کارنامه روشن / 8 سال با محسنی ثانی همگام با توسعه سبزوار (2)

برای مطالعه قسمت اول این مقاله هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
در قسمت اول این مقاله پس از بررسی دلایل رجل سیاسی بودن محمدرضا محسنی ثانی و تاثیرات حضور او در جایگاه نمایندگی مجلس بر مناسبات سیاسی و اداری سبزوار بزرگ به بررسی برخی دستاوردهایی پرداختته شد که در 8 سال نمایندگی وی برای شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن حاصل شده است.
 
اینک ادامه دستاوردها و ادامه متن مقاله تقدیم می شود:
 
قسمت دوم:
 
و - سرعت گرفتن پروژه راه آهن سبزوار و ردیف اعتبارات ملی
پروژه راه آهن به دلیل طولانی شدن اجرای آن و وعده های زیادی که در طول 4 دهه اخیر توسط نمایندگان و مسئولان مختلف در این زمینه داده شده است، در مقطعی از زمان می رفت که برای بسیاری از سبزواری ها به تدریج به رویایی دست نیافتنی تبدیل شود. اما در سال های اخیر حرکت های امیدوارکننده ای در این رابطه صورت گرفته است، به طوری که پروژه از نقشه های ذهنی و وعده هایی برای اجرا در آینده یا طرح های مطالعاتی روی کاغذ، به پروژه ای عملی در حد فاصل سبزوار و خوشاب تبدیل شده است و هر یک از شهروندان سبزواری که بخواهند می توانند با مراجعه به محل کارگاه از نزدیک فرآیند اجرایی را مشاهده کنند.(برای مطالعه گزارش کامل روند احداث پروژه راه آهن سبزوار هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.)
 
 
ز- تاسیس دانشگاه های و مراکز علمی و آموزشی جدید و ارتقاء دانشکده های قبلی
سبزوار در سال های اخیر با انقلابی در زمینه آموزش عالی مواجه شده است که بی شک پیگیری و همراهی نمایندگان از جمله محسنی ثانی در این رشد و ارتقاء موثر بوده است. 
به صورت تیتروار به بعضی از موارد اشاره می شود:
- تاسیس دانشگاه فناوری های نوین
- تاسیس دانشکده علوم قرآنی سبزوار
- ارتقاء دانشکده علوم پزشکی به دانشگاه
- افزایش دانشکده های موجود در دانشگاه حکیم سبزواری از 4 دانشکده در سال 85 به 10 دانشکده در حال حاضر
- راه اندازی پردیس دانشگاه حکیم سبزواری
- افزایش کد رشته های جدید به دانشگاه های مختلف سبزوار به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی
و ...
 
 
ح - ارتباط تنگاتنگ با روستاییان شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن.
هرچند محل اصلی کار نمایندگان به جهت امر مهم قانونگذاری در ساختمان بهارستان تهران است، اما محسنی ثانی در طول 8 سال گذشته مرتباً به شهرستان های حوزه انتخابیه خود در غرب خراسان رضوی سفر کرده و به روستاهای گوناگون سرکشی نموده تا جنبه نظارتی مسئولیتش را نیز به نحو احسن به انجام رساند.
 
البته به دلیل فراوانی روستاها ممکن است برای هریک بیش از یک یا دو مرتبه امکان  سفر و دیدار با مردم وجود نداشته است اما به هرحال از آنجایی که اکثر روستاهای منطقه مشکلات مشابهی نظیر خشکسالی، عدم دسترسی به گاز و راه روستایی مناسب، مهاجرت جوانان از روستا به خاطر بیکاری و مسائل دیگری از این دست دارند، این سفرهای پیوسته به روستاهای مختلف یقینا باعث شده است، وکیل مردم سبزوار بزرگ در مجلس شورای اسلامی به خوبی نسبت به خواسته های موکلانش چه در شهرها و چه در روستاهای حوزه انتخابیه آگاهی داشته باشد وهنگام قانونگذاری در حوزه های مختلف و بررسی لوایح و طرح های ارائه شده در مجلس، یا هنگام طرح سئوال از وزرای دولت و احیاناً استیضاح آنان بهترین تصمیمات را اتخاذ نماید.
 
 
ط . سبزوار مقصد دائمی سفر وزرای دولت و مقامات بلندپایه کشور:
سبزوار سال های اول حضور محمدرضا محسنی ثانی درمجلس شورای اسلامی به یکی از مقاصد دائمی سفرهای وزرای دولت، معاونان رئیس جمهور و سایر مقام های بلندپایه کشور از جمله رئیس مجلس شورای اسلامی به این شهرستان تبدیل شده بود. این سفرها البته علاوه بر سفرهای معمولی بود که دولت احمدی نژاد در قالب سفرهای استانی به همه شهرها و استان های کشور انجام می داد. بلکه در بسیاری ازمقواقع وزرا یا معاونان رئیس جمهور مستقیماً به سبزوار می آمدند و پس از حضور چند ساعته در این شهر و انجام برنامه های سفر خود،مجددا به تهران باز می گشتند.
 
سفر دائمی وزرا به سبزوار از آن حیث حائز اهمیت بود که مشکلات اساسی  و محرومیت های گوناگون این شهرستان در حوزه های مختلف از نزدیک و در جلساتی اختصاصی برای آنان شرح داده می شد و اعتبارات مناسبی برای برطرف کردن هر یک از محرومیت ها اختصاص داده می شد.
 
بعضی از دستاوردهای سفر وزرا، معاونان رئیس جمهور و سایر مقامات کشوری در سال های گذشته به سبزوار در دل موارد قبلی قابل مشاهده است، اما برخی دیگر از موارد را می توان به صورت تیتروار در رشد چشمگیر بودجه منطقه سبزواربزرگ به دلیل انعکاس مناسب نیازمندی ها و توانمندی های این منطقه، سرعت گرفتن خدمت رسانی به روستاها نظیر افزایش تعداد روستاهای گازرسانی شده از 7 روستا 
(تا قبل از مجلس هشتم) به بیش از 100 روستا در سال های بعد، انجام بعضی پروژه های مهم بهداشتی و درمانی در شهرستان های غرب خراسان رضوی نظیر راه اندازی بخش جراحی قلب باز در بیمارستان واسعی که فقط در بیمارستان های مشهد وجود دارد، ساخت بیمارستان فوق تخصصی حشمتیه که بزرگترین بیمارستان در شهرستان های خراسان رضوی بعد از بیمارستان های مشهد است و ...
(بیان همه دستاوردها و توضیح کامل آن ها از حوصله این مقاله خارج است.)
 
 
محسنی ثانی از نگاه دیگران:
اگر بخواهیم به تأثیر حضور و نفوذ شخصیت یک رجل سیاسی برجسته نظیر محمدرضا محسنی ثانی در جایگاه نمایندگی منطقه سبزواربزرگ پی ببریم، شاید بهتر باشد به آرشیو بعضی از مطالبی که در سایت ها و رسانه ها منتشر شده است، نگاهی بیاندازیم.
 
یکی از بیشترین تأثیرات حضور قدرتمندانه محمدرضا محسنی ثانی در جایگاه نمایندگی مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در وبسایت های محلی نیشابور قابل مشاهده و پیگیری است.
 
بعضی از مردم شهرستان نیشابور که به طور سنتی خود را در امور توسعه رقیب شهرستان سبزوار می دانند، به صورتی دقیق و لحظه به لحظه همه اقدامات نمایندگان و مسئولان سبزوار را زیر نظر گرفته و در بسیاری از موارد از مسئولان نیشابور خواسته اند که از رفتار و تلاش مسئولان سبزوار و به ویژه محسنی ثانی الگو برداری کنند.
 
البته ممکن است همه آنچه سایت های نیشابوری نوشته اند صد در صد صحیح نباشد و بی شک در پاره ای از موارد برخی سوء تفاهم ها و سوء برداشت ها در نگارش چنان مطالبی و ارسال نظراتی بعضا توهین آمیز در پایین آن مطالب موثر بوده باشد، اما در کل با نگاهی گذرا به برخی از مطالب درج شده در سایت های شهری که عده ای آن را رقیب سبزوار در امر توسعه می دانند به خوبی می توان به شماری از دستاوردهای مثبت دیار سربداران در 8 سال گذشته پی برد که ممکن است به خاطر برخی غفلت ها در شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای،خوشاب و داورزن به آن ها توجه کافی نشده و یا حتی به دلیل بعضی غرض ورزی ها و حسادت ها و رقابت های ناسالم سعی شده است این دستاوردها کتمان شود یا بی اهمیت نشان داده شده و حتی خلاف آن به اطلاع مردم برسد.
 
برای مطالعه متن هر یک از مطالبی زیر در سایت های نیشابور و نظرات ارسال شده توسط مخاطبان نیشابوری روی لینک ها کلیک کنید:

اداره آستان قدس در نیشابور... فرهنگسرای آستان قدس در سبزوار!

پاسخ نماینده سبزوار به نماینده نیشابور درباره تشکیل استان جدید  

نماینده محترم شهر سبزوار آقای محسنی ثانی من نمی گذارم در مملکت هر کسی هر کاری دلش خواست انجام دهد.  

نمایندگان فعلی نیشابور پاسخ دهند تفاوت تا کجا؟؟؟

آیا می دانید دانشکده کشاورزی نیشابور در حال منحل شدن است؟؟؟؟

((آیا می دانید نمایندگان سبزوار و تربت حیدریه با دانشگاه فنی وحرفه ای مکاتبه کردند و فرمودند که شما فقط امتیاز نیشابور را بدهید و ما هیچ بودجه ای برای ساخت و ساز نمی خواهیم و همه امکانات را با خیر فراهم می سازیم؟؟؟))

چرا وزیر بهداشت به نیشابور نیامد؟

عضو هیات رییسه مجلس داریم اما فرهنگسرای آزادگان به سبزوار میرود!!!  

آیا سبزوار و تربت حیدریه مرکز استان شدند؟؟؟؟ خود قضاوت کنید!!!! 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
آیا محسنی ثانی به سبزوار پشت کرده است؟
عده ای تصمیم محسنی ثانی برای اعلام نامزدی از حوزه انتخابیه مشهد برای مجلس دهم را در حالی که مانند دو دوره گذشته شانس بالایی برای انتخاب شدن به عنوان نماینده اول شهرستان های غرب خراسان رضوی داشت، پشت کردن و قطع ارتباط وی با سبزوار تلقی کرده اند.
 
اما این تصور بنا به بعضی دلایل روشن نمی تواند صحیح باشد. محسنی ثانی فرزند خانواده ای است که از دیرباز با مردم سبزوار بوده اند و خدمات ارزنده ای در این شهر انجام داده اند. به طور مثال پدر مرحوم او، چندین دهه قبل به همراه تعدادی دیگر از خیران و متمولین متدین سبزوار صندوقی قرض الحسنه به نام جاویدان را پایه گذاری کرده اند که با روشی دقیقا همسو با نظام بانکداری اسلامی و بدون ربا و بهره های سنگین به مردم  سبزوار خدمات مالی و بانکی ارائه می دهد. صندوق جاویدان در پاییز 93 در یکی از برنامه های تلویزیون (ثریا) نیز به عنوان یک صندوق نمونه در بانکداری اسلامی معرفی شد.(منبع)
 
علاوه بر آن پدر مرحوم خاندان محسنی چند سرمایه گذاری عام المنفعه دیگر نیز در سطح شهر سبزوار انجام داده است که از آن جمله می توان به ساخت مجتمع آموزشی در منطقه محروم اسلام آباد سبزوار و  اهدای آن به آموزش و پرورش اشاره کرد که البته هیچ گاه فرزندانش و به خصوص محمدرضا محسنی ثانی که به سمت های بالای مدیریتی و سیاسی کشور رسید، این اقدامات خیریه را وسیله تبلیغات خود قرار ندادند. با این حال وجدان های بیدار و ضمیرهای آگاه مردم حق شناس سبزوار هرگز خوبی ها و خدماتی که از جانب هرفردی در حقشان شده باشد را به دست فراموشی نمی سپارند.
 
بنابراین فرزندی که از چنین پدر نیک اندیش و خانواده خیرخواه و سبزواردوستی برخاسته باشد و خود نیز سال ها سابقه خدمت به شکل های مختلف در این شهر را داشته باشد، بعید است که به این راحتی شهر زادگاه خود را فراموش و به آن پشت کند!
 
کما اینکه در طول سال هایی که وی رسما در سبزوار حضور نداشت اما به طور غیر مستقیم همواره توجهش را به مسائل این شهر نشان می داد. در همین زمینه باید یادآوری کرد بیشترین پیشرفت هایی که در مسیر قطعی شدن ساخت و پیشرفت پروژه فرودگاه سبزوار ایجاد شد در سال هایی رقم خورد که محسنی ثانی بین 1372 تا 1377 در سمت معاونت سیاسی امنیتی استانداری خراسان بزرگ خدمت می کرد و با توجه به قدرت جایگاهی که داشت بهترین حمایت ها را از اجرایی شدن ساخت پروژه فرودگاه سبزوار به عمل آورد. و هرچند فرودگاه سبزوار سال ها بعد افتتاح شد اما در زمان حضور وی در سمت معاون استاندار خراسان این پروژه دیگر تثبیت شد و به طور قطع در مراحل اجرایی قرار گرفت.
 
از این به بعد هم می توان مطمئن بود که محسنی ثانی در هر موقعیت و مسئولیت دیگری که قرار بگیرد، باز هم همراهی ها و حمایت های او با سبزوار و سبزواری ها ادامه خواهد داشت.
 
اما پاسخ به این سئوال که چرا محسنی ثانی دیگر از حوزه انتخابیه سبزوار اعلام نامزدی نکرد، را می توان از متن یادداشتی که به قلم خود این رجل سیاسی در روزهای بعد از ثبت نامش در حوزه انتخابیه مشهد منتشر شد، جستجو کرد.
 
اولین دلیل وی این بود که اصولا طبق قانون، نماینده منتخب هر منطقه و شهری نماینده منتخب کل کشور است و بنابراین محسنی ثانی اگر از مشهد یا از هر شهر دیگری هم که به مجلس شورای اسلامی راه یابد، باز می تواند امور مربوط به سبزوار را پیگیری کند.
 
بدین ترتیب حتی وزنه سبزوار در مجلس دهم سنگین تر می شد. زیرا علاوه بر دو نماینده ای که مستقیما ازخود حوزه انتخابیه سبزوار بزرگ به ساختمان بهارستان راه می یافتند، سبزوار در میان نمایندگان دیگر شهرها نیز حامیانی می داشت.
 
از جمله دلایل دیگری که محسنی ثانی در یادداشت کوتاه خود درباره دلایل ثبت نامش از حوزه انتخابیه مشهد برشمرد، وجود آسیب هایی است که در حوزه های انتخاباتی شهرها و مناطق کوچک با آن برخورد می کنیم.
 
این قسمت از یادداشت محسنی ثانی درس های مهمی هم برای مردم و هم برای نامزدهای انتخاباتی و نمایندگان آینده شهرستان های سبزوار، جوین،جغتای، خوشاب و داورزن دارد.
 
وی  در باب وجود آسیب هایی که در حوزه های انتخاباتی شهرها و مناطق کوچک با آن برخورد می کنیم نوشته است:
 «بیشتر توقعات، باید از دستگاه های اجرایی مطالبه شود ولی از نماینده خواسته می شود، حتی اقداماتی را که باید از یک دهیار انتظار داشته باشند, عمدتاً از نماینده طلب می کنند. رسیدگی به مسایل محلی وقت زیادی از نمایندگان می گیرد و باز دهی آنان را در تصویب طرح ها و لوایح کشوری کاهش می دهد . البته منکر اصل خدمت رسانی و توجه به دغدغه های مردم آن مناطق نیستم، بلکه بر سایه انداختن آن بر وظایف اصلی نمایندگی نقد جدی دارم.آسیب دیگر در نحوه جذب رأی است. نماینده مجبور است برای رأی آوری, تن به دادن یک سری وعده هایی بدهد که از اختیاراتش خارج است اما به او توانایی سوار شدن بر موج توقع رای دهندگان محلی بدهد و لاجرم برای محقق کردن آن وعده ها مجبور است به برخی از تعاملات و زد و بند هایی  تن بدهد که در شأن وی نیست.آسیب دیگر گره خوردن سرنوشت سیاسی نماینده با دستگاه های اجرایی بومی و محلی است.  از نگاه مردم قضاوت بر عملکرد یک نماینده مجلس با قضاوت بر عملکرد نماینده دستگاه اجرایی خلط می شود. در حقیقت ممکن است نماینده مجلس چوب کم کاری و یا اهمال و بی توجهی مسئول آن منطقه را بخورد وکارآمدی و عدم کارآمدی آن مسئول نقش مستقیمی در سبد آرای کاندیدای انتخابات مجلس و اقبال عمومی به نماینده بگذارد.تصور کنید در موضوعی بمانند برجام که با سرنوشت کشور حتی در نسلهای آینده با داشتن دغدغه و فکر و نگاه محدود محلی چگونه می توان نظارت کرد و از عهده آن برآمد؟»(منبع)
 
بنا بر این به نظر می رسد آنچه برخی منتقدان در رسانه ها و یا محافل سیاسی کشور و البته سبزوار بارها و بارها بدان اشاره کرده اند که نمایندگان مجلس گاهی از مسیر وظایف اصلی خود دور می شوند و به روش های پوپولیستی صرفا برای کسب آراء احساسی و نه منطقی برخی از مردم روی می آورند، به خوبی در نظر محسنی ثانی هم نمود یافته و این رجل سیاسی سبزوار را بر آن داشته است که برای گرفتار نشدن در این ورطه پرفشار و بی پایان پس از دو دوره حضور درجایگاه نمایندگی شهرستان های کوچک و بزرگ غرب خراسان رضوی، این بار از حوزه انتخابیه کلانشهر مشهد نامزد انتخابات مجلس شود. هرچند وی بنا به دلایلی از نامزدی انتخابات مشهد هم در روزهای اخیرانصراف داده است. 
 
اما چیزی که می توان نسبت به آن اطمینان داشت این است که شخصیت های اصیل سیاسی و ملی تحت تاثیر حوزه های جغرافیایی نیستند و در هر حال منش  رفتاری و اندیشه مخصوص خود را خواهند داشت.
 

*     *      *

 
در مجموع با در نظر گرفتن همه آنچه در بالا گفته شد، به نظر می رسد در طول 8 سال گذشته حضور شخصیتی چون محمدرضا محسنی ثانی در جایگاه نمایندگی منطقه سبزوار بزرگ یکی از شانس های کم نظیر سیاسی دیار سربداران بوده است که وزنه تاثیرگذاری سبزوار را هم در مسائل منطقه ای و هم در سطح ملی سنگین تر کرد.
 
 اینک نیز امید می رود مردم شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در انتخابات پیش رو در غیاب محسنی ثانی بتوانند باز هم انتخاب مناسبی انجام دهند تا هم مسیر توسعه منطقه ای شهرستان های غرب خراسان رضوی همچنان با سرعت پیموده شود و هم پرستیژ سبزوار با داشتن نمایندگانی دارای وجاهت ملی در سطح کشور حفظ شود.
 
 
 
 
 

 

نظرت را بنویس
comments

2179

آقای دکتر جای افرادی مثل شما در انتخابات مجلس دهم خالی بود علاوه بر عملکرد منطقه ای که پیداست کارنامه بسیار قابل تاملی دارید در زمینه ملی هم شخصیتی با وزانت و متشخص هستید. اصولگرایان اگر در اکثر شهرها افرادی مثل شما را در لیست هایشان میداشتند قطعا این دوره هم مثل دوره های قبل پیروز میشدند اما افسوس که اصولگرایان این دوره در لیستهایشان بیشتر به سمت تندروها متمایل شدند و اکثریت قاطع مجلس را از دست دادند در مجلس دهم به ویزه برای سبزواری ها جای شخصیت کارکشته و متعادلی چون شما خالی خواهد بود

سید علی

ممنون از مطلب خوبتان مفید و جامع بود و منجر به شناخت بهتر از عملکرد نمایندگان شهر شد اقای محسنی اگر این دور هم می امدند حتما با رای بالای مردم راهی مجلس می شدند و نتیجه انتخابات چنین شگفتی برانگیز نمیشد. به هرحال هرکجا هستند انشاالله دست خداهمراهشان

آقای محسنی واقعا آدم با اخلاق و با کلاسی هستند. یک جنتلمن و اصولگرای واقعی که از افراطگیرهای بعضی از این اصولگراهای تازه به دوران رسیده مثل ............. مبراست.حضور چنین فردی در نمایندگی یا هر کدام از مسئولیتهای سبزوار میتواند رضایت نسبی اکثریت را به دست آورد.گمان میکنم این ویژگیها این دوره تا حدی در رآه چمنی جمع شده است

اصغر

زیاد خودت خسته نکن برای چهارسال آینده از الان خیلی زود اما تلاشت قابل تحسین.

واقعا رحمت به شیر مادرت محسنی وقتی مطالب سایتای نیشابورو دیدم فهمیدم سبزواری ها این دوره با نیومدن شما از سبزوار چه شانسی رو از دست دادن؟
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما