مهدی مقصودی: باعت شرمساری است که هنوز درگیر «علنی» و «غیرعلنی» بودن جلسات شورای شهر سبزوار باشیم

مهدی مقصودی عضو چهارمین دوره شورای شهر سبزوار و رئیس مدیرمسئول نشریه ستاره شرق، در طی یادداشتی که در سرمقاله این هفته ستاره شرق و نیز درکانال تلگرامی خود منتشر کرده، به موضوع انتخاب شهردار توسط شورای پنجم سبزوار پرداخته است.
 
اسرارنامه در ادامه متن کامل یادداشت مهدی مقصودی را منتشر می کند:
 
 انتخابات شورای پنجم و حضور چهره‌های تازه‌نفس و جوان در شورا این امیدواری را در بین فعالین اجتماعی، علی‌الخصوص اهالی رسانه به وجود آورد که با شورایی متفاوت، مدرن و پاسخگو مواجه خواهند شد؛ ولی متأسفانه گذر زمان باعث شد که این امید تبدیل به یاس گردد. 
 
عدم اطلاع‌رسانی از جلسات منتخبین در آغاز راه و بی‌خبری مطلق از مواضع منتخبین در چند ماه اخیر و در نهایت اعلام برگزاری جلسات انتخاب شهردار به‌صورت غیرعلنی، دلایلی است بر این مدعا و نشان‌دهنده این موضوع که تفکرات سنتی رایج در شورا، در این دوره نیز بر جو شورا قالب شده است.
 
 اعلام برگزاری غیرعلنی جلسات انتخاب شهردار، موجی از انتقاد را در بین رسانه‌های سطح شهر به راه انداخته است. امیدوارم این جو سنگین رسانه‌ای، باعث تجدیدنظر شورا در این تصمیم گردد.
 
 در زیر به دلایل اهمیت برگزاری جلسات انتخاب شهردار به‌صورت علنی اشاره می‌کنیم:
 
الف) انتخاب شهردار اولین و نیز مهم‌ترین آزمون شورای پنجم است. نحوه گذراندن این آزمون در درجه اول و خروجی شورا در درجه دوم، ترسیم‌کننده چهره شورا در افکار عمومی و نیز مسیری است که شورا قرار است طی 4 سال آینده طی نماید. چنانچه این سنگ بنا صحیح گذاشته شود، می‌توان امیدوار بود که مسیر شورا به‌درستی ترسیم گردد.
 
 ب) چهار نفر؛ از نه نفر اعضای شورای پنجم در مراکز آموزش عالی مشغول به کار هستند و این امر خود باعث می‌گردد تا سطح انتظارات از شورای پنجم بیشتر گردد؛ انتظار می‌رود که این افراد با رفتارهای منطقی، تصمیم‌های صحیح و نیز انتخاب‌های شایسته، نه‌تنها در شورا نقش فعال‌تری ایفا کنند بلکه تلاش نمایند که سنت‌های غلط شورا را اصلاح نمایند. ولی متأسفانه این‌گونه برداشت می‌شود که خود مقهور جو غلط و اشتباه شورا شده‌اند.
 
 ج) علنی بودن جلسات باعث می‌شود که افکار عمومی و انتخاب‌کنندگان و رأی‌دهندگان مشاهده نمایند که منتخبین آن‌ها در شورا به برنامه‌ها رأی می‌دهند و یا تحت تأثیر قدرت‌ها و لابی‌های پشت پرده، به افراد و اشخاص رأی می‌دهند.
 
 د) علنی بودن جلسات باعث می‌گردد تا رسانه‌ها در جریان سخنان و برنامه‌های نامزدها قرار گیرند و بدین ترتیب بتوانند با انعکاس گفته‌ها و برنامه‌های نامزدها، در آینده  نیز پیگیر مطالبات و نیز صحبت‌ها و قول‌های شهردار منتخب باشند.
 
 نکته آخر اینکه:
 
باعت شرمساری است در این زمانه، هنوز به دنبال طرح موضوع «علنی» و «غیرعلنی» بودن جلسات باشیم. علی‌ایحال منتخبین گرامی، همان‌طور که در ایام انتخابات، مردم محرم بودند و صحبت‌های زیبایی به زبان جاری می‌شد و مطمئناً اگر از شما سؤال می‌کردند قول شفافیت و علنی بودن جلسات را می‌دادید؛ اکنون نیز وقت عمل است؛ مردم را غریبه ندانید و شورا را از مردم و برای مردم بدانید!
مهدی مقصودی
نشریه ستاره شرق - شماره 81 - سرمقاله
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما