تحلیلی بر عملکرد شهرداری سبزوار در سال 91 / سبزواری ها وجود شهرداری را احساس می کنند.


در مطلب پیش رو تحلیلی کلی درمورد فعالیت های شهرداری سبزوار در سال 91 را مطالعه خواهید کرد. برای تحلیل و بررسی فعالیت های شهرداری سبزوار ، باید ابتدا معرفی مختصری از تاریخ و پیشینه شهرنشینی دراین منطقه داشته باشیم.

مقدمه :
دارالمومنین سبزوار با نام قدیم بیهق با سابقه چندهزارساله (بیش از 12 هزارسال) (منبع) یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران و از خاستگاه های اصیل فرهنگی و تمدنی سرزمین خراسان است که از گذشته های دور تا امروز همواره از یک نقش مهم و محوری در شمال شرق کشور برخوردار بوده است.
تنها اشاره به سه رویدادمهم تاریخی در منطقه سبزواربزرگ کافی است تا به  نقش اصیل فرهنگی و تمدنی این منطقه در شمال شرق کشور پی ببریم. اولین رویداد تأسیس آتشکده آذربرزین مهر به عنوان یکی از سه آتشکده اصلی ایرانیان باستان در نزدیکی سبزوار  است ، دومین رویداد مهم تاریخی وقوع نبرد رستم و سهراب قهرمانان اسطوره ای شاهنامه فردوسی در منطقه سبزوار و  رویداد بعدی وقوع نهضت پرافتخار سربداران به عنوان اولین تشکیل دهندگان حکومت مردمی شیعه در ایران است.
سبزوار  در طول تاریخ کهن خود فراز و نشیب های زیادی را به چشم دیده و چندین مرتبه تا کنون در اثر جنگ ها و تاخت و تاز اقوام مهاجم به خراسان ، ویران شده است ، اما مجدداً پس از مدتی ، ققنوس وار سر از خاکستر خود بیرون کشیده و پس از بازسازی خود ، در پهنه گسترده ایران اسلامی و سرزمین تاریخی خراسان به عنوان یکی از مهمترین شهرها قد برافراشته است.
نقش و جایگاه با اهمیت سبزوار در طول تاریخ خراسان ، در دوره کنونی نیز حفظ شده به طوری که سبزوار در کنار شهرستان های مشهد ، بجنورد ، بیرجند ، تربت حیدریه ، گناباد و قوچان یکی از 7 شهرستان اولیه خراسان می باشد که در سال 1316 براساس قانون تقسیمات سیاسی کشور رسماً به عنوان یک شهرستان مستقل شناخته شده است.  (منبع:پرتال استانداری خراسان رضوی)
دیگر شهرستان های خراسان از جمله نیشابور ، کاشمر ، فردوس و چناران 13 سال بعد از سبزوار در سال 1329 به شهرستان ارتقاء پیدا کرده اند.
(همان منبع)

سبزوار همچنین یکی از اولین شهرهای خراسان است که در آن نهاد شهرداری استقرار یافته است.
هم اکنون نیز سبزوار بعد از مشهد مقدس به عنوان اولین قطب علمی و دانشگاهی ، تاریخی و فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی و اداری ، جمعیتی ، ورزشی ، فرودگاهی و مواصلاتی شمال شرق کشور محسوب می شود.
پرواضح است که چنین شهری با یک چنین جایگاه مهم و اثرگذار در منطقه ، نیاز به مدیرانی پویا و پرتلاش دارد ، تا بتوانند سیمایی درخور شأن شهر دیرینه های پایدار و شهر دانشوران بیدار ایجاد نمایند. و یکی از مدیران و در واقع یکی از مجموعه های اداری که  در هر شهری می تواند، در توسعه و رشد و یا در عدم توسعه و عقب ماندگی آن شهر در اکثر زمینه ها موثر باشد ، شهردار و مجموعه شهرداری است.


بررسی عملکرد شهرداری سبزوار :
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه سال ها بود که شهروندان سبزواری علی رغم تمام تلاش شهرداران پیشین ، هرگز تغییر و تحول چشمگیر و قابل قبولی را درحوزه مدیریت شهری مشاهده نکرده بودند.
اوضاع خیابان ها ، فضاهای سبز ، المان های شهری ، میادین، ترافیک، ساخت و سازهای غیرقانونی در گوشه وکنار شهر همه به حال خود رها شده بود و به طور کل نقش مجموعه مهم وبزرگ شهرداری انگار فقط در جمع آوری زباله ها از سطح شهر و احیاناً آسفالت بعضی از خیابان ها ، خلاصه شده بود.
اما در یک سال ونیم گذشته حسین مقصودی شهردار جوان و پرتلاش سبزوار که اصالتاً از اهالی منطقه ششتمد است به همراه تیم همکارانش و با روش عمل گرایانه ای که از خود به نمایش گذاشته ، بی تردید ، تعاریف جدیدی از مفهوم و نقش شهرداری را در ذهن شهروندان سبزواری ایجاد کرده و درواقع نقش فراگیر و اثرگذار این نهاد مهم در مدیریت شهری را برای مردمان خطه سربداران تبیین کرده است.به طوری که شهروندان سبزواری در یک سال و نیم گذشته به خوبی وجود شهرداری را در شهر خود احساس می کنند و با مشاهده حضور و نقش آفرینی شهرداری در عرصه های مختلف فرهنگی ، اجتماعی ، عمرانی ، تفریحی ، ورزشی و ... از این به بعد ، انتظارات بیشتر و متفاوت تری از شهرداران بعدی سبزوار خواهند داشت.

انتقادات و منتقدان شهرداری :
با این وجود عده ای هستند که از آغاز کار حسین مقصودی در شهرداری سبزوار، منتقد سرسخت تمامی اقدامات و فعالیت های او بوده اند. البته این گروه که برای نیل به مقاصد خود ، از فعالیت های رسانه ای نیز سود می برند ، برای مخالفت های خود با مقصودی دلایلی نیز در دست دارند که برخی از این دلایل و انتقادات قابل تأمل و بررسی است اما برخی دیگر از انتقاداتی که مخالفان مقصودی مطرح می کنند ، بیشتر شبیه عیب جویی و بهانه تراشی های بی منطق و تندروانه وغوغاسالارانه ای است که درواقع هیچ دردی را از مردم دوا نمی کند.
درهمین رابطه گاهی مشاهده می شود ، حتی شماری از اقدامات بسیار ساده و پیش پاافتاده شهرداری سبزوار که در بسیاری از شهرهای کشورنیز به صورت یک امرکاملاًمعمولی انجام می شود ، در غرب خراسان رضوی از جانب گروه های افراطی به خبرهای پربحث و جنجالی پیرامون عملکرد حسین مقصودی تبدیل می گردد.
به عنوان مثال خبر نصب پرچم جمهوری اسلامی ایران بر فراز پارک شهدای گمنام (در نیمه های اسفند91) ، به عنوان یک فعالیت بسیار ساده از شهرداری سبزوار بود ، که در یکی از رسانه های محلی این شهر به مدت چندین روز به یکی از پربحث ترین خبرهای آن رسانه تبدیل شد و ده ها نظر و دیدگاه مختلف از جانب مخاطبان آن رسانه را به همراه آورد!!!

این موضوع البته علاوه بر نشان دادن شدت بهانه تراشی ها و عیب جویی های غیرمنطقی از جانب شماری از مخالفان پیشرفت و آبادانی دیار سربداران ، نشان داد که مقصودی و تیم همراه او به عنوان یکی از مجموعه های مدیریتی اثرگذار و مطرح در غرب خراسان رضوی تا چه اندازه می بایست مراقب تمامی رفتارهای خود باشند و بدانند که در این شطرنج حساس ، حتی یک حرکت نسنجیده از طرف آنان ، می تواند سوژه تخریب و انتقادات مغرضانه  توسط مخالفانشان قرار گیرد.
لیکن درکنار انتقادات غیرسازنده که به یک مورد آن در اینجا اشاره شد ، برخی دیگر از انتقادات مطرح شده به عملکرد شهرداری سبزوار ، از جنبه های قابل توجهی برخوردارند.
به عنوان مثال عده ای می گویند شهرداری سبزوار از طریق تسامح با ساخت وسازهای غیرمجاز ساختمانی در سبزوار ، و دریافت جریمه از بساز و بفروش ها ، سعی کرده است منبع درآمد ناصحیحی برای خود ایجادکند.
عده ای دیگر نیز به انجام عجولانه برخی طرح ها و پروژه های زیباسازی شهری توسط شهرداری سبزوار خرده می گیرند ومعتقدند هرچند طراحی وساخت برخی المان های فرهنگی و نصب آن ها در میادین سطح شهر سبزوار ، اساساً اقدام مثبتی است ، اما برخی از این میادین به دلیل ایجاد مشکلات ترافیکی می بایست به طور کلی برداشته می شدند ،نه این که با صرف هزینه های سنگین به زیباسازی آنها پرداخته شود.
عده ای دیگر غفلت از بازسازی و رسیدگی به وضعیت نامطلوب کوچه گلستان  محل سکونت گروهی از شهروندان سبزواری معروف به "غرشمال" را انتقاد بزرگ دیگری محسوب می کنند که به عملکرد حسین مقصودی وارد است.
عده ای نیز معتقدند همه کارهای مثبتی که در این مدت توسط حسین مقصودی و تیم همکاران او در شهرداری سبزوار انجام گرفته است ، اقدامات تبلیغاتی برای شرکت درانتخابات آینده شورای شهر یا مجلس شورای اسلامی در غرب خراسان رضوی است.
هرچند مجله اینترنتی اسرارنامه قصد ندارد ، هیچ یک از این انتقادات مطرح شده را رد کند ، اما به ویژه در دو مورد آخر یعنی در مورد محله کوچه گلستان و نیز شائبه انتخاباتی بودن یا نبودن اقدامات شهرداری سبزوار توجه به بعضی از نکات مغفول مانده ، ضروری است ، که در ادامه اشاره خواهد شد :
پرونده کوچه گلستان :
اصولاً هر گونه بحث و بررسی در مورد پرونده کوچه گلستان ، بدون در نظر گرفتن نقش رفتار و کردار و فرهنگ خود مردم این محله ،  بی انصافی است و در واقع نادیده گرفتن بخش های مهمی از واقعیت محسوب می شود.
به طوری که همه مردم غرب خراسان رضوی می دانند که متأسفانه ساکنان محترم کوی گلستان در همه سال های گذشته به دلایلی نامعلوم با وجود اینکه درمرکز شهر سبزوار قرار گرفته اند ، خودشان به دور خود حصاری از غربت و جدایی کشیده  و جلو هرگونه تغییر و پیشرفتی را در وضع زندگی شخصی یا گروهی خود گرفته اند. به طوری که نه تنها سبزواری ها بلکه هر مسافر غریبه ای هم که از این شهر بگذرد و با این افراد و به ویژه با محله آنها مواجه شود ، به راحتی تشخیص می دهد که با یک گروه اقلیتی در شهر سبزوار روبه رو شده است.
البته از دید اسرارنامه اهالی کوچه گلستان نیز حالا دیگر بعد از این همه سال سکونت در سبزوار ، همشهریان ما محسوب می شوند و محرومیت و رنجیدگی خاطر آنها ، محرومیت و رنجیدگی خاطر همه مردم سبزوار خواهد بود ، اما به هرحال این موضوع را نباید فراموش کرد که بررسی وضعیت کوچه گلستان و انتظار کمک و رسیدگی مسوولان به این محله ، بدون در نظر گرفتن نقش و خرده فرهنگ گروهی خود مردم این محله کاربی بیهوده ایست .
لذا هریک از منتقدان و رسانه های دلسوز می بایست جانب انصاف را رعایت کنند و در کنار بیان انتقاد از عملکرد مسوولان در خصوص این محله – که البته واقعاً عملکرد ضعیفی هم داشته اند- ، نسبت به فرهنگ سازی و ترغیب مردم کوچه گلستان و البته سایر شهروندان سبزواری برای مشارکت در امر مهم بازسازی این محله ، اقدامات بلندمدت ، هدف دار و حساب شده ای انجام دهند.
در غیر این صورت ، اشاره رفتن انگشت همه اتهامات به سمت یک یا چند مسوول شهری و غافل شدن از نقش مهم و تأثیرگذار مشارکت های مردمی در جوامع مدنی و در واقع اصرار و تأکید یک طرفه برای اقدام عاجل مسوولان نسبت به برطرف سازی مشکلات محله گلستان، با وجود این خرده فرهنگ خاص و بازدارنده اهالی خود آن محله ، به منزله انداختن سنگ سنگین پیش پای مسوولان ارشد شهرستان و به ویژه شهردار کنونی است که همه می دانند ، چنین کاری فقط با خواست و اراده یکی از طرفین امکان پذیر نخواهد بود.

خدمات شهرداری و اهداف انتخاباتی یا توسعه ای ؟

انتقاد تبلیغاتی بودن تمام اقدامات شهرداری سبزوار در طول یک سال و نیم گذشته ، برای کسب رأی در انتخابات های آینده ، موضوعی است که حتی اگر صحت داشته باشد ، نمی تواند به عنوان یک انتقاد صحیح و سازنده مطرح باشد.
زیرا اگر هر فردی ، حتی به همین دلایل انتخاباتی هم که شده ، در هر پست و مقامی که قرار می گیرد ، در طولانی مدت به انجام خدمات مثبت اقدام کند ، به نفع شهر است و نمی توان به وی خرده ای گرفت.
در واقع باید گفت : این اصلاً یکی از فواید برگزاری انتخابات در کشورهای و جوامع مختلف است. زیرا مثلاً در ایران اسلامی که تقریباً از ابتدای انقلاب تا کنون هرسال یک انتخابات برگزار کرده است ، مسوولان مختلف مستقیم یا غیرمستقیم ترغیب شده اند که عملکرد های بیشتری از خود برجای بگذارند تا شانس های خود را در انتخاب های آینده افزایش دهند و بدین ترتیب خود به خود به آبادانی و توسعه جامعه کمک خواهد شد.
از آن گذشته با این دیدگاه هر فرد و مدیرتوانمندی که بخواهد به شهر و به مردم خود خدمتی بکند و در پستی که قرار می گیرد ، وظایفش را به درستی انجام دهد ، در معرض اتهام اقدامات انتخاباتی قرار می گیرد و لذا کلاً هیچ کس در هیچ زمان (حتی با فاصله های زیاد تا زمان انتخابات های بعدی) نباید جرأت کرده و خدای ناکرده هیچ کار خوبی برای شهر انجام بدهد ، زیرا منتقدان تیزهوش ، خوش فکر و با انصافی در جامعه هستند که بلافاصله از ظن خود یار او می شوند (هرکسی از ظن خود شد یار من / از درون من نجست اسرارمن) و دلایل تبلیغاتی را برای کارهای او می تراشند.

حمایت ها و حامیان شهرداری :
توجه به این نکته ضروریست که عملکردهای مختلف شهرداری سبزوار در طول یک سال گذشته ، در داخل و خارج از شهر سبزوار به جز برخی انتقادات ، حمایت ها و حمایت گرانی نیز به همراه داشته است.
به عنوان مثال براساس مشاهدات عینی اذهان عمومی مردم سبزوار در ماه های اخیر ، علاوه بر بیان برخی انتقادات از عملکرد شهرداری ، همواره به نکات مثبت و حضور فعالانه این نهاد در همه بخش های شهر و در همه زمینه های کاری نیز ، اعتراف کرده است.
امروز کمتر شهروند سبزواری است که در هر نقطه ای از این شهر سکونت داشته باشد و تحت پوشش یک یا چند مورد از خدمات مجموعه بزرگ شهرداری ( شهرداری و سازمان ها و ادارات تابعه) قرار نگرفته باشد.
به همین دلیل شماری از مردم سبزوار نیز در ماه های اخیر برخود لازم دیده اند ، به پیروی ازرسم شایسته قدرشناسی در فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی به روش های مختلف از جمله راه اندازی وبلاگ هایی در فضای مجازی اینترنت حمایت و طرفداری خود را از شهردار پرتلاش شهرشان ابراز نمایند.
از جمله این وبلاگ ها می توان به وبلاگ مقصودی یار و کانون هواداران شهردار سبزوار و وبلاگ شهردار سبزوار اشاره کرد.


شماری از خدمات مثبت و متعدد مجموعه بزرگ شهرداری سبزوار :
-    احداث پارک های تفریحی در گوشه و کنار شهر –نه فقط در یک یا چند منطقه خاص اشرافی نشین-
-    برگزاری برنامه ها و پروژه های مهم فرهنگی نظیر بزرگداشت مشاهیر (آیین بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و ملاحسین واعظ کاشفی)
-    جشن های عمومی (جشن روز کتاب خوانی ، جشن عید فطر ، جشن رسول مهربانی ، جشن غدیر ، جشن روز جهانی کودک و ...
-     راه اندازی اولین جمعه بازارکتاب سبزوار
-    برگزاری برنامه های ورزش های عمومی نظیر کوه نوردی عمومی در ارتفاعات نزدیک سبزوار
-     زیباسازی معابر عمومی ،آسفالت خیابان ها ، سنگ فرش پیاده روها و جدول کشی معابر
-     ساخت المانهای فرهنگی به عنوان سرمایه های هویتی  شهر سبزوار در سال های آینده (المان چاووش ، المان میدان شهید فهمیده ، المان میدان انقلاب ، سردیس استاد حمید سبزواری ، المان سربداران (در حال ساخت) و ...
-     بازگشایی و تعریض برخی خیابان های قدیمی و پرترافیک سطح شهر (نظیر خیابان طبرسی در مجاورت امام زاده شعیب)
-     ایجاد میادین میوه و تره بار
-     مبارزه با سد معبر
-    اقدام به زیبا سازی ورودی های شهر به ویژه تخریب مغازه هایی که در ورودی شهر از سمت تهران چهره نازیبایی به سبزوار داده بودند
-    و ...
همه موارد ذکر شماری از اقداماتی است که شهرداری سبزوار با انجام آنها در یک سال و نیم گذشته تقریباً همه مردم سبزوار را به نوعی از تمام خدمات خود بهره مند کرده است و البته برخی از این اقدامات مورد توجه و استقبال سایر شهرداران شهرهای غرب خراسان رضوی قرار گرفته است.

روابط عمومی قوی و رسانه ای گسترده ، سیاست هوشمندانه شهردار فعلی سبزوار:
شهردار فعلی سبزوار در مدت کوتاه فعالیت خود به جز فعالیت هایی که در سطور قبلی به آنها اشاره شد با تقویت کردن بخش روابط عمومی این اداره و راه اندازی چند رسانه قدرتمند ، رفتار هوشمندانه دیگری را نیز در پیش گرفته که بی شک به موفقیت بیشتر مجموعه تحت مدیریت وی و برقراری ارتباط مستقیم با مردم منجر خواهد شد.
درهمین راستا باید گفت : همینک روابط عمومی شهرداری سبزوار که با مسوولیت سیدحسین دلبری از جوانان فعال فرهنگی دیار سربداران اداره می شود ، به یکی از پرکارترین روابط عمومی های ادارات شهرستان سبزوار تبدیل شده است.
اگر فقط به تعداد و کیفیت خبرها و گزارش های عمدتاً تولیدی که هر ماه در وبسایت رسمی شهرداری سبزوار منتشر می شود نگاه کنیم ، پی می بریم که روابط عمومی شهرداری سبزوار ، در ماه های اخیر از فعالیت بسیار خوب و ارزشمندی برخوردار است.
موفقیت فعالیت این رسانه دیجیتالی ، به حدی است که هم اکنون طبق اعلام وبسایت های آماری  ، روزانه چیزی حدود 1500 نفر مخاطب از وبسایت شهرداری سبزوار بازدید می کنند که این رقم برای وبسایت یک اداره با حوزه اخبار و اطلاعات محدود ، در شهرستانی غیر مرکز استان واقعاً رقم بالا و قابل توجهی است که حتی آمار بازدید بسیاری از پایگاه های خبری سبزوار در هر روز از این مقدار کمتر است.
همین آمار بالای بازدید از سایت شهرداری سبزوار باعث شده ، این وبسایت در رتبه بندی های ارائه شده توسط وبسایت (alexa)  در حال حاضر (سه شنبه 22 اسفند 91) بعد از دوپایگاه خبری سلام سربدار و سبزوارنیوز و نیز بعد از مجله اینترنتی اسرارنامه که هر کدام به ترتیب در جایگاه های اول تا سوم پربازدیدترین رسانه های دارالمومنین سبزوار قرار گرفته اند ، رتبه چهارم پربازدیدترین سایت های محلی دارالمومنین سبزوار را به خود اختصاص دهد.
برای ورود و مشاهده وضعیت بازدید سایت های خطه سربداران در وبسایت (alexa)  هم اکنون می توانید روی اینجا کلیک کنید.
در بحث از موفقیت وسایت شهرداری در کسب رتبه چهارم پربازدیدترین رسانه های محلی سبزوار، شگفت زدگی مخاطبان وقتی افزایش می یابد که به جز توجه صرف به آمارخام اعلام شده ، توسط نرم افزارهای آماری به تجزیه  و تحلیل این آمار نیز بپردازند.
در واقع ، باید گفت با توجه به تفاوتی که در ماهیت و نحوه عملکرد پایگاه های خبری با مجلات اینترننتی و نیز با وبسایت های اداری وجود دارد ، مسلماً انتظار می رود که پایگاه های خبری به دلیل انتشار شاید ده ها مطلب ساده و کوتاه در هر روز ، از آمار بازدید بیشتری برخوردار باشند ، اما مجلات تحلیلی به دلیل انتشار مطالب اندک و حتی غیر روزانه و نیز  وبسایت های اداری به دلیل تعلق داشتن مطالب آنها به یک حوزه محدود از کل اخبار و رویدادهای یک شهر ، طبیعتاً حتی در بهترین شرایط نباید آمار خام بازدیدهایشان چندان بالا باشد. زیرا در این گونه رسانه ها تنها حضور خام مخاطب مد نظر نیست بلکه اثرگذاری و انتقال پیام مدیران رسانه ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.
اما  در مورد وبسایت شهرداری سبزوار در مقطع کنونی مشاهده می کنیم که حتی با وجود چندین پایگاه خبری و چندین وبسایت اداری و نهادی دیگر در شهرستان ، رتبه چهارمین وبسایت پربازدید سبزوار را به خود اختصاص داده و این  نشان دهنده عملکرد موفق و مقبولیت بالای این رسانه در میان مخاطبان است.
وبسایت شهرداری سبزوار شاید بخش مهمی از این موفقیت خود را مرهون بهره گیری از توان و استعداد حرفه ای خانم سمانه علی اکبری یکی از خبرنگاران توانمند و با تجربه سبزوار  باشد که پیش از این در روزهای اوج فعالیت پایگاه خبری تحلیلی سبزوارآنلاین ، اصلی ترین خبرنگار آن رسانه بود.

البته گفتنی است شهرداری سبزوار برای ارتباط و اطلاع رسانی از عملکرد خود برای مردم به جز پایگاه اینترنتی ، از دو نشریه وزین  کاغذی به نام های ساسویه  و شهر سبز نیز بهره گرفته است که به ویژه نشریه ساسویه تحت نظر و مدیریت اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوار ، به دلیل برخورداری از ابعاد عمومی تر از صرفاً یک گزارش کار اداری ، توانسته است در همین مدت کوتاه مخاطبان خاص خود را جذب کند.

مجله اینترنتی اسرارنامه در پایان ، به عادت همیشگی خود و نیز براساس روش صحیح فعالیت های رسانه ای ، قصد دارد به ارائه پیشنهادهایی بپردازد که امید می رود مورد توجه و حمایت مخاطبان گرامی قرار گیرد:

پیشنهاداتی به شهرداری :

1-    حفظ اتحاد و همدلی :  در سال های اخیر دارالمومنین سبزوار شاهد ایجاد همدلی و وفاق کم نظیری در میان مدیران ارشد بوده است. موضوعی که همگان ثمرات آن را در سرعت گرفتن روندتوسعه منطقه غرب خراسان رضوی به وضوح مشاهده کرده اند. این یک فرصت طلایی است که مسوولان یک شهر اعم از نمایندگان ، شهردار ، فرماندار ، امام جمعه ، اعضای شورای شهر و ... بدون بدگویی از دیگری ، سنگ اندازی پیش پای یکدیگر و درنقطه مقابل با داشتن روابط حسنه بین خود به فکر انجام  و پیگیری امور عمومی باشند.حفظ این وحدت و پرهیز از شخصی سازی برخی مشکلات و چالش هایی که ممکن است در برخی موقعیت ها ایجاد شود ، از ضروریات موفقیت هر مدیری است و به ویژه شهرداری کنونی سبزوار با توجه به همه حساسیت ها باید ، بیشتر مراقب این مهم باشد.
2-    ادامه روند احداث پارک ها و فضاهای سبز تفریحی در سطح شهر :  سبزوار به طور طبیعی از اقلیم گرم و خشک برخوردار است. از طرفی دیگر این شهر به لحاظ فرهنگی ، دانشگاهی ، اقتصادی ، ورزشی ، مواصلاتی ، فرودگاهی ، سیاسی و اداری اولین شهر خراسان رضوی بعد از مشهد مقدس محسوب می شود و مرکزیت منطقه ای غرب خراسان رضوی را در اختیار دارد. لذا به جز بیش از 230 هزارنفر از شهروندان خود شهر سبزوار ، سالانه شمار زیادی از هموطنان از دیگر شهرهای استان و کشور به سبزوار رفت و آمد می کنند.
فقط در هر زمان که یکی از تیم های ورزشی سبزوار با تیمی از دیگرشهرهای کشور مسابقه ای ورزشی برگزار می کند ، ممکن است شمار زیادی از ورزشکاران و هواداران آن تیم ، برای تشویق ورزشکاران خود به شهر سبزوار سرازیر  شوند.(چنان که در برخی مسابقات حساس این موضوع به وضوح مشاهده می شود.)
همچنین در هر سال دانشگاه های متعدد دارالمومنین سبزوار شمار زیادی از جوانان کشور را به همراه خانواده هایشان به این شهر می کشانند .
سبزوار همچنین در مسیر راه های مواصلاتی پرتردد کشور از جمله جاده آسیایی تهران – مشهد قرار داد که همه این دلایل می طلبد این شهر با برخورداری از پارک های تفریحی و فضاهای سبز و نماهای زیبا ، جلوه ای متناسب با شأن تاریخی و فرهنگی که از آن برخوردار است ، از خود به نمایش بگذارد و فضای مفرحی برای میزبانی از میهمانان خود فراهم آورد.
در این میان به ویژه تأسیس شهربازی جدید سبزوار درمحل پارک شهدای گمنام و راه اندازی سایر مجموعه های تفریحی نظیر پارک های آبی از جذابیت و اولویت ویژه ای برخوردارند.
3-    ادامه روند توجه به مشاهیر و ارزش های فرهنگی و تاریخی سبزوار : مشاهیر علمی ، سیاسی و فرهنگی و رویدادهای با ارزش تاریخی نظیر نهضت سربداران ، بیانگر هویت اصیل و فرهنگی یک شهر هستند. سبزوار در این زمینه از توانمندی های بسیار بالایی برخوردار است که متأسفانه در اثر ضعف عملکرد مسوولان فرهنگی شهرستان برخلاف برخی دیگر از شهرستان های خراسان که در این زمینه دچار افراط شده اند ، در سبزوار این توانمند ها تا کنون نادیده گرفته شده اند. اما شهرداری سبزوار در ادامه روند مطلوبی که در ماه های اخیر در برگزاری مراسم های بزرگداشت مشاهیر و توجه به ابعاد فرهنگی و تاریخی این شهر می تواند روحیه غرور و احساس هویت ارزشمند محلی را در میان جوانان سبزواری بیدار کند که این امر فواید فراوانی برای شهر سبزوار خواهد داشت و البته به محبوبیت بیشتر شهرداری نزد شهروندان خواهد انجامید.
4-     تسریع در ساخت دو المان مهم سربداران و رستم و سهراب در سبزوار : نهضت سربداران با وجود دامنه محلی که داشت ، از ارزش ها و اثرگذاری های مذهبی و فرهنگی بالایی در سرزمین خراسان و حتی در کل ایران برخوردار است. به طوری که سربداران امروز در عرصه ادبیات و حتی هنر ایران به یک نماد از آزادگی و غیرتمندی مردم ایران تبدیل شده است.شایسته است به پاس این ارزش های بالا شهرداری سبزوار نسبت به ساخت سریع المانی درخور شأن ، منحصربه فرد و اثرگذار اقدام کند و حتی آن را در اولویت کارهای خود قرار دهد.
همچنین از آنجایی که آرامگاه اسطوره ای سهراب یکی از قهرمانان مشهور شاهنامه فردوسی در سبزوار قرار گرفته است ، ساخت هرچه سریعتر المان فرهنگی رستم و سهراب  و ایجاد مجموعه گردشگری پیرامون این المان می تواند به شهرت بیشتر شهر سبزوار ، رضایت شهروندان و جذب گردشگران داخلی و خارجی منجر شود.
5-    پرهیز از هرگونه شتابزدگی و البته رعایت سرعت عمل در اقدامات شهرداری : شهرداری سبزوار به دلایل مختلف در مدت یک سال و نیم گذشته در مرکز توجه همه رسانه های محلی قرار داشته و انتقادات و حمایت های بی شماری را در میان شهروندان و رسانه های غرب خراسان رضوی برانگیخته است. در چنین شرایطی شهرداری باید ضمن اینکه به همه انتقادات توجه کند ، اما مراقب باشد که دچار شباب زدگی و ا قدامات عجولانه نشود. به عنوان مثال هرچند حالا دیگر بعد از چندین سال بی توجهی به ساکنان عزیز محله گلستان ، واقعاً باید کاری برای بهبود اوضاع آنان انجام داد، اما با توجه به همه جنبه های مختلفی که در این کار وجود دارد ، شهرداری باید بسیار محتاطانه و با برنامه ریزی وارد این پروژه مهم شود و برنامه ریزی جامع و دقیقی برای این کار داشته باشد. زیرا هیچ وجدان بیداری به صورتی غیر منطقی انتظار ندارد ، مشکلی که در طول ده ها سال و با دلایل مختلف – نه فقط به دلیل بی توجهی مسوولان-  ایجاد شده است ، به این راحتی و در یک مدت کوتاه و فقط توسط نهاد شهرداری قابل حل باشد. با این جال این توصیه نباید بهانه ای شود که شهرداری سبزوار از زیر بار برخی مسوولیت ها شانه خالی کند. و زمان انجام پروژه ها را به دلیل انجام کارکارشناسانه و ... بیش از حد طولانی نماید.
متأسفانه اخیراً طولانی شدن روند برخی پروژه های شهرداری سبزوار نظیر پروژه نوسازی خیابان ناوی یا احداث میدان سربداران به عنوان ورودی مهم شهر ، نارضایتی شماری از همشهریان را به همراه آورده است . در واقع هر مدیر موفقی از جمله یک شهردار باید دو عامل دقت عمل و سرعت عمل را در کارهایش در هم بیامیزد تا موفقیت او تضمین شود.
6-    ایجاد پارکینگ های طبقاتی در نقاط مرکزی شهر : با توجه به افزایش جمعیت و وسایل نقلیه در سطح شهر در چند سال گذشته برخی خیابان های مرکزی شهر سبزار شاهد ایجاد تدریجی پدیده ترافیک بوده ایم. نبود جای پارک مناسب برای وسایل نقلیه خود یکی از دلایل ایجاد ترافیک و شلوغی در خیابان هاست. اگر چند پارکینگ طبقاتی در سطح شهر ایجاد شود ، می تواند به کم شدن بار ترافیک و شلوغی خیابان ها یاری رساند.
7-    پرهیز از درآمدهای غیرقانونی و ایجاد منابع پایدار درآمد برای شهرداری : گفته می شود شهرداری کنونی سبزوار برای کسب درآمدهای مورد نیاز خود ، با ساخت و سازهای غیرمجاز ساختمانی مسامحه می کند تا از محل جریمه های دریافتی اعتبار مورد نیاز برای پروژه های خود را تأمین نماید. اگر این ادعاها صحت داشته باشد ، واقعاً امتیاز منفی بزرگی در پرونده کاری شهرداری سبزوار ثبت خواهد کرد. هرچند شهرداری به عنوان نهادی که بودجه دولتی ندارد ، واقعاً برای فعالیت ها و خدمات خود به درآمدهایی که از میان مردم تأمین بشود ، نیاز دارد ، اما این توجیه خوبی برای مسامحه با قانون شکنان نیست.در نقطه مقابل شهرداری سبزوار باید با ایجاد منابع پایدار درآمد که در موارد بعدی به صورت شفاف تری به آنها اشاره خواهد شد ، اعتبارات مورد نیاز خود را از طرقی منطقی و قانونی تأمین نماید.
8-    کمک گرفتن از سرمایه های بخش توانمند خصوصی در سبزوار : معروف است که سبزواری ها به دلیل روحیه تجاری که دارند ، اغلب انسان هایی متمول هستند که همواره ارقام درشتی در حساب های بانکی اکثر آنها خوابیده است. به همین دلیل است که سبزوار بیشترین حجم سپرده های بانکی در میان شهرستان های خراسان بعد از مشهد مقدس را دارد.
عده ای از کارشناسان این امر را تهدیدی علیه پیشرفت و توسعه شهر قلمداد می کنند.
شاید حرف آنان بی راه هم نباشد . اما از آنجایی که هر تهدیدی را می توان به فرصت تبدیل کرد ، وجود سرمایه های عظیم بانکی در سبزوار اتفاقاً بیش از آنکه تهدید باشد ، فرصتی برای سرمایه گذاری های کلان در آینده است.
شهرداری سبزوار و کلیه دستگاه های مدیریتی این شهرستان در صورت برخورداری از خلاقیت و قدرت ارتباط موثر با مردم می توانند از این سرمایه های خوابیده بخش خصوصی برای پروژه های عام المنفعه شهر ، منابع درآمد پایداری برای شهرداری ایجاد نمایند.
شاید یکی از ساده ترین شکل های این کار ، دعوت به مشارکت در پروژه های شهر از موسسات قدرتمندی نظیر موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج باشد که این موسسه با مدیریت سیدابوالفضل میرعلی فرزند شایسته سبزوار پس از ورود به فعالیت های ورزشی دارالمومنین سبزوار و کسب موفقیت های بی شمار، ثابت کرد که دارای رویکرد فرهنگی و علائق شهردوستی است.لذا اگر شهرداری بتواند یک یا چند موسسه مالی نظیر ثامن الحجج را  وارد پروژه های عمرانی و آبادانی سبزوار کند ، قطعاً نمونه دیگری از هوشمندی و توانایی بالای اجرایی خود را به نمایش گذاشته است.
با اتکا به سرمایه های بخش خصوصی در سبزوار به راحتی می توان پروژه های سوددهی نظیر هتل های چندستاره ، مجموعه های تفریحی و رفاهی ، پارک آبی ، شهربازی و ... را ایجاد کرد که در طولانی مدت درآمد هنگفتی را نصیب صاحبان آنها خواهد کرد.
9-    تقویت  فعالیت های رسانه ای شهرداری از طریق اینترنتی ، نشریات کاغذی و حتی راه اندازی رادیو شهری با کمک استعدادهای جوانان هنرمند سبزواری و سرمایه های مالی موجود در شهر برای ایجاد فضای ارتباط و اطلاع رسانی بیشتر به همهشریان سبزواری.
10-    و ...

وظایف مردم :
در همه جوامع توسعه یافته ، شهروندان آن جامعه در کلیه فعالیت ها نقش مهمی و غیرقابل انکاری دارند. در واقع مردم رکن اصلی هر فعالیتی هستند و نباید نقش آنها را در پیش برد موفقیت آمیز امور یا کندی و عدم موفقیت پروژه ها نادیده گرفت و فقط از یک یا چند مسوول بلندپایه انتظار فعالیت کردن داشت.
در ایران اسلامی نیز که در سال های گذشته در مسیر توسعه یافتگی قرار گرفته است ، مردم باید نقش خود را در فعالیت های اجتماعی بیش از پیش بشناسند و بپذیرند.
این موضوع در رفتار و کردار بزرگان دینی از جمله ائمه معصومین نیز نمود پیدا کرده است. به طوری که امام اول شیعیان ، حضرت علی (ع) در جایی به صراحت از حق و حقوق متقابل مردم و حاکمان در جامعه اسلامی صحبت کرده است. (منبع)
البته این سخنان امیرالمومنین (ع) در ایران تا کنون ، بیشتر در جنبه های کل نگرانه و در زمینه های سیاسی مورد استفاده و تفسیر قرار گرفته است. اما با نگاهی موشکافانه ، می توان کاربردهای دم دست تر و فراگیرتری برای آن پیدا کرد.
از جمله مواردی که نقش و وظیفه مردم در آن حائز اهمیت است ، در رابطه با وظایف شهرداری هاست. چرا که طبق قانون جمهوری اسلامی ایران شهرداری ها نهادهایی نیمه خصوصی محسوب می شوند که همانطور که شهردار را خود مردم به صورت غیرمستقیم (از طریق اعضای شورای شهر) انتخاب می کنند ، درآمدها و هزینه های شهرداری را نیز باید خود مردم بپردازند. و هیچ بودجه ای از طرف دولت به شهرداری ها اختصاص پیدا نمی کند.
یعنی اگر مردم هر شهری از شهردارشان انتظار آسفالت کردن خیابان ها ، احداث فضاهای سبز ، اجرای برنامه های فرهنگی ، ایجاد شهربازی ، جمع آوری زباله ها و ... را دارند، باید بپذیرند که در مواقع لازم مالیات و عوارض مختلف خود را نیز به شهرداری بپردازند و همچنین در حفظ و نگه داری امکانات عمومی کوشش کنند.
اینک مجله اینترنتی اسرارنامه به عنوان یک رسانه تحلیلی در راستای رسالت فرهنگی خود شماری از وظایف عمومی مردم در قبال شهرداری و در واقع در قابل شهر خود را بیان می کند ، که البته بسیاری از مخاطبان فرهیخته این رسانه خود به این امور آگاهی کامل دارند و این موارد تنها جهت یادآوری بیان می گردد:

1-    پرداخت به موقع مالیات های شهرداری و عوارض نوسازی
2-    تلاش در حفظ و نگه داری اموال عمومی (وسایل حمل و نقل عمومی ، باجه های تلفن عمومی و ...)
3-    رعایت قوانین شهروندی (عدم ساخت و سازهای غیرمجاز قبل از اینکه شهرداری بخواهد با آنها برخورد کند ، رعایت قوانین رانندگی جهت جلوگیری از ترافیک ، عدم ریختن زباله در سطح شهر و ...)
4-    کاشت درخت در معابر عمومی (در اطراف منزل یا محل کار) و آبیاری و محافظت از درختان قبلاً کاشته شده توسط شهرداری  
5-    تذکر قانون به شهروندان دیگری که قوانین شهروندی را رعایت نمی کنند (امر به معروف و نهی از منکر)
6-    حمایت عملی از اقدامات مثبت شهرداری سبزوار به شکل های مختلف از جمله راه اندازی وبلاگ های حمایت از شهرداری در فضای مجازی اینترنت و ...
7-    خرید و اهدای کتاب به کتابخانه های عمومی
8-    و ...

گفتنی است مجله اینترنتی اسرارنامه پیش از این به انتشار شمار زیادی از مطالب تحلیلی در خصوص عملکرد مجموعه بزرگ شهرداری سبزوار پرداخته است.که برخی از این مطالب از جانب همشهریان سبزوار با استقبال روبه رو گردیده و بسیار پربحث شده اند.
مخاطبان گرامی می توانند برای مطالعه شماری از این مطالب هم اکنون به بخش کوچه پس کوچه پیوندها در انتهای همین صفحه مراجعه کنند.

لازم به ذکر است ، هم اکنون در بخش عکس نامه این وبسایت گزارشی تصویری منتشر شده است که نشان دهنده گوشه ای از فعالیت های شهرداری سبزوار در یک سال و نیم گذشته است. شما مخاطبان گرامی می توانید برای مشاهده این عکس ها هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.


توجه : نظرات مخاطبان برای این مطلب با چند روز تأخیر پاسخگویی و تأیید می شود.


کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
از جمعه بازار کتاب سبزوار به عنوان یک ابتکار ارزشمند فرهنگی حمایت کنیم.


در واپسین روزهای سال 91 ، شهرداری سبزوار همچنان پرتلاش و مصمم برای خدمت رسانی


گاهنامه ساسویه به جمع نشریات کاغذی سبزوار اضافه شد.



استعفای غیرمنتظره شهردار سبزوار



شهرداری سبزوار خبرسازترین سوژه یک سال گذشته رسانه های محلی


با همت شهرداری صورت می گیرد / نهضت پارک سازی در سبزوار


پیشنهاداتی که شهرداری سبزوار را به موفقیت نزدیک تر می کند.



آقای شهردار متشکریم

نظرت را بنویس
comments

حامد

با سلام چرا در شهر سبزوار طرح شهردار مدرسه بر گزار نمی شود استاد اردبیل با این طرح و طرح های دیگر اول شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟

فاضل

با سلام و عرض ارادت خدمت شما مدیران ارجمند رسانه فعال و پویای اسرارنامه همچنین خدمت سایر بزرگوارانی که خواننده نظر بنده هستند ، سلام و احترام عرض می کنم. عزیزان واقعاً از فعالیت خوب و موثرتان در عرصه رسانه ای سبزوار سپاسگزارم. این توجه دقیق و نگاه همه جانبه تان به موضوعات واقعاً قابل ستایش است. اسرارنامه به واقع نمونه کامل یک رسانه آگاه و متعهد را برای بنده تداعی می کند. اینجانب خود به دلیل تحصیلات دانشگاهی در زمینه علوم اجتماعی و دوره مختصری که در زمینه مدیریت رسانه ای در تهران گذرانده ام با مشاهده وبسایت شما به خوبی دغدغه سازنده و نگاه ارزشمندتان را به مسائل شهری درک کردم و به خوبی می دانم که درگیر چه جهاد مقدسی هستید. خبررسانی و تحلیل گری امروز یک کار خنثی و بی خطر نیست. کسانی که در این عرصه جهاد می کنند ، هر لحظه در معرض هزاران آسیب از محط اطراف هستند. شاید در سبزوار هنوز کار به جایی نرسیده باشد که خطرات جانی و مالی امنیت اصحاب رسانه را تهدید کند ، اما این مسیر همواره با چنین خطرهایی مواجه بوده است. این که شما به این خوبی نقد می کنید و سره را از ناسره تفکیک می کنید مهارت بالایی می خواهد. بنده این نظر را فقط نسبت به این مطلبتان در خصوص شهرداری سبزوار نوشته اید ، عرض نمی کنم اکثر مطالبتان تا آنجا که بنده مطالعه کردم ، همین ویژگی نگاه عمیق و متعهدانه به موضوعات را دارد. بنده اهل تملق و چاپلوسی نیستم. دلیلی هم ندارد که بخواهم در عالم غریبگی نسبت به شما چاپلوسی کنم ، اما واقعاً بر این گمان و اندیشه ام که بر همه ما سبزواری ها لازم است از چنین رسانه وزینی در شهر و دیار خود حمایت کنیم و دستان تلاش گر این خادمان فرهنگی را بوسه بزنیم. و اما در خصوص شهرداری سبزوار هم باید عرض کنم بنده چندین سال است که در خارج از سبزوار سکونت دارم. عمدتاً در تهران و چندسالی هم در تبریز و اهواز و جُلفا زندگی کرده ام. ناگفته نماند که حدود سه سال هم کلاً در ایران نبودم و در ترکیه اقامت داشتم. به دلیل بُعد مسافت و البته برخی دلایل شخصی خیلی کم به سبزوار می امدم و هر بار از سبزوار با یک چهره خسته و بیمار مواجه می شدم. امسال نوروز 92 توفیق شد که دوباره در زادگاهم در جمع فامیل و خویشان حضور پیدا کنم. احساس کردم شهر واقعاً تکان خورده است.این بار سبزوار اصلاً سبزوار مریض و خسته یک دهه قبل نبود. البته هنوز کاستی های زیادی وجود دارد که باید برطرف شود اما نسبت به گذشته واقعاً اقدامات شهرداری سبزوار قابل ستایش و تقدیر بود. به عنوان یک سبزواری که روزگاری همه در خانواده مرا یک ناسیونالیست متعصب نسبت به سبزوار می شناختند و اکنون البته در اثرمرور ایام تعصب و ناسیونالیستی گری جای خود را به حس پخته و عمیق دوست داشتن داده است ، واقعاً از تغییر و تحولات مثبت سبزوار دلشاد شدم. در آن چند روزی که بنده سبزوار بودم ، فرصت نشد ، اگرنه دوست داشتم که حتی به ملاقات آقای شهردار بروم و صمیمانه از اقدامات خوبش تقدیر و تشکر کنم. اینک از همین جا به جناب مقصودی می گویم دست مریزاد. زنده و پاینده باشید اما فقط یک نکته عزیزان تلاش گر در تحریریه اسرارنامه بسیار مراقب باشید که در جریان فعالیتتان که اول عرض کردم هزاران خطر ممکن است تهدید کند ، هدف اصلی را فراموش نکنید و هرگز مرعوب سر و صداهای توخالی و پوشالی که عده ای ممکن است علیه شما به راه بیاندازند ، نشوید. مبادا که این نهال نورسته تلاش به همراه امید برای توسعه سبزوار دیرپای ، در اثر برخی نامهربانی ها و تهدیدها وتخریب ها در دلتان بخشکد. بنده سربسته عرض کردم ، امیدوارم منظورم را کامل دریافته باشید. سعادتمندی و توانایی روزافزونتان را در عرصه فعالیت های رسانه ای سبزوار از خداوند منان خواستارم.

معلومه وقتی پولای مهدی مقصودی زیر زبونت مزه کرده برداری این همه دستمال به دستی شون رو بکنی بابا یه لقمه نون و استخدام تو فلان جا این همه ارزش نداره

از درد سخن گفتن و از درد شنیدن

آره دیگه وقتی یک مشت مرفه بی درد میان سایت می زنن ومطلب مثلاً تحلیلی در می کنن بایدم آخرش به این نتیجه ظالمانه برسن که باید کوچه گلستانو به حال خودش رها کرد.. مگه اونا آدم نیستن مگه اونا مسلمون نیستن مگه همشهری شما نیستن. جناب خان ، چه طور به همین راحتی به اینتنتیجه رسیدید که باید بی خیال مردم کوچه گلستان شد؟ شما از درد مردم خبر ندارید الکی تحلیل در می کنید از خودتون با وجود ا مثال شما و نظردهندگان .................. شما تا چند وقت دیگه سبزوار میشه برره دوم. بعدباید مجموعه به اصطلاح شما بزرگ شهرداری به جای اینکه بره صدا و سیمای خراسان تو برنامه نسیم شرقی مصاحبه کنه ، باید بره تهران تو فیلم شب های برره نقش کیوون و بازی که و پول زور وَگیره و بریزه تو حَلق فک و فامیلش. آه که از درد سخن گفتن و از درد شنیدن با مردم بی درد ندانی که چه دردی است!

برزویی

واقعا در این مطلب منصفانه و عمیق به موضوعات مهم سبزوار نگاه شده . به خصوص از قسمت پرونده کوچه گلستان خیلی لذت بردم. خیلی قشنگ و بی طرفانه موضوع را بیان کردید.واقعاً به نظرم یک گروهی می خواهند سنگ سنگین پیش پای شهردار سبزوار بیاندازند. اهالی کوچه گلستان مردم فقیری نیستند فقط انگار خودشان انگیزه پیشرفت ندارند. مشکلشان هم مشکل یک سال و دو سال نیست که بخواهیم انتقادات را به مقصودی و شهرداری فعلی وارد کنیم. من می خواهم بدانم مگر خود این مردم کوچه گلستان خدای نکرده دست و پایشان فلج است و خودشان نمی توانند بهسازی کنند یا حداقل بفروشند و به جای بهتری بروند ؟ به نظر من تا وقتی خودشان همکاری نکنند باید به حال خود رها شوند . چرا باید کلی هزینه شهرداری صرف فقط یک محله شود که مردمش این قدر ساز مخالف می زنند؟ اصلاً فکر نمی کنم مردم محله گلستان اهل پرداخت عوارض و مالیات و ... هم باشند. باید شهرداری طرح های شدنی تری را درنظر بگیرد و فعلاً از این پروژه های سنگین و ناممکن دست بشوید.

ایمان

به اقای تلنگر نمی دانم متوجه شدی در کنار همین المانهای نوروزی مسافرانی هستند که در حال عکس گرفتن می باشند گیرم که این المانها هیچ سودی برای ما نداشته باشد ولی باعث مشهور شدن شهر ما در سایر شهرستانها می شود زیرا انانکه عکسها را به شهرشان می برند حتما با دیگران می نشینند و دوباره نگاه می کنند و با خاطرات ان زندگی می کنند و می گویند اینجا سبزوار است این المان . . . ان المان . . . است و بقیه مردم راغب می شوند و به شهر ما می ایند و این یعنی گردش پول و گردش پول یعنی ایجاد درامد یعنی ایجاد شغل یعنی در نهایت ابادانی همان کاری که کشورهای اروپایی با نمادهایی مانند برج ایفل و ساعت بیگ بن و . . . انجام دادند و امروزه میلیونها گردشگر به انجا سفر می کنند و درامدشان هم از درامد نفت کشور ما بیشتر است من همینجا به شهردار خسته نباشید می گویم و از ایشان می خواهم که المانهای زیبای دیگر بیشتری برای شهر بسازند و دیوارهای شهر را هم که نقاشی های زیبا کشیده اند به ان ادامه بدهند و خدا توفیقتان دهد و خودم هم هرگاه که عوارض می اید در اولین فرصت قبض عوارض شهرداری را پرداخت می کنم که در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست و ما هم در کار نیک شهرداری شریک هستیم

کنجکاو

مطلب سفارشی یعنی چی اسرارنامه ؟ این کسی که اومده گفته مطلب سفارشی خوبی بود منظورش چی بوده؟

آقا معلم

با سلام و درود و تبریک سال نو به همشهریان گرامی پرده اول : مهمانی از طبس گلشن داشتیم که بنا به حرف خودشان بیش از 9 سال است به سبزوار نیامده بود. ایشان از دیدن شهر به وجد آمده بود و با تحسین های فراوان از زیبایی شهر یاد می کرد. پرده دوم: یکی از فامیل ها که ساکن مشهد هستند و به فاسطه این که اقوامی در سبزوار دارند ماهی 1 ای 2 باری به سبزوار می آیند و بنا به گفته ایشان هر دفعه شاهد تغییراتی هر چند کوچک در داخل شهر هستند. پرده سوم: من هم مثل خیلی دیگر از مردم شهرمان از داشتن شهرداری توانا و تیم بسیار قوی که در امر زیبا سازی و بهسازی شهرمان تلاش می کنند .کمال تشکر و امتنان را دارم و آرزوی بهترین ها را برایشان دارم. یک خواهش: اگر می شود قبل از فرارسیدن تابستان و شروع مسافرت ها میدان سربدران که ورودی شهر محسوب می شود تکمیل گردد . و در صورت امکان آبنما ها و فواره های زیبای داخل شهر در ایام نوروز تا دیر وقت فعال باشد. ممنون یک تذکر: همشهری محترم آبادانی و زیبا سازی شهرمان از نام مقصودی و ... مهمتر است پس با تخریب کسی و زدن انگ های ناروا انگیزه خدمت را در کسانی که با فکر یا بازوی خود تلاش میکنند نابود نکنید

علی

سلام دوستان شما که اینقدر ادعاتان می شود که کاش کمی هم ادب داشتید و یا آداب نقد و گفتگو داشتید. برفرض که همه انتقادات منتقدان شما یا جناب شهردار غلط باشد اما شما اولین شرط گفتگو را هم ندارید که آن هم ادب و محترم شمردن نطر منتقدان است. یکبار دیگر مطلب تان را بخوانید. شما به منتقدان تان این صفات عالیه را نسبت دادید: غوغاسالاری، گروه افراطی، بی منطق ، تندرو از همه اینها که بگذریم چرا شما سینه چاک شهردار شدید همانطور که اشاره کردید چرا این مطلب رو همون سایت روابط عمومی شهرداری منتشر نکرده و شما پیش قدم شدید؟ فتامل.

یک نفر شاهد

با سلام نظرات شما قابل احترام و قابل تامل . شهردار محترم وقتی که اجرای ورودی غربی را در دستور کار قرار دادند از تمام همشهریان و کارشناسان تقاضای همکاری کرد و یک ماه بر روری نظرات و برنامه ها کار می کردند و در مرحله اخر این طرح جاری تایید شد هر طرحی که می خواست اجرا شود مطمنا دوسال طول می کشید البته می شد طرح را یک ساله جمع و جورش کرد اما از نظر زیر بنا و با دوام بودن به مسله می خورد در هر حال مسالی مانند برف و بوران .تملک ملکهای اطراف .نبودن تجهیزات به دلیل تحریم که ضربه اصلی را میدان 22 بهمن خورده که فقط به دلیل نبودن تجهیزات رها شده است از عوامل بود ولی در هر حال این بدان معنی نیست که شهردار از نقد به دور باشه وتلاشها و نقدهای شما هم در راستای شهری اباد و سرافراز می باشد البته مسله مهم هم همراهی نکردن بعضی از مسولین ادارات می باشد که نمی شود زیاد به ان بپردازیم ولی در کل واقعا تلنگری بزرگ به شهر خورده که یکی از دلایل ان وجود مسافران زیاد در هر گوشه ای از شهر هست و در پایان سالی خوش را برایتان ارزو می کنم کانون هواداران شهردار سبزوار

محمد

دلت را بتکان، غصه هایت که ریخت،تو هم همه را فراموش کن....... دلت را بتکان،اشتباهایت تالاپی میافتد زمین ،بذار همان جا بماند ، فقط از لابه لای اشتباهایت یک تجربه را بیرون بکش... قاب کن و بزن به دیوار دلت...... دلت را محکم تر اگر بتکانی،تمام کینه هایت هم می ریزد.... ... و تمام آن غم های بزرگ... سال خوبی داشته باشین و همه حسرت ها و آرزوهایت..... محکم تر از قبل بتکان تا این بار همه آن عشقهای بچه گربه ای! هم بیفتد..... حالا آرام تر، آرام تر بتکان تا خاطره هایت نیفتد..... .تلخ یا شیرین چه تفاوت می کند؟! خاطره،خاطره ست باید باشد باید بماند.... کافی ست؟!! نه هنوز دلت خاک دارد...یک تکان دیگر بس است.. تکاندی؟؟!! دلت را ببین! چقدر تمیز شد. دلت سبک شد! حالا این دل جای* او* ست...دعوتش کن ( خدا ) ، این دل مال* او* ست ... همه چیز ریخت از دلت همه چیز افتاد ...و حالا... وحالا تو ماندی و یک دل، یک دل و یک قاب تجربه،مشتی خاطره و یک* او*.. خانه تکانی دلت مبارک سال خوبی داشته باشین

مطلب سفارشی خوبی بود

یک نفر شاهد

با سلام و خسته نباشید مطلبی قوی و قابل داری بود

آرش

سلام . یک مدته مشتری پر و پا قرص سایتتون شدم. من تهران زندگی می کنم. از وقتی بچه بوودم به خاطر شغل پدرم از سبزوار اومدیم تهران . تقریبا تمام این سالها واسه عید میومدیم سبزوار. امسالم از 6 تا 14 فروردین داریم میایم سبزوار. هیچ وقت به اندازه امسال واسه اومدن به سبزوار شوق نداشتم. فکر کنم تو این یکی دو سال گذشته سبزوار خیلی فرق کرده . دوست دارم بیام ببینم این شهردار جدید چی کار کرده که همه دارن حرفشو می زنن. اگه اینترنتم تو ایام عید جور باشه توی عیدم سعی می کنم سایتتونو دنبال کنم.سال خوبی داشته باشید.

سینا

اسرارنامه الآن بهت می گم یک مدیر باید چه طوری باشه تا از نظر بعضی ها مثل این دوستمون تلنگر مرکز قدرت و ثروت حساب نشه و مدیر خوبی باشه. یک مدیر خوب باید : توی جوب زندگی کنه ، شب ها تو کارتن بخوابه ، لباساش بوی پِشگِل بده ، از تنش میکروب بچیکه ، اونقدر فقیر و نادار و ناچار باشه که وقتی توی یک مجلسی شیرینی میارن به سمت دیس شیرینی حمله کنه ، وسط سخنرانیش حواسش به دیس میوه باشه و به جای ماشین با خَر بیاد اداره . از نظر این دوستان تندرو ما مدیر نمونه یعنی چنین فردی! البته ما نمونه های خفیف ترش رو در سال های اخیر در کشور دیدیم و دیگه دستمونو داغ می کنیم که دنبال یک چنین مدیرانی بریم که هرچند اولش ظاهراً چون با درد مردم آشنا هستن ، شروع میکنن به آوردن پول نفت سر سفره مردم !!!، اما بعد سیاستاشون کلاً گند می زنه به سفره های مردم که همین مردم بی بیچاره به جای خوردن پول نفت اینقدر مجبور میشن آب ببندن به سفره هاشون که زندگیشونو سیل می بره. منتها نه سیل ناشی از باران و نزولات جوی بلکه سیل فقر و تنگدستی! واقعاً سوال خوبی پرسیدید یک مدیر واقعاً باید چه جوری باشه که بعضی از این تندروها نگن مراکز قدرت و ثروت؟

همشهری

باسلام.آفرین به غیرت بچه های سربداران.مطلب جامعی بودوقابل استنادبرای سایتهای دیگه استان.فقط درآخر ای کاش اسمی ازکتابخانه مرکزی سبزوارمیبردین.واقعابهش نیازه.ومراکزخریدکه دراین ایام کمبودش به وضوح مشخصه.ممنونم ازشهردار.فقط بدون بدخواهات زیادن ولی جلوی سیل طرفدارات مثل علف هرزازبین میرن

تلنگر

دیگه چی بگم شما خیلی موذی هستید. یک جوری نوشتید که کارای انتخاباتی هم خوب جلوه می کنه.برید یک کم از سر این مراکز قدرت و ثروت دست بردارید. درد دل مردمو بنویسید. مردم نون شب ندارن بخورن شما دل به المان رستم و سهراب و احداث پارک های تفریحی خوش کردید!

zahra

با سلام و خسته نباشید خدمت دست اندر کاران مجله اینترنتی اسرارنامه پیشاپیش سال نو را به شما وهمه عزیران خطه سربداران تبریک عرض نموده و آرزوی سلامتی برای همه از خداوند منان خواستارم .به عنوان یک شهروند از زحمات و تلاشهای شهردار محترم آقای مقصودی نهایت سپاس را دارم برایشان در سال جدید آرزوی موفقیت روزافزون از خداوند خواهانم .فضای شهرمان سبزوار با تلاشهای ایشان رنگ و بویی تازه گرفته خسته نباشیدودست مریزاد.

ehsan

سلام مطلب خوبی بود ولی زمان انتشارش خیلی بد بود. الآن کسی وقت نداره این مطالب تحلیلی عمیق و طولانی رو بخونه. من خودم خیلی سرسرکی خوندم و احتمالاً در ایام نوروز اواخر عید میام یک بار کامل و با دقت می خونم. در کل فقط بگم که شهردارمون خدایی خیلی قدرت اجراییش خوبه. مسوولا بیشتر از اینکه تخصص و تعهد داشته باشن باید قدرت اجرایی داشته باشن. البته این نظر شخصیه ولی اگه بهترین و متخصص ترین و متعهدترین مسوولان بیان روی کا ر ولی قدرت اجرایی نداشته باشن هیچ کار نمی کنن. سال خوبی داشته باشید. مطلبم در مورد سبزوار بیشتر بگذارید. دم عیده این جور مطالب مفیدتره.

همکار

با سلام و تقدیم بهترین ها برای همکاران رسانه ای مجله اینترنتی اسرار نامه. ضمن قدردانی از مطلب درج شده، امید است با همراهی، انتقادات و پیشنهادات سازنده خود، ما را بیشتر در اعتلای سبزواری به حق آباد و سرفراز یاری نمایید.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما