صدا و سیمای محلی سبزوار ، یک مطالبه اساسی مردم از مسئولین(1)

نقش موثر رسانه های جمعی در توسعه اجتماعی
امروزه نقش و تأثیر مهم رسانه های جمعی بر توسعه اجتماعی و فرهنگی و البته تأثیر توسعه جامعه بر شکل گیری و فعالیت رسانه های پویا و سالم برهیچکس پوشیده نیست.
به طوری که وجود هریک از دو عامل فوق ، زمینه بروز دیگری را در جامعه فراهم می آورد. یعنی اگر جامعه ای صاحب یک فرهنگ غنی و قشر عظیمی از روشنفکران و تحصیل کردگان دانشگاهی و متخصصین رشته های گوناگون باشد ، به مرور توجه و اقبال این جامعه نسبت به ایجاد رسانه های متعدد گروهی و فردی جلب می شود و در نقطه مقابل وقتی در جامعه ای رسانه های متعدد و پویا وجود داشته باشند ، با اطلاع رسانی سریع و صحیح و کاوشگری های خاص اهالی رسانه از امور و خبرهای گوناگون گام های موثری در حل برخی معضلات اجتماعی و ارتقاء فرهنگ محلی برداشته می شود.
در میان انواع رسانه های موجود ، رادیو و تلویزیون از بدو پیدایش و به ویژه در دهه های اخیر به عنوان فراگیرترین وسایل ارتباط جمعی شناخته شده و اثرات خاص ومنحصر به فرد خودشان را بر جوامع مختلف بشری گذاشته اند.
شبکه های رادیویی و تلویزیونی در کشورهای گوناگون جهان از جمله در جمهوری اسلامی ایران به دو شکل ملی و محلی و گاهی البته به شکل شبکه های خصوصی اداره می شوند که در کشور ما در حال حاضر طبق قانون شبکه های رادیو و تلویزیون خصوصی وجود ندارد ، اما شبکه های ملی و محلی دو شکل رایج این  رسانه های پرمخاطب درایران هستند.
عملکرد تبعیض آمیز دولت ها در اختصاص امکانات توسعه ای به همه مناطق :
امکانات مهم توسعه ای از جمله وجود صدا و سیمای محلی که در سطرهای پیشین ذکر شد ، درطول سالیان طولانی بر اساس سیاست های  اشتباه و تمرکزگرایانه دولت های گوناگون ، به شکل نادرستی توزیع شده اند.
به طوری که اصولاً مبنای تأسیس صدا و سیمای محلی و استانی در ایران ، مرکز استان بودن یک شهر است. و تقریباً تمام شهرهای غیرمرکز استان ، مانند سبزوار با وجود برخورداری از توانمندی های تاریخی و فرهنگی فراوانشان که ممکن است با برخی مراکز استان ها برابر یا از آنها بیشتر باشد ، به دلیل مرکز استان نبودن ، از امکانات صدا و سیما نیز محروم می مانند.
این موضوع نمود واضحی از سیاست اشتباه تمرکز گرایی و عدم رعایت عدالت سیاسی و اجتماعی است که درنتیجه اجرای این سیاست امروز می بینیم که اگر کشور ایران را به شکل فرضی به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم کنیم ، در نواحی غربی آن گاهاً با فاصله کمتر از 200 کیلومتر شاهد وجود چندمرکز استان و به تبع آن چند شبکه صدا و سیمای استانی و دیگر امکانات توسعه ای خواهیم بود. اما در نواحی شرقی کشور بین دو مرکز استان فاصله هایی تا بیش از 700 کیلومتر نیز مشاهده شده و به همان میزان فقط تعداد  کمی صدا و سیمای محلی و استانی در این منطقه از کشور وجود دارد.
حال آنکه چنانکه گفته شد ، نیازها و توانمندی های منطقه ای می تواند بسیار متفاوت با این امکانات موجود باشد.
این موضوع را هم اکنون می توان به خوبی در سبزوار و سایر نواحی سرزمین پرافتخار سربداران مشاهده کرد. که هرچند در  سالهای اخیر به شکل رضایت بخشی در مسیر رشد  و توسعه پایدار قرار گرفته اند اما در بُعد رسانه ها ، امکانات مناسبی را از جانب دولت ها دریافت نکرده اند.
 با توجه به همه موارد گفته شده در بالا به نظر می رسد باید در  راستای تأسیس یک صدا و سیمای محلی در سبزوار از جانب مردم ، مسئولین و دولت ها تلاش  وجدیت مناسبی صورت بگیرد.
لذا هم اکنون یکی از مطالبات مهمی که باید توسط مردم ، مسئولین و رسانه های محلی در شهر دیرینه های پایدار پیگیری شود ، تأسیس یک صدا و سیمای محلی است تا هرچه بهتر و بیشتر به معرفی و حفظ و اشاعه فرهنگ غنی محلی دیار پرافتخار سربداران درکشور منجر شود.
تاریخ مختصری از سبزوار
اگر مدعی آن هستیم که شهرسبزوار به دلیل برخورداری از توانمندی های بالای تاریخی و فرهنگی شایستگی برخورداری از یک صدا و سیمای محلی را دارد ، تا بدان وسیله بتواند نسبت به بسط و انتشار این فرهنگ غنی بومی ، اقدام کند ، باید در ابتدا نگاهی به پیشینه تاریخی و منحصربه فرد این شهر داشته باشیم.
لذا در ادامه نگاهی به تاریخچه مختصر سبزوار می اندازیم.
دارالمومنین سبزوار به عنوان شهری است که با 6 هزارسال قدمت و 2 هزارسال بالندگی شناخته می شود ، و در طول حیات طولانی خود همواره یکی از مراکز مهم فرهنگی و تمدنی خراسان بوده است.
وجود تعداد زیادی از بناها و آثار باارزش از دوره باستان تا کنون در سبزوار نشانگر قدمت چندهزارساله و اهمیت فرهنگی این ناحیه است.
وجود آتشکده آذربرزین مهر که یکی از سه آتشکده مهم دوران ساسانیان بوده است ، در محدوده روستای مهر در 30 کیلومتری شمال غربی سبزوار نشان  از اهمیت فرهنگی وقدمت تاریخی این منطقه دارد. بعد از اسلام نیز حیات فرهنگی سبزوارادامه یافته است.
از دانستنی های مهم در مورد سبزوار این است که ساکنان آن در دوران اسلامی  به سرعت مذهب شیعه را پذیرفته و شهر خود را به یکی از پایگاه های اصلی شیعیان درایران تبدیل کردند . در نتیجه دارالمومنین سبزوار به خاطر ثابت قدمی  در پذیرش و حفظ مذهب شیعه و نیز به دلیل رفتار آزادی خواهانه و پویایی های بالای سیاسی مردمانش و پافشاریشان بر اعتقادات راستین خود ، همواره باعث واهمه حکومت های  عمدتاً جبار و استبدادی زمان واقع می شد و توسط این حکومت ها مورد بی مهری و کم توجهی قرارمی گرفت و حتی حکومت ها سعی می کرده اند این ناحیه را به لحاظ  سیاسی محدود و در محاصره نگاه دارند و اجازه رشد زیادی به آن ندهند.
بدین ترتیب ، سبزوار با نام قدیمی بیهق درتاریخ ایران  اغلب به لحاظ سیاسی زیرنظر و وابستگی نیشابور که کلان شهر گذشته خراسان و مرکز منطقه ای حکومت های زمان بوده ، نگاه داشته می شده است .
اما این وابستگی سیاسی ، هرگز نتوانست اصالت فرهنگی و مذهبی دارالمومنین سبزوار را بزداید و سبزوار همواره جایگاه و پایگاه مهم  خود را به عنوان یکی از معدود شهرهای موطن شیعیان  درایران و تقریباً تنها شهر بزرگ شیعه نشین در خراسان حفظ کرد  و توانست مشاهیر بزرگی را تقدیم عرصه های علمی و فرهنگی ایران و جهان اسلام کند.
ترس حکومت های متعصب زمان از تحرکات مردم شیعی مذهب سبزوار شاید تا حد زیادی به خاطره ای برگردد که این حکومت ها از قیام مردمی سربداران در ناحیه سبزوار داشتند .
 نهضت سربداران بنا به گفته منابع معتبر تاریخی اولین حکومت مردمی شیعی مذهب ایران بود که هرچند در مقیاس محلی اتفاق افتاد اما در مدت 50 ساله خود توانست تأثیرات زیادی بر سایر جنبش ها و تحرکات شیعی مذهب ایران به جای بگذارد و دردسرهای زیادی برای حکومت های متعصب و استبدادی زمان ایجاد کند.
سبزوار همچنین در طول تاریخ طولانی خود چندین مرتبه مورد هجوم سخت اقوام مختلف قرار  گرفته و دچار قتل و غارت و خرابی های فراوانی شده است، از  جمله این موارد می توان از دوران حمله مغولان به ایران یاد کرد که بسیاری از شهرهای آباد آن روزگار را با خاک یکسان کردند و سبزوار یکی از این موارد بود .
حتی مشهور است در یکی از میدان های قدیمی این شهر تاریخی، سپاهیان مغول با زدن گردن مردم و روی هم سوار کردن سرهای ریخته شده ، مناره ای از سرایجادکردند. 
اما دارالمومنین سبزوار پس از همه این ویرانی ها و قتل و غارت شدن ها باز سراز خاک برافراشت و قامت راست نمود و بدین ترتیب صفت  شایسته پایداری را به دیرینگی خود اضافه کرد.
تا اینکه از دوره حکومت صفویه به بعد که مذهب شیعه در ایران رسمیت یافت ، به تدریج فشارهای سیاسی از روی شهرهای شیعه نشین نظیر سبزوار برداشته و مجال رشد سیاسی و فرهنگی بیشتری از گذشته به این شهرها داده شد. از آن زمان به بعد به تدریج شهر دیرینه های پایدار که از پس قرن های طولانی فشار و سرکوب حکومت های زمان با سربلندی بیرون آمده بود ، رو به رشد و گسترش نهاد . و علاوه بر تأثیرگذاری فرهنگی بیشتر بر نواحی شرقی ایران ، در تقسیمات سیاسی نیز جایگاه واقعی خود را به دست آورد تا جایی که امروز سبزوار پس از مشهد مقدس به عنوان اولین شهر بزرگ و پرجمعیت شمال شرق کشور محسوب می شود.
ادامه دارد ...
 برای مطالعه قسمت دوم این مقاله روی اینجا کلیک کنید.

کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
جنبش رسانه ای در سبزوار
نظرت را بنویس
comments

سبزواري

با سلام خواهشمند است از نمايندگان محترم سوال گردد كه : 1- پروژه توسه باند فرودگاه و احداث ترمينال مسافري خارجي 2- راه آهن و ايستگاه مربوطه 3- بزرگراه حرم تا حرم 4-راه آهن سريع السير تهران مشهد در مسير سبزوار 5-نيروگاه سبزوار 6- پتروشيمي و پالايشگاه سبزوار 7-صدا و سيماي محلي 8-كلانتري فلكه نقابشك 9-جاده ششتمد 10-جاده ترانزيتي قوچان 11- كمربندي شرق سبزوار 12- قبرستان جديد شهر 13-وضعيت ترافيك خيابان اسرار و اميركبير 14-پرواز روزجمعه فرودگاه 15- و خيلي مطالب ديگر كه در اين مقوله نمگنجد. بپرسيد چه كاري انجام داده اند . و در ديد عموم گذاشته تا مردم قضاوت كنند كه آيا كاري انجام شده و يا نشده. عبادت به جز خدمت خلق نيست

مریم دانش

http://jovein.rzb.ir/Forum/Catgory/114/Post/237سلام شما به ادرس بالادر انجمن ما لینک شده اید ، خواهشمنداست درصورت امکان برای داشتن یک گفتمان قوی وتبادل اطلاعات بین شهروندان سبزواری ماراهم بانام"" انجمن هزارفریادسبزوار"" باادرس jovein.rzb.irلینک فرمایید ممنون

ایمان

با سلام شاهد از غیب رسید لطفا سخنان قائم مقام سازمان صداو سیما در مشهد را بخوانید با توجه به الزامات استانی خراسان‌رضوی به‌ویژه بعد از اضافه شدن عنوان پایتخت معنوی ایران به شهرمقدس مشهد، رسالت صدا و سیمای خراسان رضوی به عنوان پایتخت معنوی ایران ،پرداختن به آموزه‌های دینی به‌ویژه معارف رضوی است. این مطلب را سید رمضان موسوی‌مقدم قائم مقام رئیس سازمان در مراسم افتتاح مسجد و مجتمع فرهنگی رضوان در سالن آمفی تئاتر این مجموعه اظهار کرد و افزود: امكانات، تجهیزات و لوازم برای این آماده می شوند تا بتوانیم رسالت اصلی رسانه را محقق سازیم. وی با توجه به ملی تلقی شدن مركز خراسان رضوی و با دیجیتالی شدن آن، نخستین ماموریت و رسالت این مركز در سپهر رسانه ای موجود در داخل و كشوررا ورود بیشتر به حوزه های دینی و معرفتی به خصوص تولید معارف رضوی عنوان نمود. همانگونه که مشاهده کردید قائم مقام سازمان صداوسیما چنین حرفی را زده اند که صداوسیما خراسان دیگر نمی تواند فقط یک رسانه محلی باشد و باید به فکر جایگاه حقیقی خود باشد پس در این زمان بر مسئولان شهرستان و نمایندگان شهرستان و کلیه بزرگان و ریش سفیدان واجب است که به این مهم بپردازند و صداوسیما سبزوار را به یک خواست منطقه سربداران تبدیل کنند(که شامل حداقل 10 شهرستان همجوار می شود) هم اکنون در استان خوزستان (اهواز و ابادان) اذربایجان غربی (ارومیه و مهاباد) مازندران سابق(ساری و گرگان) دو مرکز صداوسیما فعالیت می کند ما نیز باید برای ایجاد مرکز صداوسیما سربدارن تلاش کنیم تا صداوسیما مشهد بتواند به رسالت جدید خود که نمادی از پایتخت معنوی ایران است برسد

ایمان

طبق گفته قدیمی ها سبزوار در زمان طاغوت رادیو داشته و برنامه پخش می کرده است و مکان ان هم در چهارراه بازار روز بوده است یک پیشنهاد برای صدا وسیما ان هم اینکه مجتمع مسکونی شرکت نفت در کنار صالح اباد خالی از سکنه است اگر نمایندگان شهر همت کنند و شرکت نفت هم ان را به صداوسیما واگذار کند نصف مساله حل شده و حالا می ماند امکانات و تجهیزات که با همت مردم و مسولین ان هم به ثمر خواهد نشست فقط کمی پیگیری لازم است

کارمند بانک

طرح خوبی است باید در اولویت نمایندگان و مدیران شهرستان قرار بگیرد تا در اینده نزدیک به نتیجه برسیم
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما