از پایتختی کتاب سبزوار چه خبر؟

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 

پنجمین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران امسال نیز مانند چهار سال گذشته در سطح کشور در حال برگزاری است و شهرها و استان های مختلف ایران در تکاپو برای کسب این عنوان ارزنده برای سال 98 هستند. از همین رو مرتبا خبرهایی از فعالیت شهرهای گوناگون در راستای آماده سازی زمینه ها و معرفی ظرفیت هایشان در این رقابت ملی در رسانه ها منتشر می شود، اما امسال تا کنون خبری در این زمینه از سوی مسئولان فرهنگی شهرستان سبزوار منتشر نشده است.

سبزوار در سال 94 در جریان برگزاری دومین دوره پایتخت کتاب ایران در کنار شهرهای اصفهان، بوشهر، تبریز، خورموج، دزفول، رامهرمز، رشت، سیرجان، شهرکرد، شیراز، کاشان، نیشابور، یزد و شهرری در ردیف یکی از 15 شهر نامزد دریافت این عنوان قرار گرفت (منبع)، اما سرانجام از بین این پانزده شهر،  نیشابور به عنوان دومین پایتخت کتاب ایران برگزیده شد.

سال گذشته نیز در جریان برگزاری ]چهارمین دوره پایتختی کتاب ایران محمد علی آبادی رئیس وقت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار از نامزدی این شهر برای دریافت عنوان پایتختی خبر داده بود، اما سرانجام شهر کاشان که به عنوان خواهرخوانده سبزوار معرفی شده است (منبع)، عنوان پایتختی کتاب ایران را از آن خود کرد.(منبع)

معرفی«پایتخت کتاب ایران» طرحی است که اجرای آن از سال 94 آغاز شده و هر سال یکی از شهرهایی که بهترین فعالیت ها را در زمینه کتاب و کتابخوانی داشته باشند، به عنوان پایتخت انتخاب می شوند.
 
تا کنون به ترتیب شهرهای اهواز، نیشابور، بوشهر و کاشان توانسته اند این عنوان را از آن خود کنند.
 
طرح پایتختی کتاب ایران، الهام گرفته از طرح پایتخت جهانی کتاب است که از سال 2001 میلادی از سوی سازمان یونسکو در جهان اجرای آن آغاز شده و در اولین دوره شهر مادرید درکشور اسپانیا انتخاب شد و برای سال 2019 میلادی شهر شارجه در امارات متحده عربی موفق به کسب این عنوان شده اند. (منبع)
 
 
گفتنی است از آنجایی که نشان پایتختی کتاب ایران به شهرداران شهرهای منتخب اعطا می‌شود، لذا یقیناً، شهرداری و شورای شهر وظیفه پر رنگ تری در این زمینه بر روی دوش خود دارند. اما در کنار آن ها اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان و حتی دستگاه های دیگری نظیر آموزش و پرورش و دانشگاه های موجود در هر شهر نیز و از همه مهمتر سازمان های مردم نهادی نظیر باشگاه های کتابخوانی که با حضور داوطلبانه و افتخاری مردم شکل می گیرند، می توانند نقش بسیار مهم و غیر قابل انکاری را در این مهم ایفا کنند که در واقع بدون همکاری آنان احتمالا این مهم به سرانجام نمی رسد.
 
باتوجه به پیشینه تاریخی و فرهنگی سبزوار شهر دیرینه های پایدار و ریشه فرهنگی خراسان و نیز نقش مهم امروزی آن به عنوان قطب اول دانشگاهی و فرهنگی نیمه غربی استان پهناور و پرجمعیت خراسان رضوی، انتظار می‌رود مسئولان شهرستان و استان با ارایه‌ی طرح های خلاقانه و فعالیت جدی تری زمینه های لازم را برای انتخاب سبزوار فراهم آورند. 

امید می رود خبرنگاران و اصحاب رسانه دیار سربداران نیز به این موضوع مهم که اعتبار و توجه زیادی را برای شهرهای منتخب در عرصه ملی و بین المللی به همراه می آورد، توجه جدی نشان دهند و با پیگیری های خود، اهمیت طرح انتخاب کتاب ایران را به مسئولان نیز یادآوری کنند. 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما