزنید صنعت سبزوار در مقابل صنعت نیشابور مثل دریاچه و اقیانوسه یه کارخونه بزنین حداقل دو رقمی شین شهرک صنعتی ما اندازه سبزواره اگه بیاین اتحاد داشته باشین و موافقت کنین نیشابور به حق مسلمش برسه ما تمام جوانان بیکار دانشگاهاتون رو استخدام می کنیم باتشکر خوشگله با اون عکس قشنگت!!!!!

علی

یادم رفت بگم استان سمنان کلا 3000 با چندین شهرستان تقدیم انقلاب کرد اما نیشابور 2300 شهید سبزوار شما 1600 شهید از نظر امار جانبازان اسرا در رتبه دوم استان اسا و به لحاظ نسبت جمعیت به ایثارگران بهترین امار کشور رو داره اینو رو هم میتونیدمنکرش بشید که واقع نیشابور در طول تارخ شهر مرد خیزی بوده منکر شد.

علی

با سلام میخواستم بدونم با این لج لجبازی به کجا میخواهین برسین ؟ اگه قرار به مسافته مسافت کرج تا تهران 25 و مسافت شهر کرد تا اصفهان همان صد تاس و همچنین قم تا تهران اما کلا در حقیقت به نیشابور و سبزوار کلا ظلم شده جمعیت شهر نیشابور و سبزوار از مراکز استانی چون بیرجند بجنورد ایلام بوشهر سمنان شهر کرد یاسوج بیشتره اگه شهرستان حساب کنی همین شهرهای بالا و به علاوه سنندج گرگان رو هم باید اضافش کنی این حق هردو شهر نیشابور وسبزواره که مرکز استان بشهمثل شهر کرد و یاسوج کنار هم

پايگاه اطلاع رساني انتخابات مجلس نهم

با سلام و احترام پايگاه اطلاع رساني انتخابات مجلس نهم شروع بكار كرد www.Emajles.com مشاهده اسامي و مشخصات كليه نامزدهاي انتخابات سراسر استان خراسان رضوي با هماهنگي دفتر سياسي و انتخابات استان با سپاس ،لطفا لينك كنيد

فضل

بعضی‌ها می‌خواهند فکر می‌کنند که دستشان خیلی مهربان و دوست‌داشتنی است. بعضی‌ها فکر می‌کنند پل شکسته را با کلمات و عبارات می‌توان از نو ساخت. بعضی‌ها برج‌ها و باروها و دروازه‌های بلند دیگران را در ذهن و اندیشه و خیال خام خود خراب می‌کنند تا از آجر شکسته‌های آن، برای خود کلبه‌ای بسازند تا سرپناه و پناهگاهی شود تا مگر دیده نشود صاحب دست‌های ظاهراً خیرخواهی که دلی متعفن از خودکم‌بینی و چرکین از غرض‌های انباشته دیرینه دارد. نیت‌هایتان از لابلای حرف‌هایتان هویداست. اگر بچه‌ها -هر کسی در حد اطلاع و اگاهی خود- گاهی آمده‌ است و چیزی نوشته است، از روی صفای دلش و مهر و تعلقش به مام وطن بوده است. هیچ وقت دوست نداشتم با بنی اسرائیل، مقایسه‌تان کنم، که شهره‌اند آنها در پنهان کردن و انحراف واقعیت‌ها. هیچ وقت دوست نداشتم با بنی‌اسرائیل مقایسه‌تان کنم. در مرام ایرانی ما نیست این کارها.

سلیمانی

من با نظر شما موافقم .اسرارنامه سبزوار سعی کرده یک فضای محترمانه بحث و گفت و گو به وجود بیاره . نمیدونم چی میشه که بعضیا نمتونن این فضا رو قبول کنن. به خدا اگر به جای این همه دشمنی با هم بیان فکر کنن چه جوری هر دو شهر نیشابور و سبزوار مرکز استان بشن خیلی موفق ترن. ولی فقط اومدن سعی می کنن به سبزوار توهین کنن. سبزواری ها هم به جای اینکه به این آدم ها بی اعتنایی کنن جواب می دن. راستی اون تیکه رو خوب اومدید : دانشگاه های نیشابور در مقابل دانشگاه های سبزوار = حوض آب در مقابل دریای خزر دیگه ولی خواهشاً ادامه ندید. با هر دو طرفم خوب نیست اینطوری بین دو شهر همسایه...

احمد نزل آبادی

سلام کار شما بسیار خوب و ارزنده است. بالاخره جایی پیدا شد که عقده های دیرینه سبزواری ها گشوده شود. موفق باشید

علی

سلام من کی در مورد دانشگاهها اشاره کردم؟ مردم دارن میبینن من که حرفی در مورد دانشگاه های نیشابور نزدم فقط گفتم چرا نظرات قبلی من رو تایید نکردی؟ که این دلیل قانع کننده نیست شما داری میگی ازادی..اما ازادی از نظر شما فقط توهین به نیشابوری ها می دونید نه ازادی بیانی که مورد قبول همه باشه و به خاطر این موضوع باز هم میگم طبق قوانین جرائم رایانه ای مجازات می شوید بیشتر فکر کنید به کارهایتان

علی

سلام شما اگه پاسخ من رو نمی تونید یا نمی خواهید جو اینجا به هم بریزه ! خب پاسخ سوالاتم رو تو وبلاگ خودم بدهید چرا جوابی ندارید در صورت جواب ندادن مجبورم به مخاطبین شما پیام خودم رو ارسال کنم و بگم که شما جوابی ندادید (یا ندارید) و در مرحله بعد کار جدی تر...بخاطر سو استفاده از فضای انتخابات سایت شما به فیلترینگ معرفی می شود و با توجه به ادعاهای خود 0سایت ................................ برای................... خاص که حمایت می شود بد تمام خواهد شد یا حق

خون سربداران

آقا ما چند روز نبودیم اون کیه اومده با اسم ما نظر گذاشته و گفته خون سرخ سربداران ؟ فکر کنم هم استانی های نیشابوریمون افتخار کم آوردن دارن میان افتخارات سبزواری ها رو برای خودشون بردارن ؟ ولی خوب البته سربداران افتخاریست برای همه ایران اما بهتره نیشابوری هامون به فکر پیدا کردن افتخارات محلی باشن. نه اینکه افتخارات یک شهر دیگه یا اسم و فامیل و اصل و نصب یک شهر دیگه رو برای خودشون بردارن و افتخار کنن. در ضمن حق با آقای شورگشتی است. واقعاً همه نیشابوری ها این طوری نیستن. من تو با نیشابوری های زیادی ارتباط داشتم همه یک صدا معتقدند حالا حالاها خیلی طول میکشه که نیشابور به لحاظ توسعه یافتگی به رد سبزوار برسه. الآن فقط یک جاذبه های گردشگری نیشابور به لطف طبیعت خدادادی از سبزوار بیشتره و یک صنعتش. که جاذبه های گردشگری هم الآن دیگه همه فهمیدن حتی بیابون ها و کویرها هم زیبا هستند و توی کشورهای پیشرفته با ساختن هتل ها و مراکز تفریحی تو کویرها حتی تورهای پردرآمد کویر راه انداختن . که ما سبزواری ها و داورزنی ها باید با توجه به اینکه کویر مشهور و محبوب مزینان زادگاه معلم بزرگ دکترشریعتی رو داریم ، این جار و هرچه زودتر به یک جاذبه توریستی تبدیل کنیم. راستی میگن اروپایی ها از بس قاره سرسبز و پراز کوه و قله های سربه فلک کشیده دارن وقتی میان آسیا و ایران بیشتر عاشق جاذبه های کویری و مناطق بیابانی ایران میشن تا مناطق کوهستانی ایران. مثلاً برای یک اروپایی که خودشون کوه های بلند و پربرف آلپ رو دارن وقتی بیان ایران وما مثلاً به عنوان جای دیدنی بخوایم بیاریمشون پیش قله کوچیک بینالود که تازه توی ایران هم اولین قله نیست ، براشون مثل لطیفه است.و فقط می خندن. اما اگر دست همین اروپایی ها رو بگیری و ببری کویر مزینان تا آفتاب درخشان ، خنکای فرح بخش شب ، ستاره های درخشان آسمون کویر و عظمت و شکوهش رو ببینن ، خیلی بیشتر خوششون میاد. حالا اگر بدونن که این کویر مهد چه بزرگانی در عالم علم و فرهنگ و تمدنه ایرانه دیگه بیشتر عاشق مزینان میشن. این از لحاظ گردشگری . اما از لحاظ صنعتی هم که دیگه همه می دونن سبزوار تا یکی یا دوسال دیگه از نیشابورم جلو می افته. این مجتمع های بزرگ پتروشیمی وپالایشگاهی که در سبزوار درحال احداثه نه فقط برای سبزوار بلکه برای همه خراسان فخره. دانشگاه پتروشیمی ، درکنار مجتمع پتروشیمی و پالایشگاهی یک وجهه خیلی خوب به صنعت و توسعه یک شهر میده. من توصیه می کنم همه دوستان نیشابوری مثل آقای شورگشتی بیان از رقابت ناسالم با سبزوار دست بردارن و به جاش برن فکر کنن وقتی سبزوار مرکز استان سربداران شد و نیشابور به جایگاه دومین شهر خراسان رضوی ارتقاء پیدا کرد ، بتونن از موقعیت قرار گرفتن بین دو مرکز مهم استان بعلاوه تاریخ و فرهنگ خوبشون بیشترین استفاده ها رو ببرن.

علی شورگشتی

علی آقا میشه خواهشاً تو نخوای از ما نیشابوری ها دفاع کنی ؟ تو اینجوری آبروی همه نیشابوری ها رو می بری ! شما اسرارنامه ای ها هم نباید این نظرات رو تأیید چون این جور افراد فقط به سبزوار توهین نمی کنن این آدم با حرف هایی که زده می خواسته از نیشابور دفاع کنه بیشتر به نیشابور فحش داده. بابا ما همه اینطوری نیستیم. ما می دونیم واقعاً استان شدن حق شهریه که همه ملاک های استان شدن رو داره. نیشابور ما شهر خوبیه ولی در اثر بی همتی و بی برنامگی ................. و ................... نتونسته در طول این سالها اینقدر پیشرفت کنه که به رد سبزوار برسه. حالا هم دعوا نداریم. اتفاقاً اگر سبزوار از استان خراسان رضوی جدا شه و خودش یک استان تشکیل بده به نفع ما هم هست چون سبزوار که نباشه ما به راحتی می شیم شهر دوم استان و دیگه از این همه جنجال راحت میشیم. موفق باشید. خواهشاً نظرات توهین آمیز رو تأیید نکنید.

مدیریت مجله اینترنتی اسرارنامه

سلام خدمت علی آقا هم استانی عزیز نیشابوری علی آقا باز که هویتتون رو گم کردید . ما که در پاسخ قبلی گفتیم شما هرجایی باشید برای ما عزیز هستید لازم نیست سعی کنید خودتون رو به سبزواری ها بچسبونید تا جایی برای خودتون تو دل ما سبزواری ها باز کنید. همون نیشابوری هم باشید ما دوستتون داریم. اسرارنامه خیلی وقته که پیام صلح و دوستی خودش رو برای تمام هم استانی ها از جمله نیشابوری های عزیز فرستاده . تازه سبزوار از اول هم با کسی جنگی نداشته. 1- در مورد آدرس سایت ببخشید همونطور که می بینید یک اشتباه املایی ساده باعث شده آدرس اشتباه وارد شه . اما خوب خوشحالیم که می بینیم مجله ماسبزواری ها اونقدر محبوبیت پیدا کرده که دوستان نیشابوریمون برای پیدا کردنش از این پروتکل هم که نشه ازاون پروتکل استفاده می کنن و بالاخره هرجا باشن ، هرجور باشه خودشون رو به اسرارنامه سبزوار می رسونن. و حتی بعضی هاشون مثل شما آدرسش رو حفظ می کنن. 2- در مورد نظرات اون دوستمون که با نام سرزمین سربداران نظر گذاشته و شما می گید سایت ما نباید نظرات »چرت و پرتی« رو تأیید کنه باید خدمتتون عرض کنیم سرزمین سربداران نظرشخصیش رو گفته و شما حالا اگر سبزواری نیستید خراسانی که هستید باید ظرفیتتون بالاتر از این حرف ها باشه که از شنیدن یک نظر این قدر برآشفته بشید و توهین و فحاشی کنید. کسی به شما توهینی نکرده . حالا درسته که همین که از افتخارسبزواری بودن اخراج و محروم شدید خودش بزرگترین مجازات هاست اما توهین نیست. پس دعوت می کنیم شما هم صبر داشته باشید و عفت کلام رو رعایت کنید. و بدونید اگر ما قرار باشه نظرات به قول شما »چرت و پرت « رو تأیید نکنیم ببخشید ها اول نظرات خود شما تأیید نمیشه. اما خوب می بینید که همون طور که گفتیم اسرارنامه برخاسته از فرهنگ غنی سبزواری ها فضایی ایجاد کرده برای بحث و گفتگوی دو طرفه و آزاد البته با حفظ ارزش های اسلامی. و هرجا کسی این خط قرمزها رو بیش از حد زیرپا بگذاره جلوش گرفته میشه. اما در مورد اینکه شما این قدر دوست دارید به ما ثابت کنید که جزء ما سبزواری ها هستید و حتی سنگ قبر بابا بزرگتون رو نشان میارید بازهم باید خدمتتون عرض کنیم آخه هم استانی عزیز نیشابوری ما که چندبار گفتیم برای سبزواری ها فرقی نمیکنه کجایی باشید فقط باید آدم باشید تا دوستتون داشته باشیم. یک کمی هم منطق داشته باشید لطفاً . ما در همین وبسایت بارها از شما هم استانی های عزیز نیشابوری دعوت کردیم که گفتگوها رو به سمت منطق هدایت کنن. منطق داشته باشید واسه اینکه شما بدونید وقتی که ما میگیم شما هم برامون عزیزید درسته ، اما نه اینکه دیگه فکرکنید اونقدر برای نویسندگان اسرارنامه و مخاطبینش این مسئله مهم شده که پاشیم تا فلان روستا که شما آدرس دادید بیاییم و به قبرستان اون روستا بریم و دنبال سنگ قبر بابابزرگ شما بگردیم؟ تازه اگر هم بیاییم مگه یک سنگ قبر چه چیزی رو ثابت میکنه ؟ دوست عزیز نیشابوری ما به شما توصیه می کنیم که سعی نکنید هویتتون رو با سنگ قبر ثابت کنید . بالاخره همه ما یک روزی می میریم و یک سنگ قبری روی هرکدوممون قرار میگیره. اما دوست عزیز الآن که زنده اید از زنده بودنتون نشانه بیارید. واالله ببخشید ها ، قصد توهین نداریم اما واقعاً ما که تا حالا در شما نشانه ای از فرهنگ و غیرت سبزواری ندیدیم. پاسخ قبلی اسرارنامه رو هم که یادتون هست در این مورد چی گفتیم ؟ همونموقع به شما گفتیم : »افتخار سبزواری (سربداری) بودن چیزی نیست که فقط با به دنیا اومدن یا رشد کردن در این سرزمین ارزشمند به دست بیاد.بلکه باید خون و غیرت سبزواری در رگ هات باشه . خون و غیرتی که به خاطر همون خون ، تاریخت رو و هویتت رو بشناسی و فراموش نکنی. نه اینکه تا در اومدی و یک جایی رفتی و یک کمی از فرهنگ خودت فاصله گرفتی بزنی زیر همه چیز و از خودت و اصل و نسب و اجداد و خون و رگ و ریشه ات خجالت بکشی و فکر کنی افتخاره که بهشون توهین کنی.« حالا به اون پاسخ قبلیمون این قسمت رو هم اضافه می کنیم که حالا خوبه که براساس اونچه خودتون گفتید فقط حدود 50 کیلومتر ازاون روستای مرزی سبزوار اون طرف تر—تا همین نیشابورخودمون - رفتید و اینهمه دچار از خود بیگانگی شدید ! خدا رحم کرد شما تهران یا اروپا نرفتید اگر نه معلوم نبود دیگه همون سنگ قبرپدربزرگ هم یادتون می موند یا نه ؟ 3- برای ایجاد اتحاد و وحدت از نظر ما سبزواری ها لازم نیست حتماً سبزواری باشید ما با تمام هموطنان و هم استانی هایمان دوست هستیم و اتحاد داریم.نمونه این اتحاد را می توانید در صلح و صفای موجود بین این همه نیشابوری های عزیز و سبزواری های فرهیخته ببینید که امروز همه با هم در سبزوار زندگی می کنند. همانطور که درجریان هستید امروز بسیاری از هم استانی های فرهیخته نیشابوری برای استفاده از امکانات دانشگاهی و علمی از نیشابور به شهرهای بزرگتری مثل مشهد و سبزوار و تهران کوچ می کنند. به همین خاطر دانشگاه های سبزوار از دانشجویان و کارمندان نیشابوری پرشده است که با صلح و صفا در کنار سبزواری ها در سبزوار این دارالمومنین بزرگ دانشگاهی کشور زندگی می کنند. و سبزواری های با محبت و کریم ، آنها را به محفل صمیمی خود راه داده ا ند و هیچ اختلافی بینشان نیست. ما نیز به پیروی از همین خلق حسنه مردمان سربداران و البته خراسان در تمام مطالبی که در اسرارنامه نوشته ایم ارزش های دیگر شهرها را پاس داشته و هرگز سعی نکرده ایم به دیگران توهین کنیم و تنها به افتخارات سبزوار پرداخته ایم. اما حالا اینکه شما هم دوست دارید سبزواری به حسابتان بیاوریم مسئله دیگری است و شروطی دارد که در ا بتدا شما باید یک سری شایستگی ها را کسب کنید تا ما به عنوان همشهری قبولتان کنیم. راستی گفتید در دانشگاهی که درس می خونید ، ولی نگفتید کدوم دانشگاه . من نمی دونم آیا شما موفق شدید رتبه و امتیازی کسب کنید که به دانشگاه های معتبر دولتی سبزوار برسید یا در همون دانشکده های علمی و کاربردی و آزاد شهرهمسایه متوقف شدید. ولی به احتمال زیاد شانس درس خوندن در دانشگاه های سبزوار رو به دست نیاوردید چون توی دانشگاه های معتبر دولتی معمولاً اگر بحثی سر بگیره ، ملاک هایی که برای استان شدن یک شهر در نطر گرفته می شه براساس منطق و استدلال عقلیست نه براساس احساسات کورقومی و قبیله ای و وقتی هم که ملاک ها منطقی باشه خوب همون طور که قبلاً درمقاله »همه چیز برای مرکز استان شدن سبزوار فراهم است « براتون ثابت کردیم سبزوار بیشتر از شهر همسایه شایستگی ارتقاء به مرکز استان رو داره. به نظرات خانم نغمه اشاره کردید که به جای خودش نظرات محترمی داد و ما هم پاسخ محترمانه ای براشون نوشتیم. اما اون همه افراد بزرگی رو که میگید از سبزوار سراغ دارید که میگن سبزوار استان نمیشه بی زحمت یکیشون رو بیارید اینجا تا بالاخره اگرنیشابوری ها خودشون نتونستن از حقشون دفاع کنن و ثابت کنن که برای چی شهرشون بایدمرکز استان شه ، بلکه یک سبزواری بتونه با منطق و استدلال قوی خودش ازحق نیشابوری ها هم دفاع کنه. همین الآن هم باز خود شما که اینقدر دوست داری و اصرار میکنی سبزواری باشی داری از حق نیشابوری ها دفاع می کنی.عیبی هم نداره. ما که بارها گفتیم حسود نیستیم. انشاالله نیشابورهم استان شه. خودمون هم حاضریم کمک کنیم. حتی پیشنهاد دادیم اگر نیشابوری ها تونستن بدون دعوا و فحاشی مقالاتی منطقی و مستند تهیه کنن و بفرستن ما در همین مکان منتشر می کنیم. که خوب تا الآن خیلی از نیشابوری ها اومدن این سایت و نظرگذاشتن و مطالبمون رو خوندن اما نتونستن مقاله بنویسن و بفرستن. این که ما دوست داریم منتقد داشته باشیم یا نه رو می تونید در فضای آزادی بیان با حفظ ا حترامی که به وجود آوردیم ، ببینید. چرا که می بینید تمام منتقدین از داخل سبزوار و خارج از اون آزادانه میان و نظر می نویسن و تمام نظراتشون از جمله نظرات خودشما نمایش داده میشه و ما برخلاف سایت های شهرهای همسایه که اکثر نظرات خودی و غیرخودی رو تأیید نمی کنن ، انتقاد پذیر و آزاد هستیم. انتقاد پذیر و آزاد هستیم که خود شما اینهمه نظرات مفصل برامون نوشتی و فرستادی. 4- درمورد جمعیت هم بله ما که گفتیم نیشابور چون در جدا کردن بخش هاش واستقلالشون به شهرستان ناتوان بوده جمعیت کلی شهری و رستاییش از سبزوار بیشتره. و اتفاقاً همین یکی ازدلایلی است که باعث میشه نیشابور نتونه مرکز استان شه. چون شهرستان های اقماری نداره. در نقطه مقابل ما برای اینکه اطلاعات شما رو تکمیل کنیم خدمتتون عرض می کنیم که خوشاب در سال 89 از سبزوار جدا شد و نه در سال 90 . اما در سال 90 باز یکی دیگه از بخش های سبزوار به نام داورزن به مرز ارتقاء به شهرستان رسید و به زودی یا در ایام دهه فجر امسال یا در بعد از انتخابات این ارتقاء رسماً اعلام میشه و با این حساب سبزوار با حدود 7 شهرستان سبزوار ، بردسکن ، خوشاب ، جغتای ، جوین ، داروزن و کاشمر در اطرافش خود به خود به شکل یک استان در میاد. همین حالا هم پیش از اعلام رسمی استان شدن سبزوار حکم شهرهای مرکز استان رو داره. از لحاظ جمعیت شهرسبزوار و جمعیت شهر نیشابور هم که خوب همونطور که خودتون هم فهمیدید جمعیت سبزوار از نیشابور بیشتره. اما ما همچنان نظرمون اینه که سبزوار به جز بحث جمعیت ملاک های زیاد دیگه ای هم داره که در کل همین حالا شبیه مراکز استان ها شده. خودتون می دونید دیگه توضیح نمی دم. اون جمعیت 232 هزارنفری شهری هم که برای نیشابور گفتید دیگه براتون ثابت شد که ارزشی برای نیشابور نیست چون نصفش متعلق به خرو ، عشق آباد و قدمگاه و در رودِ که این شهرها هم اگر شهرستان بشن جمعیت نیشابور رو کلی پایین میارن و نیشابور که دیگه خیلی کم جمعیت تر از سبزوار میشه نمی تونه مرکز استان شه و اگر این بخش های نیشابور شهرستان نشن ، نیشابور به خاطر نداشتن شهرستان های اقماری بازهم نمی تونه مرکز استان بشه. می بینید که هرچی اسرارنامه میگه منطقی است و احساسی نیست . ما داریم واقعیت رو میگیم. در مورد قائم مقام بودن نیشابور هم معلوم نیست چه طوری به نتیجه رسیدید. بحث جمعیتی که حل شد ، بحث دانشگاهی هم که سبزوار قائم مقامه. بحث مواصلاتی هم که سبزوار به خاطر داشتن فرودگاه ، اتصال قریب الوقوع به راه آهن سراسری ، عبور بزرگراه آسیای میانه از سمت قوچان ، خوشاب ، سبزوار به مناطق مرکزی ایران ، عبور آزادراه حرم تا حرم و ... سبزوار قائم مقامه. از لحاظ اقتصادی هم که به خاطر منطقه ویژه اقتصادی سبزوار قائم مقامه ، از لحاظ بهداشتی و درمانی هم که سبزوار به خاطر داشتن دانشگاه بزرگ و چندساله علوم پزشکی و چند بیمارستان و پلی کلینیک تخصصی باز سبزوار قائم مقامه . از لحاظ ورزشی هم که دارید می بینید. تیم های سبزوار مثل کشتی ثامن الحجج سبزوار نه نفرات اول و قهرمانان استان بلکه قهرمانان کشور میشن. دیگه چی می مونه ؟ پس دیگه اشتباه نفرمایید نیشابور شهر حومه مشهده نه قائم مقام استان خراسان رضوی ! بله نیشابورالبته قائم مقام استان خراسان رضوی میشه وقتی که استان سربداران تشکیل بشه و سبزوار به مرکزیت این استان دربیاد. پس میبینید که مرکز استان شدن سبزوار به نفع نیشابوری ها هم هست. 5- درمورد این که نیشابور هم مثل سبزوار مناطق زیبا و جاذبه های گردشگری داره بله الآن هم میگیم. جک هم نیست. اگر هم جک باشه شما که ماشاالله خودتون استاد جک تعریف کردنید نباید این همه خنده تون بگیره. سبزوار بناهای تاریخی و با اهمیت زیادی مثل آتشکده باستانی آذربرزین مهر به عنوان یکی از سه آتشکده مهم ایرانیان در زمان قبل از اسلام داره ، یا مناره تاریخی خسروگرد که مرتفع ترین بنای تاریخی استان خراسانه. یا کاروانسرای مزینان وبقیه کاروانسراهای شاه عباسی سبزوار ، یا مقبره حکیم حاج ملاهادی سبزواری فیلسوف شرق و ... داره . از لحاظ طبیعت هم هرکدوم از بخش های سبزوار در روستاهایی مثل دلبر و کراب و افچنگ و سنگ سفید و مهر ، مزینان ، روستاهای بخش روداب و ششتمد و ... همه پر از جاذبه های طبیعی گردشگری هستند. اما خوب سبزواری ها خودنمایی شون کمتر از شهر همسایه بوده و کمتر این جاذبه ها رو معرفی کردن. و چون کمتر معرفی شده توریست کمتری جذب سبزوار میشه. اما توریست کمتر به معنی نداشتن جاذبه گردشگری نیست. انسان های بزرگ تاریخی هم که خوب ماشاالله می بینید سبزوار کم نداره. حاج ملاهادی سبزواری، ابوالفضل بیهقی پدرتاریخ نویسی ایران ، محمود دولت آبادی نویسنده کلیدر بزرگترین رمان با ارزش ادبیات فارسی ، واعظ کاشفی ، دکتر علی شریعتی و... این همه افتخار کردن بعضی از نیشابوری ها به قله بینالود نشان از تهی بودن و کم مایه بودن این افراده . اگرنه چه معنی داره انسان که اشرف مخلوقاته به کوه افتخار کنه؟ یعنی خود مردم نیشابور هیچ گلی به سرخودشون نزدن که حالا افتخاراتشون کوه و دره و رودخانه ای باشه که در پیدایشش نیشابوری ها هیچ سهمی نداشتن و اگر هست کار خداست و نشان از قدرت خداست و اگر در شهری مثل سبزوار نیست بازهم خواست خداست و نشان از قدرت خداست که خواسته مظاهرمختلف آفرینش رو به ما نشان بده. اما متأسفانه بعضی از نیشابوری ها که در رویای خوش پایتختی دیروز باقی ماندن امروز از تمام پیشرفت ها محروم شدن و فقط خوش خیالانه نشستن و به کوه بینالود تکیه دادن. اما سبزواری ها چون در اطرافشون کوه بلندی ندیدن خودشون ایستادن ومثل کوه محکم شدن. اما اینکه گفتید برای مرکز استان شدن نیشابور دلایل مفصلی وجود داره کاش از این که مردم و عقلای سبزوار و نیشابور به لطیفه هاتون بخندن نمی ترسیدید و از اون همه دلایل مفصل یک مختصرش رو حداقل می گفتید. نه اینکه فقط بگید دلیل داریم و بعد توش بمونید. 6- اینکه فلان سبزواری اومده نظرات شخصی خودش رو گفته وشما چون انتقاد پذیر نبودید بهتون برخورده و حالا می خواید دیگران رو متهم به بی خردی و بی تربیتی کنید ، به خاطر بی خردی و بی تربیتی خود شماست. که امثال شما مدت ها پیش از اینکه اصلاً ما اسرارنامه رو حتی راه بندازیم در وبسایت های نیشابور - نه ببخشید نیشابور وبسایت نداره—در وبلاگ های نیشابور عقده های عقب موندنشون از سبزوار رو با فحش دادن به سبزوار و سبزواری ها خالی می کردید. درحالی که به این توجه نداشتید که سبزوار این شهر دیرینه های پایدار این شهر دارالمومنین این مهد دانشوران کویر ، این دیار پرافتخار سربداران ، ا ین پایگاه مهم تاریخی شیعیان در ایران ، در گذشته و حال یکی از افتخارات خراسان بوده و هست و اگر خراسان و ایران رو دوست دارید به احترام خراسانی بودنتان باید به سبزوار این مادرشهر دانشگاهی و سیاسی و جمعیتی و اقتصادی و فرهنگی خراسان احترام بگذارید. این افتخارات همیشه برای سبزوار وجود داشته است. یاد کتاب زیبای کویر دکتر شریعتی افتادم که چه زیبا قدر کویر و کویری بودن خود را می دانست . قطعاً شریعتی بزرگتر ازآن بود که عظمت خود را از کوه و در و دشت بگیرد بلکه او خود چنان با عظمت بود که به کویر بزرگی می داد. چنانکه امروز آنقدر که مردم همه ایران کویر مزینان را از نوشته های شریعتی می شناسند ، کوه بینالود را نمی شناسند .شریعتی با نگاه ژرف خود قدر خلوت کویر و شب های زیبای کویر را می دانست و چنین بود این بزرگ مرد ایران که حتی وقتی فرسنگ ها از شهر مادری و سرزمین آبا و اجدادی خود دور شد ریشه اش را به دست فراموشی نسپرد و یکی از رموز جاودانگی او همین اصالت فکر و اندیشه اوست. اما علی آقا اگر از اولین پایتختی نیشابور در دوران حکومت اسلامی می نازید بدانید که در اسلام ملاک برتری اولی و دومی نیست. ملاک برتری در اسلام تقوی و نزدیکی به خداست . همین نگاه است که پایتخت نشین و شهرنشین و روستا نشین را برابر می داند و مردم را تنها به کسب ارزش های بالای انسانی دعوت می کند. اگر پایتخت نشین بودن و اولین پایتخت بودن افتخاراست بگویید امروز چه از آن همه افتخار برایتان باقی مانده است جز مشتی ادعا و توهم ...؟ نه واقعاً پایتختی دیروز نیشابور را به اینکه امروز شهر کوچکی شده در حومه مشهد چه ارتباطی هست ؟ اینجاست که می گویند : از فضل پدر تو را چه حاصل ؟ درنتیجه قبل از اینکه شما بخواهید سواد و تربیت دیگران را مشخص کنید بهتراست ببینید درجه فضل و سواد و تربیت خودتان چه اندازه است؟ درمورد اینکه ما کدام نظرات را نمایش دهیم و کدام نظرات را حذف کنیم این به سیاست های خود اسرارنامه برمی گردد و ما در این مورد منتظر فرمایشات حضرت عالی نیستیم. اما اگر شما خیلی لالایی بلدید و استاد اخلاق تشریف دارید بروید برای هم شهریان خودتان روضه بخوانید که عده ای از آنها مدت هاست با بی شرمی هرچه تمام تر دروبلاگ ها و نشریات و نیز در گفتگوهای حقیرانه شان به حسادت وفحاشی نسبت به سبزوار و سبزواری های مظلوم و نجیب و فرهیخته پرداخته اند. حتی پیش از آنکه اسرارنامه راه اندازی شود.که اگر لازم باشد نمونه هایی را برایتان مثال می زنیم تا بدانید کینه توزی بی دلیل نیشابوری ها نسبت به سبزواری ها این مردمان مومن صلح جو ، ریشه در کی و کجا دارد. 7- در مورد اینکه فرمودید دلیلتان برای اینکه نیشابور معروف تر از سبزوار است این است که توی جستجو گر گوگل عبارت »استان شدن نیشابور« و »استان شدن سبزوار« را جستجو کرده اید و دیده اید برای استان شدن نیشابور سه میلیون و ششصد هزار صفحه پیدا شده و برای استان شدن سبزوار تنها پانصد و شصت و هفت هزار پیدا کرده ، اسرارنامه سبزوار بعد از کمی لبخند زدن به این همه استدلال منطقی شما احتراماً خدمتتان عرض می کند همین وقت هاست که می گویند کم گوی و گزیده گوی چون دُر تا ز اندک تو جهان شود پر این به خاطر پرحرفی است نه به خاطر حق داشتن. آخر خودشما بگویید هم استانی عزیز نیشابوری حالا 3میلیون و600 هزار مقاله برای استان شدن نیشابور نوشته شد اما وقتی حرف حرف حساب نیست به حال و روزتان چه فرقی کرد ؟ حالا هم که نیشابور استان نشده است و تا مرکز استان شدن خیلی فاصله دارد . حداقل در خراسان رضوی سبزوار و تربت حیدریه جلوتر از نیشابور هستند. این به این خاطر است که بخش قابل توجهی از هم استانی های نیشابوری های نیشابوری که از مراتبی از فضل و خردمندی برخوردارند به خوبی می دانند که حالاحالا ها نیشابور شرایط استان شدن را ندارد و وارد این بحث ها نمی شوند اما بقیه - یک تعداد اندک - اهل عمل که نیستند اما درمقام پرحرفی حسابی چیره دست هستند به همین خاطر می نشینند و همین طوری یک سری موهومات را می نویسند و فکر می کنند با این چیزها شهرشان استان می شود درنقطه مقابل سبزواری ها کم تر حرف می زنند و بیشتر کار می کنند. نمونه هایش را ببینید ما در این سالها فرودگاه ساختیم و فرودگاهمان را بین ا لمللی کردیم و منطقه ویژه اقتصادی تصویب کردیم و درحال کشیدن راه آهن به سبزوار هستیم و در زمینه های علمی به قطب دانشگاهی شرق کشور تبدیل شدیم و از لحاظ سیاسی چند شهرستان دیگر در اطرافمان تأسیس کردیم و شروع به احداث دو مجتمع بزرگ پتروشیمی در شهرمان کرده ایم اما شما نشسته اید و همچنان خوش خیالانه در سایه های خنک بینالود چرت می زنید و رویای استان شدن می بینید. گاهی هم که ما تصمیم می گیریم ، درست و حسابی و اثر گذار می گوییم . خودتان نگاه کنید.بیشتر از 2 ماه یک مقاله در همین وبسایت نوشتیم با عنوان »همه چیز برای مرکز استان شدن سبزوار فراهم است« این مقاله آنقدر اثر گذار بود که تا به امروز محل بحث های فراوانی را در این وبسایت یا در سایر وبسایت های سبزوار و نیشابور ادامه دارد و حتی برخی وبلاگ نویسان نیشابوری درواکنش به آن مقاله و دقیقاً با دنبال کردن روش های مقاله ما اقدام به نوشتن یک مقاله تقلیدی برای استان شدن نیشابور کردند که آن مقاله بیشتر احساسی و کمتر فاقد جنبه های منطقی بود و نتوانست تأثیری بگذارد. اما بحث ها و تأثیرگذاری های مقاله اسرارنامه همچنان ادامه دارد. چرا که حرفی که از دل برآید لاجرم بردل نشیند. و نیز مجدداً همان بیت شعر معروف : کم گوی و گزیده گوی چون دُر درمورد افتخارات نیشابوری هادر عرصه علم و فرهنگ بله البته ما هیچ وقت انکار نکردیم که نیشابور هم مثل سبزوار و هرشهر دیگه ای از کشور افتخارات خودش رو داره و اصلاً این بحث ما در مورد استان شدن یا نشدن به معنی این نیست که لابد هرشهری که افتخاراتش بیشتره باید استان بشه. در مورد قابل قبول و مورد پسند بودن نیشابوری هاهم هیچ شکی نیست برای همینه که ما به شما میگیم لازم نیست این قدر خجالت زده باشی و سعی کنی خودت رو به هرشکلی به سبزوار و سبزواری ها نسبت بدی نیشابوری ها هم مردمان خوب و قابل قبولی هستند. اصلاً شک نداشته باشید. بقیه نظراتتون هم چون حرف های تکراری یا تهمت هایی بود که قبلاً در همین وبسایت بهش پاسخ دادیم دیگه ارزش نمایش دادن رو نداشت. ببخشید ها ما سعی خودمون رو می کنیم که تاجایی که امکان داره به مخاطبانمون به خصوص اگر مثل شما احساساتی باشند و خیلی دلشون می خواد خودشون رو به یک شکلی مطرح کنند میدون بدیم تا احساس کنن کسی هم هست به حرف های اونها گوش کنه . اما دیگه بعضی وقت ها خط قرمزهای اخلاقی و سیاسی و مذهبی که بیش از حد زیرپا گذاشته میشه از لحاظ اخلاق رسانه ای اجازه نداریم که فضا رو آزادآزاد بگذاریم. خیلی خوش اومدید هم استانی عزیز نیشابوری . اسرارنامه در نبود رسانه های معتبر و درست وحسابی در شهر همسایه همچنان سعی میکنه برای شما عزیزان فضای مناسب ، آزاد و برابر گفتگو رو فراهم بیاره.پس همونطورکه تاالآن استقبال کردید و زیاد به این وبسایت سرزدید از این به بعدهم تشریف بیارید . قدمتون سرچشم.

علی

سلام خدمت همشهری های سبزواری عزیزم این نظرات شما و دوستانتان و همچنین بنده حقیر نکات خیلی زیادی داره که باید بصورت عادلانه و دور از تعصب صحبت بشه در ضمن اینجا همین طور که خبر دارید زلزله باعث شد لطفمون به وب سایت شما کمرنگ تر بشه این گذر ما...به ابارشی هم بدون دلیل نگید علی اقا قانع شدند..چون هنوز خیلی از مسائل مبهم هستش 1-تا یادم نرفته اول از همه یادآوری کنم ممنون بابت اینکه خبرم میکنید ولی هر دفعه می ایید نظر میذارید ادرس سایتتون رو اشتباه می نویسید و این رو می نویسید http://whttp//www.asrarnameh.com نمی دونم چرا! شایدم درسته ولی باز نمیشه از این پروتکل دوست عزیزم شما صاحب سایت \"مجله اینترنتی اسرار نامه\" هستید و ادرس سایتتون هم اینه: http://www.asrarnameh.com من ادرس سایت شما رو دارم نیازی هم نیست ادرس بذارید بازم ممنون که اطلاع میدید 2-تو نظرات شما شخصی با عنوان وبلاگ "سرزمین سربداران" نظر گذاشته: "بعید نیست دوست عزیز نیشابوری بودن و اسم یه منطقه از سبزوار رو شنیدن و به اشتباه گفتن مثل ما که بعضی از روستا ها ومنطقه های نیشابور رو شنیدیم اما شاید دقیقا ندونیم تو کدوم بخش یا کدوم منطقه نیشابوره" قبول دارید سایت به این خوبی نباید نظرات به این "چرت و پرتی" رو تایید کنه؟ خب این قضاوت برادر سبزواری ما خیلی بده که بگه من دارم دروغ میگم که رگ و ریشه من برمیگرده به کوه میش فامیل جد پدری من "کوه میشی" است و این رو می تونید از روی قبرش به صورت حضوری تحقیق کنید اگر فکر میکنید دروغ میگم ادرس:روستای حصار سرخ نیشابور(روستای مرزی سبزوار-نیشابور) - قبرستان حصار سرخ فامیل پدر بزرگم که بچه "شیر علی کوه میشی " هستند قدسی است و شنیده بودم از من منطقه هایی از سبزوار کوچ کردند(به دلیل خشکسالی) به روستاهای نیشابور.اسم اون منطقه یا روستا همین قدر میدونم که کوه میش بوده ولی من خودم بزرگ شده شهر نیشابورم اینها رو گفتم تا واسه دوستم اثبات کنم که دروغگو نیستم ورگ و ریشه من کوه میشه پس دوستان لطف کنن من که این قدر واضح و شفاف حرف میزنم شما هم به همین مقدار قضاوت صحیح کنید که هر قضا.وت اشتباهی یک نمره منفی برای اعتبار حرفهای خودشان است ناگفته نماند من نیز باید بیشتر دقت میکردم به منطقه "کوه میش" که شاید هم باشه اما جوری ک از دوستان شنیدم روستای "کوه میش" نیست و منطقه کوه میشه..ممنون از اقا بهروز 3-این که گفتم رگ و ریشه های من از سبزواره بحث اتحاد و وحدت بود نه صرفا اینکه سبزواری هستم..فکر کنم شما هر کسی که حتی هم سبزواری های خودتون که با نظر شما در مورد مرکز استان شدن سبزوار مخالف باشه بی غیرت و ..می خونید.من عزیزان زیادی تو دانشگاه خودمون سراغ دارم که با نظرات شما کاملا مخالف هستند.در همین قسمت نظرات خانم نغمه همشهری شما که واسش فرق نداره سبزوار یا نیشابور! من تا دلتون بخواد افراد بزرگی از سبزوار سراغ دارم که شاید میتونم بیارمشون اینجا و این تعصبات بی خودی در مورد اینکه نیشابور داره مرکز استان میشه را کم کنند این چیزی ک از نظرات شما برداشت میشه اینه ک دوست ندارید منتقدی داشته باشید از سرزمین خودتون و این بر خلاف شعار و برچسب هایی است که به وب سایت خودتون زدید 4-در مورد تفاوت جمعیت شهری با جمعیت شهر درسته ..حرف حساب جوابی نداره..اما خودتون هم اعتراف کردید پس جمعیت شهری نیشابور بیشتره از سبزوار و لذا اینکه در سال 90 شهرستان خوشاب از سبزوار جدا شده جمعیت شهری سبزوار خیلی کمتر از نیشابور میشه...و در مورد حرف شما جمعیت شهر خود شهر سبزوار در سال 88جمعیت212335و خود شهر نیشابور 210091 نفر گزارش شده که شما فرمودید این در تصمیم گیری تاثیر نداره اما به نظر من نمی شه بی تاثیر باشه و برای سبزوار یک امتیازه البته به شرطی که تو امار سال 90 تغییری ایجاد نشه. حرفهایی که من میزنم هیچ کدام احساسی نیست و واقعیت رو میگم شما هم یادتون نره که از جمعیت 232 هزار نفری شهری نیشابور در سال 89 چشم پوشی کردید چون میزبان هستید و ازادانه امار را بیان میکنید نه عادلانه همچنین از قائم مقام بودن نیشابور در خراسان رضوی حرفی نزدید 5-شما فرمودید نیشابور هم مثل سبزوار مناطق زیبا و جاذبه های گردشگری خوبی داره! من جک به این قشنگی تو سال 2012 نشنیده بودم.. جالبه نمیگین سبزوار مثل نیشابور و می فرمایید نیشابور مثل سبزوار.. اما واقع بین باشید اگه بگید سبزوار نصفه ی نصفه نیشابور در جذب توریست موفق بوده باز هم حرف خنده داری است..باز هم به اطلاع می رسونم نیشابور جز محدود شهرهایی است با این همه اثار باستانی و تمدن و انسان های بزرگ تاریخی و همین طور که در بام خراسان(بینالود) بالاتریم در امتیاز مرکزیت استان نیز بالاتریم ه دلایلش را مفصل تر بحث میکنیم 6-اینجا یک سبزواری بی خرد و بی تربیتی به نام "محسن" نظری میذاره و شما تایید میکنید! ایا انتشار چنین نظراتی به نظرتان صحیح است؟ ایا این قضیه باعث نمیشه بقیه سبزواری ها پیش ما شرم زده بشن بابت بعضی حرفهایی که شما انتشار میکنید؟ نیشابور کجای تاریخش نوشته این مردم اهل شمشیر و خون به راه انداختن بودند؟ نیشابور شهر علم و فرهنگ و قلم و ادبه. نیشابور شهر اندیشه هاست شهر شاعر های نامی خراسانی است. بیایید به خاطر خراسانی بودنمان به نیشابور احترام بذاریم این شاعران در تمامی دوران تاریخ بوده و هستند..یاد مرحوم خشتمال اقتادم یادش بخیر چند سال پیش فوت کرد..به کجا چنین شتابان؟ گون از نسیم پرسید... نیشابور جز محدود شهرهایی است که در دو دوره متفاوت زمانی از تاریخ پایتخت کشوری دلیر بوده و بیایید به اولین پایتخت ایران اسلامی احترام بذاریم..این حرفها چیه شما از چند نفر معذرت میخوام بی سواد و بی تربیت منتشر میکنید؟ خواهشا بجای سانسور کردن نظراتشون و پاسخ به انها کلا نظراتشان را حذف کنید یا نمایش نکنید که این کار گناهی کمی نیست ..چه به نیشابوری ها چه سبزواری ها و هر جای ایران توهینی بشه کار بسیار زشت و کسی که این نظرات را تایید کنه کاری زشت تری میکنه! حالا شما بهشون پاسخ دادید ک این نظرات رو نذارن اما این کار هم کار جالب و قابل پسندی نیست لطفا نظراتشون رو حذف کنید 7-شما سوال فرمودید ملاک من در مورد اینکه گفتم نیشابور رو بیشتر می شناسند تا سبزوار چیه خب ایجا جوابشو میدم: من توی جستجو گر گوگل عبات "استان شدن نیشابور" رو سرچ کردم بیش از سه ملیون و ششصد هزار صفحه پیدا کرد اما عبارت "استان شدن سبزوار" رو زدم تنها پانصدو شصت و هفت هزار پیدا کرد این یعنی همه مردم ایران زمین منتظر استان شدن نیشابور هستند و کاری ندارم چرا ! اما مردم ایران مشخصه نیشابور رو می شناسند و این جستجو در موتورهای جستجوی دیگه نیز امار تقریبا همینه همچنین عبارت نیشابور همیشه بیتر از سبزوار واسش جستجو پیدا میشه اما تنها ملاک من برای این ادعا نیست بلکه افتخارات زیاد نیشابوری ها در عرصه علم و فرهنگ نیز باعث این موضوع است در کل در فضای مجازی حداقل اینکه مردم نیشابور را بیشتر از انچه که شما فکر میکنید می شناسند و می پسندند شاید یکی از دلایل این موضوع پیشرفت های زیادش در زمینه وبلاگ و وب سایت هایی است ........................ ...................... ....................... در انتها هم اگر حرفی زدم از روی شوخی که واستون ناراحت کننده بود عذرخواهی میکنم و این که صادقانه و راحت نظر میدم فقط بخاطر اینه که می تونم خیلی خشک و خنک حرف بزنم یا علی

مجله ی اینترنتی اسرارنامه سبزوار

سلام خدمت نظردهنده عزیزی که با نام ابارشی نظر گذاشتند. از حضور و نظرتان در اسرارنامه سپاسگذاریم. در مورد مطلبی که فرمودید به نظر می رسد شما مخاطب گرامی مطالب اسرارنامه را با دقت مطالعه نکرده اید. چرا که هرمطلبی که در این وبسایت گفته شده است با سند و مدرک معتبر می باشد. چنانکه برای هریک از مخاطبان عزیز دیگر هم که قبلاً شبهه هایی به وجود آمده بود بعد از توضیحات اسرارنامه روشن شد که اطلاعات مندرج دراین وبسایت همه با پشتوانه کافی آماری و اطلاعاتی می باشد. نمونه بارز این مورد را می توانید در پرسش و پاسخ بین نظردهنده عزیزی به نام علی آقا مشاهده بفرمایید که در قسمت نظرات همین مطلب صورت گرفت و درنهایت علی آقا از پاسخ اسرارنامه قانع شد و تا کنون هیچ مطلب دیگری از ایشان در مخالفت با مطالب و استدلال های اسرارنامه دریافت نشده است. با این وجود اگر باز هم به نظر شما مواردی وجود دارند که نسبت به صحت آنها شک دارید ، به صورت دقیق به ما بگویید تا اگر اشتباهی هست اقدام به اصلاح نماییم یا دلایل خود را برای شما توضیح دهیم. با امید دیدار مجدد...

ابارشی

سایت شما اگه مطلب اشتباه به مردم نده و مردم رو الکی امیدوار نکنه نهایت لطف رو به مردم سبزوار کردی.

سرزمین سربداران

بعید نیست دوست عزیز نیشابوری بودن و اسم یه منطقه از سبزوار رو شنیدن و به اشتباه گفتن مثل ما که بعضی از روستا ها ومنطقه های نیشابور رو شنیدیم اما شاید دقیقا ندونیم تو کدوم بخش یا کدوم منطقه نیشابوره

بهروز

روستای کوه میش کجاست؟ منطقه کوه میش شنیدم اما روستایی به این اسم نشنیدم تا بحال

مجله ی اینترنتی اسرارنامه سبزوار

سلام علی آقا هم استانی عزیز نیشابوری . در آماری که شما و ما هردو مد نظرمون قرار گرفته جمعیت شهرستان ها رو برای سال 89 به صورت کلی نوشته و جمعیت شهری و روستایی رو تفکیک نکرده . اما اون که تفکیک کرده برای سال های قبل تره. اما در مجموع علی آقا در بحث جمعیت شهری باید به یک نکته توجه داشته باشید که وقتی میگن جمعیت شهری در یک شهرستان منظور فقط اون شهر بزرگ مرکزی نیست بلکه بقیه نقاط شهری رو هم در بر میگیره. به عنوان مثال در شهرستان سبزوار که حالا سه تا از بخش های جوین، جغتای و خوشاب رو جدا کرده ، جمعیت شهری با کل شهرهای سبزوار ، ششتمد ، داورزن و روداب حساب میشه . در نیشابور هم جمعیت شهری شهرستان نیشابور با حساب نقاط شهری مثل خرو و درود و قدمگاه و ... محاسبه میشه. و البته الآن شهرستان فیروزه دیگه جدا شده و جمعیتش جداگانه محاسبه میشه. در نتیجه وقتی جمعیت شهری نیشابور رو 232 هزار نفر و جمعیت شهری سبزوار رو 229 هزار نفر نوشتن این فقط بیان کننده جمعیت خود شهر سبزوار و خود شهر نیشابور نیست. اما جمعیت خود شهرهای سبزوار و نیشابور در سال 85 در منابع دیگه ای نوشته شده که براساس اون اطلاعات جمعیت خود شهر سبزوار از نیشابور 3 هزار نفر بیشتره.که این باعث شده بود پایگاه های آماری مختلف سبزوار رو سی و پنجمین شهر پرجمعیت کشور و نیشابور رو سی و هفتمین معرفی کنند. خوب البته با توجه به اینکه اخیراً در سال 90 آمارگیری جدیدی انجام شده بهتره کمی دیگه صبر کنیم و ببینیم آمارهای جدید چی رو نشون می دن. قطعاً هردو شهر سبزوار و نیشابور باید جمعیت هاشون در سال 90 خیلی بیشتر از قبل شده باشه. در این بین ممکنه یکی از این شهرها باز 3 هزارتا بیشتر یا کمتر از اون یکی دیگه جمعیت داشته باشه اما این تفاوت در نهایت خیلی کمه و در مقام تصمیم گیری برای تعیین مرکز استان جدید نمی تونه ملاک قطعی عمل باشه. ضمن اینکه تفاوت جمعیت اگر خیلی زیاد هم باشه باز تنها یک ملاک برای تصمیم گیری است . همان طور که در مورد استان شدن بجنورد و بیرجند دیدید ملاک های مهم دیگه ای مثل فاصله از مرکز استان ، داشتن شهرستان های اقماری ، اهمیت سیاسی و اداری منطقه ، توانمندی های دانشگاهی ، مواصلاتی ، فرهنگی و ... همه از ملاک های با اهمیت دیگه هستن که ملاک تقسیم قرارمی گیرن که همون طور که خودتون می بینید و ما در مقاله «همه چیز برای مرکز استان شدن سبزوار فراهم است » توضیح دادیم مجموع این عوامل حالا در سبزوار جمع شده . از لحاظ جاذبه های گردشگری هم که تا جایی که یادمون میاد ما دراسرارنامه سعی نکردیم انکارش کنیم. بله نیشابورهم مثل سبزوار جاذبه های گردشگری زیادی داره. از بناهای تاریخی و فرهنگی گرفته تا مناظر طبیعی و ... در مورد اینکه گفتید بارندگی های نیشابور بیشتره و درآمد مردمش بیشتر باید بگم اصلاً نمی دونیم برای چی این حرف ها رو مطرح کردید.مگه ما در مورد درآمد مردم شهرهای مختلف صحبت می کنیم. تازه اگر در مورد درآمد هم بخوایم صحبت کنیم باید خدمتتون عرض کنیم که بزرگترین سرمایه داران خراسانی سبزواری ها هستند. این رو همه می دونن. چون هرچند سبزوار از لحاظ جغرافیایی در منطقه ای واقع شده که به لحاظ بارندگی و حاصل خیزی زمین ها در رتبه های بعد از نیشابور هست اما به لحاظ فکر اقتصادی و درایت و سیاستمداری این مردمان سخت کوش کویری بیشترین موفقیت ها و دست آوردهای انسانی استان خراسان می بینید که به نام سبزواری ها و برای سبزواری هاست. البته ما شهرهمسایمون نیشابور روهم دوست داریم و می دونیم که نیشابوری ها هم دست آوردهای خوبی دارند که باید بهش افتخار کنن. اما خوب همین که با وجود این تفاوت در اقلیم طبیعی و حاصل خیز تر بودن نیشابور از سبزوار اما امروز سبزوار از لحاظ توسعه یافتگی – به جز صنعت- از نیشابور چند پله جلو تره همین نشان دهنده قدرت فکری و توانایی سبزواری هاست. شمال سبزوار که می فرمایید این نظر شماست که حسابش از سبزوار جداست اگرنه مردمان سبزوار ، جوین، جغتای و خوشاب همه پیوندهای دیرینه با هم دارن و رفت و آمدها و مراودات دوستانه فراوانی بینشان وجود داره که برادری و برابریشون رو نشون می ده. در مورد خرو و درود و قدمگاه هم که خوب هروقت بالاخره نیشابور تونست این ها رو مستقل کنه اون وقت میشه جداگانه بهشون پرداخت. در مورد شهرت و معروفیت هم نمی دونیم چه طوری محاسبه کردید که به این نتیجه رسیدید.اما خوب برای اینکه براتون روشن تربشه بد نیست بدونید امروز سبزواربه خاطر افتخارات متعددی که به دست میاره دائماً در سطح کشور مطرح میشه. اگر یک سر تشریف ببرید تهران و یک جایی صحبتی بشه نمی دونم از نیشابور یاد چی می افتن. چون همه مردم که تاریخ رو نمی خونن و بدونن که این شهر در گذشته ها چه افتخاراتی داشته. از لحاظ کوه و طبیعت زیبای بینالود هم که خوب توی کشور قله ها و مناطق زیبا کم نداریم که بخوان یاد بینالود بیافتن.شاید یاد خیام و عطار بیافتن. اما وقتی بگی سبزوار یاد قهرمانی سبزوار در لیگ برتر کشتی میافتن که همین چند روز قبل اتفاق افتاد و همه رسانه های ملی بهش پرداختن.یا یاد دانشگاه های بزرگ و معتبر دولتی سبزوار میافتن که ممکنه بچه هاشون یا یکی از فامیلاشون اونجا درس خونده باشه و باسواد شده باشه. یا یاد دکتر علی شریعتی میافتن که همه جا حرفاش و اندیشه هاش هست. یا یاد سربداران میافتن که همه جا توی همه ایران شعرش ورد همه زبان ها هست : سبزیم که از نسل بهاران هستیم پاکیم که از تبار باران هستیم دور است زما تن به مذلت دادن ما وارث خون سربداران هستیم و خیلی افتخارات دیگه ای که امروز سبزوار رو معرفی میکنه. البته گفتم قصد توهین نداریم . الآن هم به نیشابور عزیز توهینی نکردیم فقط واقعاً چون شما نظر شخصیتون رو گفتید ما هم نظر شخصیمون رو اعلام کردیم. در مورد چهارشنبه بازار هم که فرمودید ما نظری نمی دیم چون نظردهندگانمون اون حرف رو گفتن وباید خودشون پاسخ گو باشن. در مورد آمارهای غلطی هم که گفتید ما میدیم دیگه حتماً الآن با توضیحات ما براتون ثابت شده که اسرارنامه هیچ آمار غلطی نداده . وهمه برداشت های عجولانه و اطلاعات پایینه بعضی از مخاطبینه که باعث میشه فکر کنن آمارهایی که اسرارنامه میده اشتباست. مثل آمارهامون درمورد جمعیت سبزوار و نیشابور که در بالا بهتون ثابت شد. در نتیجه اگر همین موضوع باعث قهر و کدورت دوستان نیشابوری شده باید بگیم که لازمه یک خورده صبورتر و منطقی تر باشن. اسرارنامه حرف ناحساب نزده . حرف حساب هم که ناراحتی و داغ کردن نداره. نوشتن از افتخارات نیشابور هم بله البته ما دوست داریم اما خوب خودتون می دونیددیگه همونطور که گفتیم افتخارات سبزوار اونقدر زیاده که دیگه اگر از همین امروز تمام سبزواری ها و نیشابوری ها و خراسانی ها بخوان جمع شن و از افتخارات این کهن شهر با اهمیت خراسان بنویسند کافی نیست. در نتیجه ما دیگه وقت نداریم برای شهرهای دیگه هم بنویسیم. اگر نه باور کنید ما همه رو به یک چشم می بینیم و همونطور که در داخل مقاله بالا گفتیم ماواقعاً معتقدیم همه جای ایران و خراسان ارزشمندهستن.و حقیقتاً هیچ کجای این مرز و بوم پرافتخار بهتر یا بدتر از بقیه جاهانیست. لذا در واقع نیشابور با بردسکن هیچ فرقی نمیکنه و یا کاشمر و تربت حیدریه از لحاظ ارزش ها یکسان هستند. و مشهد و سبزوار و تایباد و گنابادو ... هرکدوم از این شهر ها ارزش های خودشون رو دارن. اما چون هدفمون و عملمون از ابتدا ایجاد فضای آزاد و برابر فرهنگی بوده ، اعلام کردیم که نیشابوری های عزیزهم اگر افتخاراتی در مورد نیشابور به ذهنشون رسید برای ما بنویسن و بفرستن ما هم در همین مکان منتشر می کنیم .اگر هم که به هرشکلی نتونستن ما همیشه سعی می کنیم در مطالب نوشته شده توسط خودمون افتخارات و ارزش های این شهر عزیز همسایه رو هم پاس بداریم. و اما اینکه شما کجایی هستید و با عدالت حرف می زنید یا از روی احساس مسئله مفصل دیگه ای هست. اما فقط این اندازه بدونید که شما هرکجایی باشید برای ما عزیز هستید اما جسارتاً باید بگیم هرچه قدر هم که سعی کنید خودتون رو به سبزوار یا روستاهای اون نسبت بدید و بچسبونید ما سبزواری ها نمی تونیم شما رو به عنوان همشهریمون بپذیریم. خیلی ببخشید ها ! اما واقعاً برای ما امکان نداره شما رو سبزواری به حساب بیاوریم. چون افتخار سبزواری (سربداری) بودن چیزی نیست که فقط با به دنیا اومدن یا رشد کردن در این سرزمین ارزشمند به دست بیاد.بلکه باید خون و غیرت سبزواری در رگ هات باشه . خون و غیرتی که به خاطر اون خون تاریخت رو و هویت رو بشناسی و فراموش نکنی. نه اینکه تا در اومدی و یک جایی رفتی و یک کمی از فرهنگ خودت فاصله گرفتی بزنی زیر همه چیز و از خودت و اصل و نسب و اجداد و خون و رگ و ریشه ات خجالت بکشی و فکر کنی افتخاره که بهشون توهین کنی. لذا ما همونطور که گفتیم شما رو دوست داریم و بهتون احترام می گذاریم اما به عنوان یک هم استانی نه همشهری. دوست عزیز در صورتی که از این پاسخ قانع نشدید بازهم در خدمتتون هستیم. اسرارنامه سبزواری محلی است برای بحث و تبادل نظر در فضایی آزاد و مبتنی براحترام و دوستی. موفق باشید.

علی

سلام ممنون ک جواب زود میدید اما ملا من امار سال 89 بود نیشابور با جمعیت شهری 232158 نفر از جمعیت سبزوار بیشتره جمعیت سبزوار 229103 نفره این از امار غلط سایت به این قشنگی.. اره هر جا حق با شما باشه میگم حق با شماست از نظر جاذبه های گردشگری که قبول دارید نیشابور بهتره؟ از نظر درامدی هم نیشابور با توجه به موقعیت مناسب جغرافیایی که داره بیشتر بارش داره خب درآمد هم بیشتر داره شمال سبزوار که اشاره کردید کلا حسابش از سبزوار جداست هر جا ابادی باشه جمعیت هم بیشتره و متمرکز تر مثل قسمت های خرو و درود و قدمگاه نیشابور که نصفه سبزوار شما میشه و احتمال زیاد شهرستان بشه از نظر شهرت و معروفی خب شما باید قبول کنید نیشابور خیلی اشنا تره تا سبزوار من هرگونه انتقاد شما را به جان و دل می پذیرم..چهارشنبه بازاری که دوست سبزواریمون اشاره کردند خب کاسب های سبزواری زیادی داره..توی همه شهرها هستند برای ما همسایه بودن با امام رضا خیلی افتخاره اما اینکه باعث بشه بعضی از امکانات هر دو شهرستان سبزوار و نیشابور محروم بشوند این درست نیست موفق باشید دوست عزیزم اینکه دوستانم نمیان اینجا بحث کنند و به قول خودتون داغ کنند بحث رو بخاطر بعضی امار های غلطی است که شما می نویسید مثل امار شهر که اول گفتم از افتخارات نیشابور باید خودتون بنویسید...چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است رگ و ریشه اصلی من روستای کوه میش سبزواره این رو هم گفتم تا بدونید دارم بع عدالت حرف میزنم نه بخاطر سلیقه های شخصیم قالب وبلاگم هم خودم طراحی کردم از کسی نگرفتم ممنون بازم سر بزنید عزیزم

مجله ی اینترنتی اسرارنامه سبزوار

سلام خدمت علی آقا یکی از نظردهندگان عزیز قبلی! پیرامون مطلبی که در مورد مقاله «همه چیز برای مرکز استان شدن سبزوار فراهم است» فرموده بودید با ید خدمتتان عرض کنیم التبه هنوز جدیدترین اطلاعات از سرشماری سال 90 منتشر نشده است . اما در مرکز ملی آمار ایران به عنوان یک پایگاه معتبر آماری جمعیت تخمینی تمامی شهرستان های کشور از جمله نیشابور و سبزوار در سال 89 درج گردیده است. http://www.amar.org.ir/default-2649.aspx در این وبسایت در قسمت برآوردهای جمعیتی استان خراسان رضوی می بینیم که جمعیت کل شهرستان سبزوار 364553 نفر برای سال 89 ذکر شده است. وجمعیت شهرستان نیشابور428500 نفر ثبت شده. تا اینجای کار به نظر می رسد نیشابوری ها حداقل از لحاظ جمعیتی از سبزوار جلوتر هستند. اما ورق وقتی برعکس می شود که به این موضوع هم توجه کنیم که نیشابور در ارتقاء بخش های خود به شهرستان بسیار ناتوان بوده است. به طوری که در حال حاضر تنها یکی از بخش های سابق نیشابور شهرستان شده اند اما سبزوار توانسته است سه شهرستان جدید تأسیس کند. به طوری که جمعیت جوین و جغتای و خوشاب دیگر به عنوان جمعیت کل سبزوار محسوب نمی شوند. اما وجود این شهرهای اقماری در نزدیکی سبزوار خود یک عامل مثبت دیگر برای ارتقاء سبزوار به مرکز استان است. به این تعداد از شهرها به زودی شهرستان داورزن را نیز اضافه کنیم. ضمن اینکه بردسکن و خلیل آباد نیز جزء شهرهایی هستند که پیوستنشان به حوزه استان سربداران (خراسان غربی) حتمی است. در نقطه مقابل اگر سرانجام اختلافات دیرینه بخش های نیشابور تمام شود و حداقل یک بخش دیگر آن به شهرستان ارتقاء یابد ، یک باره حدود 70 هزار نفر از جمعیت شهرستان نیشابور کم می شود. چرا که وجود یک بخش 70 هزارنفری در این شهرستان در حال حاضر عامل اصلی زیاد بودن جمعیت کلی نیشابور است. اما از لحاظ جمعیت شهری اگر قرار باشد بحث کنیم خود شهر سبزوار از خود شهر نیشابور پرجمعیت تراست. به طوری که در سال 85 سبزوار با 208 هزار نفر سی وپنجمین شهر پرجمعیت ایران بود و نیشابور با 205 هزار نفر در جایگاه سی و هفتمین شهر ایران قرار داشت.شهر نجف آباد اصفهان با 206 هزار نفر در رتبه بعد از سبزوار و جلوتر از نیشابور قرار داشت. حتی اگر به منابع معتبر دسترسی نداشته باشید این موضوع به راحتی برایتان قابل دسترسی است. می توانید با جستجوی عبارت «جمعیت شهرهای ایران» در جستجو گر گوگل یافته های زیادی برای این مطلب پیدا کنید. با این حساب می بینیم که «مقاله همه چیز برای مرکز استان شدن سبزوار فراهم است » بیش از پیش واقع بینانه به نظر می رسد . به طوری که تمام موارد ذکر شده در آن به راحتی و به صورتی مفصل قابل دفاع هستند. ضمناً در اینجا یاد آوری این نکته بسیار ضروریست که سبزوار با نیشابور هیچ گونه خصومتی ندارد و معتقد است مسأله استان شدن سبزوار می تواند در فضایی کاملاً مستقل از مسائل شهرستان نیشابور مورد بررسی قرار بگیرد. چنانکه تا کنون هم چنین بوده است. درمورد اینکه ما از افتخارات نیشابور ننوشته ایم باید خدمتتان عرض کنیم این کم کاری خود مخاطبان عزیز نیشابوری ماست. که با وجود دعوت رسمی اسرارنامه تا کنون نتوانسته اند مطلبی برای ما ارسال کنند و به شرح و توضیح افتخارات شهر خود بپردازند.اگرنه ما ازمدت ها قبل در متن بسیاری از خبرها و مقالات و پاسخ هایی که به نظرات دوستان دیگر داده ایم ، به این موضوع اشاره کرده ایم که تمام مخاطبان گرامی می توانند مطالب خود را برای اسرارنامه سبزوار ارسال کرده تا حتی اگر مخالف دیدگاه های ما باشد ، به شرط عدم توهین به اشخاص و ارزشهای مذهی و ملی و محلی در همین مکان منتشر شود. ما در این زمینه حتی پیام صلح و دوستی هم ارسال کرده ایم اما تا کنونتیجه ای نداشته است. در مورد تاریخ نیشابور هم ما هرگز مطلب متضادی ننوشته ایم. شاید در نظر مخاطبین بوده باشد اما آن به اسرارنامه برنمی گردد. ما یک رسانه مستقل و مردمی هستیم که فضای بازی برای تبادل نظر و اندیشه را ایجاد کرده ایم. و همانطور که می بینید نظر خود شما را هم که حاوی برخی توهین های خفیف و نه چندان واقعی به سبزوار بود انتشار دادیم. دوست عزیز در پایان در صورتی که از خواندن این پاسخ قانع شدید ، اسرارنامه سبزوار از حضور شما در این وبسایت تشکرمی نماید. و در صورتی که به احتمال خیلی کم قانع نشدید موارد را به ما اطلاع دهید تا بیشتر برایتان توضیح دهیم. با تشکر.

جعفر 1370

آماز اشتباه ندید خواهشاً ! سبزوار . بله سبزوار چون 3 تا شهرستان جدید ایجاد کرده جوین ، جغتای ، خوشاب ولی نیشابور نتونسته این همه شهربسازه و فقط یک فیروزه رو داره جمعیت کلیش از سبزوار بیشتره. ولی همین یکی از دلایل استان شدنه واسه سبزواری ها . چون شهرهای نزدیک زیاد دارن. جوین ،جغتای ، خوشاب ، ششتمد که به زودی شهرستان میشه ، بردسکن ، خلیل آباد ، و احتمالاً کاشمر ومیامی . اما نیشابور اصلاً دورش شهر نداره. تازه اگر اگر اگر اگرم نیشابور بتونه یک شهرستان دیگه تأسیس کنه مثلاً بخشی با 80 هزار نفر جمعیت داره که اون وقتی از نیشابور جدا شه کلی جمعیت نیشابور رو پایین میاره. پس فهمیدید که حتی جمعیت نیشابورم از سبزوار بیشتر نیست! تازه نیشابور شما اصلاً دو تا فروشگاه شیک و آبرومند و مرکزتجاری نداره. همه مردم نیشابور میرن از مشهد خریدمی کنن. خیابون تمیزم که دیگه از اون حرفاست . راستی ماشنیدیم نیشابور یک چهارشنبه بازار داره که توش ...............می فروشن . درسته ؟ قصد دعوا ندارم ها باز برنخوره بهتون .فقط درسته یا نه ؟

علی

با سلام عنوان مقاله"همه چیز برای مرکز استان شدن سبزوار فراهم است" معذرت میخوام حرف کاملا بی اساس و ساده لوحانه ای است جمعیت شهری نیشابور از سبزوار بیشتره...علاوه بر اون جمعیت حوزه روستایی نیشابور هم از سبزوار حدود 70 هزار تایی بیشتره این رو از سایت امار دریافت کنید نگین حرف منه من میترسم حرفی بزنم بگید چون نیشابوری هستم دارم اینجوری میگم اما شما یه امار بگیرید تو همین فضای مجازی اصلا خیلی ها نمی دونن سبزوار کجاست..اما همین که نام نیشابور میاد همه بخوبی می فهمند کجاست سبزوار هم در جاهایی مثل دانشگاه خب حرفی نیست امکانات بیشتری داره و به قول شما جای افتخار ما هم هست اما اینکه بگید ما روی تاریخ شهرمون تعصب داریم خب باید هم تعصب داشت ما نباید بزرگمردان نیشابور رو فراموش کنیم همین طور شما..این حرفهای شما گاهی به نظر می رسه میخواهید چشمانمان رو روی تاریخمان ببندیم شما توی مقاله از افتخارات نیشابور چی نوشتید؟ و چیزی ننوشتید چون واقع بین نیستید سبزوار هم شهر بسیار بسیار خوبیه فلکه های زیبایی داره تیربرق هاشون بخاطر نبودن درخت مثل درخت سبزه و این نکات جالبیه از این شهرو همچنین نیشابور هم خیابون های بسیار تمییز و اسفالت های خوبی داره دانشگاه دولتی هم زیاد داره از بس که بودجه به دو شهر میرسه! با ارزوی موفقیت برای این دو شهر

خون سرخ سربداران

مدیر محترم مجله اینترنتی اسرانامه سبزوار! قبلاً هم خدمت شما عرض کرده‌ بودم: «هر ظرفی به اندازه ظرفیتش محتوا می‌گیرد». دیدار به قیامت.

محسن

منم با نظر دهنده قبلیتون موافقم ..........................به یه چیزش مینازه اونم تاریخ درب و داغونشه که همش از کشتار و زلزله و حوادث و مرگ و ..................و ......................و..................و.... چیزی نداره اما اونها واقعا دارن تو هزار سال قبل سیرمیکنند زمانی که .........................پایتخت ایران بود و حتی دوست ندارن یک سال جلو ترشو ببینند چه برسه به سال نود اشکال نداره عزیزان تو همون دوران سیر کنیداما الان نزدیک بهاره یهو دیدی مسافر زیاد از شهرتون رد شدن بعد شما فکر کردین .........................هستین حمله کردن یهو شمشیر برندارین بکشینشون که الان مثل اون زمان ها نیست که بکش بکش باشه اعدامتون میکنن!!

مدیریت مجله اینترنتی اسرارنامه

با سلام مجدد! ضمیمه ای به مقاله آیا صلح بهتر از جنگ نیست؟!! اسرارنامه سبزوار خرسند است از اینکه می بیند به حق در یک مدت کوتاه که از شروع به کاراین مجله می گذرد به بسیاری از اهداف مثبت خود رسیده است. موفقیت در ایجاد این همه فضای مطالعه و بحث و گفتگوی مفصل و ترغیب و تشویق مخاطبان گرامی به بررسی بیشتر و دقیق تر محیط پیرامون ، بزرگترین پاداش ها برای هیئت تحریریه این مجله اینترنتی است که با هدف آگاهی بخشی ، ترویج مثبت نگری واقع بینانه ، زدن تلنگرهای مناسب و پاره کردن چرت های بی موقع این وری ها و آن وری ها ، به هم ریختن عادت های اشتباه قبلی ، و به فکر فرو بردن مخاطبان خود ، کارشان را شروع کرده اند. ما از این همه استقبال و محبت مخاطبان خود سپاسگذاریم و به همه این عزیزان قول می دهیم و اعلام می کنیم ارسال نظرات اهانت آمیز از سوی برخی متعصبان کوتاه فکر نه تنها اسرارنامه را از راه به حقی که شروع کرده ، باز نمی دارد بلکه به گام هایمان قوت می بخشد. چرا که وقتی طبق اهدافی که قبلاً اعلام کردیم ، با دید مثبت به موضوعات نگاه می کنیم ، می بینیم که حتی باید دریافت نظرات منفی و کینه توزانه را هم به فال نیک گرفت . چرا که حداقل نشان دهنده این مطلب هستند که در مسیر حرکتمان آن قدر موثر واقع شده ایم که تعدادی موافقان و مخالفان سرسخت برای خود پیدا کرده ایم.(جاذبه و دافعه اسرارنامه) و این موفقیت و اثرگذاری محقق نشده است مگر با لطف خدا و نظر و حمایت خوانندگان عزیز و آگاهمان.

خون سربداران

مگه باز چی گفتن این ............... ؟ چرا نظراتشون رو تأیید نمی کنید که ماهم جوابشون رو بدیم. به نظر من اسرارنامه داره در خیرخواهی زیاده روی می کنه. خیرخواهی هم حدی داره. به نظر من نظراتشون رو تأیید کنید تا به همه ثابت شه که بعضی از ...................... برخلاف تاریخ با شکوهشون امروز چه قدر ............ و .............. شدن . این قدر هم هی بهشون نگید مطالبشون رو با منطق و مودبانه ارسال کنند تا در همین وبسایت بدون دعوا منتشر بشه. اگر منطق داشتن ازاول خودشون همین کار رو می کردن. مثلاً اگر منطق داشتن مقاله همه چیز برای استان شدن سبزوار فراهم است رو از بخش چای داغ وبسایتتون می گرفتن و به صورت کامل می خوندن وحتماً قانع می شدن . چون واقعاً همه چیزش درست و اصولی بود و نتیجه ای که گرفته بود به نفع همه بود نه فقط به نفع سبزواری ها.ولی اگر هم اعتماد به نفس و غرور کاذبشون اجازه نداد که حرف حساب رو بپذیرن حداقل مودبانه یک نقد درست و حسابی براش می نوشتن و می فرستادن . نه اینکه به فحاشی رو بیارن یا سعی کنن خودشون رو به هزار سختی بندازن تا آخر با یک تقلید ناموفق از مقاله اسرارنامه ، مقالاتی سست و احساسی بنویسن و در وبلاگ هاشون منتشر کنن. به نظر من شما دارید زیادی پیششون صبوری می کنید. شناختی که من از اینا دارم اینه که هروقت پیششون کوتاه بیای پر رو تر میشن. همیشه ما سبزواری ها باید با این همه دلیل منطقی که داریم درمقابل ........................ بیاستیم تا از این همه بادی که تو کلشون افتاده خالی شن . طفلکی ها تا میای باهاشون حرف بزنی زود به هزار سال قبل برمی گردن میگن ما چنین بودیم و چنان. حکایت این بندگان خدا امروز اون حکایتی است که میگه من آنم که رستم بود پهلوان... همین حال حاضر چیزی ندارن و به شدت در هزار سال قبل موندن. غافل از اینکه بابا تاریخ فقط یکی از ملاک های برتری است که تازه در این مورد به قول اسرارنامه همه جای خراسان و ایران تاریخ پرافتخار دارن . اما باید دید از مجموع جهات هر شهری درحال حاضر چه ویژگی هایی داره. بندگان خدا با این کارشون توی دوری افتادن که خودشون با دست خودشون افتخارات خودشون رو بیشتر زیرسئوال می برن. به قول اون کسی که به اسم نغمه نظر گذاشته بیچاره ها تو دامی افتادن که هی میخوان خودشون رو ثابت کنن اما نتیجه برعکس به دست میارن. ما از شما اسرارنامه ای ها خواهش می کنیم با همین حرکت خوبی که شروع کردید ادامه بدید تا بلکه با یک تلنگری یک چیزی بالاخره این بندگان خدا رو از خواب بیدار کنیم وبهشون بگیم بابا پاشید الآن سال هزار و سیصد و نوده .

مدیریت مجله اینترنتی اسرارنامه

با سلام خدمت نظردهنده گرامی خانم نغمه. از نظرتان سپاسگذاریم و با اینکه با برخی قسمت های این نظر موافق نیستیم اما چون مودبانه و با استفاده از روش درست انتقاد مطالبتان را عرضه کرده اید ما نیز به رسم انتقاد پذیری درمقابل انتقادتان پاسخ خاصی نمی دهیم و فقط به آن می اندیشیم. به امید حضور مجددتان در اسرارنامه. سربلند باشید...

نغمه

سلام من که خیلی وقت قبل معتقد بودم نباید به این بحث ها دامن زده بشه حتی به قیمت مثلاً کم آوردن یک طرف. اما خوب ادامه پیدا کرد. خوب تو دعوا هم که حلوا پخش نمیکنن. به نظر من این یک حقیقته و طبیعیه که سبزواری ها در سایتی که متعلق به خودشونه و همه جوره داره از اونها دفاع میکنه و افتخارت و خوبی هاشون رو باز گو میکنه، و خیالشون از این بابت کاملاً راحته ، مؤدبانه تر صحبت کنن. و نیشابوری ها که تو این جریان قرار میگیرن یک دفعه ممکنه به چیزی فکر نکنن و فقط بخوان خودشون رو به اثبات برسونن و طرف رو مغلوب کنن هرچند که نتیجه ی عکس بده... پس بحث در این موارد اصولاً کار درستی نیست و نتیجه ی درست و معتبری هم نداره چو به قول خودتون کل کل هست دیگه... در این موارد باید اصولی صحبت بشه و واقع بینانه. که البته این کار رو اسرارنامه انجام میده اما نظراتی که ارسال میشه راستش زیاد اصولی نیست . نه اینکه افرادی که مینویسن درست فکر نمیکنن نه ، بلکه اصلاً نمیتونه زیاد اصولی باشه چون همونطور که گفتم یک مجادله به وجود میاد که طبیعتاً هرکس میخواد خودش پیروز باشه... . یعنی در واقع هرطرف باید به افتخارات خودش بباله و اون رو برای مردم خودش و دیگران بازگو کنه و اصلاً به هیچ وجه کاری به طرف مقابل خصوصاً که همسایه هم باشه نداشته باشه. ببخشید که این رو میگم اما فکر میکنم باید بگم که اسرار نامه گاهی شاید ناخواسته باعث تحریک نیشابوری ها میشد، با به کار بردن لفظ همسایه در بعضی جاها که درست نبود پای اونها وسط بیاد. طبق اصولی که خود اسرارنامه معتقد به اون هست، اینکه ما داریم از افتخارات خودمون صحبت میکنیم و این مطلقاً به دیگری مربوط نمیشه . حتی گاهی تقدیر یک سرزمین هست که برتری هایی ــ نسبی ــ پیدا کنه و گرنه ایرانی ها همه مردمی غیور ، با ایمان و با ادراده و ذاتاً آزاد هستن! خراسان هم به عنوان جزئی از ایران و نیشابور و سبزوار و ... هم جزئی از خراسان. پس باهم مهربان باشیم . نمیدونم راستش برای من به شخصه زیاد فرقی نمیکنه که سبزوار استان بشه یا نیشابور دلیل این همه اصرار دو طرف رو هم نمیفهمم. اگه استان شدن مزایایی داره قطعاً مشکلاتی هم داره... اما اینکه به فکر آبادی سرزمینمون باشیم فکر زیبا و مقدسیه و باید هم براش تلاش کرد با حفظ حریم ها و حرمت ها... پیروز باشید و همیشه مفتخر به داشته هایتان و کوشا ...

بهروز

امیدوارم این مقاله خیلی مسائل رو برای دوستان معلوم کنه
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما