آقای دکتر بینش ؛ اندکی تغییر لازمست

مدارس خاص و مدرک گرایی صرف

اینک که بهار تحصیل ؛آغازین روزهای خود را سپری نموده است  سیمای خسته ی مسوولین مدارس ، دانش آموزان و اولیاء را بخوبی می توان دید. بی گمان برای همین زحمتی که مسوولین متحمل شده اند باید خسته نباشید گفت و به مدیر آموزش و پرورش که هم دارای حسن خلق است و هم مدیری آرام و البته برنامه ریز و مجموعه ی همکارانشان دست مریزاد گفت.

اما آنچه این مقال را سبب شد نوعی نگاه است که همه گیری آن، نگرانی شدیدی را برای صاحب نظران بوجود آورده است به ویژه آنکه این امرسالیانی است که بر مدارس و به طور خاص بر مدارس ویژه همچون تیزهوشان،نمونه،امام حسین(ع) ،فرهنگیان و غیرانتفاعی چنبره انداخته است. شما اگر یکی از اولیایی باشید که به تازگی به آموزشگاه ها مراجعه کرده باشند متوجه نگاه ملتمسانه مدیرانی می شوید که آویزان اولیایی هستند که به زعم آنان دارای فرزندانی با نمرات عالی هستند و از طرفی گریزان از پدر و مادرانی که نمرات کارنامه فرزندان آنان از غنای مطلوبی یرخوردار نیست ؛ پاسخ مشمئز کننده ای که بیان می کنند کم کم نوعی نژادپرستی از نوع تحصییلی را به ذهن متبادر می کند برای این مدیران تنها چیزی که مهم است کارنامه ای است که در پایان سال ارائه خواهند داد : تعداد پذیرفته شدگان در مقاطع بالاتر و دانشگاه های برخودار.

اساسا در این مدارس کارنامه فرهنگی ، ورزشی  و روابط اجتماعی و توانایی های فردی ،خارج از چهارچوب درسی امری مذموم است و گویا دانش آموزان خدای ناکرده دچار مواد افیونی شده اند نگاه عاقل اندر سفیه آنان ،بچه های دارای استعداد در زمینه های مختلف را فراری می دهد.این مدارس خاص برای ارائه آمارهای درسی ، آنچنان خود را به زمین و آسمان می کوبند و آنچنان مجیز والدین دارای فرزندان معدل الف را سر می دهند که دل آدمی برای آنان می سوزد.

این موضوع  وقتی اسف بارتر می شود که حتی شامل مدارسی خاصی همچون شاهد و امام حسین (ع) نیز شده است مدارسی که  صرفا برای این شکل گرفته اند تا بنیان های ارزشی و اعتقادی  را علاوه بر پایه های تحصیلی نیز تقویت نمایند این مدارس مجبور شده اند تا حتی دست رد بر سینه همکاران خود و یادگاران هشت سال دفاع مقدس  زده و فقط به کارنامه تحصیلی  دانش آموزان بنگرند.دیگر برای آنان مهم نیست که برخی از فرزندان ایثارگران و نیروهای تحت پوشش ، حداقل در نوع  پوشش و تیپ، آنچنان که باید و شاید راه پدران خود را طی نمی کنند برای آنان آمارهای خیره کننده ی تحصیلی مهم است و لاغیر.

برادر بینش ؛ راستی این واژه ی برادر شما را یاد دوران خاصی نمی اندازد ؟ دورانی که مدارس کم برخوردار(و به زعم مدیران  مدارس خاص امروزی  ، که بدان مدارس" جنوب شهری" ؟! اطلاق می نمایند) به راستی  حماسه های شگرفی را آفریدند. قطعا همگان به یاد دارند بچه های دیروزی مثل محصولات مدارس خاص امروزی نه تنها پاستوریزه و تک بعدی نبودند بلکه کاری کردند کارستان. دم شان گرم ،معلمانی که با جان و دل به مدارس جنوب شهری* رفته و به ارتقا تحصیلی همت گماردند و بالاتر از آن درس معرفت و مردانگی نه فقط با گفتار بلکه با کردار خود به فرزندان این مرز پر گهر آموختند والبته جان بر سر این پیمان نیز نهادند و چنین شد که دانش آموزان آنان، الگوهای مجسمی را دیدند که تا پای جان، پای در قدمشان نهادند و جان شیرین را به شیرین حقیقی از سر اخلاص تقدیم نمودند

دکتر بینش ، مدیران آموزشگاه ها؛ در آگاهی و توانایی شما شکی نیست اما درنگ باید ؛ می دانیم که خودتان هم در اندرون خود به این فاصله هایی که اختلاف طبقاتی را به نوعی نشان می دهد آشنا هستید خروجی این مدارس خاص ،عموما و صد البته نه تماما، جز آدم های رشد یافته در حوزه درس چیزی دیگری نخواهد بود آنها در آینده، در برابر هر بادی و نه تندبادی آسیب پذیر هستند مبانی اعتقادی آنان تنها محدود به کتب درسی است که پاس کرده اند اصلا آنها در حوزه اجتماعی و فرهنگی رشد نیافته اند و به هر خواهشی غیر معمول و غیر معقول پای می لغزند آنها حتی از ایجاد ارتباط سالم ،بازهم می گوییم عموما و نه تماما،عاجز هستند آنها نهال های ضیف و کم جسارتی هستند که توان ایستایی نخواهند داشت ؛آمار گریختگان این مدارس را هم به خارج از کشور چه درهمین  دوره دبیرستان و چه در دوران دانشگاهی بررسی کنید.

آقای دکتر؛ شما مدیری توانمند هستید از نزدیک مدارس را نظارت کنید می دانیم که می دانید اینک اندکی تغییرلازمست تغییر.

*منظور از مدارس جنوب شهری  مدارسی نیست که فقط  در جنوب شهر است هر مدرسه ای که بچه های دارای معدل درسی عالی نباشند و ممکن است در زمینه های دیگر عالی باشند شامل می شوند

سید حسین سبریزی

نظرت را بنویس
comments

تازه تمام این مدارسی رو که امروز می بینید آقایون با افتخار افتتاح می کنند همه زحمت های زمان مدیریت مهندس راه چمنی بود که انجام شده است وگرنه الان بیشتر از یک سال است اقای دکتر بینش شده مدیر آموزش و پرورش و هیچ طرح و برنامه ای که به درد آموزش و پرورش بخورد انجام نشده است. تنها کاری که انجام می دهد تغییرات دستوری مدیران و معاونان مدارس و حتی کارشناسان اداره آموزش و پرورش است. نه تنها از نظر طرح های عمرانی هیچ اتفاق تازه ای در این شهرستان نیفتاده از نظر آموزش و پرورشی هم وضعیت شهرستان سبزوار در سطح استان و کشور از سایر شهرستان های هم طراز که هیچ حتی از شهرستان دسته دو استان هم پایین تر قرار داریم.

مهندس راه چمنی همونیه که در دوره ی قبل ریس بود.همون دوره ای که معروف به دوره ی ارائه ی آمار های روزانه و عجیب غریب بود و هرگز هم از روی کاغذ به بیرون منتقل نشد! اونوقت شما هم از دوستداران یا برو بچ همون دوره ای که به آمارهای الکی علاقه داری! خوب اگه آمار دوست داری یک کمی هم به آمار تورم،ساخت پروژهای ناتمام بدون کار آمدی نظر بندازتا 2 زاریت بیفته! راستی خبر داری به جز شماها و مدیران خاص کسی از فرهنگیان شناخت درستی از ین مهندستون نداشت حالا کارایی هاش پیشکتون! عزل و نصب های اون دوره هم که جای خودشو داره حتما خوب به خاطر داری آخه حتما خودتون هم جز اون دسته بودی که الان سمتی نداری و مجبوری به پول کم(حقوق یک معلم عادی) بسازی تا شاید از دل فرهنگیان باخبر بشی. جهت اطلاع شما دوستداران روسا و آمار سازان،ما معلمای بی شیله پیله تا حالا یک رئیس یا مدیر خوب ندیده ایم حالا شما برو دنبال آمار خودت و فقط با اعداد و ارقام بازی کن و به بقیه امورات کاری نداشته باش وگرنه ممکنه بفرستنت سر کلاس و خدای ناکرده به اذیت بیافتی ها!

علی

سلام، با گذشت سه سال از بهره برداری از استخر شهید چمران(فرهنگیان) سبزوار، امروز 28 مهرماه 1393 این استخر توسط معاون وزیر دولت تدبیر و امید افتتاح شد. بعید نیست در دهه فجر امسال آرامگاه حاج ملا هادی سبزواری و در هفته دولت سال آینده منار خسروگرد سبزوارکه مربوط به صدها سال است قبل افتتاح شود

یک فرهنگی

خدمت شما نامعلوم گرامی سلام عرض می داریم.بسیار متاسف شدیم از اینکه ناخوانده به اظهار نظرو متهم نمودن اقدام فرموده اید.جهت روشن شدن شما بزرگوار و از آن رو که شما هم مثل ما متهم به فراموشی نشوید ناچاریم خاطر مبارک شما را به خط ششم عرایضم معطوف دارم{بدانید که فرهنگیان واقعی از هر گونه افراط گری در چپ و راست متنفرند و فقط بهبود آموزش مد نظرشان می باشد.}پس خیال شما دلواپسان تخت باشد که مراد از سیاست زدگی در آموزش و پرورش همه ی جوانب را در بر می گیرد و چه خوب است شما عزیز باز هم به جای تک سو نگری کمی فراگیرتر اندیشه نمایید تا اوضاع دستتان بیاید.واقعیت اینست که آنچه در مدیریت های آموزش و پرورش از گذشته های دور( به قول شما دوران تک رقمی کنکور تا همین حالا که دوران تدبیر نام گرفته)گاهی به صراحت و گاهی نیز در سایه نتیجه عدم شایسته سالاری متناسب بوده و در این راستااین عملکرد واقعی است که فارغ از هر گونه دغدغه ای موردارزیابی قرار می گیردکه متاسفانه تاکنون بسیار جایش خالی بوده و می باشد.اما نکته ی خودمانی آخر که باید حتما خدمت شما عارض شویم اینست که دوست گرامی اگر اندکی در گیر مسایل آموزشی بوده باشید(گچ کلاس را خورده باشید نه خوش نشینی در پستهای مدیریتی) حتما با ما هم عقیده اید که بچه ی امروز بچه ی سالهای دور نیست،دوران فعلی را تعامل می گویند در حالیکه قبلا تک بعدی بود و یکسو نگری بیداد می کرد.معلم یا حتی رئیس یک اداره یا مدرسه امروز حق ندارد مانند گذشته خشونت ،فشار و استرس و تک محوری را بر محیط آموزشی حاکم نماید تا بازدهی اش بالا رود، و اگر به غیر این می بینید باز هم نتیجه ی اشتباهات مکرر است .بزرگوار خیلی از آن نمره های به قول شما تک رقمی کنکور نتیجه ی سهمیه های خاص یا آموزش های خاص بود که فعلا یا خبری از آنها نیست یا آن قدر اندک است که به حساب نمی آید،عزیز دل آیا تخولاتی که در مقاطع گوناگون روی داده خود نشان از پذیرش اجباری تحول زمانه نیست ،آیا پانزده سال پیش کامپیوتر غولی غیر قابل دسترسی برای همگی به حساب نمی آمد نسبت به زمان فعلی که به غیر رایانه بر ادارات ما حاکم نیست ، آیا کم سراغ داریدفارغ التحصیلان دهه های گذشته را که در نبود بازار کار هرز رفته و می روندجسارتا عرض کنیم که حتی فیزیک دانش آموزان نسبت به یک دهه قبل تفاوت اساسی با حال داشته چه برسد به پوشاک،خوراک و طبقه ی اجتماعی و نفوذ های غیر قابل انکارش.در انتها باز هم امیدواریم که اگر اندکی دغدغه ی فرهنگی داشته باشیدحتما معتقدید که این روزها مانند گذشته بسیار بسیار جای شایسته سالاری خالیست و اصلا هم نمی توان با آوردن نام این و آن از خود سلب مسئولیت نماییم.اگربرداشتتان ازنوشتار قبلیمان ما را منتسب به طیفی خاص نموده ما از شما عذر خواهیم ولی مثالی بود که آوردیم تا بدانید برای چندمین بار اگر هر کس در جای واقعی خود قرار می داشت به یقین اوضاع برای همگی مان بهتر از این می بود.دوست عزیز آیا بهتر نیست به جای گریز زدن به گذشته ها با همدیگر همفکر شویم تا بتوانیم با درک حال و هوای فعلی و نیازهای زمان چاره ای اندیشیم تا سر بلند شویم؟دوست من تا وقتی عوض شدن ریاست ها به روال فعلی تفاوتی برای قشر زحمتکش معلم (نه مدیر)نداشته باشد اوضاع ناخوشایند فعلی همچنان ادامه خواهد داشت مگر اینکه فردی از جنس معلم واقعی و دلسوز عنان را در اختیار گیرد.\r\nخدا به همه ی ما توفیق دهاد که از هرگونه افراط به دور مانیم و تلاشمان صرفا خدا پسند باشدولاغیر!

یک فرهنگی

دوستان شاید دوره ی یکدستی ونخوت،رکود و تنفری که طیفی خاص به سرمداری آقای علیمحمدی در آموزش و پرورش برای سالیان سال و حتی بعد آنها مثل آقای شجاعی زاده راه انداخته بودند را فراموش فرموده اید.دورانی که به جز سیاهی ،فرسودگی و دلسردی برای معلمان و دانش آموزان به همراه نداشت و اینک هم که به خوبی شاهدید که این افراد فوق الذکر هر کدام بعد از بستن بار خویش در عالم فعالیتهای کلان اقتصادی غرقند و آموزش را به حال بی حال خویش رها نموده اند که تبعاتش هنوز که هنوز است دامنگیر سیستم آموزشی می باشد. اینک دوران یک جانبه نگری و تک بعدی به سر رسیده و بدانید که فرهنگیان واقعی از هر گونه افراط گری در چپ و راست متنفرند و فقط بهبود آموزش مد نظرشان می باشد. به قول همشهری فرهیخته ی بالا خواهشا سیاست و سیاست زدگی را در آموزش و پرورش دخالت ندهید و اجازه دهیدمسیر درست طی شود و ناخدا درست طی طریق نماید حال او هر که می خواهد باشد. خاص بودن آموزش و پرورش در بروز بودنش است لطفا دلسوزان فراموششان نشود!

فرهنگی گرامی! از حرف تا عمل فاصله بسیار زیاد است . علیرغم ادعای این که ادعاکرده اید سیاست و سیاست زدگی رو در آموزش و پرورش دخالت ندهید ولی متاسفانه خودتان حتی در نظرتان هم بسیار سیاست زده عمل کردید. فکر کنم تو اون وسط ها کسانی مثل منصوریان و برادران هم سال های مدیریت کرده اند که هنوز که هنوز است خاطرات تغییرات کیلویی و سیاسی زمان دکتر منصوریان در یادها مانده است ولی گویا شما تعمدا دچار نسیان و فراموشی شده اید. بهتر نیست به جای ادعاهای کذایی کمی با واقعیت ها کنار بیایید. بهتر نسیت شما که به فکر آموزش می خواهید باشید کمی از توفیقات و رتبه های دوره همه جانبه گرایی خودتان را با زمان به قول شما یک جانبه گرایی مقایسه کنید. در همان دوره ای که شما آن را سیاه و فرسوده می دانید سبزوار دهها رتبه یک رقمی و دو رقمی کنکور داشتیم هنوز رتبه 8 کنکور در سال 86 در یاد مدیران و فرهنگیان هست. میزان قبولی امتحانات نهایی در سطح استان که سبزوار همیشه رتبه اول یا دوم را داشت را با دوران سپید امروز مقایسه کنید.

صدیقه

چه قدر بده توی هر موضوعی پای سیاست باز میشه اقایون خانوما تو رو خدا اموزش و پرورشو سیاسی نکنید بذارید بچه هامون توی فضای فارغ از دغدغه های سیاسی توی مدارسی درس بخونن که بهترین معلم ، بهترین مدیر، بهترین معاون و حتی بهترین ابدارچی و سرایدارو داشته باشه حالا هر گرایش سیاسی که میخوان داشته باشن مهم اینه که بچه هامونو نسل اینده مونو خوب پرورش بدن وسط کشیدن حرف چپ و راست و اصلاح طلب و اصولگرا و اینجور چیزا در چنین جایی خیانته به اینده بچه هامون و مملکتمون

مهدی

با سلام قابل توجه مدیران محترم آموزش و پرورش بنده امسال برای ثبت نام به مدرسه صاحب الزمان رفتم مدیر مدرس تا ساعت 11.5 به اولیا بچه های کلاس اول متقاضی فرصت داد تا مبلغ 2.5 میلیون جور کنند و هرکس زود تر پول رو اورد ثبت نام کنه بعد از کلی پیگیری از اقای شجاع و حراست و... به هیچ نتیجه ای نرسید چنانچه پیگیری لازم باشه می تونم صدای ظبط شده آقای مدیر رو هم براتون ارسال کنم در ضمن اصلا کلا دست این اقای مدیر رو باز گذاشتن هرکاری دوست داره بکنه واقعا به توهین به نظام آموزشی یعنی همین ... وای بر بچه هایی که با این دیدگاه در اون مدرسه ثبت نام کردن ....

فرهنگی

این آقای بینش بیشتر از اینکه به فکر آموزش و کیفیت آن در سبزوار باشد تنها و تنها گوش به زنگ مدیرکل آموزش و پرورش است که دستور بدهد چه کسی را عزل و چه کسی را نصب کند. و ایشان تنها باید بله قربان گو باشد. در مدت مدیریت ایشان علیرغم ادعای نویسنده مقاله که مدیریتی ارام را برای ایشان می داند. بیشترین میزان تغییر و تحول کارشناسان و مدیران و حتی معاونین مدارس را شاهد هستیم. و صد افسوس که بیشتر این تغییرات فقط و فقط به دلایل سیاسی و برای خوشایند برخی در انتخابات سال آینده می باشد. انتصابات مدیران تنها برای یارگیری برای خیز برداشتن انتخابات سال اینده مجلس است. و متاسفانه آقای مرتضی بینش تنها و تنها نظاره گر این تغییرات است و بدون هیچ اراده ای سکوت می کند. و معاونین سفارش شده و تحمیلی به ایشان از سوی مراکز سیاسی شهر هم درحال درو کردن مدیران قبلی و موفق نه با داس که با بلدوزر هستند. اری دوستان این وضعیت امروز اموزش و پرورش سبزوار است

الان رضا مارمولک در آموزش و پرورش هرکاری میخواد میکنه

emir

ما مدرسه ای داریم مثل شریعتی (صاحب الزمان) در مقطع ابتدایی که برای دولتی است ولی برای ثبت نام باید حداقل 1.5 تا 2 میلیون پرداخت شود....
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما