نقدی بر مدیریت اجرایی سبزوار درعرصه مسائل فرهنگی ، تاریخی و گردشگری


(به بهانه تأخیر در راه اندازی موزه طب سبزوار)
موضوع راه اندازی موزه طب و تاریخ پزشکی در سبزوار ، یکی از پروژه های فرهنگی و تاریخی در این شهر کهن خراسان است که چندسالی است مورد توجه مسوولان و رسانه ها قرار گرفته است.
اما متأسفانه اجرای این پروژه کوچک در سبزوار ، به طور غیرقابل انتظاری به طول انجامیده و وجهه ناخوشایندی برای سیمای مدیریتی و اجرایی شهرستان ایجاد کرده است. به طوری که حتی برخی افراد این موضوع را دلیلی برای اثبات ناکارآمدی سیستم دولتی و بروکراسی عریض و طویل موجود در دستگاه های اجرایی سبزوار می دانند.
این در حالی است که می دانیم در همه سالهای گذشته مردم مومن و هوشمند سبزوار با همت و سرمایه شخصی خود اقدام به انجام چندین کار بزرگ کرده اند که بعضی از این کارها در کشور بی نظیر است.
ساخت فرودگاه بین المللی با هزینه بخش خصوصی ، احداث کارخانه سیمان لار سبزوار در منطقه پروند روداب ، ساخت هتل کاملیا ، بزرگترین هتل شهرستان های خراسان بعد از هتل های مشهد  در سبزوار (منبع1) ، (منبع2) که این هتل در حال حاضر 4 ستاره است (منبع) ، دست یافتن به موفقیت های ورزشی متعدد در سطح کشور و حتی آسیا بازهم با همت سرمایه و برنامه ریزی موسسه مالی اعتباری ثامن الحجج به ریاست دکتر میرعلی فرزند خلف خطه سربداران ، اقدامات خوب شهرداری به عنوان یک نهاد نیمه خصوصی در اکثر حوزه های مدیریت شهری ، فقط تعدادی از مهمترین کارهایی است که مردم سبزوار به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با اتکا به ثروت و هوشمندی خود ، در سال های گذشته انجام داده اند.
اما در نقطه مقابل متأسفانه به نظر می رسد ، عملکرد دستگاه های اجرایی شهرستان بیشتر در پرداختن به یک سری امور روزمره  و پیش پا افتاده خلاصه شده است . و متأسفانه شرایط به شکلی پیش رفته است که حتی یک پروژه کوچک نظیر موزه طب و تاریخ پزشکی در محل آرامگاه بقراط چندین سال به طول می انجامد و چندین دستگاه اجرایی و مسوول مربوطه را با خود درگیر می کند ، اما کمتر به نتیجه می رسد.
البته وقتی راه اندازی موزه طب در سبزوار را به عنوان یک کار کوچک معرفی می کنیم ، منظورمان کم اهمیت جلوه دادن آن نیست. اما چیزی که مشخص است این است که راه اندازی یک موزه در بنایی با مساحت اندک  نظیر آرامگاه بقراط در مقابل اجرای پروژه هایی نظیر ساخت فرودگاه ، احداث صنایع مادر ، موفقیت های ورزشی در عرصه ملی و فراتر از آن و ...قطعاً کار کم هزینه تر و راحت تری است. اما افسوس که مردم سبزوار و تمام هم استانی هایی که مسائل سبزوار مادرشهر فرهنگی خراسان را پیگیری می کنند و علاقه نشان می دهند ، باید شاهد آن باشند که راه اندازی موزه طب در این شهر دیرینه های پایدار کم کم دارد به پروژه ای دیرینه تبدیل می شود که اجرای آن نفس دستگاه های اجرایی شهرستان را بریده است.
بررسی های اسرارنامه نشان می دهد ، از سال 87 تا 91 حدود 8 مسوول و مدیر ارشد شهری در سبزوار در خصوص موزه طب وتاریخ پزشکی اظهار نظر کرده و حتی بعضی از آنها زمانی را برای افتتاح این موزه در نظر گرفته اند که تا کنون تحقق نیافته است.
بعضی از این شخصیت ها عبارتند از : قاسم شعبانی عطار معاون استاندار خراسان و فرماندار ویژه سبزوار ، علی دلقندی معاون اسبق سیاسی اجتماعی فرمانداری سبزوار ، رضا مدرسی پور معاون فعلی سیاسی و اجتماعی فرمانداری سبزوار ، حشمت الله متین فر رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری سبزوار ، دکتر محمود فاضل رئیس نظام پزشکی سبزوار ، محمود عیدی شهردار سابق سبزوار و ... از آن جمله اند.
این درحالی است که آرامگاه بقراط تنها یکی از صدها اثر تاریخی و فرهنگی موجود در شهرستان سبزوار است و به جز آن ده ها و صدها خانه قدیمی ، مسجد ، کاروانسرا ، قلعه ، مناره ، تپه باستانی و ... در شهرها و روستاهای سرزمین بیهق وجود دارند که همه علی رغم داشتن ارزش های تاریخی فراوان بدون هیچ نظارت دلسوزانه و مدبرانه ای در معرض هزاران تهدید طبیعی و انسانی رها شده اند. آثار ارزشمندی که به واسطه ناشناخته ماندن آنها باید به راستی منطقه سبزواربزرگ را گنجینه کشف نشده تاریخ ایران دانست.
در اینجا باید گفت ، به نظر می رسد شهرستان های استان خراسان خراسان در موضوع پرداختن به هویت تاریخی و فرهنگی خود به دو دسته تقسیم شده اند.
یک گروه ، شهرهایی هستند که درپرداختن به موضوعات تاریخی به شدت افراط کرده و در نتیجه تقریباً به طور کامل در شکوه و جلال گذشته خود مسخ شده اند و همه چیزشان در گذشته خلاصه شده است در مقابل آنها گروه دیگری هستند که مانند سبزوار به طور کل تاریخ و فرهنگ خود را از نظر دور داشته و به دست فراموشی سپرده اند.که هیچ یک از این دو حالت پسندیده نیست.
در رابطه با این سهل انگاری و ضعف موجود در توجه به ارزش های تاریخی و فرهنگی خطه سربداران هرچند ، کل مدیریت اجرایی شهرستان مورد انتقاد است ، اما بی شک نوک پیکان انتقادات به سمت اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری شهرستان به مدیریت حشمت الله متین فر معطوف خواهد شد. زیرا واقعاً معلوم نیست در طول سال های نسبتاً طولانی مدیریت آقای حشمت الله متین فر در اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی غرب خراسان رضوی ، واقعاً چه اقدامات اساسی و زیربنایی انجام گرفته و شهر دیرینه های پایدار تا چه اندازه برای جذب میلیون ها گردشگر که همه ساله از طریق جاده آسیایی تهران – مشهد از سبزوار عبور می کنند ، آماده شده است؟
آیا موضوعات مهمی نظیر وقوع نهضت مردمی سربداران به عنوان  تشکیل دهندگان اولین حکومت شیعه دوازده امامی در ایران ، قرار گرفتن سبزوار در ردیف یکی از 4 شهر پایگاه تشیع ایران در قرون اولیه اسلامی ، وجود احتمالی بنای آتشکده آذربرزین مهر به عنوان یکی از سه آتشکده مهم ایران در زمان ساسانیان در منطقه داورزن ، وجود بناهایی نظیر کاروان سراها ، خانه های قدیمی ، قلعه ها ، آرامگاه های مشاهیربزرگ ملی ومذهبی ، وجود شخصیت هایی نظیر حکیم متأله و دانشمند جامع الاطراف حاج ملاهادی اسرار سبزواری ، دکتر علی شریعتی ، خواجه نظام الملک دانشمند سبزواری الاصل دوران سلجوقی که به دلیل سکونت در شهر توس به خواجه نظام الملک توسی معروف شد ، ملاحسین واعظ کاشفی که بخش مهمی از ادبیات عاشورایی کشورهای شیعه در چند قرن اخیر وامدار آثار مذهبی به ویژه کتاب روضه الشهدا اوست ، ابوالفضل بیهقی پدر نثر داستانی ایران و صاحب کتاب تاریخ بیهقی شاهنامه نثر فارسی و ... آیا حتی بعضی از این سوژه های مهم میراثی در منطقه غرب خراسان رضوی ، تا کنون مورد توجه موثری از جانب اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری سبزوار قرار گرفته اند؟
چندی قبل برخی رسانه های محلی در پی بروز یک اشتباه فاحش در تشخیص اداره میراث فرهنگی سبزوار که یک لوله ترکیده شده آب در یکی از روستاهای این شهرستان را ، چشمه آبفشانی متعلق به یکی از دوره های تاریخی معرفی کرده بود، خبر از عزل مدیریت فعلی این اداره دادند تا شاید مدیریت کارا تری دراین دستگاه اجرایی مهم و مغفول واقع شده سبزوار جایگزین شود. اما معلوم نیست چرا این اتفاق نیافتاد وامروز عملاً شاهد حضور بی تأثیر اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری سبزوار به مثابه یک دستگاه تجملی در غرب خراسان رضوی هستیم.
البته تنها ضعف موجود در دستگاه های فرهنگی سرزمین بیهق فقط در اداره میراث فرهنگی خلاصه نمی شود ،بلکه حتی متأسفانه اداره فرهنگ وارشاد اسلامی سبزوار نیز در حدود دو سال گذشته ، دچار نوعی از رکود شد که نارضایتی و دو دستگی قشر عظیمی از اهالی هنر و فرهنگ خطه سربداران را به همراه آورد و اینک نیز این اداره مهم حدود یک ماه است برای معرفی رئیس جدید ، پادرهوا باقی مانده است.
در این میان البته دستگاه هایی مانند دانشگاه ها ، مجموعه شهرداری و نهادها و موسسات خصوصی سبزوار ، بوده اند که به مسائل فرهنگی شهرستان ورود خوبی پیدا کرده اند ، اما از آنجایی که دو متولی اصلی امور فرهنگی ، تاریخی و گردشگری در هر شهرستانی ، باید ادارات میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و اداره فرهنگ و ارشاداسلامی آن منطقه باشند  ، انتظار می رود مدیریت عالی شهرستان سبزوار هرچه سریعتر فکری اساسی برای رتق و فتق امور به حال خود رها شده فرهنگی ، تاریخی و گردشگری در این شهر تاریخی بکند ، که جزء زیرساختی ترین نیازهای فعلی غرب خراسان رضوی است.
اینک سخن را کوتاه می کنیم و فقط ، نگاهی گذرا بر روند طولانی شدن غیرمنطقی احداث موزه طب و تاریخ پزشکی درمحل آرامگاه بقراط می اندازیم تا به عنوان نمونه ای کوچک از ضعف فعالیت های حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در سبزوار باشد.
سطرهای بعدی مرور مختصری بر شماری از مصاحبه ها ، وعده ها و گفتگوهای متعددی است که مسوولان ارشد شهرستان در چند سال اخیر درمورد موزه طب با رسانه های نوشتاری انجام داده اند:

اولین خبر و گزارشی که در مورد این بنا در رسانه های نوشتاری مشاهده شد ، مصاحبه ای از حشمت الله متین فر مدیر پرمصاحبه و کم عمل اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری سبزوار بود.
وی در مصاحبه ای که 22 دی 87 در خبرگزاری مهر منتشر شد از آغاز عملیات مرمت آرامگاه بقراط خبر داده بود. و در همان مصاحبه گفته بود قرار است موزه تاریخ پزشکی در این محل راه اندازی شود.
متین فر در ادامه به بیان توضیحاتی در خصوص بنای آرامگاه بقراط و کارهای انجام شده پرداخته بود.(منبع : خبرگزاری مهر)
به جز خبرگزاری مهر برخی دیگر از رسانه های کشور نیز این موضوع را انتشار دادند.

مدتی بعد در اردیبهشت ماه 88 مجدداً بحث آرامگاه بقراط و تبدیل آن به موزه طب توسط یکی دیگر از مسوولان شهرستان در رسانه ها مطرح شد.
جلال تعصبی عضو شورای شهر سبزوار در ضمن مصاحبه ای مفصل با روزنامه خراسان در 8 اردیبهشت 88 از لزوم اجرای مجموعه گردشگری اسرار در اطراف میدان کارگر سبزوار خبر داد و اعلام کرد آرامگاه بقراط یکی از اجزای چندگانه "مجموعه گردشگری اسرار" خواهد بود.(منبع : روزنامه خراسان)
پس از آن دیگر در خبرها هیچ اثری از موزه طب سبزوار نبود تا اینکه مجدداً در تیرماه 89 علی دلقندی معاون سیاسی اجتماعی وقت فرمانداری سبزوار در مصاحبه ای مفصل با پایگاه خبری تحلیلی سبزوار آنلاین گفت : ساماندهی آرامگاه بقراط در سبزوار طولانی نشده و سپس وعده داده بود ، ان شاء الله با توافق ادارات اين مكان به موزه علوم تغيير كاربري داده مي شود !.
در همان مصاحبه علی دلقندی مطالب جالب دیگری نیز مطرح کرده بود که در زیر اشاره می شود :
معاون سياسي و اجتماعي فرماندار با رد عدم تعامل بين فرمانداري و ديگر ادارات در موضوع آرامگاه بقراط در خصوص اظهارات رئيس ميراث فرهنگي كه گفته بود عدم ساماندهي آرامگاه بقراط در نتيجه ضعف مديريت شهري است، گفت: بنده به ايشان درباره اين صحبت هايش تذكر جدي خواهم داد !؟. مديريت شهري بخاطر مصالح شهر و درخواست معقولي كه مديريت آموزش و پرورش در خصوص زمان اجراي طرح پيشنهاد كرده بود در ساماندهي آرامگاه بقراط كمي تامل نمود !.
وي با بيان اينكه نمايندگان مردم در مجلس در اين قضيه ورود پيدا نكردند، افزود: در جلسه اي كه قبل از آمدن استاندار تشكيل شد قرار بدين شد كه مساله به ادارات كل استان كشيده نشود لذا نيازي به مطرح شدن اين قضيه از سوي نمايندگان مجلس وجود نداشت .(منبع : سبزوارآنلاین)
فردای همان روز سبزوار آنلاین گزارش دیگری درخصوص بسته شدن پرونده موزه طب سبزوار منتشر کرد .
بخش هایی از گزارش مذکور به شرح زیر است :
«...اسفند ماه 1386 بود كه مديريت قبلي آموزش و پرورش با اين توجيه كه آرامگاه بقراط و محيط پيرامون آن جزء لاينفك مدرسه شهيد بهشتي است با نادیده گرفتن اقدام غیر قانونی ساخت مدرسه که به دلیل رعایت نکردن حریم اثر تاریخی حتی چند روزی تعطیل شد اقدام به ايجاد ديوار مقابل اين اثر تاريخي گرفت. ديواري كه خط بطلاني بود بر صورتجلسه تدوين شده در فرمانداري كه شهرداري، ميراث فرهنگي، نظام پزشكي و خود آموزش و پرورش آن را امضاء كرده بودند.
اين اقدام نابخردانه كه در واقع فرصت راه اندازي نخستين موزه طب كشور را از سبزوار گرفت با تغيير مديريت در آموزش و پرورش هم هيچ تغييري پيدا نكرد و راه چمني مدير جديد آموزش و پرورش نیزدر برابر صورت جلسات و درخواست ها و حتي تهديدات شهرداري و ميراث فرهنگي مبني بر تخريب مدرسه بهشتي كه ناقض حريم اثر تاريخي است كوتاه نيامد تا اينكه كار به استانداري كشيده شد و اين مساله نشان داد كه ادارات شهرستان سبزوار در حل مشكلات شهرستان تعامل سازنده و مناسبي با هم ندارند.
استاندار خراسان رضوي در سفر به سبزوار در جلسه شوراي اداري آب پاكي را روي دست آموزش و پرورش ريخت و دستور تخريب ديوار و تبديل اين اثر تاريخي به موزه پزشكي را داد...» (منبع : سبزوارآنلاین)
چند روز بعد ، سبزوارآنلاین به سراغ محمود عیدی شهردار وقت سبزوار رفت و شهردار سبزوار نیز در آن زمان در خصوص ساماندهی آرامگاه بقراط و راه اندازی موزه طب چنین اظهار نظر کرد :
پس از تخریب حصار آرامگاه بقراط شهردار سبزوار از آغاز عمليات عمراني و محوطه سازي آرامگاه تاريخي بقراط خبر داد.
شهردار سبزوار طرح مورد نظر براي بهسازي و محوطه سازي اين مكان را يك طرح سنتي تصويب شده از سوي ميراث فرهنگي اعلام کرد و تاکید کرد: شهرداري به سرعت و پيوسته اين طرح را به انجام خواهد رساند.
(منبع : سبزوارآنلاین)
خبرگزاری ایرنا نیز در همان تاریخ یعنی در 10 تیر 89 مصاحبه ای با علی دلقندی معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری سبزوار انجام داد .
دلقندی در این مصاحبه با کمال تعجب از همکاری 5 دستگاه اجرایی شهرستان در رونمایی از آرامگاه بقراط خبر داد . اظهار نظری که امروز بعد از گذشت دو سال و نیم از آن تاریخ و مشاهده اینکه آرامگاه بقراط مانند یک بنای متروک همچنان بلاتکلیف باقی مانده است ، بسیار تأمل برانگیز است.
وی اظهار داشت: مرمت این بنا از سوی اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری سبزوار در حال انجام است و محوطه سازی و ایجاد فضای سبز آن از سوی شهرداری این شهر انجام می گیرد.
بخش هایی از مصاحبه ایرنا با معاون سیاسی اجتماعی وقت فرمانداری سبزوار : او رونمایی از این بنا را مرهون نگاه فرابخشی مسوولان این شهرستان دانست و افزود: این اقدام با مساعدت فرمانداری ، شهرداری ،شورای اسلامی شهر ، اداره میراث فرهنگی و پی گیری ادارات ذیربط و به ویژه با مساعدت مدیریت آموزش و پرورش این شهرستان انجام گرفت.( منبع : ایرنا)

در تاریخ 1 شهریور 89 نیز باز حشمت الله متین فر رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری سبزوار با خبرگزاری فارس مصاحبه ای انجام داد :
رئيس اداره ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري سبزوار از آغاز مرمت و محوطه‌سازي آرامگاه بقراط سبزوار خبر داد.
متين‌فر افزود: محوطه‌سازي اين بنا توسط شهرداري در حال انجام است و اگر امسال اعتبارات خوبي ميراث فرهنگي استان به اين طرح اختصاص دهد تا پايان امسال اين بنا آماده پذيرايي از مسافران و شهروندان سبزواري است.
(منبع : خبرگزاری فارس)

سبزوارآنلاین به عنوان رسانه معتبری که در سالهای 89 و 90 تحت مدیریت رضا قدیریان خبرنگار شناخته شده سبزوار ، در عرصه خبری و اطلاع رسانی این شهر حرف اول را می زد ، چند ماه بعد بازهم موضوع آرامگاه بقراط و تأسیس موزه طب را پیگیری کرد و این بار در تاریخ 28 آذر 89 گزارشی ازتاخیر ساماندهی پیرامون آرامگاه بقراط واظهارات مسئولین ذیربط منتشر کرد .
در آن گزارش سه تن از مسوولان مربوطه پیرامون آرامگاه بقراط و تبدیل آن به یک مکان فرهنگی اظهار نظر کردند که این سه مسوول عبارت بودند از متین فر رئیس اداره میراث فرهنگی ، عیدی شهردار و فاضل رئیس سازمان نظام پزشکی شهرستان .
سبزوارآنلاین در بخش هایی از این گزارش چنین نوشت :
بعد از تخریب دیوار حصار آرامگاه بقراط و عقب نشینی آموزش و پرورش قرار شد شهرداری و میراث فرهنگی آرامگاه را برای تبدیل شدن به یک مکان فرهنگی آماده کنند و در صورت آمادگی نظام پزشکی، این مکان به موزه طب تغییر کاربری داده شود.
اما بعد از گذشت چند ماهی از آغاز طرح بهسازی و محوطه سازی آرامگاه بقراط این طرح از پیشرفت خوبی برخوردار نیست و وعده مسئولان مبنی بر اتمام کار در مدت زمان کوتاه میسر نشده است. (منبع : سبزوارآنلاین)

رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار ، چند هفته بعد بازهم در رابطه با آرامگاه بقراط با مصاحبه کرد :

«حشمت‌الله متين‌فر در گفت‌وگو با خبرنگارفرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)_منطقه خراسان، با اشاره به اتمام مرمت آرامگاه بقراط شهرستان سبزوار، افزود: با بررسي‌هاي انجام شده در مجموعه مديريتي شهرستان و استان، با ايجاد موزه طب در اين بنا موافقت‌هاي ضمني صورت گرفته است.

وي به تفاهم‌نامه و توافقي كه در ساليان گذشته و سال گذشته با فرمانداري، شهرداري، شوراي شهر، آموزش و پرورش،‌ سازمان نظام پزشكي و ميراث فرهنگي انجام شده بود، اشاره کرد...»
« رييس ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سبزوار با بيان اينكه مرمت بنا به اتمام رسيده است، گفت: ميزان اعتبار هزينه شده در اين بنا حدود 30 ميليون تومان است. 50 درصد محوطه‌سازي اين بنا توسط شهرداري انجام شده و مابقي طي يكي دو ماه آينده به اتمام مي‌رسد.» (منبع : ایسنا / 15 دی 89)
پرونده آرامگاه بقراط مدتی بعد در فروردین ماه 90 نیزمجدداً مورد توجه رسانه ها قرار گرفت : این بار خبرگزاری ایرنا و وبسایت محلی سبزوار امروز خبر جدیدی درمورد آرامگاه بقراط منتشر کردند که عبارت بود از :
بازگشایی آرامگاه بقراط التولیه در سبزوار
بنای تاریخی آرامگاه بقراط التولیه سبزواری همزمان با آغاز نوروز ، با پایان كار مرمت و اتمام تقریبی محوطه سازی برای بازدید شهروندان ، مسافران و گردشگران نوروزی بازگشایی شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار با اشاره به عملیات محوطه سازی فضای پیرامونی آرامگاه بقراط التولیه با مشاركت شهرداری و میراث فرهنگی سبزوار، گفت: 99 درصد از محوطه سازی بنا پایان یافته و محوطه آن فقط نیاز به كاشت گل دارد . (منبع : سبزوار امروز / 6 فروردین 90)

6 ماه بعد ، موضوع احداث موزه طب سبزوار در آرامگاه بقراط بازهم مورد توجه مسوولان شهرستان قرار گرفت و این بار معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار به وادی اظهار نظر در این زمینه وارد شد و گفت :
با تصمیم گرفته شده در کارگروه میراث فرهنگی و گردشگری سبزوار قرار شد این آرامگاه با همکاری اداره میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر شهرداری فرمانداری و سایر دستگاه های سبزوار بازسازی و بهسازی و مرمت های لازم در آن انجام شود.
وی با اظهار اینکه این موزه می تواند موزه آموزشی علوم پزشکی و امکانات پزشکی یا سایر موارد نیاز شهر باشد» (منبع : ایرنا/ 6 مهر 90)
در همان مهرماه 90یعنی زمانی که معاونت سیاسی و اجتماعی فرمانداری سبزوار با رفتن علی دلقندی از سمت معاونت فرمانداری دچار تغییر شده بود و حسین میردشتی سرپرستی فرمانداری این شهرستان را برعهده گرفته بود ، برخی از رسانه ها بازهم جویای اوضاع موزه طب سبزوار شدند.
میردشتی در آن زمان یعنی در مهر 90 «...از احداث موزه مردم شناسی در محل آرامگاه بقراط واقع در این شهر تا پایان بهمن امسال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حسین میردشتی، سرپرست معاونت سیاسی اجتماعی فرمانداری سبزوار در سومین جلسه کارگروه میراث فرهنگی شهرستان، ضمن اعلام این مطلب خواستار مشارکت بیشتر مردم در حفظ و نگهداری آثار تاریخی به عنوان سرمایه های ملی و سندی از غنای تاریخی و فرهنگی کشور شد....» (منبع : خبرگزاری شبستان / 26 مهر 90)
حشمت الله متین فر بازهم در آذرماه سال 90به مصاحبه جدیدی با اصحاب رسانه پرداخت :
رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سبزوار از واگذاری آرامگاه بقراط التولیه این شهر به سازمان نظام پزشكی برای تبدیل آن به موزه تاریخ و پژوهش با گرایش پزشكی خبر داد.
وی علت به طول انجامیدن مرمت این بنا را نبود اعتبار و تامین اعتبار مورد نیاز از محل اعتبارات اضطراری ذكر كرد و افزود: كار مرمت آرامگاه بقراط التولیه به طور مداوم و با كیفیت امسال انجام شد. (منبع : ایرنا/ 18 آذر 90)
بازارمصاحبه های مسوولان ارشد سبزوار پیرامون تأسیس موزه طب و تاریخ پزشکی در این شهر در سال 91 نیز داغ بوده است .
در خردادماه سال جاری ، رضا مدرسی پورمعاون سیاسی اجتماعی فرمانداری سبزوار مهلت پایان کار تأسیس موزه طب سبزوار را پایان آبان ماه 91 اعلام کرد.
وعده ای که البته تا کنون تحقق نیافته است :
معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری سبزوار ، خواستار تسریع در راه اندازی موزه طب و تاریخ پزشكی این شهرستان در محل بنای تاریخی آرامگاه 'بقراط التولیه 'در مهلت مقرر شد.

' رضا مدرسی پور ' امروز در گفت و گو با ایرنا گفت: طبق قرارداد بین اداره كل میراث فرهنگی استان و سازمان نظام پزشكی سبزوار ، این سازمان تعهد دارد موزه طب و تاریخی پزشكی را تا پایان آبان امسال در محل آرامگاه راه اندازی كند كه از آن پس آرامگاه بقراط و این موزه برای عموم قابل بازدید است. (منبع : ایرنا / 12 خرداد 91)
در این مصاحبه نیز رئیس سازمان نظام پزشکی و البته بازهم رئیس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری سبزوار به اظهار نظر پرداختند.

در مردادماه 91 نیز عبدالحسین کارگری عضو شورای شهر سبزوار در یک گفتگوی مفصل با اصحاب رسانه بازهم به موضوع ساخت مجموعه گردشگری در محل میدان کارگر سبزوار اشاره کرد و گفت : موزه طب و تاریخ پزشکی درمحل آرامگاه بقراط یکی از اجزای این پروژه بزرگ است.
پروژه ای که البته تا کنون فقط در حد شعار و مصاحبه مسوولان در سال های مختلف باقی مانده است.
بخش هایی از مصاحبه کارگری در مرداد91 به شرح زیر است :
این مسئول با بیان اینکه احداث مجتمع گردشگری برای سبزوار در دستور کار شورا قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر میدان کارگر(فلکه زند) برای احداث این مجتمع پیشنهاد شده است.

وی از انجام کارهای اولیه این طرح بزرگ فرهنگی خبر داد و افزود: کاروانسرای فرامرزخان، مقبره بقراط (موزه طب)، حوض حاج عبدالکریم، مقبره حاج ملاهادی سبزواری، مقبره مشهدی ، مقبره شریعتمدار و مدرسه شریعتمدار درون این مجموعه فرهنگی قرار می گیرند.
(منبع : سبزوارپیام / 1 مرداد 91)

جلال تعصبی در مهرماه 91 در وبلاگ خاطرات روزانه خود از فعالیت های شورای شهر سبزوار با اشاره به موضوع موزه طب چنین نوشت :
در یک جلسه ملاقات هماهنگ شده با ریاست میرات فرهنگی و ریاست نظام پزشکی و همچنین ریاست شورای شهرستان و در محل معاونت فرمانداری در خصوص علل و عوامل رکود در پیشرفت کار موزه طب که قرار است در محل آرامگاه بقراط التولیه دایر شود ، شرکت نمودم که پس از استماع نظرات مختلف حاضرین و مشکلات فراراه چون نبود آب و برق ، عدم وجود دفتر موزه و محل نگهبانی و نیز تکمیل نبودن های درب و پنجره های چوبی و از طرفی نبود بودجه در اعتبارات میراث برای این موضوع و موقوفه استیجاری بودن محل ، از عمده عوامل تاخیر در افتتاح موزه ذکر شدند که پیشنهاد شد در صورت موافقت اوقاف و شهرداری اجاره محل بنام شهرداری تغییر یابد تا بتوان از محل بودجه شهرداری نسبت به هزینه در آن محل و تحت نظارت شهرداری اقدام نمود .( منبع : وبسایت شهرداری سبزوار / 5 مهر91 )
در 13 دی 91 بار دیگر معاون سیاسی اجتماعی فرماندار سبزوار درخصوص موزه طب و تاریخ پزشکی در این شهر با سایت خبری – تحلیلی سبزوارنیوز گفتگوکرد.
رضا مدرسی پور در این جدیدترین گفتگوی  خود پیرامون موزه طب سبزوار گفت : طبق قرارداد بین اداره كل میراث فرهنگی استان و سازمان نظام پزشكی سبزوار، این سازمان تعهد دارد موزه طب و تاریخی پزشكی را تا تا پایان سال در محل آرامگاه راه اندازی تا از آن پس این موزه برای عموم قابل بازدید باشد. (منبع : سبزوارنیوز / 13 دی 91)
مخاطبان گرامی نظر به آنچه به اطلاع رسید ، آیا شما فکر می کنید ، موزه طب و تاریخ پزشکی سبزوار و پس از آن مجموعه فرهنگی و گردشگری میدان کارگر به عنوان یک طرح زیربایی فرهنگی ، تاریخی و گردشگری در غرب خراسان رضوی ، بالاخره چه زمانی به بهره برداری خواهد رسید؟
نظرات خود را با ما در میان بگذارید .

 کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
یک خبر ناخوشایند برای اهالی فرهنگ و هنر سبزوار / فرهنگسرای آفتاب در آستانه تعطیلی
نظرت را بنویس
comments

قلعه نویی

به شهردار بفرمایید خجالت نمیکشه قبض های عوارض وپسماند برای محله ای که از هیچ گونه امکاناتی از قبیل فاضلاب جدول کشی آسفالت و...برخور دار نیستنند صادر میکند."محله قلعه نو دهراز" پول های عوارض مارا صرف نوسازی محله های ازمابهترون نکنید پارسال قول دادند تا عیدنوروز سرسامانی به وضعیت این منطقه بدهند ولی زهی خیال باطل...

قاسمیان

از این پروژه ها در سبزوار کم نداریم. موزه حمید سبزواری چه شد؟ میدان سربداران چه شد؟ثبت روز ملی بیهقی چه شد؟پتروشیمی چه شد؟ راه آهن چه شد؟ فرودگاه چه شد؟ حالا هر از گاهی رسانه ها مثل شما زحمت می کشند و مطلبی منتشر می کنند. چه فایده؟ چه اثری در مسوولان می گذارد.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما