آرامشی معنوی در هیاهوی شهر

گزارشی از یک دهه عملکرد مرکز تربیت مدرس قرآن کریم سبزوار


ریحانه ریاحی، امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه:
 

 

وجود عالمان دینی در هر شهر و جامعه ای چه در زمان حیات و چه در زمان مماتشان همواره منشأ خیرات و برکات فراوانی است که تا سال های سال ادامه می یابد و اثرات مثبت خود را برجای می گذارد. خوشبختانه دارالمومنین سبزوار همواره از این بابت از جایگاه خوبی در میان شهرهای ایران برخوردار بوده، زیرا زادگاه و خاستگاه بسیاری از علمای طراز اول کشور و حتی جهان اسلام بوده است.
 
یکی از این علمای برجسته سبزوار، مرحوم آیت الله فقیه سبزواری است که اینک سال ها پس از وفاتش منزل شخصی و آرامگاه ابدی وی به تأسی از همان سبک زندگی قرآنی مرحوم آیت الله، وقف امور دینی و قرآنی شده و همچنان انباشته از عطر ملکوتی کلام الله مجید و محل تدریس و تحصیل قرآن پژوهان سبزواری است.
 
آرامگاه ومنزل به یادگار مانده از آیت الله فقیه سبزواری، خانه ای تاریخی با باغی مصفی است که در یکی از مناطق مرکزی شهر سبزوار قرار گرفته و در گذشته به عنوان مدرسه علمیه محمدیه باز هم مورد استفاده امور دینی بود، اما برای مدتی به تعطیلی کشیده شد و در حالی که ساختمان زیبای آن به مرور فرسوده شده و در حال تخریب بود، مجدداً از سال 1387 مرکزعالی تربیت مدرس قرآن کریم در آنجا مستقر گردید تا چراغ فعالیت های قرآنی همچنان در منزل و آرامگاه آیت الله فقیه سبزواری روشن و برقرار باشد.
 
 اینک به جهت یادآوری و ارج نهادن مجدد به برکات وجود عالمان دینی، گزارشی اجمالی از فعالیت های 10 ساله موسسه مرکز تربیت مدرس قرآن کریم در محل منزل و آرامگاه مرحوم آیت الله فقیه سبزواری ارائه می شود:
 
تاریخچه
 
مرکزعالی تربیت مدرس قرآن کریم در آبان ماه سال 1386 با حضور محمد علی خواجه پیری مشاور وزیر و رئيس مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني کشور و سید سعید سرابی مدیرکل تبلیغ و ترویج هنرهای قرآنی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی تاسیس گردید.
 
قرآن پژوهان و مردم شهرستان سبزوار از دوره های آموزشی مرکز عالی تربیت مدرس قرآن کریم استقبال خوبی به عمل آوردند و در همان سال اول حدود 400 قرآن پژوه ثبت نام  کردند و با توجه به استقبال صورت گرفته، این مرکز با کمبود مکان و امکانات آموزشی شدیدی مواجه شد.در همین راستا و با هدف اطلاع رسانی به مسئولین از مشکلات و ظرفیت های این مرکز و جذب اعتبار از سوی مسئولان جلسه ای در مورخ 15/5/87 با حضور امام جمعه محترم شهرستان ، ریاست  اداره اوقاف، ریاست اداره ارشاد ، نماینده محترم شهرستان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از خیرین و ...برگزار شد که در نتیجه این جلسه، این مرکز به مدرسه محمدیه سابق انتقال یافت. در واقع مدرسه محمدیه از طرف امام جمعه محترم وقت به عنوان مکان جدید به مرکز تربیت مدرس قرآن کریم، جهت انجام فعالیت های قرآنی و آموزش علاقه مندان در حوزه های ( روخوانی ، روان خوانی ، حفظ کل قرآن کریم ، تجوید عمومی و عالی ، صوت ولحن) واگذار گردید.
 
گفتنی است، زمانی که مدرسه محمدیه به مرکز تربیت مدرس قرآن کریم واگذار شد، بنایی متروک و در حال ویرانی بود که هیئت مدیره مرکز علوم قرآنی مجبور شدند، قبل از استقرار این مرکز درمدرسه محمدیه دست به تعمیرات اساسی و احیای مجدد این بنا بزنند. اکنون ساختمان قدیمی مدرسه محمدیه به برکت نزدیک به یک دهه استقرار مرکز علوم قرآنی مجدداً احیا شده و هم از فضاهای ساختمانی آن و هم از محوطه فضای سبز این مرکز در ایام مختلف سال در برپایی کلاس های آموزشی و برنامه ها و گردهمایی های مذهبی و قرآنی استفاده می شود.
 
در واقع محیط مخروبه و متروکی که تا پیش از استقرار مرکز تربیت مدرس قرآن کریم در مدرسه محمدیه به وجود آمده بود، اکنون تبدیل به یکی از فضاهای با نشاط و پویای شهر سبزوار شده است که مجدداً در خدمت فعالیت های قرآنی قرار گرفته است. مرکز ترتبیت مدرس قرآن کریم دارای بخش های زیر است:
 
1- آموزش : ثبت نام دانشجویان، ارائه دروس و انتخاب واحد، برگزاری امتحانات
این مرکز مجوز پذیرش دانشجو در 5 رشته 1- تربیت مربی روخوانی قرآن کریم 2-تربیت مربی پیش دبستانی  3- تربیت مربی تجوید و وقف و ابتدا 4- صوت و لحن 5- حفظ جامع قرآن کریم در دوره های دو ساله را دارد.
تعداد فارغ تحصیلان این مرکز تا کنون به بیش از 900 نفر رسیده است که خوشبختانه بسیاری از آن ها در سال های اخیر یا خود مستقیماً اقدام به راه اندازی موسسات یا مهدکودک های قرآنی در سبزوار کرده اند و یا جذب یکی از موسسات قرآنی و مهدکودک های مذهبی قبلی شده اند و به ارتقاء سطح فرهنگ دینی و قرآنی در شهر دارالمومنین سبزوار یاری رسانیده اند.
 
2- بخش فرهنگی: برگزاری جشن ها  مراسمات مذهبی ، اردوی سیاحتی و زیارتی ، برپایی نمایشگاه ها ...
 
3- بخش اداری – مالی
 
4- بخش کتابخانه:کتابخانه عمومی مرکز تربیت مدرس قرآن کریم در سال 1388در محل مقبره آیت الله میرزا موسی فقیه سبزواری تاسیس گردید و در حال حاضر بالغ بر 250عضو فعال دارد از برنامه های اجرا شده در کتابخانه برگزاری مسابقات نقاشی و کتابخوانی، برپایی نمایشگاه کتاب، قصه گویی برای کودکان
این کتابخانه در حال حاضر بیش از 5000 جلد کتاب دارد که در بخش های کودک، نشریات، نرم افزاری، کمک درسی، مذهبی، نوجوان دسته بندی شده اند.
 
کتابخانه مرحوم آیت الله فقیه سبزواری در مرکز تربیت مدرس قرآن کریم سبزوار در عمر کوتاهی که از راه اندازی آن می گذرد موفق به کسب افتخاراتی در کشور و استان شده است که از آن جمله می توان به انتخاب کتابدار این کتابخانه به عنوان مسئول کتابخائه نمونه کشوری در سال 94 اشاره کرد شد و نیز در سال 92 این کتابخانه به عنوان کتابخانه برتر خراسان رضوی انتخاب شد.
 
درآمد مرکز تربیت مدرس قرآن کریم سبزوار از محل برگزاری کلاس ها و فعالیت های انجام شده در این مرکز تامین می شود.
 
تاثیراتی که این مرکز در سطح شهرستان داشته را نمی شود نادیده گرفت، از جمله تربیت بیش از 500مربی قرآنی پیش دبستانی و همچنین استخدام و به کارگیری مربیان در سطح شهرستان در مهدها و مدارس که یکی از افتخارات این موسسه محسوب می شود و همچنین این موسسه به عنوان موسسه برتر در سطح شهرستان در برنامه یادمان منادیان نور سربداران با حضور حجت الاسلام محمد تقی کاظمی نسب سرپرست معاونت قرآن و عترت خراسان رضوی منتخب شد.
 
شخصیت هایی از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، قائم مقام اداره کل ارشاد اسلامی ، نواده آیت الله عبدالعلی سبزواری و مهمانانی  از کشورهای عراق ، عربستان ، کویت ، امام جمعه و فرماندار و روسای ادارات شهرستان، قاری و حافظ بین المللی حسنی واستاد کشوری احمدرضا محسنی ثانی در این مرکز حضور پیدا کردند.
  بخشی از دستاوردها و رزومه کاری مرکز تربیت مدرس قرآن کریم سبزوار:

1-برگزاری دو دوره آزمون سراسرس قرآن و عترت در سطح شهرستان در سال های 1393 و 1394

2- برگزاری مسابقات استانی اداره کل اوقاف خراسان رضوی

3- مشارکت موثر در برگزاری بزرگداشت یکصدمین سال تولد آیت الله سید عبدالعلی سبزواری

گزارشی از یک دهه عملکرد مرکز تربیت مدرس قرآن کریم سبزوارقسمت سوماین بزرگداشت در قالب یک کنگره بین المللی در اردیبهشت 89 با حضور فرزندان و نوادگان ایشان و مهمانانی از کشورهای عراق، عربستان و کویت برگزار شد و بیش از 100 مقاله از پژوهشگران ایرانی و خارجی به دبیر‌خانه ارسال گردید. که بعد از بررسی‌های انجام شده، تعداد 80 مقاله مورد انتخاب قرار گرفت که در یک کتاب 2 جلدی چاپ و در این کنگره عرضه شد.

همچنین یک جلد کتاب با عنوان اندیشه‌های اخلاقی آیت الله سبزواری‌(ره)، کتابی به عنوان قوانین فقهی در مواهب الرحمن و کتاب «سلمان زمان» که کاوشی در زندگی، آراء و آثار، کرامات و خاطرات سید عبدالاعلی سبزواری‌(ره) است و کتاب آفتاب سبزوار در باب زندگی‌نامه، اخلاقیات، تألیفات و تمام ابعاد زندگی ایشان ... از جمله آثار ارائه شده در این کنگره می‌باشد.

از نتایج دیگر برگزاری کنگره آیت الله سید عبدالاعلی سبزواری احداث بنای یادبود آن مرجع عظام شیعیان درمیدان کارگر شهر زادگاهش سبزوار بود که همزمان با برگزاری کنگره رونمایی و دو سال بعد تکمیل شد.

در محل این بنا مزار نمادین آیت الله سید عبدالاعلی قرار گرفته و نمادی از دو محراب بر فراز آن قرار داده شده که نشانی از عروج ایشان است. بنای یادبود آیت الله سید عبدالاعلی بیش از پنج متر ارتفاع دارد و ارتفاع ان با پایه بنا به هشت متر می رسد .این بنا به همت ستاد کنگره بزرگداشت آیت الله سید عبدالاعلی ، با جانمایی این ستاد و شورای اسلامی شهر سبزوار و با اجرای شهرداری سبزوار در مدت حدود یک ماه ساخته شد.

4- سخنرانی و جلسه پرسش و پاسخ  با حضور سه تن از تازه مسلمانان شیعه مذهب  (سید محمد مصطفی رضوی از کشور میانمار، رخساره شمس الدین از کشور میانمار، ابراهیم مونتو از کشور کونگو در آفریقای مرکزی که همگی در حال حاضر ساکن استان قم بوده اند)

5- برگزاری همایش شیعه شناسی در سطح شهرستان با حضور آیت الله عالمیان

6- همایش حجاب و عفاف همزمان با میلاد یگانه دخت نبی اکرم حضرت فاطمه الزهرا(س) و جشن میلاد با حضور بانوی تازه مسلمان شده ی فرانسوی خانم آنی

7- برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه قرآنی مانند صحیفه سجادیه ، نهج البلاغه، خانواده و...

8- برگزاری جشن فارغ التحصیلی 5 دوره

9- برپایی جشن ها و مراسمات به مناسبت های مختلف ( سوگ آلاله ، عید غدیر، مسیر ماندگار به مناسبت دهه ی فجر و...)

10- همایش حجاب و عفاف با حضور حجه الاسلام آقای ماندگاری

11- برگزاری بیست و نهمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان منطقه سه کشور

12- حضور در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تهران در ماه مبارک رمضان و کسب عنوان غرفه برتر

13- تربیت20 حافظ کل قرآن کریم

14-تاسیس چند مهد قرآنی در شهرستان توسط فارغ التحصیلان این مرکز

15- حضور هر ساله در  نمایشگاه های قرآنی شهرستان ویژه ماه مبارک رمضان

16- اعطای تسهیلات به دانشجویان بی بضاعت

17- حضور فرهیختگان موسسه در جشنواره های قرآنی کشور و ارائه دستاوردهای پژوهشی ، هنری، قرآنی

18-همایش تخصصی شیعه شناسی و پاسخگویی به شبهات وهابیت با حضور کارشناسان استان

19- بازدید  جناب حاج آقای محمدی قائم  مقام محترم  و  مشاور وزیر ارشاد

20- آموزش تابلو فرشهای برجسته و گلیم بافی با  رویکرد قرآنی

21- برگزاری بیست و نهمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان منطقه سه کشور در پنج  بخش شفاهی، کتبی،هنری، پژوهشی و وبلاگ نویسی

22- همایش سرخ ترین غروب به مناسبت ایام محرم به همراه برنامه تعزیه خوانی

23- برگزاری  فصلی اردو های سیاحتی زیارتی دانشجویی(قم و جمکران ، مشهد ، شاهرود و...)  

24- حضور در برنامه زنده تلویزیونی (با کاروان صبا ) و اجرای کارهای هنری   و اهدای کتاب به کتابخانه صبا

25- همایش فرزندان روح ا... به مناسبت حماسه 9 دی

26- برگزاری همایش فتح قریب با حضور هنرمندان سینما و تلویزیون به مناسبت آزاد سازی خرمشهر

27- بازدید توسط امام جمعه محترم شهرستان و مدیر کل اداره اوقاف استان

28- بر گزاری دوره های  تخصصی روخوانی قرآن توسط استاد برجسته آقای جعفری

29-مجری و برگزار کننده  مسابقات سراسری  اوقاف و برپایی غرفه های  ( عفاف و حجاب، کودک قرآنی و...) در حاشیه مسابقات
30- برپایی کرسی های تلاوت بانوان همزمان با ایام خاص  و مناسبتهای مذهبی با حضور قاریان برجسته استان و شهرستان 

31- بازدید آقای صفار هرندی از مرکز تربیت مدرست قرآن کریم

پایان/

 

  گزارش تصویری از یک دهه فعالیت مرکز عالی تربیت مدرس قرآن کریم


 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما