با 16 سال سابقه کار سخت خبری،

مهدی حسین پور خبرنگار محلی ششتمد: حب الوطن را سرلوحه کار رسانه ای خود قرار داده ام

مقدمه: همه می دانیم که هر شغل و حرفه ای دشواری های خاص خود را دارد، اما در این بین تقریبا برای هیچ کس قابل انکار نیست که خبرنگاری و به طور کلی تر فعالیت رسانه ای همواره از دشواری ها و مخاطرات ویژه خود برخوردار است تا آن حد که قانون به صراحت شغل خبرنگاری را در ردیف مشاغل سخت و زیان آور دسته بندی کرده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، اما سختی حرفه خبرنگاری درهمه جا و برای همه کسانی که شامل این عنوان می شوند، به یک اندازه نیست. بلکه به نظر می رسد خبرنگاران هرچه در شهرها و محیط های کوچک تری فعالیت کنند با آسیب ها و مشکلات بیشتری مواجهند. هرچه افراد بیشتر یکدیگر را بشناسند، روابط خانوادگی و فامیلی و سنتی بر جامعه شان حاکم باشد،  و در بین خود رودربایستی و تعارف و انتظارات بیشتری داشته باشند کار برای خبرنگاری که بخواهد در چنین جامعه ای به حکم وظیفه اش و به قصد اصلاح، قلم به نقد بعضی اقدامات و رفتارهای مسئولان یا حتی نقد بعضی رفتارهای اشتباه مردم بکشد، سخت تر می شود و آن گاه است که خود آماج انواع انتقادات و بعضا اتهامات و حاشیه های مختلفی قرار می گیرد و بی گمان اگر بخواهد این حرفه را با رعایت اصول واقعیش ادامه دهد نیازمند ایثار و جهد و صبر فراوان است.

آنچه دشواری کار را بیشتر می کند این است که درمحیط های کوچک خبرنگاری کمتر می تواند به عنوان یک شغل رسمی و منبع درآمد خبرنگاران محسوب شود، زیرا آنقدر رسانه های قوی و متعدد وجود ندارند که بازارکاری برای خبرنگاران ایجاد شود و اگر کسی در این عرصه وارد می شود و می خواهد اصول حرفه ای را نیز رعایت کند، معمولا باید با عشق و انگیزه درونی به کار ادامه دهد و شاید نه تنها هرگز خبری از هیچ حقوق یا پاداشی نباشد بلکه برعکس باید انواع تهدید و ارعاب و اتهام و ...را نیز به جان بخرد.

در این بین کمبود امکانات هم خود مشکل دیگری است که شاید هیچ گاه خبرنگاران شهرهای بزرگتر و به ویژه آن هایی که در پایتخت و یا مراکز بزرگ استان ها فعالیت می کنند عمق این مشکلات را درک نکرده باشند.

با این حال داشتن دل بزرگ معمولا یکی از ویژگی های خبرنگاران واقعی است که درد مردم و دغدغه اصلاح جامعه را دارند. (نه آن دسته از به ظاهر خبرنگاران که فقط به دنبال دغدغه نام و نان هستند)

 همین دل بزرگ هم باعث می شود که خبرنگاران به خصوص درشهرها و روستاهای کوچک تر همه استرس های و ریسک های نوشتن یا ننوشتن، نام بردن یا نبردن، عکس گرفتن یا نگرفتن، نقد کردن یا نکردن، تحسین کردن یا نکردن از برخی مسئولان مسئول، از مردم یا از مشکلات و پدیده های اجتماعی را به جان بخرند و مسئولیت خود را انجام دهند.

شهرستان سبزوار در غرب خراسان رضوی به عنوان یکی از گرانیگاه های مهم و همیشگی تاریخ و فرهنگ ایران زمین، در طول چند دهه اخیر نیز که فعالیت های رسانه ای به شکل روزنامه نگاری یا به شکل فعالیت های سایبری رونق گرفته است از جمله شهرها و مناطقی بوده است که همواره چه درمرکز شهرستان و چه در شهر و روستاهای اطراف یکی از کانون های مهم تولید خبر و گزارش در رسانه های خراسان و یا رسانه های ملی کشور بوده است و همواره خبرنگاران متعددی را به خود دیده که با دلسوزی تمام پیگیر مسائل و سوژه های خبری شهرستان بوده و هستند.

یکی از خبرنگاران پرتلاش سبزواری که حیطه فعالیت خود را عمدتاً در منطقه زادگاهش ششتمد قرار داده است، مهدی حسین پور است که با حدود 16 سال سابقه کار خبری، جزء اولین های حوزه رسانه ای ششتمد محسوب می شود. کسی که در طول نزدیک به دو دهه فعالیت کمک کرده است تا فرهنگ فعالیت رسانه ای و پذیرش آن در میان مردم و مسئولان محلی شکل بگیرد و به خوبی تغییر تدریجی نگاه مردم به خبرنگاران را از افرادی فضول و مفتش به افرادی فرهیخته و دلسوز که پرچمدار آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در جامعه هستند، حس کرده است.

حالا ششتمد از چندین رسانه که عمدتاً در عرصه سایبری فعالیت دارند، برخوردار است و برخی نیروهای جوان و تازه نفسی به این  عرصه وارد شده اند که حضورشان نویدبخش گسترش هرچه بیشتر فعالیت های رسانه ای برای آینده دیار فرید خراسان است. اما در این بین کسانی که از سال ها قبل سختی هایش را به جان خریده و یا به قول معروف کتک هایش را خورده و این جاده را صاف کرده و اولین سنگ بنای فعالیت های مستمر و متمرکز رسانه ای را در ششتمد گذاشته اند قطعا جایگاه احترام آمیز خاص خود را دارند.

از همین رو اسرارنامه در آستانه 17 مرداد روز خبرنگار به سراغ مهدی حسین پور رفته است تا پای 16 سال خاطره و تجربه این همکاری ششتمدی بنشیند تا در کنار اینکه خبرنگاران و فعالان رسانه ای شهر سبزوار همواره مورد توجه ما بوده اند، به شهرها و بخش های دیگر دیار سربداران نیز توجه کرده باشیم و در بخش چای داغ اسرارنامه پای حرف دل این عزیزان نیز نشسته باشیم.

 

  • لطف به طور مختصر خودتان را معرفی کنید.

- مهدی حسین پور متولد 1355 تهران و بزرگ شده سبزوار و ششتمد ، دارای مدرک دیپلم ادبیات و  علوم انسانی هستم که تحصیلات ابتدایی را در دبستان طالقانی و سال اول راهنمایی را در مدرسه دهخدا و سال های دوم و سوم راهنمایی را در مدرسه شهید محرومی سبزوار سپری کرده و سپس سال اول دبیرستان را در بیرستان شهید ایوب محمودی  و بعد از آن را در دبیرستان طالقانی ششتمد گذرانیده و از سال 1381 در شهرداری ششتمد مشغول به کار شده ام و هم اکنون متأهل و دارای دو فرزند پسر هستم.

فعالیت در گروه های اجتماعی و سیاسی و مطالعه روزنامه ها باعث شد به سمت فعالیت خبری گرایش پیدا کنم و آنچه که بیشتر باعث ادامه فعالیت شد این بود که رسانه زبان مردم ششتمد باشد که در سالهای 78 و قبل از آن هیچ مرجعی برای بیان مطالبات به حقشان نداشتند.

 

  • از چه طریق وارد کار خبری شدید و با اصول اولیه آن آشنایی یافتید؟

- کار خبری را از سال 1378 با آقای سید محسن جعفری و در روزنامه قدس آغاز کردم و سپس به عنوان خبرنگار روزنامه خراسان در ششتمد معرفی شدم.

البته در این سالها که با روزنامه های قدس و خراسان همکاری می کردم با دوستان درسایر جراید نیز ارتباط تنگاتنگی وجود داشت و از لطف دوستان خبرنگار بهره مند می شدم که هرچند سعی دارم نامی نبرم چرا که بدون تردید با توجه به گذشت سالیان متمادی ممکن است نام فرد یا افرادی از قلم بیفتد اما با این حال جا دارد از تمامی دوستان خوب رسانه ای ام که کمک کار اینجانب بودند از جمله آقایان سید محسن جعفری، محمد مهرنیا، کامیار قربانی، حسین محتشم، سید طبسی، احمد نصرآبادی، برزویی (صدا و سیما) در سال های اول خبری و بعد هم دوستانی همچون مهندس صفادوست و کسانی که دستی به قلم داشتند و از سبزوار در حال حاضر رفته اند تشکر کنم.

همچنین باید اشاره کنم که با رونق فضای مجازی ما به این فضا معطوف شدیم و کار را با سایت های خبری استانی و شهرستانی دنبال کردم.

 

  • فرمودید در ابتدا که وارد کار خبری شدید، می خواستید رسانه را به زبان مردم ششتمد تبدیل کنید، که تا آن زمان از نعمت رسانه های محلی برخوردار نبودند. چه محورهایی را بیشتر مد نظر قرار دادید؟

- آن زمان  در ششتمد مشکل آب شرب بیداد می کرد اما کسی به بیان آن نپرداخته بود، بحث محور ششتمد و معرفی پتانسیل های ششتمد از موضوعات مهمی بود که در ابتدای کار به آن پرداخته نشده بود. مرکز بهداشتی درمانی ششتمد هم در وضعیت بغرنجی بود.

 

  • خبرهای خوب چه طور؟ آن هایی که کام مردم را شیرین کند و خودتان با اشتیاق آن ها را منتشر کنید داشته اید؟

- اخبار خوبی که در این مدت ارسال و در جراید و سایت ها منتشر شده ابلاغ شهر ششتمد در سال1379 و تأسیس شهرداری و تاسیس آموزش و پرورش ششتمد بود. همچنین افتتاح کمیته امداد، دادگاه عمومی، اداره ابفای ششتمد و... که همگی برای ششتمدی ها اخبار خوشایندی بود.

البته توفیقات ششتمدی ها و به طور خاص کسب رتبه های برتر دانش آموزان ششتمدی نیز از دیگر اخبار خوبمان در  این سال ها بوده است، به گونه ای که در یک سال 45 دانش آموز ششتمدی رتبه برتر استانی را در مسابقات قرآن و معارف اسلامی کسب کردند، یا رتبه اول تئاتر دانش آموزی کشور و یا رتبه سوم دانش آموز ششتمدی در مسابقات معارف اسلامی کشور در استان اصفهان و همچنین راهیابی دانش آموزی از روستای تندک به مجمع دانش آموزی کشور از جمله این اخبار است که خودمان هم با مسرت و شادی به تهیه آن ها پرداخته ایم.

 

  • معمولا خبرنگاران هنگامی که مشکلات مردمی را دنبال می کنند، به ویژه در شهرها و محیط های کوچک تر با تهدیدات و هجمه هایی از سوی برخی مسئولانی که روحیه انتقاد پذیری ندارند یا وابستگان آن ها یا حتی از سوی سایر گروه های مردمی دیگر مواجه می شوند؟ آیا برای شما نیز چنین تجربیاتی وجود داشته است؟

- بله مثلا یکی از اولین خبرهایی که کار کردم درباره وضعیت بهداشت و درمان ششتمد بود که با تیتر «نبود سوزن سرم بیمار را به سبزوار کشاند» به مطبوعات ورود جدی پیدا کرد.

این خبر در روزهای اول حتی تا شکایت از خبرنگار پیش رفت اما با وساطت حل و فصل شد.

البته با متواتر شدن شکایت تعدادی از مردم ششتمد با ارسال طوماری ضمن تایید خبر به حمایت از خبرنگار پرداختند.

یکی دیگر از خبرهای جنجالی چند سال اخیر فاسد شدن 40 هزار پاکت شیر بود که انعکاس زیادی پیدا کرد اما به مذاق دوستانمان خوش نیامد.

به جز این موارد بازهم از تهدید و بی حرمتی برخی از مسئولین در این چند سال فراوان بهره مند شده ایم و در عوض تعداد زیادی از مسئولین حمایت خوبی از خبر و خبرنگار در ششتمد داشته اند.

 

  • از خاطرات تلخ و شیرین یا دستاوردهایی که پیگیری های شما و سایر همکارانتان در رسانه های ششتمد داشته و باعث شده بعضی مشکلات حل شود، بگویید؟

-  پیگیری مطالبات مردم بخش ششتمد قطعا دارای خاطرات تلخ و شیرین فراوانی است.

مطالبات راه و آب شرب ششتمد و حمایت جدی مسئولان و به ویژه نمایندگان در دوره های مختلف از این موضوع همیشه بوده است.

اما یک خاطره جالب مربوط به دغدعه به حق مردم دهستان ربع شامات از پل ورودی روستای قلعه میدان است که سالیان متمادی احداث آن طول کشیده بود و در سفری که به همراه نمایندگان وقت شهرستان آقایان محسنی و بروغنی و فرماندار به این دهستان داشتیم در مسیر برگشت  به سیلابی برخورد کردیم که در محل همان پل گرفتار شدیم و آن شب سرانجام با مشقت فراوان به ششتمد برگشتیم. بعد از آن شب پروژه سرعت گرفت و سفر بعدی ما به دهستان ربع شامات برای افتتاح آسفالت جاده البلاغ - قلعه میدان بود.

 

  • انتشار چه خبری درباره ششتمد خود شما و مخاطبانتان را بیشتر خوشحال خواهد کرد؟

- خبر استقرار فرمانداری در ششتمد یکی از آن موضوعاتی است که دوست دارم به لطف خدا آن را در رسانه ها منتشر کنم. چرا که در بین همه خبرهای تلخ و شیرینی که در این مدت کار کرده ام فکر می کنم روزی که خبر استقرار فرمانداری ششتمد منتشر شود، حلاوت دیگری داشته باشد.چرا که در این سال ها دوستان زیادی برای این مهم زحمت کشیده اند و تماشای حاصل دسترنج همه این عزیزان واقعا دیدنی است. حتی شاید بعد از آن فعالیت خبریم را کمتر کرده و کمی از دشواری های این کار پرمخاطره فاصله بگیرم. البته این تصمیم قطعی نیست. اما مدتی است به فکرم خطور کرده است.

 

  • با این همه که مشتاقانه برای حوزه خبری ششتمد تلاش کرده اید و بعضی اوقات هم هزینه هایی مادی یا معنوی را متقبل شده اید، آیا این  کار منفعتی هم برای شخص خودتان داشته است؟ یعنی مثلا منبع درآمدی باشد یا بابت بعضی خبرها و گزارش ها هزینه ای از  جایی دریافت کنید؟

- خوشبختانه تا کنون هیچگونه وجهی بابت تهیه خبر دریافت نکرده ام و فقط هزینه بوده است. البته ناراحت نیستم چون هزینه ها در راستای توسعه و عمران ششتمد بوده است.

 

  • معلوم می شود عشقی عجیبی به ششتمد دارید. الان که تصاویر آرشیو اخبار و گزارش های شما درباره ششتمد در رسانه های مختلف را نگاه می کردم، دیدم این آرشیو از حدود 16 سال تلاش مستمر شما برای حوزه اخبار ششتمد حکایت می کند. در واقع شما نمونه ای از افرادی هستید که خبرنگاری شغلتان نبوده بلکه عشقتان بوده آن هم در راستای پیشرفت شهرتان.

- خواهش می کنم، بله. هر کسی عشقی دارد ما هم حب الوطن را سرلوحه کار اجتماعی و رسانه ای خود قرار داده ایم. البته در این 16 سال بسیار اذیت شده ایم ولی به خاطر علاقه به توسعه ششتمد و مطرح شدن نام این شهر و مشکلاتش در رسانه ها این سختی ها را تحمل می کردیم.

 

  • لطفا درباره دشواری های سال های اول کارتان در عرصه رسانه ای ششتمد توضیحات بیشتری بدهید.

- نسبت به الان، سال های اولی که بنده به این عرصه وارد شدم با مشقات متعددی دست و پنجه نرم می کردیم. البه الان هم هنوز مشکلات زیادی وجود دارد اما آن زمان گاهی به خاطر ارسال یک خبر مجبور بودیم به سبزوار رفت و آمد کنیم چون دستگاه فکس نبود. بعدها در حوزه بسیج و بخشداری فکس مهیا شد و باز در ساعات غیر اداری باید برای ارسال خبر هفت خان را می دیدی. همچنین زمانی که کار خبرنگاری را در ششتمد آغار کردم اخبار دست نویس بود. بعد ماشین های تایپ دستی و بعد ها کار با کامپیوتر در برنامه کاری قرار گرفت.

 

  • با این همه سختی، وقتی مشکلات مردم را در رسانه ها منتشر می کردید و بعد مردم را در جاهای مختلف می دیدید چه واکنشی نشان میدادند. آیا مردم ششتمد قدردان و حامی زحمات خبرنگاران هستند؟ یعنی به عبارت دیگر، اینطور که خبرنگاری حرفه اصلی شما نیست و با وجود این همه سختی فقط با عشق انجامش می دهید پس احتمالا باید انگیزه اصلی را برای 16 سال کار در این عرصه، از عشق به توسعه ششتمد و همچنین از جانب حمایت مردم و دعای خیر آن ها دریافت کنید.درست است؟

- بله. کاملا همینطور است. ابتدا مردم خیلی استقبال نمی کردند بعد که مسئولین شهرستان از اهمیت خبر و خبرنگار گفتند و خود مردم هم بازتاب خبرها را دیدند، باعث شد بیشتر پیگیر شوند. الان دیگر نگاه بسیار خوبی توسط شهروندان به خبرنگاران وجود دارد ولی برخی مسئولین نگاه خوبی ندارند. اما در حال حاضر بیشترین حمایت از خبرنگاران از سوی امام جمعه محترم ششتمد و روحانی مقیم ششتمد حاجی اسلامیخواه صورت می گیرد.

  • خودتان این روزها کدام رسانه های خبری کشور را دنبال می کنید؟

- از بین رسانه های ملی سایت های «عصر ایران»، «تیک» و «آخرین نیوز» را به طور جدی دنبال می کنم و از بین رسانه های محلی سبزوار هم

تمامشان را دنبال می کنم چرا که اخبار سبزوار از سلایق مختلف خواندنی است.

 

  • در پایان اگر حرفی دارید؟

- لازم می دانم یادی می کنم از مرحوم حسن قربانی عضو فقید شورای اسلامی شهر ششتمد که در راه اندازی دفتر روزنامه قدس تلاش فراوانی کردند و به این خاطر بنده وارد این کارزار شدم.

 

*    *    *

لازم به ذکر است نام مهدی حسین پور در فهرست خبرنگاران و اصحاب رسانه سبزوار بزرگ که توسط مجله اینترنتی اسرارنامه جمع آوری می شود، درج شده است:

فهرست خبرنگاران و اصحاب رسانه سبزواربزرگ(کلیک کنید)

 

*    *     *

مروری بر آرشیو اخبار ششتمد همراه با مهدی حسین پور (کلیک کنید)

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

گفتگو با زهرا فسنقری خبرنگار سابق ایرنا در سبزوار: خبرنگاری حرفه ای سرشار از استرس است

نظرت را بنویس
comments

مهرنیا

سلام ،جا دارد در آستانه روز خبرنگار از تلاش تمامی همکاران عزیزم بویژه برادر گرانقدر حسین پور عزیز تشکر کنم/ مهرنیا
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما