در گفتگو با کاظم ملایی کارگردان فیلم کوپال مطرح شد:

ازاعتماد به هنرمندان سبزواری در ساخت فیلم کوپال، جواب خوبی گرفتم / خانم معصومه ابتکار حامی معنوی کوپال است

ساخت فیلم سینمایی کوپال در شهرستان سبزوار بی شک یکی از مهمترین خبرهای عرصه هنری سبزوار در سال 94 است که در دی و بهمن 94 در دو لوکیشن انجام شد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، کاظم ملایی جوان هنرمند و کارگردان موفق سبزواری که تا کنون در عرصه ساخت فیلم کوتاه افتخارات متعددی در جشنواره های داخلی و خارجی کسب کرده است، این روزها در حالی تجربه ساخت اولین فیلم بلند سینمایی خود را کسب می کند که از حمایت های خوبی در شهر زادگاهش سبزوار برخوردار شده است و تا به اینجا از مجموعه شرایط رضایت خوبی دارد.

خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه در یکی از روزهای میانی بهمن ماه به دیدار این کارگردان و هنرمند برجسته سبزواری به محل اقامتش در هتل کاملیا رفت تا در لابی این هتل و قبل از رفتن او به سر لوکیشن فیلم برداری گفتگویی مختصر با کاظم ملایی درباره جدیدترین اثرش داشته باشد.

ملایی در این گفتگو به خبرنگار اسرارنامه گفت:

 مهمترین دلیلی که سبزوار برای تولید فیلم کوپال انتخاب شده، علاقه شخصی خودم به این شهر و نیز بهره مند شدن از حمایت ها و توانمندی های همشهریانم در حوزه های مختلف بود.

وی افزود: این کار در یک مقطعی تهیه کننده داشت و مراحل تولید داشت در تهران اتفاق می افتاد اما تصور من این بود که هنرمندان مستعدی در سبزوار داریم که با کمک این ها فیلم می توانست به شکل درستی تولید شود.

ملایی افزود: به هرحال هزینه ساخت و تولید یک فیلم سینمایی خیلی بالاست و من چاره ای نداشتم جز اینکه اگر بخواهم یک فیلم به شکل ایده آلی ساخته شود، یک سری پشتوانه هایی داشته باشم که مهمترین پشتوانه های من دوستان من هستند در این شهر و نهادهای اداری و شخصیت های دولتی که اینجا می توانند حامی کار باشند که همین اتفاق هم افتاد مثلا دکتر حدادنیا رئیس دانشگاه حکیم سبزواری و یا دکتر طالبی شهردار و آقای کرامت رئیس شورای شهر و ... فرصت های من بودند در این شهر که با اینکه این فیلم تهیه کننده سرشناسی نداشت اما من توانستم با این پشتوانه و حمایت این چهره ها فیلم را تا الان به سلامت بسازم.

کارگردان فیلم های کوتاه دیلیت و منها همچنین گفت: در سبزوار چهره هایی هستند که کارشان را به نحو احسن انجام می دهند اما تا کنون فرصتی برایشان پیش نیامده و من خیلی دوست داشتم فیلمم با این عزیزان بسازم.

وی سپس گفت: درست است که لیدرهای اصلیمان در این کار از تهران آمدند، ولی من خواهش کردم از نیروهای بومی هم در کار خود استفاده کنند. مثلاً مجید گرجیان که از مدیران فیلم برداری کاربلد و جوان و مستعد سینما است و تا الان حدود 8 فیلم سینمایی در کارنامه خود دارد و تیم خودش را هم دارد که همراهش از تهران آمده اند، ولی من از او خواهش کردم در تیم خود از توان بچه های سبزوار هم استفاده کند. یا مثلا در بخش عکاس ما می توانستیم عکاس از تهران بیاوریم ولی دوست داشتم فرصت برای یکی از عکاسان خوبمان فراهم شود که در تولید یک کار سینمایی مشارکت داشته باشد یا در مثالی دیگر با اینکه دستیار و برنامه ریزمان از تهران آمده اما دستیار دوم کارگردان باز به نظرم فرصت خوبی بود که از یکی از عزیزان سبزواری باشد.

وی افزود در حوزه بازیگری هم ما سعی کردیم در کنار لوون هفتوان ، نازنین فراهانی و پوریا رحیمی سام از چهره های بومی نیز استفاده کنیم و اکنون هنرمندانی مثل حسین شمس آبادی، میترا آسیایی ، مجتبی علیزاده و ...  که چهره های شناخته شده شهرمان هستند، نقش های مکمل فیلم کوپال را ایفا می کنند.

ملایی در ادامه گفت: در کوپال فرصتی فراهم آمد که من به هنرمندان همشهریم اعتماد کم و خوشبختانه جواب خوبی هم گرفتم و خیلی خوشحالم که پافشاری نکردم بازیگران این نقش ها از تهران بیایند .

وی سپس گفت: الان حدود 15 نفر از عوامل ما سبزواری هستند و بقیه که لیدرهای اصلی ما هستند از تهران هستند که جالب است بدانید که خیلی تعامل و دوستی خوبی بین بچه های تهران و سبزوار هست.

کاظم ملایی سپس تأکید کرد: در مجموع ساخت فیلم کوپال در سبزوار هم کمکی برای من بود که از انرژی بچه های سبزوار و حمایت های این شهر استفاده کنم و هم فرصتی برای هنرمندان سبزوار بود زیرا تصورم این است که چون شکل کار در اجرا حرفه ای است برای آن ها هم می تواند یک ورکشاپ و کلاس آموزشی باشد که حداقل این جریان فیلمسازی که چند سال است در سبزوار دچار رخوت شده یک تکانی بخورد و بچه ها با اشتیاق بیشتری سینما و فیلم کوتاه را دنبال کنند.

کارگردان فیلم سینمایی کوپال در پاسخ به این سئوال خبرنگار اسرارنامه که به نظرتان بچه های هنرمند سبزوار در کدام حوزه ها قوی تر هستند و می توان در چشم انداز ملی و فراتر از آن به کار و استعدادشان امیدوار بود؟ گفت: به نظر من در درجه اول مهمترین چهره این شهر در بخش هنر محمد اکبری است.

وی سپس با اشاره به توانمندی های اکبری گفت: واقعا اگر او و چند نفر دیگر از این عزیزان نبودند این فیلم اصلا در سبزوار ساخته نمی شد.

ملایی افزود: محمد اکبری استاد بنده است و به شدت چهره خلاق و مستعدی است که کاملا زبان و لحن فیلم را درک کرده و به نظر من یکی از فرصت های عجیب و غریب این شهر است .

وی همچنین گفت: به نظر من اکبری شاید تا الان فرصت آنچنانی برایش پیش نیامده که هنر خود را به رخ همه بکشد و من فکر می کنم در سال های بعد این هنرمند جزء چهره های درخشان طراحی صحنه و جزء مدیران موفق هنری فیلم های سینمایی باشد که امیدوارم در فیلم من به اندازه کافی بدرخشد و کارش دیده شود.

ملایی ادامه داد: من هم امیدوارم فیلم را خوب کارگردانی کرده باشم تا صحنه آن به چشم بیاید و زحمتی که اکبری بالغ بر هفت یا هشت ماه در این فیلم کشیده به خوبی مورد توجه قرار بگیرد.

وی سپس گفت: محمد اکبری به لحاظ بازیگری هم از بازیگران قدیمی و سرشناس سبزوار است اما در فیلم کوپال طراحی صحنه را برعهده دارد.

این هنرمند جوان و پراستعداد سبزواری در حوزه فیلم سازی ایران گفت: علاوه بر حمایت هایی که در سبزوار از کوپال به عمل می آید، خانم معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست نیز از حامیان معنوی این پروژه است.

وی افزود: البته سازمان محیط زیست اعلام کرده است که بودجه ای برای حمایت مالی از این پروژه ندارد، اما به لحاظ معنوی هر کجا لازم بوده، حمایت خوبی از ما به عمل آورده اند.

کاظم ملایی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره زمان پایان تولید و اکران فیلم به خبرنگار اسرارنامه گفت: فیلم کوپال پس از پایان مراحل فیلم برداری، وارد مرحله تدوین، صداگذاری، ساخت موسیقی، اصلاح رنگ و ... که گمان می کنم این بخش ها تا اواخر فروردین 95 طول بکشد.

وی همچنین گفت: پس از تولید، نوبت به عرضه فیلم می رسد که تصمیم داریم حدود یک سال روی سفرهای فیلم کار کنیم تا فیلم انشاالله بتواند در یکی از جشنواره های خوب جهانی اولین نمایش خود را داشته باشد و در این مدت به اندازه کافی سفر کند و دیده شود تا انشاالله در نوروز 96 در سینماها اکران شود.

*    *     *

کاظم ملایی علاوه بر انجام این مصاحبه لیستی کامل از همه کسانی که به او در ساخت فیلم سینمایی کوپال در سبزوار یاری رسانیده اند، در اختیار اسرارنامه قرار داد که در ادامه منتشر می شود:

تشکر ویژه از همیاران بومی و تهرانی فیلم "کوپال"

شورای شهر: آقایان کاظم کرامت، مهندس فوجی، مسعود پسندیده

فرمانداری: آقای برادران فرماندار، جناب آقای پارسی پور، آقای دکتر شاد و کادر محترم و خوب فرمانداری

شهرداری: جناب آقای دکتر طالبی (شهردار) / جناب آقای قاسم دارینی (روابط عمومی شهرداری: که بیشترین حمایت را در تمام ساعات شبانه روز داشته اند) جناب آقای بهروز استیری (معاونت مالی شهرداری)

دانشگاه حکیم:  دکتر حدادنیا (ریاست محترم دانشگاه ... یکی از لوکیشن های اصلی فیلم در دانشگاه حکیم واقع می باشد که جناب دکتر حدادنیا همیاری بسیار زیادی با پروژه مذکور داشتند و این  لوکیشن مهم را به مدت چند ماه در اختیار پروژه ما قرار دادند )، دکتر دلبری، دکتر عسگری، آقای همایی و آقای هادی نصرتی (حراست محترم)

موسسه فرهنگی هنری کیاسبز بیهق: خانم زهرا شیرازی و آقای سید نورالله رضوی

سازمان پارکها: جناب آقای مهندس بیدی (ایشان امکانات بسیار زیادی در اختیار ما گذاشتند) و خانم محمدیان

پارک موتوری: جناب آقای استیری، تاج و انصاری

سازمان پسماند شهرداری: آقای مهندس فصیحی

هتل کاملیا: جناب آقای مهندس علیزاده و کلیه پرسنل محترم هتل (که تا کنون بعد از گذشت بیش از 40 روز ، لطف و مهربانی بسیار زیادی به تمام عوامل تهرانی و بومی داشته اند)

سازمان محیط زیست: سرکار خانم معصومه ابتکار (ریاست محترم سازمان محیط زیست ... فیلمنامه کوپال اردیبهشت امسال در شورای اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصویب شد و خانم ابتکار به ما بسیار لطف داشتند و سازمان مذکور حامی معنوی فیلم ما شدند)، خانم ابتهاج (معاونت)، جناب آقای فدایی (روابط عمومی)، جناب آقای متشرعی (کارشناس). دکتر صالحی (مدیر کل سازمان محیط زیست مشهد). مهندس توکلی (معاون محیط زیست مشهد) و جناب آقای عمارلو (رئیس سازمان محیط زیست سبزوار) ...

موسسه آبادانی دیار سربداران: جناب آقای صفار

اداره راه و شهرسازی: مهندس عابدی پور و آقای ایمان خاکشور

علوم پزشکی: جناب دکتر مسلم (مرحمت کردند در بخش امکانات حمل و نقل با ما همکاری بسیار زیادی داشتند)

اداره زندان ها:  حاج آقا خرمی (ریاست مسبوق / که در بخش در اختیار گذاشتن نیروهای انسانی با ما همکاری زیادی داشتند)، حاجی کیوانلو (ریاست فعلی) و جناب آقای مجید باغانی

اداره ارشاد:  سرکار خانم طبسی (سرپرست اداره)

و جناب آقای مصطفی دلبری (از هنرمندان و هنردوستان عزیز شهرمان که بدون هیچ منت و چشم داشتی برای چند ماه ویلای شخصی خودشان در جاده اسفراین شهرک آبشار را در اختیار ما گذاشتند /// در حقیقت خانه‌ی کوپال که همان لوکیشن اصلی فیلم ما می باشد در خانه‌ی ایشان فیلمبرداری شده است)

 

عوامل فیلم "کوپال"

نویسنده و کارگردان: کاظم ملایی، مشاور هنری: محمد اکبری، مجری طرح: سیامک کاشف آذر، مدیر فیلمبرداری: مجید گرجیان، طراح صحنه: محمد اکبری، مدیر تولید: میترا مهتریان، جانشین تولید: حسن شمس آبادی، طراح چهره ‌پردازی: محمود دهقانی، دستیاران چهره‌پرداز: افشین اصلانی- مینا اصلانی، مدیر صدابرداری: حامد صمدزاده، طراح لباس: میترا آسیایی، جلوه‌های تصویری و عنوان بندی: امیر مهران، موسیقی متن: بابک میرزاخانی، دستیار اول و برنامه ریز: مهرنوش حسینی، دستیار دوم کارگردان و تصویربردار پشت صحنه: خلیل خسروانی، منشی صحنه: صفورا برسان، دستیار اول فیلمبردار: آرش ساسانی، گروه فیلمبرداری: علی محمدی- عباس عطایی- آرش میرزاخانی- مصطفی امیری، مربی حیوانات: محمد طالبی، دستیار مربی حیوانات: بهرام رجایی فر، مدیر تدارکات: امید دارینی، گروه صحنه: مجید مجیدی- مهدی مجیدی- حسین غایبی شباهنگ، دستیار طراح لباس: افسانه حداد، گروه تولید: سعید یوسفی- حسین منیدری، عکاس: علی دلک آبادی، تدوین: عماد خدابخش- کاظم ملایی، طراح نشانه: آبتین آراد، بازیگران: لون هفتوان- نازنین فراهانی- پوریا رحیمی سام- حسین شمس آبادی- وهان سلیم زاده- مجتبی علیزاده- میترا آسیایی و ...

 

با سپاس از علی دلک آبادی بابت همکاری در تهیه این مصاحبه.

 

گفتنی است نام ومعرفی کاظم ملایی پیش از این در فهرست هنرمندان سبزواربزرگ که توسط مجله اینترنتی اسرارنامه درج شده است. برای مطالعه این فهرست هم اکنون به پیوند زیر مراجعه کنید:

هنرمندان سبزواربزرگ(کلیک کنید)

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

یک فنجان چای داغ میهمان بچه های فیلمساز سبزوار 

 
نظرت را بنویس
comments

حارث /آبادی

سربلند باشید
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما