جولان کوتوله ها در عرصه خبر سبزوار

 امید برومندی/ مجله اینترنتی اسرارنامه
 
از سالی که به عرصه خبر سبزوار وارد شده ام متاسفانه همواره شاهد اختلافات و درگیری هایی بین همکارانم بوده ام. البته وجود اختلاف نظربین اعضای هر صنفی طبیعی است و حتی نشان دهنده پویایی و استقلال فکر و اندیشه اعضای آن است. اما آنچه من از آن سخن می گویم بیشتر از اختلاف نظر و در حد درگیری هایی است که متاسفانه بعضاً تا سطح دعواهای شخصی بسیار سخیف و کینه توزانه ای پایین می آیند.
 
در طول این سالها علاه بر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی نظارت و هدایت بر عرصه مطبوعات و فعالیت های رسانه ای و گاهی انجمن صنفی و کانون ها و تشکل های مربوط به خبرنگاران را در سبزوار داشته ایم اما انگار هیچ کدام در موقعیت های اینچنینی موثر واقع نشده اند.
 
من گاهی آنچنان شرایط را در فضای خبر و رسانه سبزوار مخدوش و ناسالم دیده ام که ترجیح داده ام علی رغم احترامی که برای تک تک همکارانم قائل هستم اما دامنه تعاملات موثر و فعالیت هایم را به سایت اسرارنامه محدود نگاه دارم. 
 
همین چند وقت قبل علی نورآبادی یکی دیگر از همکاران رسانه ایمان که البته ساکن تهران است و در رسانه های پایتخت فعالیت می کند مطلبی نوشت که با تیتر«چه قدر زشت و زننده است دو دستگی این چند نفر و نصفی ...» منتشر شد. (منبع)
 
آن مطلب اگرچه به موضوع اختلاف بین دو تشکل انجمن صنفی و کانون خبرنگاران سبزوار در ایام مربوط به روز خبرنگار می پرداخت و در آن زمان بسیاری از خبرنگاران شهرستان از آن مطلب آقای نورآبادی دلخور شده بودند، اما اکنون که به جریانات سخیف پیش آمده در عرصه رسانه سبزوار در هفته های اخیر نگاه می کنم، به نظرم نقدهایی خیلی بیشتر از آن هم جایز است.
 
مطالبی که در چند هفته گذشته، در کانالی تحت عنوان صدای سبزوار بزرگ منتشر می شود و به طرح توهین و اتهاماتی به بعضی خبرنگاران و نیز دیگر شخصیت های سبزوار می پردازد، نمونه ای از سخیف ترین دعواها و کینه توزی های شخصی و گروهی بین تعدادی از خبرنگاران سبزوار است که اینجانب به دلیل آگاهی نداشتن از تمام ابعاد این اختلافات، قصد ندارم درباره جزئیاتش قضاوت کنم، اما پر واضح است که آنچه از این دعواها در افکار عمومی جامعه انعکاس یافته، بسیار سخیف و دور از شأن خبرنگاران و فضای فرهنگی و رسانه ای کهن شهر سبزوار است.
 
شاید این حرف بسیار تلخ و گزنده باشد، اما گویا ناگزیرم از اینکه بگویم، کوتوله ها در حال جولان دادن در عرصه خبر سبزوار هستند و اگرچه هنوز خبرنگاران متعهد و کاردان و حرفه ای زیادی در این شهر وجود دارند که به دور از اینگونه حاشیه ها، به انجام رسالت رسانه ای خود می پردازند، اما متأسفانه عده ای که لیاقت بر تن کردن جامه خبرنگاری را ندارند، اگرچه تعدادشان اندک باشد، اما چنان پر قیل و قالند، که گویی می خواهند با سر و صدایشان  گوش فلک را کر کنند و جای اینکه به دنبال مسائل مهم توسعه ای و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی شهرستان باشند، انگار خودشان به سوژه های خبرساز اصلی تبدیل می شوند.
 
کوتوله ها در مفهوم سیاسی و اجتماعی آن، اصطلاحی است که در سال های اخیر برای نامیدن برخی سیاستمداران کوتاه نظر و جنجالی به کار برده شد و به سرعت جای خود را در ادبیات سیاسی ایران باز کرد و متاسفانه به نظر می رسد این اصطلاح را در حال حاضر باید برای عرصه خبر سبزوار نیز به کار ببریم.
 
وقتی چنین وضعیتی را در عرصه خبر شهرمان می بینیم اولین، سئوالی که به ذهن می رسد این است که ما اکنون ظاهرا در سبزوار سه تشکل مربوط به خبرنگاران داریم. انجمن صنفی، کانون خبرنگاران و کانون تخصصی بسیج رسانه غرب خراسان رضوی. اما واقعا این تشکل ها چه می کنند؟ و نقش و تأثیرگذاریشان را باید در کجا ببینیم؟
 
البته مسلماً در بروز این وضعیت فقط اصحاب رسانه مقصر نیستند. بلکه نهادهای مسئول نیز که باید ایجاد و تقویت فعالیت های سالم و تأمین امنیت فضای رسانه ای و مجازی شهرستان را زیر نظر داشته باشند و واکنش های لازم را به موقع بروز دهند، در بروز این وضعیت مقصرند.
 
به راستی شورای فرهنگ عمومی شهرستان سبزوار، شورای تأمین و در رأس آن معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار ویژه شهرستان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای شهر، شهرداری و ... در این سالها به جز برگزاری یکی در میان و فرمایشی و پر اما و اگر برنامه های روز خبرنگار در دو هفته پایانی مردادماه، چه کار دیگری کرده اند؟
 
آن دسته از نمایندگان و اعضای شورای شهر، شهرداران و مسوولان و صاحب منصبانی که برای اهداف خود و انجام تبلیغات رسانه ایشان به سمت هر فردی دست دراز می کنند نیز بی شک در پدید آمدن این وضعیت نقش دارند و باید نزد وجدان خود و افکار عمومی مردم سبزوار پاسخگوی چنین حلقه های نا امن و پرسودایی باشند که در اطراف خود تشکیل می دهند.
 
راستی در روزهایی که مسئولان، مردم و رسانه های برخی شهرستان های همسطح سبزوار در حال تلاش هایی جدی برای انتخاب شهرهایشان به عنوان پایتخت کتاب ایران، یا درج در فهرست شهرهای نمونه گردشگری، یا ثبت روزهای ملی در تقویم، یا احداث امکاناتی زیربنایی نظیر فرودگاه و راه آهن و صنایع مادر و ... هستند، برخی خبرنگاران سبزوار مهمترین سوژه های خبریشان چیست و چه پروژه هایی را دنبال می کنند؟
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما