نگاهی به روند احداث فرودگاه گناباد در گذر زمان

فرودگاه گناباد ، مهمترین پروژه توسعه ای جنوب غرب خراسان رضوی

گناباد یکی از شهرستان های تاریخی و مهم خراسان رضوی است. پیشینه چندهزارساله فرهنگی و تمدنی این شهر کهن را بیش از هر چیز می توان از قنات 2500 ساله قصبه سراغ گرفت که بی شک یکی از نمادهای دیرینگی تاریخ و فرهنگ خراسان است.

از نگاه مجله اینترنتی اسرارنامه ، هر چند گناباد در ناحیه ای کویری قرار گرفته و فاصله زیادی تا مشهد مرکز استان خراسان رضوی دارد که همین امر موجب تبعیض و کم توجهی های فراوانی از سوی مسئولان استانی نسبت به گناباد شده است ،  اما به لطف همت و غیرت مرمان سخت کوش کویر ، شهر قنات 2500ساله ، امروز توانسته است در اکثر زمینه های مهم توسعه ای ، از امکاناتی برخوردار باشد که بسیاری از شهرستانهای بزرگتر خراسان هنوز به این امکانات دسترسی نیافته اند.

وجود تعداد زیادی دیگر از مراکزعلمی و دانشگاهی سالهاست که گناباد را به یکی از قطب های دانشگاهی خراسان رضوی تبدیل کرده است. فقط کافی است بدانیم گناباد در کنار مشهد و سبزوار یکی از سه شهرستان استان پهناور و پرجمعیت خراسان رضوی است که از چندین سال قبل تا کنون از دانشگاه علوم پزشکی برخوردار است و علاوه بر آن در دانشگاه علوم پزشکی این شهر رشته پزشکی نیز تدریس می شود.

به جز حرکت خوب گناباد در زمینه رشد  و توسعه دانشگاهی این شهر همچنین به همت مردم دور اندیش خود ، هم اکنون در حال تجربه یک سرمایه گذاری مهم و زیربنایی اقتصادی در جهت ساخت فرودگاه است تا  گناباد پس از مشهد و سبزوار سومین شهرستان خراسان رضوی باشد که از چنین زیرساخت مهم مواصلاتی و اقتصادی برخوردار است.

بنابر آنچه تا کنون گفته شد ، در حال حاضر فرودگاه گناباد ، یقینا یکی از مهمترین پروژه های توسعه ای جنوب غرب خراسان رضوی است که پس از تکمیل  آن ، در صورت وجود برنامه ریزی و مدیریت صحیح ، اقتصاد و صنعت گناباد و شهرستان های اطراف با رشد و تحولی عظیم مواجه خواهد شد.

چرا که کارشناسان اقتصادی فرودگاه ها را یکی از اساسی ترین عوامل توسعه هر شهر وجامعه می دانند و در این زمینه گفته اند : فرودگاه ها از با ارزش ترين زير ساخت هاي جوامع پيشرفته محسوب مي شوند و به دليل برخورداري از پتانسيل هاي مختلف، در رشد اقتصادي كشور ها و كمك به ايجاد توسعه پايدار نقش مهمي دارند . ارزش و اهميت  فرودگاه ها در دنياي امروز به حدي است كه برخي كارشناسان،  فرودگاه ها را لوكوموتيو اقتصادي هر كشور توصيف مي كنند و وجود فرودگاه هاي پررونق و كارآمد را عامل رشد  اقتصادي و توسعه‌ي پايدار مي دانند. (منبع)

چنین است که مردم شهرهای مختلف کشور از جمله در استان خراسان رضوی در طول سالیان گذشته همواره برای ایجاد یا رونق وگسترش چنین زیرساخت مهم اقتصادی و مواصلاتی در منطقه خود تلاش کرده اند.

به عنوان مثال می توان به تلاش و پیگیری مردم شهرهای نیشابور(منبع1) ، (منبع2) ، (منبع3) ، (منبع4) ، (منبع5) ، تربت حیدریه و کاشمر (منبع1) ، (منبع2) ، (منبع3) ، (منبع4) ، (منبع5) ، (منبع6) ، (منبع7)  وگناباد (منبع1) ، (منبع2) ، (منبع3) برای ساخت فرودگاه اشاره کرد.

اما در میان همه فعالیت های صورت گرفته در شهرهای مختلف استان ، به نظر می رسد تلاش مردم سخت کوش کویر در شهرتاریخی گناباد با موفقیت بیشتری مواجه شده به گونه ای که پروژه ساخت فرودگاه گناباد مدت هاست که از مرحله مطالعه ومکان یابی گذشته و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

با این حال تکمیل این پروژه عظیم در جنوب غرب خراسان رضوی نیاز به حمایت بیشتر مسوولان استانی و ملی و پیگیری بیشتر مردم محلی دارد که این بارهم مردم شریف گناباد از پس این وظیفه خود به درستی برآمده اند. به طوری که اخیرا یکی از جوانان تحلیلگر و وبلاگ نویس گنابادی به نام علیرضا جاوید عربشاهی درمطلبی مفصل پروژه ساخت فرودگاه گناباد را درگذر زمان مورد بررسی قرار داده است که این مطلب در شبکه خبری تحلیلی گناباد تایمز انتشار یافته است .

اینک مجله اینترنتی اسرارنامه نیز برای آشنایی بیشتر مخاطبان خود با توانمندی ها و فعالیت های شهرهای مختلف خراسان ، به انتشار مطلب تحلیلی تکمیل فرودگاه گناباد در گذر زمان می پردازد.

 

پیگیری فرودگاه گناباد درگذرزمان

پیگیری پروژه احداث فرودگاه گناباد از سال 1347 تا کنون

به گزارش گنابادتایمز به نقل از وبگاه جاویدعربشاهی ،ساخت فرودگاه گناباد سال هاست تبدیل به مطالبه جدی مردم شهرستان گناباد شده است.گناباد از معدود شهرهایی  است که پیش از انقلاب نیز دارای فرودگاه بوده است و پس از انقلاب در سال ۱۳۷۰ با متروکه ماندن محل سابق فرودگاه این شهر، محل جدیدی برای ساخت فرودگاه در نظر گرفته شده است( فرودگاه جدید دارای ۴ کیلومتر باند به عرض ۶۰ متر است و تا فرودگاه مشهد ۲۷۰ کیلومتر، تا سبزوار ۳۰۰ کیلومتر و تا بیرجند ۲۵۰ کیلومتر فاصله دارد) اما هنوز این پروژه به سامان نرسیده است.

در این مجال برآنیم تا سابقه پیگیری احداث فرودگاه را از طریق صحن علنی مجلس(۱) رصد نماییم. اولین بار پس از ۲۵ روز از وقوع زلزله ۹ شهریور سال ۱۳۴۷ در شهر کاخک ، طرح احداث فرودگاهی در منطقه گناباد با توجه به موقعیت استراتژیک جغرافیایی گناباد و نقش بسزای فرودگاه در امر امدادرسانی در دستور کار قرار می گیرد.

(مجلس شورای ملی  دوره ۲۲) ، یکشنبه ۱۴ مهر ماه ۱۳۴۷

    صحن علنی مجلس

دکتر خطیبی (مدیرعامل شیر و خورشید سرخ ):

    ” همین دیشب(۱۳۴۷/۹/۱۳) جلسه شورای هماهنگی به ریاست جناب آقای نخست‌وزیر(امیرعباس هویدا) تشکیل شده بود در این جلسه کلیه وزراء و مسئولینی که خدمتی در نقاط آسیب‌دیده به‌عهده دارند شرکت داشتند و دیشب تصویب شد دو فرودگاه بزرگ برای گناباد و فردوس ساخته شده و اعتبارش هم تصویب شد. “

امری که پس از ۴۵ سال هنوز محقق نشده است. در این میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی شهرستان نیز هر کدام به نحوی(نامه به وزیر،مراجعه حضوری،طرح در صحن علنی و …) در پیشرفت این پروژه نقش داشته اند لیکن در این فرصت با توجه به معیار “طرح در صحن علنی مجلس″ به نقش نمایندگان اشاره می نماییم. با توجه به تحقیق گنابادتایمز دکترمهدیزاده بیشترین پیگیری را برای احداث فرودگاه گناباد انجام داده است که با توجه به تاکید ویژه دکتر رجایی نماینده دوره نهم بر تکمیل این پروژه، وی نیزبه صورت جدی پیگیر جذب بودجه،احداث و سایر موارد مربوطه می باشد.
برای پروژه فرودگاه گناباد در سفر محرابیان مسئول طرح‌های مهر ماندگار کشور به گناباد، 150 میلیارد ریال اعتبار تصویب شد.

برای پروژه فرودگاه گناباد در سفر محرابیان مسئول طرح‌های مهر ماندگار به گناباد، ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار تصویب شد.

توجه خوانندگان گرامی گنابادتایمز را به روند پیگیری نمایندگان شهرستان گناباد در مجلس شورای اسلامی جلب می نماییم.
دکتر مهدی مهدیزاده ،نماینده گناباد، دور دوم،سوم،چهارم،پنجم وهشتم مجلس شورای اسلامی

دکتر مهدی مهدیزاده

(مجلس دوم) پنجشنبه ۱۳۶۴/۱۰/۱۹

رئیس جلسه: اکبر هاشمی رفسنجانی

    تذکر کتبی

    ” به وزارت راه در مورد راه‌اندازی فرودگاه گناباد”

(مجلس ۵)سه شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۷۷

رئیس جلسه: دکترحسن روحانی

    نطق قبل از دستور

    “فرودگاه گناباد که بخشی از عملیات آن انجام شده و همچنین کمربندی این شهر در انتظار الطاف دولت محترم و مردم علاقه مند می باشد.”

(مجلس پنجم) سه‌شنبه‌ هجدهم‌ خرداد ماه‌ ۱۳۷۸

رئیس جلسه: علی اکبر ناطق نوری

    نطق قبل از دستور

    ” ایجاد فرودگاه‌، باتوجه‌ به اینکه‌ در طرح‌ جامع‌ فرودگاههای‌ کشور هم‌ فرودگاهی‌ برای‌ شهرستان‌گناباد پیش‌بینی‌ شده‌ است‌، این‌ پروژه‌ از چند سال‌ قبل‌ با استفاده‌ از کمکهای‌ مردمی‌ در حال‌ احداث‌ است‌، ولی‌ به دلیل‌ خشکسالی‌ های‌ متوالی‌ و عدم‌ بضاعت‌ مالی‌ مردم‌ منطقه‌، نیازمند مساعدت‌ دولت‌ محترم‌ می‌باشد.با عنایت‌ با اینکه‌ در طرح‌ فرودگاه‌ گناباد، گمرکات‌، منطقة‌ ویژه‌ تجاری‌ و غیره‌ پیش‌بینی‌ شده‌ است‌، این‌ طرح‌ از نظر عمران‌ منطقه‌ حائز اهمیت‌ است‌… ..”"”"

(مجلس هشتم) یکشنبه چهارم مرداد‌ماه ۱۳۸۸

رئیس جلسه: علی اردشیرلاریجانی

    نطق قبل از دستور:

    ” از وزارت محترم راه و ترابری می‌خواهم نسبت به حل مشکل ورودی شهر بجستان، تکمیل فرودگاه گناباد، جاده‌ بجستان ـ فردوس و جاده گناباد ـ مهنه اقدام نماید.”

دکتر آزادی آزادمنش،نماینده گناباد، دور ششم مجلس شورای اسلامی

دکتر آزادی آزادمنش

 (مجلس ششم) یکشنبه‌ پنجم‌ آبانماه‌ ۱۳۸۱

رئیس جلسه: مهدی کروبی

    نطق قبل از دستور :

    ” ۳۰سال‌ پیش‌ گنابادبه لحاظ‌ موقعیت‌ جغرافیایی‌ و هندسی‌ جهت‌ امدادرسانی‌ به‌ شهرهای‌ همجوار و بخش ها فرودگاه‌ داشته‌ و پرواز در آن‌ صورت‌ می‌گرفته‌ ولی‌ اکنون‌ فقط‌ تکمیل‌ باند پروازی‌ آن‌ مورد تقاضاست‌ باتوجه‌ به‌ اینکه‌ جزو فرودگاه های‌ مصوب‌ است‌… “…”"”"”"

(مجلس ششم) چهارشنبه ۱۰ دیماه ۱۳۸۲

رئیس جلسه: مهندس بهزاد نبوی

    نطق قبل از دستور :

    ” تکمیل‌ فرودگاه‌ ۳۰ ساله‌ گناباد و حداقل‌ تجهیز یک‌ باند پروازی‌ برای‌ امدادرسانی‌ جنوب‌ خراسان‌، زیرا منطقه‌ زلزله‌ خیز است‌ و این‌ فرودگاه‌ به لحاظ‌ مرکزیت‌ هندسی‌، بازوی‌ کمکی‌ برای‌ چند شهرستان‌ همجوار می‌باشد. بی‌توجهی‌، مسؤولیت‌ کسانی‌ خواهد بود که‌ امروز گوش‌ شنوایی‌ ندارند.”

دکتر سید محمود مدنی ،نماینده گناباد، دور هفتم مجلس شورای اسلامی

دکتر سید محمود مدنی

(مجلس هفتم) چهارشنبه بیست و هفتم دیماه ۱۳۸۵

رئیس جلسه: دکترغلامعلی حدادعادل

    نطق قبل از دستور:

    “ باتوجه به زلزله‌خیز بودن منطقه و با عنایت به تصویب فرودگاه اضطراری گناباد، وزارت کشور و ستاد حوادث در این جهت اقدام لازم را مبذول کنند.”

 (مجلس هفتم) یکشنبه دوم اردیبهشت‌‌ماه ۱۳۸۶

رئیس جلسه: مهندس محمدرضا باهنر

    تذکر کتبی:

    “ به وزیر محترم کشور درخصوص اجرای طرح فرودگاه اضطراری گناباد.”


منبع : گناباد تایمز
  

گزارش تصویری از مراحل ساخت فرودگاه گناباد(روی اینجا کلیک کنید.)

در پایان لازم به ذکر است در حال حاضر در منطقه شمال شرق کشور فقط 4 شهرستان مشهد ، سبزوار ، بجنورد و بیرجند از فرودگاه فعال در زمینه حمل ونقل کالا و مسافر برخوردارند. شهرستان های گناباد ، تربت حیدریه  و کاشمر نیز در حال احداث فرودگاه هستند.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

فرودگاه سبزوار در ردیف پرپروازترین فرودگاه های کشور به عتبات عالیات

نظرت را بنویس
comments

جمال آبادی

عجیب است که نام طبس را از نام فرودگاههای فعال خراسان بزرگ از قلم انداخته اید. طبس در سال ۹۱ از یزد به خراسان جنوبی الحاق شد و گزارش مذکور در سال ۹۲ منتشر شده است.و با این حساب بهانه ای نمی ماند. ممنون از اسرارنامه ای ها عزیز

پیام

بسیار کامل بود؛ممنون از اطلاع رسانی دقیق جنابعالی

تربتی

با انتشار این مطلب نقشه می کشی گنابادو به چنگ بیاری؟

خراسانی

امیدواریم زودتر این فرودگاه به بهره برداری برسد، اما همانطور که در متن سخنان مسولین بارها تکرار شده، این فرودگاه بیشتر نقش امدادی و کمک رسانی در شرایط بحرانی را برای این منطقه ی زلزله خیز دارد و اصولاً به عنوان فرودگاه تجاری و مسافری فعال مدّ نظر نیست.

سينا

خب گناباد بتوچه؟!!!
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما