خبرنگاران سبزوار غدر می بینند و نه قدر!!!

آیا منظور مسئولان سبزوار از شفافیت همان ارعاب و شکایت است؟

ریحانه ریاحی

روزگار عجیبی است. در روزگاری که رسانه ها زبان و صداي مردم و ركن چهارم دموكراسي محسوب می شوند و نقش اصحاب رسانه در جامعه کتمان ناپذیر است، احضار مدیر مسئول یکی از خبرگزاری های سبزوار به دادگاه در پی شکایت شهردار این شهر و همچنین اخراج یکی از خبرنگاران از جلسه علنی شورای اسلامی شهر سبزوار خبرهای ناگواری بود که همگان را متاثر و متعجب ساخت و واکنش هایی را به دنبال داشت.

در این چند روز اخیر، اعضای هیئت رئیسه شورا از حضور خبرنگار عصر سبزوار که طبق رسالت همیشگی خود در جلسه علنی شورای اسلامی شهر سبزوار شرکت کرده بود، ممانعت به عمل آوردند. این در حالی است که شرکت در این جلسات نه تنها برای خبرنگاران به عنوان رکن چهارم دموکراسی آزاد است، بلکه مردم می توانند به خاطر علنی بودن جلسه، نیز حضور داشته باشند؛ این خبر در حالیکه در اذهان عمومی تاثیر منفی گذاشته بود و واکنش خبرنگاران را به دنبال داشت، خبر دیگری از راه رسید که پتک سهمناکی بر جامعه خبرنگاران این خطه وارد نمود و  دوباره زخم اصحاب رسانه این شهر را تازه کرد و آن شکایت کوشکی شهردار سبزوار از مدیر مسئول پایگاه خبری سلام سربدار بود که مدیر مسئول این پایگاه باید برای دفاع به دادگاه می رفت.

باید اذعان داشت قصد جامعه خبر تایید یا رد محتوای کنش های خبرنگاران نیست، بلکه کم ظرفیتی مسئولین است که فضای ملتهبی را برای خبرنگاران ایجاد کرده است‌. آیا واقعا مسئولین نمی دانند اساسا به واسطه پذیرش تصدی مسئولیت، که در معنای واژه مسئول نیز نهفته است، مورد سوال واقع می شوند و باید پاسخگو باشند؟

دردمندانه تر اینست که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان حامی جامعه خبرنگاران و حتی نماینده عالی دولت، فرمانداری شهرستان سبزوار نیز سکوت را پیشه کرده اند.

نکته قابل تامل اینجاست که این اتفاقات را در شهری شاهد هستیم که به دیار سربداران شناخته شده است، دیاری که مردمان و رهبرانش در نهضت سربدار خود را از یکدگر جدا نمی دانستند و هیچ ظلم و ستمی به مردم را روا نمی داشتند. اما این روزها از حرف تا عمل رهبران این دیار فرسخ ها فاصله است، به گونه ای که همه ی آنها ادعای شفافیت دارند، اما در عمل شاهد خلاف آن هستیم. به طور مثال نه تنها شهردار سبزوار از دوران فعالیتش در شهرداری هیچ نشست خبری برگزار نکرده تا اذهان عمومی از عملکرد این سازمان که متعلق به خود مردم است، آگاه شوند، حتی شورای اسلامی این شهر نیز که هیئت رئیسه جدید آن مهم ترین شعار خود را شفافیت اعلام کرده بودند، از ورود یک خبرنگار به جلسه ای که علنی برگزار می شد، جلوگیری کرده اند.

گفتنی است در حالی این اتفاقات را شاهد هستیم که چندی پیش معاون استاندار خراسان رضوی گفته بود : تمامی مدیران استان خراسان‌رضوی باید پاسخگوی رسانه‌ها باشند و اگر مدیری از پاسخگویی به نمایندگان افکار عمومی خودداری کند، حتما از او بازخواست خواهیم کرد.(منبع)

حسن جعفری در جلسه قرارگاه رسانه‌ای خراسان‌رضوی اظهار داشته است: یکی از ویژگی‌های هر مدیری پاسخگو بودن است و رسانه‌ها به عنوان حلقه واسط می‌توانند ارتباط میان جامعه و مسئولان را برقرار کنند.

البته جامعه خبری انتظار بازخواست از مسئولین را ندارد، لطفا تنها با این رفتارهای هنجارشکن مقابله کنید.

گفتنی است خبرنگاران سربازان عرصه اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی هستند تا  جامعه را با حقایق و واقعیت های موجود آشنا  کنند و انعکاس و بازتاب حقایق و واقعیت ها در جامعه مرهون تلاش های بی وقفه آنها است، از همین رو شان و مقام اصحاب رسانه بر همگان لازم است. حمایت و پشتیبانی از خبرنگاران در راستای ارتقای جایگاه آنان و تعامل همه قشرهای مختلف از جمله دستگاهها و نهادها برای بازتاب حقایق به مردم و مخاطبان، وظیفه ایست که مدیران و مسئولان باید همواره مدنظرقرار دهند، اما گویا این وظیفه را باید مجددا به برخی از مسئولان سبزوار یادآوری کرد تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

یادآور می شویم رسانه‌ها در انتقال موضوعات باید نقش امانت‌داری خود را به خوبی ایفا کنند و خبرنگار موفق همیشه در انعکاس رخدادها بی طرفانه عمل می کند و در پایان از تمام رسانه ها انتظار می‌رود تا در راستای امیدآفرینی و ایجاد نشاط در جامعه نقش آفرینی کنند و مسئولان نیز بدانند شفاف سازی اقدامات و عملکردشان یک امر ضروری و بدیهی است.

سخن آخر: شفافیت با ارعاب و شکایت سنخیت ندارد.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما