دانشگاه حکيم سبزواري؛ بر سر دو راهي انتخاب!

* علي نورآبادي / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
چندي پيش مسئولان دانشگاه حکيم سبزواري از برگزاري دوره هاي مهارت آموزي در اين دانشگاه خبر داده بودند. علي اصغر مولوي رئيس دانشگاه حکيم سبزواري هم در  آيين ورودي دانشجويان جديد به راه اندازي دوره هاي مهارت آموزي در دانشگاه اشاره و تاکيد کرد: "دانشگاه ها بايد به سمت کارآفريني حرکت کنند، از همه شما دانشجويان جديدالورود مي خواهيم که خود را براي کارهاي بزرگ آماده کنيد و به صورت تک بعدي تنها به فکر درس خواندن نباشيد بلکه مهارت کسب کنيد و علم و تجربه را موازي با هم ديگر در زندگي به کار ببنيد." (منبع)
 
تاکيد مسئولان دانشگاه حکيم سبزواري بر مهارت آموزي و برگزاري چنين دوره هايي از يک ابهام و بلاتکليفي حکايت دارد که در اين زمينه تذکر چند نکته ضروري است: 
 
1- شکي نيست که مهارت آموزي و کارآفريني مهم است اما آيا رسالت دانشگاه حکيم سبزواري برگزاري دوره هاي مهارت آموزي است؟ در حال حاضر دانشگاه فني - حرفه اي، دانشگاه علمي کاربردي، دانشگاه فناوري هاي نوين و برخي موسسات خصوصي از جمله مجتمع فني تهران (که در شهرهاي مختلف از جمله سبزوار نمايندگي دارد) نيز دوه هاي مختلف مهارت آموزي برگزار مي کنند و هدف شان هم کارآفريني است. آيا دانشگاه حکيم بعد از اين همه ادعا و يدبيضاء بايد کلاس هاي icdl، اتوکد مقدماتي، طراحي صفحات وب و اندرويد برگزار کند؟ کلاس هايي که حالا هر موسسه کوچک و چند نفره اي هم برگزار مي کند. اين دوره ها و کلاسها در نهايت مي شد بخشي از مرکز آفرينشهاي فرهنگي و هنري باشد، البته اگر دانشگاه قدر اين مرکز را مي دانست و آنرا فعال مي کرد.
 
ما معمولا استاد موازي کاري هستيم. مرکزي را با اِهِن و تُلُپ و اسم گنده با حضور مسئولان ملي افتتاح مي کنيم و کلي برايش اهداف و برنامه مي ريزيم، بعد يک تغيير کوچک که صورت مي گيرد و نفر بعدي مي آيد همه چيز به هم مي ريزد و دوباره مرکز جديدي راه مي اندازيم. مگر همه اين دوره هاي را دانشگاه علمي کاربردي يا مثلا مجتمع فني تهران برگزاري نمي کند؟ آيا نمي شد که دانشگاه با اين مراکز تفاهم نامه اي امضا مي کرد و بدون اين که خودش وارد اين گونه تصدي گري ها خرد بشود به اهدافش برسد؟
 
از طرفي شعار واسپاري بخش هاي غير لازم به بخش خصوصي مي دهيم اما از طرف ديگر مرکز بزرگتري راه مي اندازيم که  بخش قبلي در مقابل آن هيچ است. يا وقتي چند موسسه فرهنگي هنري داريم که کارشان آموزش انواع هنرهاست، چرا بايد دوباره دانشگاه اين کار را بکند؟ مگر دانشگاه فناوريهاي نوين به عنوان دانشگاه نسل سوم اساسا با هدف کارآفريني ايجاد نشده است؟ جالب است که تنها دانشکده آن هم علوم مهندسي است. وقتي چنين جايي داريم چرا دانشگاه حکيم در يک موازي کاري آشکار بايد دوباره وارد اين جور کارها شود. آيا برگزاري چنين دوره هايي در دانشگاه حکيم نوعي موازي کاري نيست؟‌ پس تفاوت اين مراکز با دانشگاه حکيم چيست؟ وقتي چندين دانشگاه و موسسه خصوصي با همين هدف و رسالت وجود دارد اساسا برگزاري چنين دوره هايي از سوي دانشگاه حکيم سبزواري چه ضرورتي دارد؟
 
آيا چون اين روزها مهارت آموزي و کارآفريني موضوع روز است و زياد بحث مي شود، دانشگاه حکيم هم ناخواسته تسليم روزمرگي هاي زمانه نشده است؟ اينها ناشي از نداشتن برنامه راهبردي است و يا غفلت از آن برنامه - اگر چنين برنامه اي داريم- راهبردي است. وقتي در شهري دهها موسسه زبان خارجي هست که چندين سال است در اين زمينه کار مي کنند چرا بايد دانشگاهي که ادعاي "معين" بودن دارد دوباره وارد اين حوزه شود؟
 
 
2- اشتباه نشود کسي مخالف مهارت آموزي يا کارآفريني نيست اما وقتي مراکز مختلفي با همين وظيفه و کارکرد وجود دارد، چه نيازي است که دانشگاه حکيم سبزواري هم به اين سمت برود؟ آيا لغزيدن دانشگاه حکيم به اين سمت، انحراف از رسالت و وظيفه اصلي آن نيست؟‌
 
فراموش نکنيم دانشگاه حکيم سبزواري، دومين دانشگاه بزرگ استان و بزرگ دانشگاه منطقه غرب خراسان است؛ و اين ها عناوين کوچکي نيست و اين دانشگاه رسالت بسيار بزرگتري دارد. اگر دانشجويان دانشگاه هم نياز به مهارت اموزي دارند خوب چه بهتر که به همين مراکز مراجعه کنند. و اگر مسئولان دانشگاه، در قبال مهارت آموزي دانشجويانش احساس وظيفه مي کند که بد هم نيست، مي توانند با تعامل و يا امضاي يک تفاهم نامه و قرارداد ساده، مهارت آموزي به دانشجويان را به اين مراکز واگذار کنند.
 
دانشگاه حکيم سبزواري با توجه به رسالت بزرگي که دارد نبايد خود را درگير چنين کارهاي کوچکي کند. متصدي گري چنين کارهايي - وقتي که چندين مرکز براي آن وجود دارد- نوعي موازي کاري و بازگشت به عقب است. وقت و انرژي دانشگاه حکيم نبايد صرف تصدي گري چنين اموري شود.
 
 
3- دانشگاه حکيم سبزواري به عنوان يکي از دانشگاه هاي معين وزارت علوم معرفي شده است؛ اين عنوان، عنوان بزرگي است و فعاليت ها و کارهاي دانشگاه بايد در حد و اندازه هاي اين عنوان باشد.
رسالت دانشگاه حکيم سبزواري بعنوان يک دانشگاه معين، تلاش براي رسيدن به "مرزهاي دانش" و حرکت در اين مسير است. رسالت دانشگاه حکيم، "توليد علم" و "توليد دانش" است نه برگزاري دوره هاي مهارت آموزي که چندين مرکز ديگر آن را انجام مي دهند. 
 
مسئولان دانشگاه حکيم سبزواري خيلي بايد مراقب باشند که خواسته يا ناخواسته از رسالت اصلي و بزرگ خود دور نشوند. اگر دانشگاه حکيم گرفتار چنين کارهاي کوچکي شود قطعا از دانشگاه هاي طراز اول کشور که توليدکننده علم و دانش در کشور هستند، عقب مي افتد و در بهترين حالت به يک دانشگاه درجه دوم و سوم تبديل خواهد شد.
 
دانشگاه حکيم در همه رشته ها و افرداي که ايجاد و جذب مي کند و يا همه برنامه ها و فعاليت هايي که انجام مي دهد بايد رسالت اصلي خود را که تلاش براي رسيدن به مرزهاي دانش است مد نظر داشته باشد.
 
به هر حال، اکنون دانشگاه حکيم سبزواري بر سر دو راهي قرار گرفته است، تلاش براي رسيدن به مرزهاي دانش يا پرداختن به کارهاي کوچک و روزمره و تبديل شدن به يک دانشگاه درجه دو و سه.  مسئولان دانشگاه بايد يکي را انتخاب کنند. دانشگاه حکيم سبزواري بايد جزو مراکز پيشرو در "توليد علم" در استان و حتي شرق کشور باشد و نبايد با موازي کاري ها و پرداختن به فعاليت هاي کوچک و کم اهميت، اهداف و وظايفش را گم کند. غفلت از رسالت اصلي دانشگاه و افتادن در دام اين روزمرگي ها و مشهورات زمانه، خطاي استراتژيک بزرگي خواهد بود که تاوان سنگين و شايد جبران ناپذيري داشته باشد. 
 
برای مطالعه یادداشت های بیشتر به قلم علی نورآبادی هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
نظرت را بنویس
comments

ملیحه

درست میگید دانشگاههای هم سطح دانشگاه حکیم واحد جهاد دانشگاهی دارند چطوره که مسئولین این دانشگاه از این مهم غافلند!!!؟؟؟

اکبر يکي از راهکارهاي افزايش توليد علم دانشگاه حکيم سبزواري، راه اندازي واحد جهاد دانشگاهي در دانشگاه است. نمي دانيم چرا جهاد دانشگاهي تا حالاا در دانشگاه ايجاد نشده اينم يکي از غفلت هاي دانشگاه در سالهاي گذشته بوده است. حالا که دانشگاه جز دانشگاه هاي معين انتخاب شده است ايجاد جهاد دانشگاهي ضروري است و مسئولان بايد به طور جدي آن را پيگيري کنند. ممنون

توسعه مرکز آموزش های آزاد در راستای رسالت وزارت علوم بوده و تمامی دانشگاهها از این مراکز برخوردارند و صرفا با هدف غیرانتفاعی و کاربردی ایجاد شده و با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت خدمات ارایه می کنند که در بیشتر مواقع افرادی مثل دانشجو برای شرکت در کلاسهای دیگر موسسات توان پرداخت هزینه های گزاف را ندارند

به نکته خوبي اشاره کردند. اشکالي ندارد که دانشگاه به مهارت آموزي و کارآفريني هم بپردازد اما نبايد وقت و انرژي دانشگاه در اين زمينه هزينه شود. وقت و انرژي اصلي دانشگاه حکيم بعنوان يک دانشگاه معين بايد در عرضه توليد علم باشد. در آينده قطعا تنها دانشگاه هايي، برتر خواهند بود که در مرزهاي دانش و توليد علم حرفي براي گفتن داشته باشند،

سلام چرا دانشگاه، مرکز آفرينشها را فعالتر نمي کند. ما به اين مرکز اميدها بسته بوديم و انتظارها داشتيم. اين مرکز اگر فعال شود مي تواند منطقه را از نظر فرهنگي تکان بدهد
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما