در سفر رئیس جمهور به سبزوار 8 اولویت مهم منطقه غرب خراسان چیست؟

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
در آستانه سفر رئیس جمهوری به خراسان رضوی، چشمان مردم این استان به راه دستاوردهایی است که از قدرت قانونی، عالی ترین مقام دستگاه اجرایی کشور انتظار می رود.
 
در این بین مردم کهن شهر سبزوار دیار سربداران به عنوان ریشه ی فرهنگی خراسان و پایتخت نخستین حکومت مردمی و شیعه دوازده امامی در ایران، نگاه خاصی به سفر رئیس جمهور دارند. زیرا اگرچه رأی تقریباً تمام شهرستان های استان خراسان رضوی در انتخابات ریاست جمهوری 96 به نفع حجت الاسلام رئیسی رقیب اصلی دکتر روحانی بود، اما سبزوار در کنار تربت جام، تایباد، خواف و بینالود(طرقبه - شاندیز) از معدود شهرستان های خراسان رضوی است که در انتخابات ریاست جمهوری 96 بیشترین رأی را به حسن روحانی داده اند.
 
 
البته پر واضح است که هر رئیس جمهوری وقتی انتخاب می شود، متعلق به همه ملت است، با این حال انتظار می رود مردمی که بیشترین رای اعتماد را به او داده اند، حلاوت انتخاب خود را بچشند.
 
دست بر قضا سبزوار نمونه کامل شهری است که تا کنون به دلیل دور بودن از پایتخت و مراکز استان های اطراف از بودجه ها و اعتبارات کلان دولتی که متاسفانه با سیاست اشتباه تمرکزگرایی معمولا در پایتخت و مراکز استان ها هزینه می شود، بی بهره مانده است.
 
با این حال فکر هوشمندانه و تلاش و همت مردم سبزوار باعث شده، این شهر بتواند جایگاه با اهمیت خود را به عنوان یکی از مراکز مهم جمعیتی، دانشگاهی، مواصلاتی، فرودگاهی، اقتصادی و فرهنگی در شمال شرق ایران حفظ کند.
 
در این سفر اگرچه به خاطر انباشت محرومیت های متعدد، خواسته های زیادی را می توان از رئیس جمهور مطرح کرد، اما مسلماً باید چند مورد از اساسی ترین ها را مد نظر قرار داد و البته در این راه مردم و مسئولان هریک به نوبه ی خود سهم و وظیفه ای دارند.
 
 
حضور مردم، شرط اساسی
اولین گام این است که مردم سبزوار با حضور حداکثری خود در مراسم استقبال از رئیس جمهور، کاری که در اردیبهشت 96 انجام دادند، را تکمیل کنند تا بتوانند با این حضور خود، به مسئولان و نمایندگان سبزوار کمک کنند تا نهایت بهره را از حضور رئیس جمهور در یکی از شهرهای حامی او ببرند.
 
متاسفانه شنیده می شود عده ای از فعالان سیاسی شهرستان، به واسطه انتقاداتی که از عملکرد دولت در یک سال اخیر دارند، به فکر تحریم مراسم استقبال از روحانی افتاده اند. هر چند ممکن است بسیاری از انتقادات این افراد صحیح باشد، اما به نظر می رسد فکر تحریم استقبال از رئیس جمهور در حال حاضر هیچ منفعتی به حال مردم نخواهد داشت. به هرحال روحانی تا 1400 رئیس جمهور ایران است و در این مدت قهر کردن با رئیس جمهور و پشت کردن به او فایده ای ندارد. بهترین اعتراض به عملکرد ضعیف یک مسئول خصوصا اگر از نوع رئیس جمهور انتخاب شدنی باشد، می تواند در انتخابات های بعدی با رأی ندادن به او یا نامزدهای مورد تایید او ابراز شود، نه در تحریم و قطع رابطه با او در دوران تصدی مسئولیت که به هرحال وظیفه خدمت به مردم را دارد و می تواند به خاطر قدرت جایگاهی که در اختیار دارد، به هرحال منشأ تأثیر نیز باشد. بنابراین در موقعیت فعلی یقیناً حضور حداکثری مردم سبزوار در مراسم استقبال از روحانی و یادآوری میزان رأی بالای این شهرستان به رئیس جمهور کنونی در اردیبهشت 96 می تواند، ضروری ترین و سنجیده ترین اقدام اهالی غیرتمند و با تدبیر دیار سربداران باشد.
 
 
حفظ وحدت و رفتار مدبرانه مسئولان و نمایندگان شرط تکمیل پیروزی
از طرفی دیگر مسئولان محترم شهرستان اعم از امام جمعه معزز، فرماندار، نمایندگان و سایرین نیز می بایست با حفظ اتحاد و یک صدایی و سیاست سازنده و موثری که از خود نشان می دهند، اساسی ترین نیازهای مردم منطقه را مطرح نموده و با پیگیری موثر مصوبات سفر، حرکت مردم را تکمیل کرده و به ثمر برسانند. 
 
مسئولان و نمایندگان محترم باید بدانند و البته انشاالله که به خوبی می دانند، در این سفر و هر مراسم و موقعیت دیگری جای قدرتنمایی به یکدیگر و نشان دادن نفوذ و اعتبار خود نیست. اینکه کسی بخواهد وانمود کند به خاطر حمایت هایش از جریان دولت به رئیس جمهور و سایر مقامات بلند پایه ی کشوری نزدیک تر و صمیمی تر است، یا دیگر بخواهد اثبات کند به خاطر انتقادهایش دولتی ها بیشتر از او حساب می برند، هیچ یک به تنهایی برای مردم کافی نیست و دردی را دوا نمی کند. مهم این است که بتوانند با هر سبک و روشی که دارند آورده های بیشتری برای مردم شهر و دیار خود داشته باشند و احتمالا هر دوی این طرز فکر ها با هم و در کنار هم می توانند به ثمربخشی نهایی منجر شوند. پس نه در جریان سفر رئیس جمهور و نه در هیچ مراسم و آوردگاه دیگری رو کم کنی و رقابت های ناسالم، تخریب یا خودبرتر انگاری جایی ندارد و چنین رفتارهایی از دید مردم فهیم سبزوار بسیار سبک و سخیف به نظر می رسد. بلکه به جای آن همه باید با وجود برخی اختلاف دیدگاه ها  و نظرات در نهایت با حفظ انسجام و وحدت خود در مسیر تحقق خواسته ها و نیازهای مردم حرکت کنند.
 
 
نگاهی 8 اولویت و مطالبه اساسی مردم سبزوار و غرب خراسان
به راستی اولویت ها و نیازهای اساسی دیار سربداران که باید در سفر پیش رو مورد توجه رئیس جمهور قرار گیرند چیست؟ در این رابطه نیازهای اساسی به مواردی مربوط می شود که می توانند نام و جایگاه سبزوار را برند کنند. برجسته کردن ظرفیت هایی که در منطقه خاص و منحصر به فرد هستند و یا توجه نشان دادن به نیازهایی که اساسی است و کمبودشان واقعا احساس می شود و نبودشان عامل شکل نگرفتن امکانات و فرصت های بعدی خواهد شد. در زیر به 8 مورد از مهمترین نیازها و اولویت های اساسی مردم سبزوار برای توجه رئیس جمهور در سفر پیش رو می اندازیم:
 
 
راه آهن: اگرچه شهرستان سبزوار سال ها قبل در جریان احداث راه آهن سراسری مشهد – تهران از این امکان زیرساختی بی بهره ماند، اما در چند دهه گذشته یکی از آرزوهای مهمی که توسط این مردم دنبال شده، احداث راه آهن بوده و تا کنون بخشی از کار پیش رفته است. متاسفانه با اینکه مسیر سبزوار برای اتصال به راه آهن سراسری مسیر بسیار کوتاهی است، اما دولت ها همت کافی را برای اختصاص اعتبار به این پروژه و تکمیل آن به خرج نمی دهند. حال آنکه با احداث راه آهن سبزوار – سلطان آباد دیار سربداران از نعمت یکی از امکانات زیرساختی صنعت حمل و نقل برخوردار می شوند. خصوصا اینکه قرار است راه آهن سبزوار با ادامه مسیر به سمت بردسکن و کاشمر، کل منطقه غرب خراسان را از این امکان زیرساختی بهره مند کند.
 
 
توسعه و مالکیت فرودگاه: سبزوار یکی از دو شهر، استان خراسان رضوی است که از فرودگاه برخوردار است. فرودگاهی که حاصل تلاش جانانه و مدیریت و سرمایه گذاری خود مردم دیار سربداران است و حالا می تواند در کنار مشهد مقدس به جمعیت حدوداً 6 میلیونی این استان شمال شرقی ایران خدمات بدهد و بدون شک حالا یکی از سرمایه های ملی در این منطقه از کشور محسوب می شود.
 
در واقع فرودگاه سبزوار یکی از نمادهایی است که هویت خاص و مرکزیت بی رقیب مواصلاتی این شهرستان را در میان شهرستان های اطراف نشان می دهد. عجب این است که در همین زمینه دولت بدهکاری بسیار بزرگی به مردم سبزوار دارد. به طوری که شرکت فرودگاه های کشور می بایست در ازای زمینی که مردم سبزوار سال ها پیش در محل فرودگاه فعلی فراهم آورده و از مالکان اصلی خریداری کرده اند، زمین دیگری در محل فرودگاه قدیم این شهر را به مردم سبزوار واگذار می کرد، اما سال ها پس از افتتاح فرودگاه سبزوار، سازمان هواپیمایی کشور این تعهد خود را نسبت به مردم سبزوار انجام نداده است. 
 
 
فرودگاه سبزوار همچنین می تواند با تطویل طول باند و مناسب سازی جهت فرود انواع هواپیماهای سنگین و افزایش مسیرهای پروازی در داخل و خارج از کشور پشتیبان خوبی برای کاهش بار ترافیک هوایی مشهد و تمرکززدایی از مرکز استان بشود. 
 
 
صنایع اشتغالزا: پر واضح است که از مهمترین مشکلات منطقه غرب خراسان(شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و بخش های ششتمد و روداب...) بیکاری جوانان است. هر اقدامی در جهت تأسیس صنایع اشتغال زای جدید یا رونق صنایع و واحدهای تولیدی قبلی دراین منطقه می تواند از مهمترین انتظارات مردم منطقه از رئیس جمهور باشد. سبزوار در زمینه کشاورزی قطب تولید انواع گیاهان دارویی و نیز از قطب های مهم دامداری و تولید گوشت قرمز و سفید در استان  و حتی در شرق کشور است. چه خوب است صنایعی بیشتر مورد توجه قرار گیرند که این توانمندی های بومی منطقه را مد نظر قرار دهند.  
 
 
آزادراه حرم تا حرم: مسیر جاده ای کنونی شاهرود – سبزوار و بالعکس یکی از مرگبارترین جاده های کشور کشور است که همه ساله بیشترین حجم تلفات سوانح رانندگی در این مسیر به وقوع می پیوندند. در صورتی که پروژه آزادراه حرم تا حرم با سرعت بیشتری در حدفاصل دو شهرستان سبزوار – شاهرود اجرایی شود خدمت ارزشمند و موثری نه فقط به مردم دو شهر نامبرده بلکه به همه ایرانیانی است که در طول سال ممکن است از این مسیر تردد نمایند.
 
 
بزرگراه ترانزیتی سبزوار – قوچان – مرز ترکمنستان: بزرگراه سبزوار قوچان همین حالا نیز یک مسیر پر تردد برای کامیون های ترانزیتی است که از عشق آباد ترکمنستان وارد خاک ایران شده و از مسیر قوچان و سبزوار به سمت نواحی داخلی کشور می روند و برعکس همین مسیر را طی می کنند. این جاده سال هاست که قرار بوده تبدیل به بزرگراه شود اما اکنون هنوز به سرانجام نرسیده است.
 
 
دانشگاهی: یکی از نقاط قوت شهر سبزوار در سال های گذشته تا امروز وجود دانشگاه های معتبر ملی در این شهر بوده است. دانشگاه حکیم سبزواری اکنون مهمترین دانشگاه معتبر ملی در نیمه غربی خراسان محسوب می شود و یکی از 5 دانشگاه معین منطقه 9 آموزش عالی است. دانشگاه های دیگری نظیر علوم پزشکی، فناوریهای نوین، آزاد، پیام نور، فنی امام خمینی و بقیه الله و ... نیز دراین شهر حضور دارند. انتظار می رود در راستای تکمیل و تثبیت نقش دانشگاهی شهرستان سبزوار در این سفر نسبت به ایجاد پارک های علم و فناوری و مراکز رشد و واحدهای دانشگاهی مورد نیاز مردم منطقه درخواست شود.
 
 
ثبت روز ملی: رئیس جمهور رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی است که یکی از کارهای این شورا، تعیین و ثبت روزها و مناسبت های ملی است. سبزوار با وجود برخورداری از غنای فرهنگی و تاریخی بسیار بالا متاسفانه در مناسبت های متن تقویم ملی ایران، تا کنون سهمی ندارد. این در حالی است که برخی شهرهای مشابه سبزوار یک یا حتی دو روز ملی را در تقویم ثبت کرده اند. سال ها پیگیری مسئولان شهرستان برای روزهای اول آبان بزرگداشت بیهقی، 8 اسفند بزرگداشت حکیم سبزواری و بیست و پنج شعبان سالروز نهضت سربداران به عنوان نخستین حکومت شیعه دوازده امامی ایران هیچ جایگاهی ندارد و تا کنون تنها روز هشت اسفند در ضمیمه ی تقویم و نه در متن آن درج شده است. 
 
 
ساخت المان آرامگاه، موزه و فرهنگسرای پدر شعر انقلاب در سبزوار: حمید سبزواری پدر شعر انقلاب دو سال قبل به دیار باقی شتافت و با ارسال پیام محبت آمیز رهبری در میان بدرقه باشکوه مردم دیار سربداران در آرامگاه ابدی خود به خاک سپرده شد. همان زمان وعده ساخت المان آرامگاه و موزه و فرهنگسرای این شاعر پیشکسوت انقلاب در سبزوار مطرح شد. اما اکنون با گذشت دو سال هنوز خبری از تحقق این وعده ها نشده است. براستی بسیار ناجور است که آرامگاه پدر شعر انقلاب چنین در شهر زادگاه خود مهجور باقی بماند. وقتی که رئیس جمهور به سبزوار می آید، چه خوب است برنامه های سفر طوری چیده شود که هم خود او برای قرائت فاتحه به مزار پدر شعر انقلاب سری بزند و هم بودجه و اعتباری ویژه یادبود استاد حمید سبزواری اختصاص دهد.
 
 
تقسیمات کشوری: منطقه غرب خراسان رضوی در حاشیه ی کویر مرکزی ایران قد برافراشته است. در سال های اخیر به دلیل خشکسالی های پی در پی بسیاری از شهرها و روستاهای حاشیه ی کویر که در واقع مرزبانان کویر هستند، در معرض مهاجرت اهالی و خالی از سکنه شدن قرار گرفته اند که از عواقب این وضعیت گسترش روند بیابان زایی خواهد بود. یکی از راه های جلوگیری از بیابان زایی و گسترش کویرها، حفظ جمعیت در روستاها و شهرهای کوچک حاشیه ی کویر است. این مناطق نیاز به توجهات ویژه و جذب امکانات و اعتبارات بیشتری دارند تا از زندگی مردم آنان محرومیت زدایی صورت گرفته و به سکونت در شهر و روستای خود ترغیب شوند.
 
یکی از راه های جلب توجه و جذب اعتبارات بیشتر برای هر منطقه تاسیس بخش ها، شهرها، شهرستان ها و استان های جدید است تا با استقرار بیشتر ادارات و دستگاه های خدمت رسان در این مناطق مشکلات مردم سریعتر و از نزدیک و با دقت بیشتری مورد بررسی و پیگیری مسئولان قرار گیرد و اینطور نباشد که نیازها و ضرورت های مردم مناطق حاشیه ی کویر در لابه لای نیازها و اولویت های دیگر مناطقی که از وضع بهتری برخوردارند گم شود. لذا نگاه ویژه رئیس عالی دولت دوازدهم به بحث تقسیمات کشوری در این منطقه از کشور می تواند از نیازها و ضرورت های مهم نه تنها منطقه ای بلکه ملی ایران باشد.  
 
میراث فرهنگی، گردشگری، بهداشت و درمان، آب شرب و گاز روستایی از دیگر حوزه های مورد نیاز شهرستان سبزوار و منطقه غرب خراسان است که امید می رود این موارد نیز مد نظر قرار گیرند. 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما