بورس کالا، ضرورتی برای رهایی سبزوار از واسطه گری

 
محسن تدینی ثانی/ مجله اینترنتی اسرارنامه
 
موقعیت ارتباطی و تجاری و استراتژیک سبزوار به گونه ای است که همواره مورد توجه بازرگانان بومی و غیر بومی قرار گرفته است. وجود کاروانسراهای مختلف در این شهر و فعالیت تجارتخانه های مختلف دلیلی بر این ادعاست.
 
تاجرانی از یزد، آذربایجان، اصفهان و حتی ارامنه چون موقعیت این شهر را مناسب یافتند به این شهر مهاجرت کردند.
 
 سبزوار مرکز کشت پنبه بود. به طوری که کیفیت (ابریشم) سبزوار از کشور ژاپن نیز برتر بود. پنبه و پشم را ارمنی ها از سبزوار به روسیه صادر می کردند. رونق این تجارت در سبزوار به گونه ای بود که در زمان ناصرالدین شاه قاجار، سبزوار هشت کارخانه ابریشم داشت. تجارت پنبه در سبزوار آنچنان برای روس ها جذاب بود که آنها حتی در این شهر بانک استقراضی تاسیس کردند.
 
فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پافشاری برخی بازرگانان سبزوار به داد و ستد به روش های سنتی و برخی عوامل دیگر سبب شد تا تکامل توسعه اقتصادی این شهر به خوبی چون گذشته شکل نگیرد!
 
این در حالی است که تاجران سبزواری که خردمندانه از ظرفیت های سبزوار آگاه اند، همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند. اما چرا با توجه به این همه پتانسیل روند توسعه یافتگی به کُندی در حال انجام است.
یکی از آفت های نگرشی که متاسفانه در سبزوار رواج یافته است واسطه گری است. این امر باعث می شود تا عده ای بدون کار و زحمت پول هنگفت به جیب بزنند.
 
جمهوری اسلامی ایران هم راستا با اقتصاد جهانی و البته با اصلاحاتی برای رونق دادن به واحدهای تولیدی و مدیریت هدفمند نقدینگی در جامعه  "بورس" را در کشور ایجاد کرد.
 
بورس (بهابازار، بازار سرمایه) کلمه ای فرانسوی به معنای "کیف پول" است و در ایران شامل "بورس کالا" و "بورس اوراق بهادار" می شود. فلسفه وجودی بورس بر مبنای عرضه و تقاضا که اساس اقتصاد رقابتی است، بنیان نهاده شده است.
 
بورس کالا بازاری است سازمان یافته که در آن به طور منظم کالا های معین با روش های از قبل تعریف شده مورد معامله قرار می گیرد.
 
کشف قیمت به صورت شفاف در اثر تقابل آزاد عرضه و تقاضا، حذف واسطه گری غیر ضروری در معاملات خرید و فروش، کاهش ریسک پذیری بین فروشنده و خریدار به دلیل اجرای عملیات از طریق اتاق پایاپای، جلوگیری از نوسانات کاذب قیمت و تضمین لازم برای معامله گران، فراهم سازی تسهیلات مالی برای خرید و فروش، حرکت از یک بازار سنتی به سمت بازار مدرن سرمایه و کالا و تعامل بهتر و قوی تر با بازارهای بین المللی، اطمینان طرفین در معامله، جبران خسارت خریدار یا فروشنده در صورت عدم انجام به تعهد خود (که این امر در بازارهای خارج در بورس کالا وجود ندارد)، جلوگیری از فرار مالیاتی از جمله اهداف و مزایا "بورس کالا" است.
 
از این رو سبزوار به دلیل داشتن محصولاتی همچون زیره، فلفل، مرغ، ماهی، دانه های روغنی(کنجد، کرچک)، جو، گندم، چغندرقند، پنبه، پشم، ابریشم، پسته، زعفران، خشکبار و مواد معدنی و کانی های فلزی می توان در این بازار نقش فعال و مهمی داشته باشد.
 
بورس کالا همه برای کشاورزان مفید است، چرا که واسطه ها حذف و سود بیشتری برخوردار خواهند شد ؛ زیرا که دولت برای برخی محصولات طرح های حمایتی و خریدهای تضمینی دارد، از این رو برای آنها با ارزش خواهد بود.
 
از طرف دیگر شفافیت بازار سرمایه سبب می شود تا نقدینگی سرگردان در مسیر مناسب قرار گیرد و کشور که سعی می کند در مسیر اقتصاد بدون نفت حرکت کند و با جلوگیری از فرار مالیاتی به این مهم دست یابد.
 
در نتیجه ایجاد شعبه بورس کالا در سبزوار اعتبار تجاری سبزوار را به این شهر بازمی گرداند و باعث مفید بودن برای کشاورزان و دولت خواهد بود.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما