قیام سربداران خراسان به رهبری شیخ حسن جوری در نیشابور؟؟؟!!!!!!

تعجبی که رواست ...
اگر شما مخاطبین گرامی نیز در همین ابتدا ازمطالعه تیترکاملاً اشتباه این مقاله مات و گیج و مبهوت شده اید ، حق دارید!!!
آخر دیگر انتظار می رود در این دوره و زمانه که در اوج فراوانی کتب و منابع اطلاع رسانی قرار داریم ، هرکسی این موضوع را بداند که دیار سربداران لقبی است برای دارالمومنین سبزوار و شهرها و روستاهای اطراف از جمله روستای باشتین در شهرستان داورزن که اولین جرقه های نهضت سربداران در این روستا زده شد. و بعد از آن پایتخت  سربداران در تمام طول دوران این حکومت ، در شهر تاریخی سبزوار بوده است . پس اصولاً هیچ جای شک و تردید نیست که قیام سربداران در سبزوار واقع شده است و نه در نیشابور یا هرکجای دیگر...!
اما به نظر شما چه اتفاقی می افتد که یکی از وبسایت های شناخته شده کشوری مانند راسخون ، در تقویم تاریخ خود دچار اشتباهی فاحش می شود و وقوع نهضت پرافتخار سربداران را در شهری جز سبزوار معرفی می کند؟
برای مطالعه متن کامل این مطلب روی اینجا کلیک کنید. 
(ضمناً شما می توانید با تذکرات خود مدیران وبسایت راسخون را نسبت به این اشتباه محتوایی بزرگ آگاه کنید.)

نقش شیخ حسن جوری در نهضت سربداران چه قدر بود؟
تعجبی که از مطالعه تیتر این مطلب به شما دست داد وقتی بیشتر خواهد شد که بدانید هرچند در سالهای اخیر از جانب عده ای از افراد تلاش های زیادی صورت گرفته است تا با اغراق بیش از حد در نقش شیخ حسن در ماجرای نهضت سربداران شخصیت وی را محور مهم و اصلی این قیام جلوه دهند و بدون در نظر گرفتن سایر ملاک های مهم از جمله مجاهدت و دلاوری های کم نظیر مردمان سبزوار ، باشتین داورزن و ... در شکل گیری قیام سربداران ، آن نهضت را فقط پیامد رهبری و رفتار شیخ حسن معرفی کنند اما منابع تاریخی در نسبت دادن نهضت سربداران به شیخ حسن جوری عمیقاً شک دارند. و هرچند نقش و حضور وی در این نهضت را انکار نمی کنند اما مقام رهبری نهضت سربداران را به شیخ حسن جوری نسبت نمی دهند. در همین زمینه برخی منابع معتبرتاریخی چنین آورده اند:
«شیخ حسن رهبری این قیام را به عهده نداشت و با آنکه بعدها نهضت مزبور توسعه پیدا کرد و شیخ هم آزاد شد ولی شیخ حسن به قیام‌کنندگان نپیوست.گفته‌ می‌شود خروج طرفداران شیخ حسن در باشتین خود به خود صورت گرفته است.و شیخ حسن شتابی در برپایی و شرکت در آن نداشت زیرا به نظر شیخ«هنوز زمان اشارت و راست کردن آلت حرب»فرا نرسیده بود.»(منبع)
همچنین در کتاب نهضت سربداران خراسان اثرپطروشفسکی چنین آمده است : «شکی نیست که قیام خراسان پیش از اشارت شیخ‌ حسن جوری آغاز شد.وضعیت حاکم و جو اختناق و هرج و مرجهای ناشی از درگیری ملاکین و خوانین آن‌ نواحی که ضررش بیش از همه متوجه«مردم»بود موجب شد تا«حادثه‌ای کوچک»بهانه‌ای برای برپایی‌ قیامی بزرگ شود.حادثه‌ای که«صبر روستاییان را لبریز و انفجار و طغیانی را که از مدتها پیش موقع آن‌ رسیده بود تسریع کرد».(منبع)

لقب سازی و اغراق ، ترفندی برای تحریف تاریخ
اما با وجود این این اعتراف صریح منابع تاریخی به عدم تأثیرقاطع شیخ حسن جوری بر شکل گیری نهضت سربداران ، چنان که گفته شد عده ای ، به وسیله ترفند هایی نظیر لقب سازی های جدید برای شخصیت های تاریخی اخیراً تلاش کرده اند شیخ حسن جوری را با لقب مجاهد شهید نیشابور معرفی کنند – لقب تحریف آمیزی که در منابع تاریخی هرگز به شیخ حسن جوری نسبت داده نشده – و همین گروه چنان در با اهمیت جلوه دادن نقش شیخ حسن در نهضت سربداران افراط می کنند که به طور کلی نقش مردمان مذهبی و حق جوی سبزوار ، باشتین و ... در پیدایش نهضت سربداران تحت الشعاع قرار گیرد.(منبع)

چرا شیخ حسن جوری و شیخ خلیفه مازندرانی سبزوار را انتخاب کردند؟ 
با توجه به آنچه در پاراگراف های پیشین گفته شد باید پرسید اگر فقط شخصیت شیخ حسن جوری تا این اندازه در نهضت سربداران مهم بود و ویژگی های خاص مردم شیعه مذهب و متدین سبزوار هیچ اهمیتی در این جنبش نداشت ، چرا شیخ حسن جوری از نیشابور به سبزوار آمد ؟ شاید بگوییم شیخ حسن جوری به خاطر حضور شیخ خلیفه به سبزوار آمد.
حالا سئوال مطرح می شود که چرا قبل از آشیخ حسن جوری ،نشیخ خلیفه مازندرانی با وجود همه خطراتی که حضور در خراسان برایش داشت و به قتل وی در مسجد جامع سبزوار انجامید ، اما بازهم از منطقه مازندران (طبرستان) که خود منطقه ای شیعه نشین بود ، این همه راه را طی کرد وبه سوی شهر تاریخی سبزوار شتافت و تا زمانی که به دست عده ای از اجیرکردگان حکومتی کشته شد ، در میان مردم سبزوار باقی ماند و به هیچ کجای دیگر مثلاً به نیشابور نرفت؟

*    *    *

قصه پرغصه اشتباهات رسانه ای 
اشتباهات رسانه ای ، آن هم در رسانه هایی نظیر وبسایت های خبری یا وبلاگ های موضوعی که ابزارهایی نوظهور در دنیای بزرگ اطلاع رسانی هستند ، پدیده رایجی است. قبلاً در مطلبی با عنوان «حمید رضا محسنی اسلامی نماینده سبزوار» به این موضوع پرداخته ایم. برای مطالعه این مطلب می توانید روی اینجا کلیک کنید.
اما گاهی اوقات به نظر می رسد بیش از آنکه پای اشتباهات ساده رسانه ای در میان باشد ، تصمیمات عمدی برخی اهالی رسانه درکار است تا یک خبر یا تحلیل با اشتباه ، دروغ یا جهت گیری های خاصی به مخاطبین منتقل شود. موضوع بداخلاقی های عمدی و تحلیل های مغرضانه رسانه ای را نیز قبلاً در متن مطلبی با عنوان «نهمین پایگاه اطلاع رسانی سبزوار راه اندازی شد» به بحث گذاشته ایم. که برای مطالعه این مطلب می توانید روی اینجا کلیک کنید.

نهضت سربداران خراسان ، افتخاری بزرگ 
اینک در مورد موضوع سربداران به نظر می رسد ، با اینکه حرکت سربداران ، نهضتی با نقاط قوت و ضعف خاص خود بوده است که در مقیاس محلی سبزوار و نواحی اطراف به وقوع پیوست ، اما افتخارات آن به عنوان اولین تشکیل دهندگان حکومت مردمی شیعه در ایران به حدی است که وسوسه تصاحب این افتخار بزرگ تاریخی برای بسیاری از شهرها و مناطقی که ممکن است خود صاحب تاریخی طولانی باشند ، وسوسه ای بزرگ و با اهمیت است.

با هویت تاریخی و فرهنگی خود چه کردیم ؟
اینجاست که باید از خود بپرسیم ، دراین اوضاع و احوال نابسامان که افتخارات منحصربه فرد و ارزشمند ما مردمان غرب خراسان رضوی چنین بی رحمانه مورد طمع قرار گرفته اند ، ما خود (مردم ، مسئولین و رسانه های محلی) برای حفظ ، نگه داری و معرفی این افتخارات چه کرده ایم ؟
نهضت سربداران به عنوان یکی از ریشه های هویتی ارزشمند ما سبزواری ها محسوب می شود. نهضتی که چنانکه گفته شد اولین حکومت مردمی شیعه را در ایران تشکیل دادند.

ارزش و اهمیت منحصربه فرد نهضت سربداران
در این قسمت از بحث لازم به ذکر است که وقتی سربداران را اولین حکومت مردمی شیعه در ایران می دانیم ، باید دقت کنیم که در مفهوم این ادعای صحیح دچار برداشت اشتباه نشویم. بدین منظور که هرگز نباید سربداران را اولین حکومت شیعه در کل ایران بدانیم چرا که هرچند سربداران در نواحی خراسان و نواحی شرقی ایران اولین حکومت شیعه بوده است اما در دیگر نقاط کشور از جمله نواحی غربی ، مرکزی و شمالی ، پیش از سربداران هم حکومت های شیعه مذهبی نظیر آل بویه در ایران پدید آمده اند.
 لیکن ارزش و اعتبار حکومت شیعی سربداران به مردمی بودن آن است. پژوهش های تاریخی در این زمینه چنین بیانگر آن هستند که «...به تقریب در درازنای تاریخ کهن ایران حکومت ها در بیشتر مواقع بر پایه قدرت ایلی و عشیره ای شکل گرفته اند. جنبش های مردمی نیز در تاریخ ایران اندک شمارند. اما قیام سربداران جنبشی کاملا توده ای بود که بدون یاری جستن از حمایت های قبیله ای شکل گرفت و توانست به حکومت نیز دست یابد.»(منبع) 
در نتیجه می توان گفت سربداران سبزوار حکومتی است که در حدود 700 سال قبل انقلاب خودجوش مردم -و نه لشگرکشی عمدی و آگاهانه یک حکومت علیه یک حکومت دیگر- باعث ایجاد دولتی مستقل شد و در این حکومت پادشاهان برای اولین بار در ایران نه به صورت موروثی بلکه براساس شایستگی های خود انتخاب می شدند.
در همین زمینه هم پژوهش های تاریخی چنین بیان می کنند که «ادامه حیات سلسله های حاکم در ایران همواره بر پایه انتقال موروثی قدرت استوار بود. اما حکومت سربداران هیچگاه این ویژگی را به خویش ندید و انتصاب حاکم به گونه ای انتخاب ازسوی مردم انجام می شد. شاید بتوان گفت نوعی دموکراسی توده ای در میان سربداران حاکم بود.»(منبع)
همین دو مورد که اشاره شد دو وجه افتراق مهم حکومت سربداران از دیگر نهضت های شیعی قبل و بعد از آن و از دلایل ارزشمندی این نهضت در تاریخی ایران و مایه غرور و مباهات مردم دارالمومنین سبزوار است.

یک افسوس و یک هشدار فرهنگی 
با وجود همه آنچه گفته شد باید گفت ، افسوس که در حالی که برخی فعالین فرهنگی در دیگر شهرها و مناطق به امید کسب ذره ای از افتخارات نهضت سربداران به نام خود از مدت ها قبل در حال برنامه ریزی هایی هستند(منبع) اما بسیاری از مردم و مسئولین ارشد فرهنگی و سیاسی دارالمومنین سبزوار از جمله اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری سبزوار ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، فرمانداری ، کمیسیون فرهنگی شورای شهر و ... نسبت به این افتخار مهم شهر خود غافل مانده اند.
این انتقاد بی غرضی است که مجله اینترنتی اسرارنامه تا کنون چندین بار به عملکرد برخی دستگاه ها و نهادهای فرهنگی و مدیریتی شهرستان سبزوار وارد کرده است. اما هر وجدان آگاه وروحیه حق پذیری به سرعت با مروری گذرا بر آرشیو مطالب منتشر شده در این وبسایت درخواهد یافت که در مطالب اسرارنامه هرگز هیچ قصد تخریب یا سیاه نمایی وجود ندارد و اگر انتقادی مطرح می شود فقط از منظر وظیفه و رسالت فرهنگی مهمی است که بر دوش خود احساس می کنیم . زیرا ما معتقدیم تنها در شرایط حفظ اتحاد و احترام متقابل ، دوستی و البته بیان واقعیت ها می توان جامعه ای سالم و پویا را پایه ریزی کرد.

دلیلی بر یک ادعا
برای اثبات حقانیت اسرارنامه در ادعاهای خود می توانید به پیوندهای زیر مراجعه کنید تا بدانید تا کنون اسرارنامه هرگز در جهت تخریب هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی برنیامده است.و در همه جا و همه حال هم نقاط مثبت را دیده و انتشار داده و هم نقاط منفی شجاعانه بیان کرده است.
مطلبی که قبلا در آن بخش های مثبت عملکرد اداره گردشگری صنایع دستی ومیراث فرهنگی  سبزوار به ریاست آقای متین فر را مورد اشاره قرار داده ایم :

مطالبی که قبلاً در آنها عملکرد مثبت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار به ریاست جناب آقای مجید عسگری را مورد اشاره قرار داده ایم :

اینک پس از اثبات حُسن نیت اسرارنامه در بیان انتقادات همیشگیش از کم کاری های صورت گرفته در رابطه با برخی افتخارات فرهنگی و تاریخی خطه سربداران امیدواریم از این پس شاهد تلاش همدلانه و مستمر مردم و مسئولین گرامی سبزوار باشیم و مشاهده کنیم که آن بزرگواران با تلاش و همت خود و با توجه به خواست رسانه های مردمی ، در مقطع فعلی آغاز کننده پروژه های ارزشمندی هستند که در تاریخ سبزوار تا همیشه از آنان به یادگار خواهد ماند.

مبادلات فرهنگی و اجتماعی 
در بحث چگونگی ارزش گزاری برای افتخارات فرهنگی وتاریخی خود می توانیم الگوهای موفق این رفتار را در برخی شهرهای کشور از جمله شهرعزیز و همسایه خود نیشابور مورد توجه قرار دهیم.
نیشابوری ها که در زمینه شناخت تاریخ و ارزش های فرهنگی خود عملکرد بسیار بهتری از سبزواری ها داشته اند در حدود چهل یا پنجاه سال اخیر دست به چند اقدام زیربنایی زده اند : 
1- ساخت مقبره هایی زیبا در باغی بزرگ و دلگشا برای عطار وخیام و کمال الملک که هم اکنون همه اینها در کنار هم به یک مجموعه تفریحی در نیشابور تبدیل شداند . (منبع)
با این اقدامِ نهادهای فرهنگی نیشابور ، برخی شخصیت های بزرگ کشور نظیر عطار و کمال الملک که حتی اصالت نیشابوری ندارند امروز در نظر برخی مردم عوام جزء مشاهیر نیشابور وافتخارات تاریخی آن شهر محسوب می شوند. به عنوان مثال می توان به شیخ فریدالدین عطار اشاره کرد که اصالتاً متولد شهر کدکن – یکی از بخش های تربت حیدریه- بوده و خانواده وی نیز در همان شهرمدفون هستند و همچنین می توان به کمال الملک اشاره کرد که اصالت کاشانی دارد و بیشتر عمرخود را در کاشان و تهران و حتی خارج از کشور بوده و در پایان عمر به خاطر فعالیت های سیاسی که داشته است از جانب حکومت قاجار به یکی از روستاهای نیشابور تبعید گردیده و در همان جا فوت شده و پیکرش در نیشابور به خاک سپرده شده است.
برخی منابع در مورد ماجرای غم انگیز تبعیدکمال الملک به نیشابور می گویند :
با شروع سلسله پهلوی کمال الملک به یکی از روستاهای نیشابور می رود ( یا تبعید می شود) اما خود در جایی می نویسد: ( من گوشه ای از بیابان را اختیار کرده و به دو فنجان شیر قناعت کرده ام که بقیه عمر را بکوشم تا گذشته را فراموش کنم.(منبع)

2- ثبت روزهای ملی به نام عطار و خیام یک اقدام فرهنگی مناسب دیگر در نیشابور است. که همه ساله در روز های ملی این دو شخصیت همایش های بزرگی در نیشابور برگزار می شود که مسافران و گردشگران فراوانی از سرتاسر کشور را جذب خود می کند.
لازم به ذکر است الگوبرداری سبزوار از نیشابور در بزرگداشت مشاهیر و افتخارات تاریخی این شهر به هیچ عنوان یک رفتار تقلیدی محسوب نمی شود. بلکه به معنی مبادلات متقابل فرهنگی بین شهرهای همسایه است. چنان که شهرستان سبزوار نیز در برخی موارد حتی مدت ها قبل از تأسیس وبسایت هایی نظیر اسرارنامه ، مورد الگوی نیشابور قرار گرفته است.
به عنوان مثال در زمینه های همت و تلاش اقتصادی ، موفقیت های سیاسی ، سرمایه گزاری های کلان بخش خصوصی در پروژه هایی نظیرفرودگاه سازی ، احداث دانشگاه های بزرگ دولتی و ... شهرستان نیشابور در سالهای اخیر سعی کرده است از سبزوار الگوبرداری کند .
برای اطلاع بیشتر در این زمینه می توانید به این آدرس ها مراجعه کنید :
1-نیشابور شهر نظامیه ها می شود ؟ (وبلاگ نیشابور سرزمین بینالود تاریخ 30 بهمن 89)
2-نگاهی به جدایی 4 روستا از شهرستان نیشابور و پیوستن به سبزوار(جغرافیای بخش سرولایت نیشابور تاریخ 9 فروردین 1390)
3- تکرار کم توجهی ها به نیشابور حتی با سفر رئیس جمهور!!! (نشریه شادیاخ نیشابور،شماره 135 ، خرداد 91)

پیشنهادات مقاله :
1- ثبت روز ملی برای تعدادی از رویدادها و افتخارات فرهنگی سبزوار، جوین ، جغتای ، خوشاب ، ششتمد و داورزن در تقویم رسمی کشور : قیام سربداران ، ابوالفضل بیهقی ، حکیم حاج ملاهادی سبزواری ، دکتر شریعتی ، عطاملک جوینی ، هلالی جغتایی ، ابن فندق (فرید خراسان) ، ابن یمین فریومدی و ...می توانند کاندیداهای این موضوع باشند.
2- برگزاری جشنواره های سالانه برای بزرگداشت و پاسداشت هریک از افتخارات فرهنگی و تاریخی گفته شده در مورد بالا
3- چاپ و نشر کتب و نشریات وانجام پژوهش های تاریخی دراین زمینه ها در سطح مدارس ، دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی غرب خراسان 
4- تولید تئاتر، فیلم ، انیمیشن و سایر گونه های هنری با درونمایه یکی از افتخارات ارزشمند اشاره شده در بالا 
5- ساخت موزه هایی تخصصی برای شناخت ومعرفی هریک از افتخارات اشاره شده 
6- و ...

نویسنده : ضمیر سبز کویر
نظرت را بنویس
comments

سربداران متعلق به سبزواره و فکر نکنم هیچ کس نسبت به این موضوع شکی داشته باشه اون سایتی هم که اشتباه نوشته بوده در نیشابور من الان از روی ادرسی که شما گذاشتید رفتم چک کردم دیدم ظاهرا خودشون متوجه اشتباهشون شدن اون مطلبو حذف کردن

مطلع سبزواری

سیاوش خان از نیشابور پیرو گفتگویی قبلی که بین بنده و شما شکل گرفت باید به عنوان اخرین نکته عرض کنم خدمتتون همونطور که هرچه قدر در مطالب اصلی سایت اسرارنامه جستجو میکنم برخلاف ادعای شما توهینی نسبت به نیشابور نمی بینم. شما اگر یک مورد توهین به چشمتون خورده ادرس اون مطلب رو در اینجا بگذارید تا ما هم بریم و ببینیم و به مدیران سبزواری اسرارنامه تذکر بدیم. ولی در بخش نظرات هم ماشاءالله می بینم هرجا بحثی سر گرفته نیشابوری ها هم حضور فعال داشتن و اینطور نبوده که فقط نظردهنده های سبزواری علیه نیشابوری ها حرف زده باشن بلکه اتفاقا اول نظردهنده های نیشابوری شروع کردن و تا مدت ها هم ادامه دادن و حتی بعضی مباحث در پایین بعضی مطالب بیشتراز دو سال طول کشیده ودامنه این بحث ها از سایت اسرارنامه هم خارج شده و بعضی از سایتای شهرای استان هم گرفتار این جنگ وجدال شدن. پس الکی از سبزواری ها دلخور نباشید و بدونید هر شرایطی که پیش اومده شما نیشابوری های عزیز هم درش شریک بودید. ضمنا ما سبزواری ها هم دوست نداریم هر روز بهمون خبر بدن یا خودمون بریم و بخونیم و ببینیم تو سایتای خود نیشابور یا سایر شهرهای همسایه ، هم استانی های نیشابور به سبزوار حمله ور شدن و نظرات توهین امیز ارسال کردن. اوایل که مدیران اسرارنامه به نظرات جواب میدادن همیشه یک جمله معروف داشتن که من خیلی به دلم نشسته میگفتن احترام یک چیز دو طرفه است.و نمیشه یک طرف احترام طرف مقابلو بشکنه اما انتظار احترام از اون داشته باشه. شما تا زمانی که جریان انتشار مطالب تحریک و توهین امیز علیه سبزوارو در سایتای شهر خودتون و سایر سایت های شهرهای خراسان که توسط شما نیشابوری ها راه افتاده قطع نکنید نمی تونید انتظار بی جای احترام از سبزواری ها داشته باشید. من به عنوان یک سبزواری میگم تازه توی اسرارنامه خیلی با مهربونی وملاطفت داره با شما عزیزان نیشابوری برخورد میشه و به راحتی تمام نظراتتون تایید میشه اگر من مدیر این سایت بودم با اون رفتارهای دشمنانه که از شما عزیزان دیدم و در نظرات خصوصی به مدیران اسرارنامه اطلاع دادم اصلا نظراتتونو دیگه تایید نمیکردم. به هرحال برید روی حرفام فکر کنید اگر طالب ارامش و صلح هستید اول از خودتون شروع کنید ما سبزواری ها منشمون طوریه که الکی با کسی دعوا نداریم. تازه ما حاضریم نیشابورو در افتخارات تاریخی و فرهنگی شهر خودمون سهیم کنیم و بهش سهم بدیم. چرا که به طور کل هم افتخارات تاریخی سبزوار از جمله سربداران و شخصیت هایی نظیر دکتر شریعتی و ابوالفضل بیهقی ومحمود دولت ابادی و حکیم سبزواری نه فقط افتخارات سبزوار بلکه افتخاراتی برای کل خراسان وایران هستند که نیشابورهم مطمئنا میتونه این افتخارات بباله و همین ها میتونن نقطه اشتراک و پیوند صلح و دوستی بین سبزوار و نیشابور بشن به جای دعوا وجنگ همیشگی. البته الان هم ما سبزوای ها دعوا نداریم و مطالبی که می بینم نوشته شده اصلا توهین امیز به نیشابور نیست ولی خوب اگر میخواید اوضاع از این بهتر بشه باید ازخودتون شروع کنید

مطلع سبزواری

آقا سیاوش عزیز از نیشابور همونطور که در نظر قبلی هم خدمتتون عرض کردم دیگه به جای مظلوم نمایی و نقش بازی کردن برای دیگران یک کم با خودتون روراست باشیدو به ا ین عرایض بنده توجه کنید: اولا: توی این مطلب کجا به نیشابوریا توهین شده؟ مگه سبزواری ها برای اینکه به نیشابوریا بر نخوره باید راست راست وایستن و اجازه بدن تاریخ شهرشون به راحتی تحریف بشه و بقیه شهرهای خراسان بیان و بخوان به دروغ در افتخارات مسلم سبزوار سهیم بشن؟ حالا بعضی ها ادعا میکنن شیخ حسن جوری که دومین رهبر مذهبی سربداران بوده اصالت نیشابوری داشته که تازه در هیچ کتاب معتبر تاریخی نیشابوری بودن شیخ حسن جوری تصریح نشده و اینو در چندسال اخیر خود سایتهای نیشابور مطرح کردن. حالا ما میگیم شیخ حسن جوری نیشابوری . ولی مگه با یک شخصیت کل ماهیت یک قیام تغییر میکنه و مثلا سربداران سبزوار میشه سربداران نیشابور؟ پس اگر اینطور باشه در همون دوران حکومت غیر ایرانی سلجوقی که شهر نیشابورو یکی از پایتخت های تجاوز خودشون به ایران قرار دادن و شما به ایجاد نظامیه های در نیشابور در اون دوران می بالید، آیا می دونید نظامیه ها و کلیه اقدامات مثبت اون دوران به دست کی اتفاق افتاد؟به دست خواجه نظام الملک دانشمند سبزواری الاصل که منابع تاریخی نوشتن از دهقان زادگان بیهق (سبزوار امروزی) بود و چون در توس رشد پیدا کرده بود، به توسی مشهور شد. پس اگر نیشابوری ها به خاطر دومین رهبر سربداران که ادعا میکنن نیشابوری بوده در قیام سربداران سبزوار سهیمن، سبزواری ها هم به خاطر اولین و برجسته ترین وزیر با درایت سلجوقیان خواجه نظام الملک در آبادانی های دوران حکومت سلجوقی و از جمله در ساخت نظامیه های نیشابور شریکن و در واقع هرچند پایتخت بیگانگان سلجوقی شهر نیشابور بوده اما اداره امور مملکت زیر نظر سبزواری ها بوده. ثانیاً: شما که اینقدر از قدمت و عظمت تاریخی نیشابور میگید در جریان باشید که از نظر ما مردم سبزوار و تا جایی که بنده اطلاع دارم از نظر همه مردم خراسان و ایران، شهر نیشابور هرچه قدر قدمت و عظمت تاریخی داشته باشه باز به سبزوار نمی رسه. نمیدونم شما چندسالتونه ولی خیلی ها هنوز فراموش نکردن که سریال سربداران که اولین سریال تاریخی و فاخر در صدا و سیمای ایران بود درباره برشی از تاریخ سبزوار ساخته شد. موسیقی ساخته شده برای سربداران در سایت سازمان ملل مورد توجه و احترام قرارگرفته اینارو که میگیم ((منبع و مدرک )) براش دارم. شما خودتونم می تونید با یک جستجوی ساده تو اینترنتم به دست بیارید. سبزوار شهریه که با بعضی از قدیمی ترین اسطوره های ایران پیوند خورده. رزم رستم و سهراب قهرمانان مشهور شاهنامه در این شهر اتفاق افتاده و آتشکده آذربرزین مهر به عنوان یکی از سه آتشکده مهم ایرانیان باستان در نزدیکی سبزوار ساخته شده و با شماره 4035 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده. تازه تمدن تپه باستانی دامغانی ها در مجاورت شهر سبزوار هنوز مونده که خبر از تمدن بیش از 6000هزارساله در منطقه سبزوار میده و من در این فرصت کوتاه وقت ندارم توضیحات بیشتری برای شما درباره اش بدم خودش یک مبحث مفصله. اگر خواستیدخودتون باید برید از روی منابع معتبر و کتاب های دست اول مطالعه کنید. با این اوصاف شما نیشابوریا دلتونو به چی خوش کردید؟ این چیزها که از ارزش های تاریخی نیشابور در یونسکو هی می گید واقعا چه قدر ارزش داره؟ چه قدر تو زندگی امروز مردم ایران که بماند تو زندگی مردم خراسان شناخته شده و تأثیرگذار بوده؟ اصلا خراسانم پیشکش چه قدر برای خود نیشابور مفید بوده؟ فوق فوقش نیشابور به خاطر این چیزا تبدیل میشه به یک شهر موزه ای که گردشگرای خارجی و داخلی می تونن بیان و یک یا چند روز از این شهر بازدید کنن تازه چه طوری بیان؟ گردشگرای خارجی که با قطار و اتوبوس به جایی سفر نمی کنن. اولین وسیله محبوب حمل و نقل در صنعت توریسم هواپیماست که نیشابور فاقد فرودگاهه و اگر توریست ها بخوان به این شهر بیان باید از فرودگاه مشهد یا سبزوار استفاده کنن. ضمنا محبوبیت و اهمیت شهرهای زنده و موثر جهان رو نباید در موزه ها و لابه لای کتاب های قطور و کم مخاطب تاریخی جستجوکنید. بلکه باید برید ببینید در شهرهای همسایه اون شهر چه قدر محبوبه و چه قدر مورد توجهه؟ خداییش امروز نیشابور جز بحث صنعت اونم به خاطر نزدیکی به کلانشهر مشهد، امتیاز دیگه ای برای سر بودن و مورد توجه بقیه شهرهای خراسان بودن داره؟ اگر باز مجبور شدید برای اثبات برتری توهمی نیشابور بر سبزوار و دیگر شهرهای خراسان به موزه های شهرها و کشورهای دوردست و به کتاب های کم مخاطب تاریخی مراجعه کنید بدونید باکمال تأسف نیشابور علی رغم جمعیت نسبتا زیاد و آب و هوای معتدل کوهستانی در حال حاضر تبدیل به یک شهر مرده شده که در جغرافیای سیاسی و اجتماعی و علمی و فرهنگی امروز خراسان و ایران جایی نداره.

سیاوش از نیشابور

آقای مطلع سبزواری ،نیشابور ماشاءالله و شکر خدا زنده وپایدار است و مورد احترام انیشمندان وبزرگان و دوست دارن فرهنگ ایران زمین . اما اگر هم کلمه توهین را در مطلب پیشین بکار بردم بیشترمنظورم کم لطفی هایی بود که به نظر من برخی از دوستان نسبت به نیشابور می کنند و من میلی زیادی ندارم این بحث را ادامه بدم اما به اطلاع شما برسانم این بار دوم است که من در سایت اسرار نامه مطلب می گزارم و مطلب قبلی من از نظر خودم بیشتر خطاب به نویسندگان و مسولان خود سایت اسرارنامه بود.توفیق همه را در کارهای خیر از خدواند بزرگ خواهانم.

سیاوش از نیشابور

با عرض سلام من مدتی است که به سایت شما سر زده ومطالب آن را می خوانم اما مدتی است که بخاطر برخی از مطالبی که بر علیه شهرم (نیشابور )در آن سایت وجود دارد رغبت نکرده ام وارد سایت شما شوم تا به امروز. اما عزیز سبزواری آیا اینکه شما تاریخ پر افتخار شهر من را مورد کم لطفی قرار می دهید کار صحیحی است؟در جایی که یونسکو نیشابور را پایدارترین شهرتاریخ ایران نامید( به نقل از ویکی پدیا) بله برای من نیشابوری افتخار بزرگی است که در استانی زندگی می کنم که سرشار از حماسه های جاودان است اما نه اینکه نیشابور عزیز سهم بسیار زیادی در این افتخارات داشته است . نیشابور به عنوان اولین پایتخت دوره اسلامی در دوره طاهریان بوده است. تاسیس حکومت سلجوقیان در نیشابور اتفاق افتاده‌است،طغرل سلجوقی اولین سکه‌های سلجوقی را در همین شهر ضرب می‌کند و از تجربهٔ دیوانسالاران نیشابوری درآغاز حکومت خود بهره می‌گیرد (به نقل از ویکی پدیا )و در دوره سلجوقیان داری نظامیه و کتابخانه های متعددی بوده و پس از سلجوقیان تا حمله مغول پیوسته دارالملک و مرکز ایالت‌خراسان بزرگ بوده‌است . حتما نیشابور شهر بزرگ وبا عظمتی بوده است که نیشابور را برگزیده اند .خوب آن حکومت ها نیشابور را به عنوان پایتخت انتخاب کرده اند حالا نوع و شیوه حکومت آنها چگونه بوده است به نظر نگارنده بحث تاریخی می باشد مانند همه حکومت های دیگر که پایتخت های دیگر داشته اند . اما این نکته بسیار مهم است تا حمله مغول، نیشابور پایتخت فرهنگی کشور عزیزمان ایران بوده است(به نقل از ویکی پدیا). هزاران دانشمند و محققی که در این شهر علم آموختند و خدمت به دین کشور کردند.گواه این موضوع می تواند باشد.عزیز سبزواری کوچک شمردن نیشابور در جایی که اندیشمندان و بزرگان بسیاری از آن شهر به عظمت واحترام یاد می کنند کار صحیحی نیست. دوست سبزواری ما همه فرزندان خراسان بزگ هستیم داشته های هریک از ما داشته های تمام ما خراسانی ها وتمام ایرانیان است توهین به هرکدام از این داشته ها به نظر من توهین به خودمان می باشد.شاید امروز من نیشابوری از آن تاریخ پر افتخار شهرم به نیکی یاد کنم وآن را مایه ی سربلندی خود بدانم اما این این افتخارات متعلق به همه ی ماست خیام و عطار به متعلق به همه ما هستند. پس چه بهتر بجای اینکه مواردی مطرح شود که خدای ناکرده ازآن بوی تفرقه آید با وحدت برای عظمت کشورمان،استانمان و شهرمان و در نهایت جهانی زیبا و آباد بکوشیم. به هر حال من از شما به عنوان یک هم استانی و همسایه توقع بیش از این داشتم .با تشکر

مطلع سبزواری

سلام اقا سیاوش عزیز از نیشابور ببین برادر جان وقی شما میای تو بخش نظرات مطلبی که دو سال قبل تو اسرارنامه منتشر شده حضور فعال پیدا می کنی و به اخرین نظرات ارسال شده این مطلب در کمتر از یک روز جواب میدی دیگه بهتره الکی نخوای سر خودتو شیره بمالی و ادعای الکی کنی که اسرارنامه رو نمیخونی و به خاطر مطالبی که علیه نیشابور منتشر میکنه رغبت نداری وارد این سایت بشی! چون اونجوری ما می مونیم که دم خروسو باور کنیم یا قسم حضرت عباسو. چون اتفاقا از این رفتارتون که درست به فاصله یک روز برای نظردهند قبلی با اسم سبزوار دیار سربداران که طبق تاریخ ثبت شده 1 مرداد نظری داده بود و شما سریع 2 مرداد جواب فرستادید از این شواهد بر میاد که شما هم استانی های نیشابوری با اطلاع دقیق از میزان اثربخشی و اعتبار بالای سایت اسرارنامه با جدیت تمام هر روز دارید این سایت متعلق به سبزواریارو چک می کنید و جدیدترین مطالب و جدیدترین نظراتشو بررسی می کنید و حضور فعال در بخش نظردهندگانش دارید. چون حضور و نظرات شما هم استانی های نیشابوری فقط توی این یک مورد مطلب نیست در این ادرس ها هم که الان میذارم براتون در بخش نظراتش ماشاالله شما و بقیه دوستان نیشابوریتون همیشه حضور فعال دارید که خودش نشون دهنده دروغ بودن ادعاهایی که اینجا مطرح کردید هست: http://www.asrarnameh.com/interviews.php?id=57 http://www.asrarnameh.com/essays.php?id=555

سبزوار دیار سربداران

من فکر میکنم تاریخ سربداران به خوبی برای همه مشخصه نیازی نیست اینقدر نگران باشید. سربداران با اسم سبزوار گره خورده حالا بگذارید شهر همسایه هم با چسبوندن خودش به سربداران برای خودش اعتباری کسب کنه چیزی از ارزش های سبزوار کم نمی کنه که شیخ حسن جوری هم حتی اگر ثابت شه نیشابوری بوده بازم یک امتیاز برای سبزواره چون اون موقع همه می پرسن چرا شیخ حسن نیشابورو ترک کرد و برای شرکت در قیام سربداران به سبزوار رفت؟ اونجاست که اگر برن تحقیق کنن پی به ماهیت واقعی دو شهر سبزوار و نیشابور در طول تاریخ میبرن و می بینن جایگاه با عظمت سبزوار در تاریخ ایران و به خصوص تاریخ تشیع قابل انکار نیست من نظرم اینه که هم استانی های نیشابوری با تاکیدی که دارن روی شیخ حسن جوری میکنن دارن ناخوداگاه به مهمتر شدن و برجسته شدن قیام سربداران و ماهیت فرامحلی پیدا کردن این قیام کمک میکنن. اما ته ته همه این کارا اینه که میگن سبزوار دیار سربداران و نمیگن نیشابور دیار سربداران و فیلم تاریخی هم که از سربداران ساخته شده بود بیشترین چیزی که توش پررنگ بود سبزوار بود

از نسل سربداران

دل از آئین و دینم بر ندارم که اهل سبزوارم سربدارم با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما برو بچه های اسرار نامه احساس غرور و افتخار میکنم که اهل سبزوار و از نسل سربداران هستم به اضافه اینکه بچه های با تعصب و با غیرتی مثل شما داره. دست درازی به ارزشهای شهرمان برای اطرافیان(نیشابور) و تحریف ان به نام خود کار جدیدی نیست کار اینها از کاه کوه ساختنه بطوری که در مورد رمان معروف و افتخار انگیز کلیدر این کار را کردند و کم مانده که رمان کلیدر را به نام خود بزنند فقط به این خاطر که امروزه روستای کلیدر در نیشابور واقع است در حالی که شما در رمان 2500 صفحه ای کلیدر که تماما فرهنگ و سنن شهر سبزوار بازگو شده و محمود دولت آبادی شهر سبزوار دهه 20 را بسیار عالی توصیف کرده و شخصیت های آن نظیر گل محمد(اسطوره رمان) خام عمو.خان محمد.بلقیس .کلمیشی... سبزواری هستند و ساکن روستای سوزن ده سبزوار \"ای مترسک بیهوده دل به این مزرعه مبند \" تاریخ پر افتخار سربداران و ملت سبزوار غیر قابل تحریفه و کار اینها جز خود آزاری چیزی نیست و آب در هاون کوبیدنه. پیشنهاد من به شما بروبچه های اسرار نامه اینه که در مورد رمان کلیدر و عظمت اون مطلبی در خور بنویسید. با تشکر از شما \"یا حق\"

علی اکبر حسین‌آبادی

از قول استاد کمال‌الملک نوشته‌ای: من گوشه ای از بیابان را اختیار کرده و به دو فنجان شیر قناعت کرده ام که بقیه عمر را بکوشم تا گذشته را فراموش کنم. جالب است که مردمان همین بیابان (روستای حسین ‌آباد) به سبزوار شما می‌گویند کویر بی آب و علف یا بیابان برهوت!!! استاد به حسین آباد آمدند که در خلوت و آرامش این روستا، فرصت اندیشه و استراحت و بازیابی روحی و رسیدن بیشتر به خودشان داشته باشند، اگر قرار بود به بیابان برهوت بیایند به مرکز شهر سبزوار امروز شما که با هجوم شن‌های روان تحت محاصره قرار گرفته، می‌آمدند بهترین جا بود. خواهش میکنم از حرف های بزرگان، به نفع کویر خودتان برداشت سربداری نکنید. اگر استاد به سبزوار می‌آمدند نه گذشته که حتی خودشان و انسان بودنشان را هم فراموش می‌کردند. شما کویری‌ها اگر چیزی داشتید، از داشته‌های دیگران، بدگویی نمی‌کردید. شما در آن کویر بی آب و علفتان، چه اصراری دارید که هی از این و آن بدگویی کنید؟! شنیده بودیم آمار بیکاری در سبزوار خیلی بالاست و شنیده بودیم بیکاری باعث خودآزاری و دیگرآزاری می‌شود. آخه آدم اینقدر بیکار و علاف؟! خدا شفا بدهد ان‌شاءالله. ببخشید عصبانی شدم، ولی با آدمی که میخواهد برای خوب نشان دادن خودش برای بقیه عیب بتراشد غیر از این نمی شود حرف شد. کاش اینقدر عقده ای نبودید که ادم اینقدر دلش برایتان نسوزد. تاسف‌آورید. واقعا در سبزوار کسی نیست که نصیحتتان کند که اینقدر ضایع نباشید.

دانشجو

خوبه که دانشگاه حکیم سبزواری یک همایش ملی و حتی بین الملی در مورد جنبه های اجتماعی فرهنگی و تاریخی سربداران برگزار کنه

کریمی

سلام. این دوهفته ای که کم پیدا شده بودید فرصتی پیش اومد بعضی مطالب سایتتان را دوباره بخوانم با دقت بیشتر.دیدم حرف های زیادی برای گفتن در این سایت هست. نگاه جدید وخلاقانه به موضوعات و پرهیز از گرفتار شدن در افکار و اندیشه های کلیشه ای یکی از ویژگی های بارز این سایت و اغلب مطالب آن است. تلاش شما به ویژه در راستای زنده کردن ومعرفی ارزش های تاریخی خراسان از جمله قیام با شکوه سربداران که بسیاری از خراسانی ها متأسفانه اطلاع صحیحی از آن ندارند ، بسیار درخورستایش است. امیدوارم با حفظ همین فضای سالم و با پیشرفتی روزافزون به فعالیت مفیدتان ادامه دهید. چنین رسانه هایی برای منطقه ما بسیار ضروریست و مطمئناً اگر مدت مناسبی به فعالیت ادامه دهند ، تأثیرات مثبت آنها را در همه شهرستانهای مناطق تحت پوشش از جمله سبزوار ، جغتای ، جوین ، خوشاب و نیشابور خواهیم دید.

مامان اسرارانامه

اوخی! اوخی! بمیرم برات مادر! چقدر دلت پر درده؟!

سبزواری

با سلام به نظر من یکم زیاده روی کردید به لینک زیر نگاه کنید http://rasekhoon.net/calender/show/553034/%D9%BE%D8%A7%D9%8A%D9%87-%E2%80%8F%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%82%D9%8A%D8%A7%D9%85-%D8%B3%D8%B1%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A8%D8%B2%D9%88%D8%A7%D8%B1%28737-%D9%82%29/ تو این لینک درست درج شده است.وبنظرم اون پست یک اشتباه تایپی بوده اگر نه متن پست مشکلی نداشت.

یک نفر شاهد

با عرض سلام و خسته نباشید. به امید پررنگ شدن خبر هایتان در مورد اخبار مجموعه ی بزرگ شهرداری سبزوار. کانون هوادارن شهرداری سبزوار.

ابراهیم بخش آبادی

سلام دوستان عزیز من ابراهیم بخش آبادی ساکن شهر همیشه های افتخار سبزوار هستم. چندی قبل متوجه شدم که سامانه ی دیجیتال به زودی به شهر عزیزمان می رسد در نظرم آمد ما که ان شاء الله به زودی مرکز استان می شویم و حتما یک شبکه ی استانی مختص خود خواهیم داشت طراحی آرم شبکه را نجام دادم البته به دو نام و شکل یکی بیق دیگری سربداران. دوست داشتم این دو آرم را در سایت خود به نظر سنجی بگذارید تا همشهریان عزیز نیز نظر خود را اعلام کنند البته اگر مورد پسند شما قرار گرفت. لطفا اگر استقبال می کنید به ایمیلم اطلاع دهید تا برایتان ارسال نمایم. با تشکر

صادق

اسرارنامه جان با خودت صادق باش. تا کی می خواهید روی این اختلاف شوم و رفتار زننده ای که بعضی از سایت های متعصب نیشابور و البته بعضی از مردم آن شهر علیه سبزوار راه انداخته اند ، سرپوش بگذارید و وانمود کنید که واقعاً بین این هردو شهر دوستی و برادری است؟ روزی نیست که سایت های متعصب نیشابور نظیر پرتال ............... و وبلاگ ................... یک مطلب توهین آمیز علیه شهر سبزوار یا مردم این شهر ننویسند. هرکسی با ورود به آن سایت ها می فهمد که در طول سالهای فعالیتشان همواره یک آرایش جنگی علیه مردم سبزوار داشته اند. و این اواخر هم با هدف قرار دادن اسرارنامه به عنوان سایت محبوب بسیاری از جوانان سبزواری (البته کاربران اینترنت) بعضی از سایت های نیشابور علناً ادب و شخصیت و فرهنگ و اخلاق رسانه ای را زیر پا می گذارند و به توهین به مردم سبزوار و سایت های محبوبشان می پردازند . حالا چه طور دم از اتحاد و دوستی می زنید. نمی شود که همیشه سبزواری ها نرم وآرام صحبت کنند ، اما نیشابوری ها دائماً برطبل جنگ بکوبند. به نظرمن شما دارید در دوستی و احترام گذاشتن به کسانی که ارزش احترام را نمی فهمند زیاده روی می کند. به نظرم بهتر است رک و راست به نقدشان بپردازید. مثل خیلی از نقد های دیگر که نوشته اید. نه اینکه اینطوری همیشه برای اینکه به آنها توهین نشود روی نظرات ما را که نام آنها را برده ایم نقطه چین می گذارید و یا پاسخ های مفصلی در دفاع از نیشابور می دهید. این فداکاری ها را برای کسانی انجام دهید که ارزشش را دارند.نه کسانی که با فرهنگ مأمونی عجین شده اند.

داورزن شناسی

سلام هفدهم مردادماه این روز ارزشمند اجتماعی بر همه خبرنگاران، روزنامه نگاران و نویسندگان همچنین شماگرامی باد./داورزن شناسی

همشهری

باسلام من یه پیشنهادی دارم درخصوص معرفی بیشتر نهضت سربداران.باتوجه به عمق موضوع واهمیت اتفاقات این قیام درمنطقه. بهتراینه که همزمان باشروع موارد پیشنهادی دوستان سایت یک موردبسیارمهم وزیربنایی روشروع کنیم واون معرفی قیام سربداران به کودکان (حداقل)منطقه سربدارانه.که باچاپ این قیام به صورتی قابل فهم ومصوربه گونه ای که باعث ایجادقهرمان پروری درذهن کودکان بشه(درکنارکتب درسی) . واردوهای دانش آموزی به محلهای این قیام باعث بشه رسالت سربداران ومحل درست این قیام واصالت رهبران ودایره نفوذاین قیام یکباروبرای همیشه مشخص بشه(دقیقااینکاروترکیه چندین سال برای مولاناانجام داده تامالکیت معنوی این شخصیت روبه خودش نسبت بده) ودرادامه این مواردرودرمنطقه نفوذسربداران گسترش بدیم.البته برای تمامی بزرگان هم میشه به این صورت عمل کرد.باتشکر

صادق

علی آقا کم مانده سایت های سبزوار نمره تاریخشان را از دست شما بگیرند!!! البته شما حق دارید در نیشابور انقدر ذهنتان را با اطلاعات تحریف شده تاریخی و با اغراق و بزرگ نمایی در مورد نقش نیشابور در تاریخ ایران پر کرده اند که الان باورش برایتان سخت است که بدانید ارزش تاریخ و فرهنگ سبزوار اگر از نیشابور جلوتر نباشد ، کمتر نیست. به هرحال ما به شما که حق می دهیم . مقصرخود ماییم که کم کاری کرده ایم. حالا هم همین طور که شما در طول سالهای گذشته دائماً حسرت سبزوار را خورده اید و برای فرودگاه و دانشگاه های سبزوار به ما حسادت کرده اید ، از حالا به بعد هم جلسات هم اندیشی در ضرورت احداث فرودگاه نیشابور تشکیل دهید و ... اما بدانید این کارهای شما همین تندرویهایتان درگذشته باعث شده مردم سبزوار که اغلب مردمانی آرام و سربه زیر هستند حالا بسیار روی مسائل منطقه حساس شوند و دنبال جبران نقاط ضعف خود بیافتند. همان چیزی که شما را اینطور به وحشت انداخته. اگرنه این همه توهین ها که شما به اسرارنامه نسبت می دهید واقعاً در رفتار و کردار این نشریه دیده نمی شود. هرچند شما همیشه به سبزوار و نشریات این شهر توهین کرده اید اما سبزواری ها همیشه به خاطر فرهنگ عمیق تشیعشان با شما مهربانانه برخورد کرده اند.- بالاخره سبزوار پایتخت نخستین حکومت مردمی شیعه است و باید با نیشابور شهری که اولین بار پایتختی خود را مدیون طاهر سردار سپاه مأمون عباسی است فرق داشته باشد.- علی آقا هم مطالعات تاریخیتان را افزایش دهید هم منش و روش مأمون و سرداران سپاه وی را کنار بگذارید. ما در استانی زندگی می کنیم که مرقد امام رضا (ع) و پایتخت نخستین حکومت مردمی شیعه ایران در آن قرار دارد . حیف است که آلوده به فرهنگ مأمونیان گردد. اسرارنامه شما هم تمام حرف های منو تأیید کن. این ها فحش های بد تر از این را به شما در سایت هایشان نسبت داده اند . من که چیز بدی نگفتم واقعیت را گفتم. اولین کسی که نیشابور را پایتخت ایران کرد طاهر سردار سپاه مأمون عباسی بود.اگر دروغ است بگویید دروغ است.

دوستدار شما

دست مریزاد همشهریان عزیز . این روزها خبرهای وبلاگ ها و سایت های محلی نیشابور یکی در میان به مجله اینترنتی اسرارنامه سبزوار اختصاص پیدا کرده است. هیمنه اسرارنامه بد جور در دل نیشابوری ها وحشت آفریده است. طوری که آنها ممکن است به مرور از اینکه عطار کتابی با نام اسرارنامه داشته است بیزار شوند. دوست دارم حالا که این راه را شروع کرده اید تا آخر ادامه دهید. آبروی سبزوار امروز به ادامه دادن یا خسته شدن و ول کردن شما بستگی دارد. آبرو داری کنید لطفاً

علی

جالبه شما که اطلاعات تاریخی ندارید بهتره یک مقدار مطالعه بفرمایید. از یک طرف قیام را به رهبری شیخ حسن جوری نمی دانید و از طرف دیگر مخاطبین را به مطالعه تیترکاملاً اشتباه ترغیب می کنید. بقیه قضاوت کنند!!!!!

عطار کدکنی

حرف دلم را زدید. اما حواستان باشد اخیراً فهمیده ام کس دیگری هم اسم مستعار من یعنی عطار کدکنی را روی خود گذاشته و دروبسایت های مختلف نظر می دهد. یک وقت چیزی نگوید که صحیح نیست. به هرحال عطار از مشاهیر کدکن است و نیشابوری های ..............که هرکس یک زمانی از نیشابور رد می شده را افتخارات و مشاهیر خود می دانند. به هرحال ما کدکنی ها هم لازم است بالاخره حالا که پس از سالها از زیریوغ نیشابور بیرون آمده و به شهرتربت حیدریه پیوسته ایم که اینقدر سرمان منت پایتختی هزار سال قبلش را نمی گذارد ، باید حقمان را کامل از نیشابور بگیریم و نگذاریم عطار را به این راحتی فقط به نام خود سند بزنند. لطفاً شما هم کاری بکنید. این موضوع می تواند نقطه اتحادی بشود برای مردم سبزوار و کدکن و تربت حیدریه . لطفاً بیشتر اطلاع رسانی کنید.

حسين آزاد

متاسفم. واقعا متاسفم.

عزیز مخفیانه گوی سبزواری.... در مورد این که قیام سربداران در سبزوار جرقه خورد بحثی نیست.اما..... عدم فهم یک وبسایت از یک اتفاق تاریخی روشن نباید موجب موضع گیری و خیال پردازی شما گردد. شعر دزد دیده بودیم و شاعر دزد نه..... به هر حال در حوصله نیست که در رابطه با قیاس تاریخی سبزوار و نیشابور بحثی شود فقط در مورد شخصیت های تاریخی خود سر سلسله ذغالی ها استاد علی ذغالی را از قلم جا انداختید که بدین ترتیب یاداور می شود.

وحید

با سلام چرا این مسایلی که در وبسایتتان مطرح میکنید برای اینکه توجه بیشتری شود به طور مستقیم با مسولین شهر مطرح نمیکنید؟ با تشکر از زحماتتون

از دیار سربداران

اسرار نامه عزیز از توجه و زحماتت بسیار سپاسگزاریم

همشهری

باسلام.من به عنوان یک خواننده به همسایه هامون حق میدم.چونکه ظرف چندماه خواب شیرین اوناروآشفته کردین بااین سایتتون .حداقل هرچندوقتی یکنفرازاسرارنامه برای آموزش اساتیدسایتهای دوستای گلمون به شهرزیبای نیشابوربره تانحوه نوشتن مطالبشون مانند افرادی مثل من نباشه.حداقل برای داغ شدن مطلب بایداسمی ازمرکزاستان سربدارن درمطلبشون میبردندتابتونه حداقل گوشه ای ازفشارهارروکم بکنه وازحالت یه بعدی خاج بشه.(مثلابه عنوان برادرخوندگی) .عیب نداره ایشااله ازسایتهای شهرهای همسایتون بخصوص سبزواریادمیگیرین.حیف که دیگه سبزواردرکنارکرج(قبل ازاستان شدن)وکاشان جزوشهرهای 4ستاره حساب شده ونمیتونه به مطالب شهرهای کوچکترتوجه نشون بدیم وگرنه حداقل یکباری میخندیدم .مطلب فانتزی وجالبی بودفقط خوب نفهمیدم چراشمامثل نماینده شهرتون اینقدرکپی ازروی سبزواربرمیدارین.به این لینک نگاه کنین ایشون زحمت کشیدن ودلایل برتری سبزوار رودرخراسان پیداکردندودقیقاهمونهاروازدولت خواستند.ایشااله که هرچه زودترشماهم به خواسته هاتون برسین فقط 2تا خواهش دارم اولی اینه که قبل ازنوشتن هرموضوعی اون مطلب روبااسرارنامه درمیون بذارین تانتیجه عکس نده دوم لطفاباهرکسی که دوست داری شوخی بکنین مهم نیس فقط درموردخیام این مطالب طنزروننویسین وآبروشو نبرین.روی ماهتونو میبوسم وهنوزم عاشق شهرنیشابورباچندهزارسال تاریخ کپی برداری هستم.اینم لینک http://www.neyshabur.blogfa.com/post/150
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما