روايت قصه پر غصه کتابخانه مرکزي سبزوار

 
علي نورآبادي
 
اوايل مرداد مدير کل کتابخانه هاي عمومي استان از کلنگ زني کتابخانه مرکزي سبزوار در هفته ولايت خبر داده بود. هفته ولايت تمام شد و چند هفته هم گذشت و خبري از کلنگ زنگي کتابخانه مرکزي شهرستان نشد. حالا معاون فني و عمراني فرماندار مصاحبه کرده (چهارشنبه 13 شهريور 98) و اصل کلنگ زني کتابخانه مرکزي را منکر شده و گفته است: "هيچ قراري مبني بر کلنگ زني کتابخانه مرکزي در هفته ولايت نبوده است". اي کاش آقاي نصرآبادي قبل از اين اظهار نظر، جستجوي ساده اي در اينترنت مي کرد تا منکر اين خبر نشود. متن اظهارات مدير کل کتابخانه هاي عمومي استان را مي آوريم تا اگر معاون فرماندار نديده است، ببيند: 
حجت الاسلام علي اکبر سبزيان مدير کل کتابخانه هاي عمومي استان در  حاشيه بازديد از کتابخانه هاي شهرستان سبزوار گفت: " کتابخانه مرکزي سبزوار با پيگيري فرمانداري، نمايندگان مجلس و شهرداري اين شهر در هفته ولايت کلنگ زني مي شود که با ساخت آن مشکل کمبود فضاي کتابخانه اين شهرستان تا حدود زيادي برطرف مي شود." (خبرگزاري ايرنا 3 مرداد 98)
 
و اما بعد، موضوع کتابخانه مرکزي سبزوار قصه امروز و ديروز نيست؛ بلکه قصه پر غصه 10 ساله اي است که هنوز هم به نتيجه مشخص نرسيده است. حالا که معاون فني و عمراني فرماندار در مصاحبه هفته گذشته خود با پايگاه اسرانامه آخرين وضع کتابخانه مرکزي را تشريح کرده است، بد نيست نگاهي به گذشته اين موضوع داشته باشيم. در هفت هشت سال گذشته مسئولان مختلف در موقعيت هاي مختلف، اظهارات زيادي درباره کتابخانه مرکزي کرده و وعده هاي رنگانگي براي ساخت ان داده اند. مسئولان محترم وقتي با گردن افراشته پشت تريبون قرار مي گيرند و يا سر حال و قبراق به مصاحبه مي نشينند اظهاراتي مي کنند و قول هايي مي دهند اما به زودي اين اظهارات و وعده ها را فراموش مي کنند. البته اين فراموشي دلايل متعددي دارد از جمله جدي نگرفتن اظهارات و قولهاي خود، گرفتاري هاي زياد، روزمرگي هاي کارهاي اداري و غيره. مسئولام محترم خيال مي کنند که حرفها و وعده هاي شان مانند باد هوا در فضا منتشر و بعد از چند ساعت يا چند روز فراموش مي شود اما نمي دانند که فراموشي آنها چيزي را عوض نمي کند و حرفها و وعده هاي آنها براي هميشه باقي خواهد ماند. براي يادآوري به مسئولان محترم هم که شده است برخي از اظهارات و وعده هاي آنها را درباره کتابخانه مرکزي سبزوار مرور مي کنيم که گوياتر از هر حرف و حديثي است:
 
- مقصودي شهردار وقت سبزوار گفت: ما زمين کتابخانه مرکزي سبزوار را 6 ماه پيش واگذار کرده‌ايم اما ساخت کتابخانه با ما نيست و نهاد کتابخانه‌ها يا نهادهاي ديگر بايد آن را بسازند. حسين مقصودي افزود: مساحت اين زمين حدود 5 هزار متر مربع و بعد از يادمان شهداي گمنام واقع است. (8 آبان 91)
 
- جلال تعصبي نايب رئيس شوراي شهر سوم گفت:" با توجه به گستردگي شهر و افزايش جمعيت 319 هزار نفري، شهرستان نبايد از وجود يك كتابخانه مركزي محروم باشد. ساخت كتابخانه با خود نهاد كتابخانه هاي کشور مي باشد و شورا و شهرداري فقط زمين را تخصيص مي دهد. با اين حال ما در شوراي شهر و فرمانداري و با مشاركت نهاد كتابخانه هاي عمومي کشور پيگير ساخت اين كار هستيم." ( 6 تير 92)
 
- معصومه فلاحي سرپرست اداره کتابخانه هاي عمومي سبزوار درباره پر شدن کتابخانه هاي شهرستان هشدار داد و گفت "در حال حاضر امکان افزودن قفسه و منابع به کتابخانه‌ها را نداريم و بيشتر کتابخانه ها به دليل پر شدن مخازن تحويل منابع کتابخانه اي را متوقف کرده‌اند. فضاي کتابخانه هاي موجود شهرستان سبزوار براي آينده پيش بيني نشده است." ( 28 آبان 92)
 
- کاظم کرامت رئيس وقت شوراي شهر: "سبزوار از شهرهايي است که پيش از اسلام کتابخانه‌هايي با يک ميليون کتاب داشته است و جاي تاسف دارد که اين شهر با اين پيشينه، امروز بزرگترين کتابخانه اش 100 هزار جلد کتاب ندارد. اختصاص زمين براي ساخت کتابخانه مرکزي شهرستان در دستور کار شوراي شهر قرار دارد. ما در اين حوزه آمادگي کامل داريم و اين زمين را در اختيار نهادکتابخانه‌ها قرار مي‌دهيم تا با همت مردم و مشارکت‌هاي خيران بتوانيم اين مکان را احداث کنيم. اختصاص زمين و آغاز به کار احداث کتابخانه مرکزي شهرستان سبب جذب بودجه‌هاي ملي مي‌شود که سرعت ساخت اين مجموعه را تسريع مي‌کند." (28 آبان 93)
 
- مهدي مقصودي رئيس وقت کميسيون فرهنگي شوراي شهر گفت: "شهرستان سبزوار در تعداد کتاب و فضاهاي کتابخانه اي از استانداردهاي ملي فاصله دارد و توسعه فضاي کتابخانه اي نيازمند عزم جدي خيران و مسئولان است. ساخت کتابخانه مرکزي در سبزوار امري ضروري است و و احداث اين کتابخانه در دستور کار کميسيون فرهنگي شوراي اسلامي است." (2 آذر 93)
 
 
- زيبا باغاني رئيس اداره کتابخانه هاي سبزوار گفت:  "کتابخانه هاي سبزوار در وضع نامطلوبي به سر مي برد. سبزوار در استان خراسان از نظر متراژ کتابخانه ها مقام يازدهم را دارد. متاسفانه زير بناي کتابخانه ها در وضعيت نامطلوبي است که همين امر سبب افت درجه کتابخانه و عدم ارسال منابع و تجهيزات شده است. هم اکنون در سبزوار 15 کتابخانه مشارکتي و مستقل زير نظر نهاد کتابخانه‌ها فعاليت دارد و اين کتابخانه ها در مجموع حدود 200 هزار جلد کتاب دارند. براساس سند چشم انداز بيست ساله تا 1404 بايد به ازاي هر نفر، چهار کتاب در کتابخانه ها موجود باشد اما اين سرانه در سبزوار فقط 06/. (شش دهم درصد) يعني حتي کمتر از يک جلد است. بحث پيدا کردن مکاني مناسب از سال 83 (ده سال) در جريان است. تاکنون سه نقطه براي ايجاد کتابخانه معرفي شده که هر کدام از نظر متراژ، فضا و مکان مشکلاتي داشته و نهاد کتابخانه ها و اعضاي انجمن آن راتاييد نکرده اند. زمين کتابخانه مرکزي بايد ويژگي هاي خاصي داشته باشد. از جمله بايد دست کم 8 هزار متر مربع داشته و دسترسي به آن آسان باشد. "( 11 بهمن 93)
 
-  معصومه فلاحي سرپرست اداره کتابخانه‌هاي عمومي سبزوار گفت: "سرانه و فضاي کتابخانه‌ها در سبزوار بسيار پايين است و همچنين کتابخانه‌هاي موجود در شهرستان از لحاظ پراکندگي استاندارد نيستند و مناطق حاشيه و پايين‌شهر با اين‌که جمعيت زيادي دارند، اما از داشتن کتابخانه محرومند. سبزوار شهري فرهنگي است، اما آخرين کتابخانه‌اي که در سبزوار ساخته شد، کتابخانه حاج ملاهادي سبزواري با 500 متر زيربنا در سال 1372 بود."(13 اسفند 1397)
                 
1- اظهارات و وعده هاي رنگارنگ مسئولان مختلف درباره وضع کتاب و کتابخانه هاي شهرستان را مرور کرديم. اين سخنان واضح تر از آن است که نياز به توضيح اضافي داشته باشد. و اما در مصاحبه معاون فرماندار نيز مسائل قابل تاملي وجود دارد. مثل هميشه نخستين مسئله اي که معاون فرماندار اشاره کرده، مشکل بودجه و اعتبار است. نصرآبادي گفته است:"صرف مشخص بودن زمين براي احداث کتابخانه کار به جايي نخواهد برد زيرا در حال حاضر بودجه اي براي بهره برداري و احداث کتابخانه مرکزي وجود ندارد و گرفتاري هاي مالي آغاز به کار اين پروژه را با مشکل رو به رو کرده است، حتي در مبحث نهايي شدن نقشه ها نيز که در دستور کار اداره راه و شهرسازي است نگراني وجود ندارد و عملا گره خوردن اين مسئله به نبود هزينه ها و اعتبارات لازم بر مي گردد."
 
- اما در اين زمينه نيز سخنان و اظهارات مسئولان مختلف، خواندني است. از فرماندار محترم شروع مي کنيم. برادران معاون استاندار و فرماندار ويژه سبزوار با اشاره به سفر چند روز پيش خود به تهران گفت: "در اين سفر ملاقاتي با معاون فرهنگي وزير ارشاد داشتيم و مجوز احداث کتابخانه مرکزي سبزوار را دريافت کرديم و با تخصيص اعتبارات لازم براي احداث کتابخانه موافقت شد." (17 آذر 93)
 
- معاون سابق سياسي اجتماعي فرمانداري سبزوار از مکاتبات و پيگري هاي نمايندگان مجلس براي جذب اعتبار تخصيصي براي ايجاد کتابخانه مرکزي در شهرستان خبر داد. حسين ميردشتي گفت: "استان فارس به دلايلي قادر به جذب اعتبار پيش بيني شده براي ايجاد کتابخانه به استان خود نشد که خوشبختانه طبق صحبت هاي سرپرست اداره ارشاد سبزوار از واحد عمران وزارت تماس گرفتند و گفتند براي جايه جايي اعتبار از استان فارس به سبزوار متراژ بناي کتابخانه مرکزي در شهرستان اعلام شود. ميردشتي راه اندازي بخش مولفان، ايجاد کتابخانه شبانه روزي در سبزوار و تجهيز کتابخانه ها را از ديگر اقدامات در حال پيگيري انجمن کتابخانه ها اعلام کرد." (8 بهمن 93)
 
-  زيبا باغاني رئيس اداره کتابخانه هاي سبزوار گفت: "با رايزيني هايي که مديريت شهرستان و نمايندگان مردم سبزوار انجام دادند بودجه ايجاد کتايخانه مرکزي از طريق وزارت ارشاد جذب شده و واحد عمران وزارت منتظر معرفي زمين توسط شهرستان است. اين مسئله فوري است و بايد بايد تا پايان بهمن زمين کتابخانه مشخص و به به وزارت ارشاد اعلام شود." (11 بهمن 93)
 
- سرپرست اداره کتابخانه‌هاي عمومي سبزوارگفت: "پس از 13 سال پيگيري، امسال 2 ميليارد تومان از محل اعتبارات تملک دارايي براي ساخت کتابخانه مرکزي در سبزوار اختصاص يافت، اما با وجود تخصيص بودجه، متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ايم زميني مشخص کنيم که مورد قبول کارشناسان نهاد کتابخانه‌ها باشد. معصومه فلاحي با بيان اينکه امسال بودجه‌اي براي طرح اوليه اين پروژه در شهرستان مصوب شده است که اين موضوع ايجاب مي‌کند زميني مشخص شود؛ زيرا در غير اين صورت، اين فرصت از دست مي‌رود و بودجه تخصيص‌يافته برگشت مي‌خورد، ادامه مي دهد: ولي در صورت واگذاري يک زمين مورد تاييد کارشناسان، عمليات اجرايي پروژه آغاز مي‌شود و کتابخانه مرکزي به عنوان پرديس فرهنگي محسوب مي‌شود." (13 اسفند 1397)
 
 
سخنان و وعده هاي مسئولان اجرايي شهرستان در حد گيج کننده اي پراکنده و متناقض است. آدم مي ماند کدام را باور کند. اما از اين اظهارات و وعده هاي متناقض که بگذريم، نهاد کتابخانه هاي عمومي کشور يک نهاد نيمه مستقل است و بودجه آن معمولا از سه طريق تامين مي شود: کمک هاي دولتي که معمولا ناچيز است و کفاف بودجه جاري کتابخانه ها را هم نمي دهد، کمک هاي خيران و پرداختي شهرداري ها. 
نمي دانيم آقاي نصرآبادي مي داند يا نه، مجلس، اسفند 82 قانوني تصويب کرد که بر اساس آن شهرداري هاي سراسر کشور بايد حداقل نيم درصد از کل درآمد خود را به صورت ماهانه به حساب انجمن کتابخانه هاي هاي همان شهر واريز کند تا براي کتابخانه هاي عمومي هزينه شود. اين قانون بايد از ابتداي سال 83 اجرا مي شد. اما بيشتر شهرداري ها به اين قانون عمل نکرده و نيم درصد سهم خود را به کتابخانه هاي نپرداخته اند.  علتش هم اين است که شهرداري ها زورشان زياد است و کتابخانه ها مظلومند و دادشان به جايي نمي رسد. نمي دانيم شهرداري سبزوار در 15 سال گذشته چقدر به اين قانون عمل کرده و چه ميزان از اين نيم درصد را به کتابخانه ها پرداخته است چون هيچ گزارشي در اين زمينه در دست نيست. شهرداري سبزوار هم تا کنون هيچ شفاف سازي در اين زمينه نکرده است. آيا اعضاي شوراي شهر مي دانند که شهرداران مختلف چقدر به اين قانون رسمي مجلس عمل کرده اند؟ آيا اصلا مي دانند که شهرداري ها مختلف از سال 83 تا کنون چقدر از سهم نيم درصد خود را به کتابخانه ها پرداخته اند؟ آيا شوراي شهر تا بحال شهرداري را براي عمل نکردن به اين قانون بازخواست کرده است؟ اگر شوراي شهر وصول همين نيم درصد ناچيز سهم شهرداري را به صورت جدي پيگيري مي کرد آيا نمي شد با همان مبلغ، حداقل نقشه کتابخانه را تهيه کرد و يا پي هاي آن را کند؟ آيا نمي شد از محل پرداخت همين نيم درصد ساخت کتابخانه مرکزي را شروع کرد تا سبزوار از شهرهاي اطراف و حتي کوچکتر از خودش عقب نماند؟ اگر مسئولان مختلف در اين سال ها دغدغه ساخت کتابخانه مرکزي را داشتند و به صورت جدي پيگيري مي کردند، مي شد ساخت کتابخانه را از همين محل شروع کرد. اگر ساخت کتابخانه مرکزي براي مسئولان شهري اولويت داشت، تلاشي براي استفاده از ظرفيت خيران و جذب کمک هاي آنها مي کردند؟ 
 
مسئولان مختلف از جمله فرماندار و سرپرست اداره کتابخانه هاي شهرستان از اختصاص و جذب اعتبار براي ساخت کتابخانه مرکزي خبر دادند، با اين سخنان چه کنيم. وقتي بالاترين مقام اجرايي شهرستان صريحا مي گويد: "با تخصيص اعتبارات لازم براي احداث کتابخانه موافقت شد"، پس اين اعتبارات چه شده است؟ آيا اين جمله، تنها اظهار نظري است و يا بايد روي آن حساب کرد. آيا اين اعتبارات جذب شده است؟ اگر نه، چرا؟ و يا وقتي سرپرست اداره کتابخانه‌هاي عمومي سبزوار اسفند سال گذشته گفته: "پس از 13 سال پيگيري، امسال 2 ميليارد تومان از محل اعتبارات تملک دارايي براي ساخت کتابخانه مرکزي در سبزوار اختصاص يافت"، آيا بايد اين سخن را باور کرد يا نه؟ به هر حال سرنوشت اين وعده ها چه مي شود؟
 
از همه اينها که بگذريم سبحاني فر از سفر رئيس سازمان برنامه و بودجه در آينده نزديک به سبزوار خبر داد. البته سال گذشته هم مقصودي ديداري با محمدباقر نوبخت داشت و آنطور که در خبر و عکس نوشته هاي اين ديدار آمده بود، کتابخانه مرکزي هم يکي از مباحث اصلي اين ملاقات بوده است. اما بعد از آن ديگر پيگيري نشد که سرنوشت اين حرفهاي هاي جلسه اي و وعده ها به کجا رسيد. به هر حال سفر نوبخت به سبزوار فرصت بي نظيري است که بايد قدرش را دانست و نهايت استفاده را از آن کرد. قطعي کردن ساخت و گرفتن اعتبار کتابخانه مرکزي بايد از جمله اولويت هاي اين سفر باشد همچنان که ساخت اين کتابخانه از اولويت هاي شهرستان است. 
 
2- با اين حال جاي خوشبختي است که معاون فني و عمراني فرماندار اعلام کرده است: "فرمانداري از مجموع اعتبارات مختلف شهري 500 ميليون تومان در نظر گرفته است که بايد ديد آيا سازمان مديريت و برنامه ريزي بودجه کشور اين مبلغ را سرانجام تخصيص خواهد داد يا خير ، زيرا بنا بر اعلام اين سازمان شهرستان سبزوار از نظر "شاخص هاي متوازن" از مشخصه ها و شرايط ديگر شهرستان ها در اين خصوص بالاتر است و اعتبار متوازن از اين جهت در نظر گرفته نشده است. البته شخص فرماندار مراتب اعتراض را به سازمان مديريت و برنامه ريزي عنوان کرده است و با خاطر نشان کردن اين نکته که سبزوار از نظر شاخصي پايين تر از ساير شهرستان هاي استان است درخواست تجديد نظر در اين باره را داده که اميدواريم با توجه به اينکه مراحل ابتدايي ساخت پروزه در نظر گرفته شده است هر چه زود تر اين موضوع نيز حل گردد."
 
 
- به گفته اسماعيل نصرآبادي سازمان برنامه و بودجه، سبزوار را از نظر "شاخصه هاي متوازن" از مشخصه ها و شرايط ديگر شهرستانها بالاتر است، همين خاطر احتمالا اعتباري براي ساخت کتابخانه مرکزي اختصاص ندهد. ما نمي دانيم اين شاخصه هاي متوازن چيست و بر اساس چه معيارهايي تعيين مي شود؟ همچنين نمي دانيم چه کساني و در کجا اين شاخصه ها را تعيين مي کنند. اما وضع کتاب و کتابخانه هاي را مي دانيم. به گفته مسئولان اداره کتابخانه هاي سبزوار، وضع کتابخانه هاي شهرستان در "وضع نامطلوبي" قرار دارد. همچنين در 25 سال گذشته (يعني از سال 72 تا کنون) هيچ کتابخانه جديدي در شهرستان ساخته نشده است. 
 
- آيا معاون فرماندار مي داند که تا پايان برنامه پنجم توسعه (پايان 94) بايد در همه شهرهاي 100 هزار نفر جمعيت، کتابخانه مرکزي ساخته مي شد؟ 
 
- آيا معاون فرماندار مي داند که در خيلي از شهرهاي هم سطح سبزوار، کتابخانه هاي مرکزي مراحل مختلف (بسته به اولويت، پيگيري هاي جدي و توانايي هاي مسئولان آن شهر) ساخت را مي گذراند. مثلا دقيقا 10 روز قبل (22 تير) از وعده مدير کل کتابخانه هاي استان براي کلنگ زني کتابخانه مرکزي سبزوار، او در مراسمي کلنگ کتابخانه مرکزي شهر همسايه را به زمين زد و قرار است اين کتابخانه با اعتبار 4 ميليارد تومان ساخته شود. مگر چه فرقي بين اين شهرها وجود دارد که آن شهر را شايسته کتابخانه مرکزي تشخيص داده اند اما سبزوار چنين صلاحيتي را ندارد. کتابخانه هاي مرکزي شهرهاي مختلف در حال ساخت است اما براي کتابخانه مرکزي سبزوار هنوز هيچ اقدام عملي اي صورت نگرفته است.  مديريت شهري، حواس باشد که يک وقت از خواب بيدار نشود و ببيند سبزوار- شهري که ادعاي مرکزيت استان را دارد- از شهرهاي 50 و 100 هزار نفري هم عقب تر افتاده است.
 
- همانطور که در بالا اشاره شد و حتما مديريت شهري مي داند، سبزوار در زمينه شاخصه هاي کتاب و کتابخانه ها رتبه 11 را در استان دارد. مگر استان خراسان رضوي چند شهر بزرگ دارد، اين به معناي آن است که شاخصه هاي سبزوار حتي از بخش هاي تازه شهر شده هم پايين تر است. تا کنون فرمانداري همه تلاش خود را براي در اختيار گرفتن بخش عمده اي از مراحل آغازين احداث کتابخانه مرکزي به کار گرفته و از اين پس نيز همين رويه را در پيش خواهد داشت
 
3- بعد از  ده سال حرف زدن و وعده دادن، در نهايت اما معاون فني و عمراني فرماندار تلويحا مسئوليت ساخت کتابخانه مرکزي را از گردن خود ساقط کرده و آن را به ديگران حواله داده است. نصرآبادي در پايان مصاحبه اش گفته است: "فرمانداري به عنوان نهاد مديريتي تا جايي که توانسته نقش نظارتي و مديريتي خود را ايفا کرده است.  نهاد کتابخانه هاي شهرستان به عنوان متولي امر ابتدا خود بايد همت بيشتري داشته باشد حتي مي تواند با تبادلاتي که با اداره کل کتابخانه هاي استان و حتي سازمان برنامه و بودجه دارد اين مهم را يادآوري کند که به عنوان متولي اصلي کار بايد از حمايت بيشتر اين نهاد ها برخوردار شود. علاوه بر اين، ما از تمامي خيرين عزيز در سطح شهر مي خواهيم که به اين قضيه ورود پيدا کرده  و با مساعدت هاي خود به احداث کتابخانه کمک کنند. مهم تر از همه نمايندگان شهرستان هستند که مي توانند با اتکا به جايگاه خود و ساز و کار هاي ارتباطي که دارند و تقبل کردن بخشي از هزينه ها گوشه اي از اين عمليات مهم اجرايي را سهيم باشند."
 
-کتابخانه مرکزي از ضرورت هاي سبزوار است و ساخت آن بايد جرو اولويت ها باشد. مسئولان شهري مطمئن باشند اگر ساخت کتابخانه مرکزي را بر عهده نهاد کتابخانه هاي عمومي بگذارند اين کتابخانه هيچ گاه ساخته نخواهد شد چون که نهاد کتابخانه ها چنين بودجه اي براي ساخت کتابخانه مرکزي ندارد و نخواهد داشت. همچنين قرار نيست که کيسه پولي يا بودجه آماده اي از آسمان بيافتد تا ما کتابخانه بسازيم، گرفتن اعتبار و ساخت کتابخانه به همت، پيگيري و دغدغه داشتن ما بستگي دارد. کتابخانه مرکزي با رفع مسئوليت از خود و انداختن آن به گردن ديگر نهادها ساخته نمي شود. ساخت کتابخانه مرکزي، کار غيرممکني نيست بلکه با همکاري و تعامل و تلاش مديريت شهري (فرمانداري، شهرداري، شوراي شهر، اداره کتابخانه ها، اداره ارشاد، خيران و ديگر نهادها) شدني است. همين که با نظر فرماندار محترم 500 ميليون تومان از مجموع اعتبارات شهرستان براي ساخت کتابخانه مرکزي اختصاص يافته است نشان از تدبير و دغدغه او براي اين کار دارد. اگر ديگر نهادها از جمله شهرداري و شورا هم به همين ميزان پاي کار بيايند قطعا کتابخانه مرکزي در کوتاه ترين زمان ممکن ساخته خواهد شد.
 
 
خلاصه:
 "سبزوار بزرگ"، "سبزوار شهر فرهنگي و دانشگاهي"، "سبزوار 25 هزار دانشجو دارد" و غيره، اينها عبارات و جملاتي است که در صحبت ها و نوشته ها مثل نقل و نبات استفاده مي کنيم. استفاده از اين عبارات، اقتضائاتي دارد آيا آن اقتضائات را داريم؟  آيا نبايد زير ساخت هاي لازم براي چنين شهري را هم بسازيم؟ آنچه مسلم است اين که، پيشرفت هر شهر و منطقه اي وقتي ارزشمند و موثر است که همه جانبه و در همه حوزه ها باشد. تجربه ثابت کرده است که پيشرفت تک بعدي به جايي نمي رسد. اگر به دنبال پيشرفت اقتصادي هستيم بايد پيگير رونق فرهنگي هم باشيم. اگر بوستان هاي 100 و 200 هکتاري مي سازيم بايد لااقل يک دهم اين ميزان يعني 10 يا 20 هکتار هم براي ساخت زيربناهاي فرهنگي شهرستان اختصاص دهيم. وقتي دو شهرك صنعتي و يك منطقه ويژه اقتصادي مي سازيم آيا نبايد حداقل يك کتابخانه مرکزي يا منطقه ويژه فرهنگي هم آماده كنيم؟ پيش تر نيز طرحي با عنوان "پرديس جامع فرهنگي بيهقي" ارائه شد که در آن همه زيرساخت هاي فرهنگي شهرستان را براي 30- 40 سال آينده پيش بيني کرده بود و کتابخانه مرکزي نيز بخشي از آن بود. برخي مسئولان حتي قول تصويب آن را رد شوراي شهر دادند اما متاسفانه پيگيري نشد و به جايي نرسيد. ما سابقه ديرينه تاريخي و فرهنگي داريم اين سابقه فرهنگي، نبايد قطع شود و بايد براي آينده هم ادامه يابد؟ در شهرهاي آشفته و شلخته امروزي، فرهنگ مانند هواست، اگر نباشد مردمش دچار خفگي و خفقان مي شوند. 
منبع: کانال برای سبزوار  https://t.me/barayesabzevar🆔
 
____________
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما