نگاه زیبای شهروند اسفراینی به دیار سربدارن

سبزوار لایق کسب عنوان پایتختی کتاب ایران

فرج اله فرجی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

"بنام خداوند لوح و قلم"

با تورقی در منابع و تاملی درگذشته درخشان و دیرین سبزوار؛ در می یابیم که این شهر مهد وخاستگاه بزرگان، فرهیختگان و اندیشه ورانی بوده که حکایتگر زندگی منحصر به فردمردمان در این دیار فرهنگ دوست و تفکر محور است. سربداران؛ تداعی کننده روحیه دلاوری و استقامت در برابرظلم و توحش، و وجود بزرگانی چون ابوالفضل بیهقی، ابن یمین فریومدی، حاج ملاهادی، حاج ملاحسین واعظ کاشفی، دکتر علی شریعتی، قاسم غنی، سیدافقهی، محمود دولت آبادی و حمید سبزواری و....؛ حکایتگر پویایی وپایابی این اقلیم و سرزمین در همه عرصه ها به ویژه علم و اندیشه و خردورزی است.

سیر تکاملی اندیشه دراین شهر با وجود نبوغ و هوشمندی بزرگان و آحاد مردم که با دیسپلین خاصی زندگی می کرده ومی کنند؛ از شتاب فزاینده برخوردار بوده وهست.مردمانی بسیار حسابگر، نکته سنج ودقیق که بی تفاوتی برایشان محلی از اعراب ندارد.

آنچه شاکله فرهنگ اصیل و دورنمای آن را ترسیم می کند،در این شهر پر رنگ ورونق بوده و روش ومنش مردمانش، مصداق بارز یک زندگی مسالمت آمیزاست. انس با کتاب و قلم و رونق بازار علم ودانش از ویژگیهای درخور ستایش مردم درشهرسبزواراست. 

وجود کتابخانه های غنی، حوزه های علمیه، مراکز علمی ودانشگاهی، وآموزشکده های متعددبا اساتید اهل فن ومتخصص؛ بر امتیازات خاص این شهر افزوده است. اصالت محوری و تکیه بر داشته های ارزشمندخودی در این فضای حاکم علمی و فرهنگی؛ باعث شده تاانفعال و آسیب پذیری در مواجهه با هجمه های گوناگون فرهنگ‌بیگانه، در حداقل ممکن باشد.

امید آنکه نگاههای جامع بین و آمایش محور؛ ظرفیت ها،توانمندیها و قابلیت های این دیار پر افتخارو همیشه سرفراز را دیده و با انتخاب سبزوار به عنوان: "پایتخت کتاب ایران" بر این سابقه درخشان و حال علمی و فرهنگی موجود، مهر تایید بزنند.

 


نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما