آمادگی کامل سبزوار برای تجربه یک جهش صنعتی بزرگ


استقرار صنایع بزرگ و کوچک در هر جامعه ای یکی از عوامل موثر و مهم در رسیدن آن جامعه به توسعه پایدار است.
البته این بدان معنا نیست که استقرار هر نوع صنعتی ، با هر نوع هزینه و اقتضائاتی ، بتواند جامعه را به سمت توسعه پایدار سوق دهد. بلکه حتی ، ایجاد صنایعی که با شهر یا کشور محل استقرار سنخیت زیست محیطی ،  فرهنگی ، مصرفی یا علمی نداشته باشند یا برای استقرار آن ها برنامه ریزی کافی و صحیح صورت نگرفته باشد ، در نهایت ممکن است به زیان های جبران ناپذیری منجر شوند.
لذا استقرار هر نوع صنعتی در مناطق مختلف باید حتماً با رعایت اصول خاص علمی ، اجتماعی و زیست محیطی انجام شود و همچنین برای حصول توسعه پایدار لازم است ، سایر زیرساخت های ضروری نیز فراهم آید وتنها به رشد خام صنعتی یک منطقه اکتفا نشود.
اگر با در نظر گرفتن همه شرایط پیش گفته ، صنایع متعددی در شهرها و نواحی گوناگون ایجاد شود، چرخ اقتصاد کشور به خوبی به جریان خواهد افتاد و توسعه پایدار را برای آن جامعه به ارمغان خواهدآورد.
پس از بیان این مقدمه کوتاه اگر نگاهی به نحوه رشد و استقرار صنایع در خراسان داشته باشیم ، در می یابیم رشد صنعتی در این استان در گذشته به شکلی کاملاً غیرعلمی ونامتوازن صورت گرفته بود که به موجب آن تنها دو شهرستان مشهد و نیشابور با تکیه به برخی مختصات طبیعی وجغرافیایی خود ، فرصت رشد صنعتی را به دست آورده بودند.
اما با توجه به تفاوت اساسی بین مفهوم رشد و مفهوم توسعه باید گفت این سرمایه گذاری های صنعتی عجولانه و بی تدبیرانه که تا چند سال قبل عمدتاً توسط دولت صورت می گرفت هرچند به اشتغال شمار زیادی از جوانان این شهرها منجر شد ،لیکن عملاً به توسعه پایدار مشهد و نیشابور نیانجامید وحتی برخی زیان های زیست محیطی و خسارات جبران ناپذیر طبیعی را ایجاد کرد که در آینده نیز می توانند ، مانع توسعه صحیح این شهرها باشند.
البته شهر مشهد با اتکا به سایر توانمندی های خود ، از جمله وجود بارگاه سراسر خیر و برکت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) به هرحال توانست مسیر توسعه مطلوب را بپیماید و امروز به معنای واقعی یک شهر مهم و اثرگذار در کشور محسوب شود.
اما متأسفانه رشد نامتوازن و بدون مطالعه کافی صنعت در نیشابور آسیب های جبران ناپذیری را بر پیکر توسعه این شهر عزیز خراسان وارد آورد.
به عنوان مثال نیروگاه سیکل ترکیبی نیشابور که یکی از زیرساخت های توسعه صنعتی این شهرستان محسوب می شود ، عملاً موجب ایجاد تغییرات منفی در وضعیت آب وهوایی و کاهش میانگین بارندگی های این شهرستان شد . (منبع1) و (منبع 2)

همچنین استقرار عجولانه و بدون برنامه ریزی سایر صنایع کوچک و بزرگ نیز در شهرستان نیشابور آسیب هایی جدی به ساختار طبیعی این شهرستان وارد آورده است که در طولانی مدت ضرر این صنایع از سود آنها بیشتر شده است.(منبع 1) ، (منبع2) ، (منبع3) ، (منبع4)


در نقطه مقابل از آنجایی که نیشابور با سرگرم شدن به رشد بادآورده صنعتی از رشد دادن سایر زیرساخت های اساسی توسعه ، از جمله احداث فرودگاه ، تأسیس دانشگاه های معتبر ملی  ، رونق فعالیت های جوان پسند ورزشی ، گسترش ساختارهای اجتماعی ، کوچک کردن حوزه مدیریتی و سیاسی با ایجاد شهرستان های جدید و ... غافل ماند ، این شهر در پیمودن مسیر توسعه پایدار تا به امروز موفقیت شایسته ای به دست نیاورده و هنوز نیازمند آن است که برای ایفای نقش اثرگذار در آینده سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی خراسان به طور جد به فکر ایجاد سایرزیرساخت های اساسی توسعه باشد.
حتی در سال های اخیر پس از توقف سرمایه گذاری های دولت در بخش صنعتی و ورود پررنگ تر بخش خصوصی به این وادی ، به تدریج شاهد ظهور قطب های جدیدی در صنعت خراسان هستیم که البته بیش از گذشته به توانمندی ها و اقتضائات منطقه ای توجه دارند و حتی به لحاظ صنعتی نیز جایگاه نیشابور را به عنوان یکی از قطب های اصلی صنعت خراسان ، متزلزل کرده اند.
در تکمیل این گفته بد نیست اشاره کنیم در حال حاضر بزرگترین شهرک صنعتی شمال شرق کشور در شهرستان چناران قرار دارد.(منبع 1) ، (منبع 2)

همچنین طبق اعلام مسوولان و برنامه ریزی های انجام شده ، شهرستان چناران درحال تبدیل به قطب دوم صنعت خراسان ، پس از مشهد مقدس است.(منبع)

شهرستان های جوین و جغتای در شمال خطه سربداران نیز هریک با برخورداری از صنایع متعدد در حال تبدیل شدن به قطب های صنعتی با اهمیتی در خراسان هستند .(منبع1) ، (منبع2)

 شهرستان سرخس نیز با پالایشگاه گاز خانگیران وصنایع جانبی آن یکی از اصلی ترین قطب های صنعتی شمال شرق کشور است که بارها اخبار و گزارش های مربوط به آن از بخش های خبری شبکه های سراسری صدا و سیما پخش شده است.
پالایشگاه خانگیران سرخس یکی از بزرگترین مجموعه های گازی جهان است و تولیدات آن به نقاط مختلفی در داخل و خارج از کشور صادر می شود. لذا اگر حتی سرخس را در کنار مشهد اولین قطب صنعتی خراسان بدانیم ، بی راه نگفته ایم.(منبع1) ، (منبع2) ، (منبع3)
شهرستان های تربت حیدریه ، خواف و زاوه نیز به سرعت مسیر رشد صنعتی را می پیمایند.
شهر جدید بینالود که به لحاظ سیاسی ،اداری واقتصادی یکی از شهرهای اقماری و وابسته به مشهد مقدس است ، (منبع) در منطقه جنوب غربی مشهد مجموعه صنعتی بزرگی را پدید آورده است که کارخانه ایران خودرو خراسان در آن مجموعه جای دارد.(منبع : وبسایت رسمی ایران خودرو خراسان)

طبق برنامه ریزی های اولیه ، در آینده ای نزدیک بینالود مانند گلبهار از وابستگی مشهد خارج خواهد شد و به یک شهرستان جدید در پیرامون مشهد ارتقاء خواهد یافت و بدین ترتیب رسماً یک قطب صنعتی بزرگ دیگر در شمال شرق کشور ظهور خواهد کرد.
مردمان شهرستان سبزوار نیز در سال های اخیر به صورتی آگاهانه و مبتنی براصول علمی در تلاش و تکاپویی جدی برای فراهم آوردن زمینه های رشد صنعتی شهر و دیار خود بوده اند.
حتی همین حالا سبزوار به عنوان قطب تولید سیمان در شرق کشور شناخته می شود. (منبع1) ، (منبع2)

دلیل این رشد سریع قطعاً ، فراهم آمدن تمامی زیرساخت های ضروری برای توسعه صنعتی در شهر سبزوار است.
در توضیح این مطلب باید گفت : سبزوار که هم اکنون یکی از بزرگترین شهرهای شمال شرق ایران است و جمعیت آن از چند مرکز استان کشور بیشتر می باشد ، بعد از مشهد مقدس در میان شهرستان های 30 گانه خراسان رضوی ، تنها شهرستانی است که از یک فرودگاه فعال با پروازهای داخلی و خارجی برخوردار است که شمار پروازهای آن از نخستین سال افتتاح تا کنون دائماً درحال افزایش بوده است.
طبق نظر کارشناسان ، «فرودگاه ها از با ارزش ترین زیر ساخت های جوامع پیشرفته محسوب می شوند و به دلیل برخورداری از پتانسیل های مختلف، در رشد اقتصادی كشور ها و كمك به ایجاد توسعه پایدار نقش مهمی دارند . ارزش و اهمیت فرودگاه ها در دنیای امروز به حدی است كه برخی كارشناسان، فرودگاه ها را لوكوموتیو اقتصادی هر كشور توصیف می كنند و وجود فرودگاه های پررونق و كارآمد را عامل رشد اقتصادی و توسعه‌ی پایدار می دانند.»
(منبع:سیبنا ، پایگاه خبری اقتصاد ایران) ، (منبع2)

با توجه به آنچه گفته شد ، وجود فرودگاه آن هم از نوع بین المللی در شهرستان سبزوار ، اساسی ترین عامل زیرساختی برای توسعه پایدار غرب خراسان رضوی را در همه زمینه ها از جمله در زمینه صنعتی فراهم آورده است.
به جز فرودگاه بین المللی ، زمینه های زیرساختی دیگری نظیر احداث دستک راه آهن و اتصال سبزوار به راه آهن سراسری تهران – مشهد ، عبور خط لوله 48 اینچ انتقال گاز به عنوان پرقدرت ترین خط لوله گاز کشور از سبزوار ، اخذ مجوز احداث منطقه ویژه اقتصادی با کارکرد تجاری وصنعتی در سبزوار ، قرار گرفتن سبزوار در شاهراه ارتباطی شمال شرق کشور با عبور جاده های اصلی به 4 جهت شمال ، جنوب ، شرق و غرب از این شهرستان و واقع شدن سبزوار در محل تلاقی جاده ارتباطی شهرهای مشهد ، نیشابور ، داورزن ، شاهرود(استان سمنان) ، خوشاب ، قوچان ، درگز ، جوین ، اسفراین ، بجنورد (استان خراسان شمالی) ، ششتمد ، بردسکن ، طبس (استان یزد) و سایر نواحی کشور ...عبور آزادراه با اهمیت حرم تا حرم از محدوده حریم شهری سبزوار ، وجود سرمایه های بانکی انبوه در بانک های سبزوار  (منبع)، وجود پویایی های لازم در بخش خصوصی و توسعه ساختارهای اجتماعی دیار سربداران (منبع) (منبع)،... همه زمینه های لازم برای جهش صنعتی والبته توسعه پایدار سبزوار را فراهم آورده اند.
وجود دشت های وسیع و زمین های غیرزراعی کافی جهت استقرار هرنوع صنعت ، برخورداری از مزیت وزش بادهای پرقدرت در برخی فصول سال و تابش تقریباً همیشگی و شفاف خورشید جهت تولید انرژی پاک ، وجود منابع غنی معدنی ، وجود تولیدات کشاورزی و باغی متنوع نیز از جمله توانمندی های طبیعی خطه سربداران در جهت رشد و توسعه صنعتی است.
حتی قرار گرفتن سبزوار در یک منطقه نیمه بیابانی نیز برخلاف تصور عامیانه رایج در واقع هیچ مانعی برای رشد صنعتی این شهرستان محسوب نمی شود.(منبع)
بهترین مثال های تأیید کننده این ادعا رشد صنعتی مناسب و استقرار شمار قابل توجهی از صنایع مادر در شهرهای یزد و سمنان و منطقه سلفچگان قم است که به معنای واقعی مناطقی بیابانی و خشک در حوالی کویرهای مرکزی کشور ، هستند.
در کل باید گفت به دلیل وجود همه توانمندی های زیرساختی فوق است که در سال های اخیر شاهد ایجاد یک خیز بلند صنعتی در شهرستان سبزوار بوده ایم. به طوری که هم اکنون به جزصنایع متعددی که در شهرستان های اقماری سبزوار شکل گرفته و یا در حال احداث است ، چندین پروژه مهم صنعتی نیز در خود شهر سبزوار به طور همزمان در حال پیگیری است که هرچند اجرای آنها کمی زمان بر است و فراز و فرودهای خاص خود را خواهد داشت ، اما در نهایت جایگاه سبزوار را در آینده  به مرتبه یکی از قطب های اصلی وتعیین کننده صنعتی در استان و کشور ارتقاء خواهد داد.
مجتمع داروسازی طه سبزوار (منبع) ، کارخانه تولید پودر پی سی سی برای اولین بار در خاورمیانه (منبع) ، مجتمع پتروشیمی و پالایشگاهی ستاره خراسان (منبع) به عنوان معدود پالایشگاه های نفتی موجوددر شرق کشور ، مجموعه کارخانه های کوچک و بزرگ در حال احداث در شهرک صنعتی شماره یک و دو سبزوار همگی پروژه های صنعتی متعدد و البته مهمی هستندکه اجرای آنها در حال رقم زدن جهش مناسب صنعتی برای سبزوار است. (منبع)
در ماه های اخیر نیز دارالمومنین سبزوار شاهد برگزاری یک اجتماع بزرگ صنعتی بود که درآن معاون وزیرصنعت ، معدن وتجارت به همراه شمار زیادی از مسوولان بلندپایه صنعتی کشورو استان در جمع صنعتگران سبزوار حضور یافتند و مسائل صنعت این شهر را از نزدیک مورد بررسی قرار دادند.(منبع)
این جلسه کم نظیر که معمولاً در شهرستان های غیرمرکز استان برگزار نمی شود ، با همت و پیگیری های نمایندگان مردم سبزوار درمجلس شورای اسلامی آقایان دکتر محسنی و مهندس سبحانی تحقق یافت و به لحاظ مالی ، اعتباری و اداری آورده های خوبی برای صنایع سبزوار بزرگ (سبزوار ، جوین ، جغتای ، خوشاب ، داورزن ، ششتمد و روداب) داشت.(منبع)

ناگفته نماند که برخی توانمندیی های که در سطر های بالا بدان اشاره شد ، علاوه بر اینکه زیرساخت های مناسبی برای توسعه صنعت سبزوار هستند ، به خودی خود نیز از ارزش های اقتصادی مستقلی برای غرب خراسان رضوی برخوردارند و به توسعه پایدار این منقطه در آینده یاری خواهند رساند.
به عنوان مثال فرودگاه بین المللی ومنطقه ویژه اقتصادی نه فقط به عنوان طرح هایی زیرساختی برای رشد صنعت بلکه هریک خود به عنوان پروژه هایی مادر و حائز اهمیت در توسعه پایدار خطه سربداران ایفای نقش کرده وخواهند کرد.
در پایان با توجه به اینکه همه شرایط لازم برای رشد وتوسعه صنعتی خطه سربداران فراهم آمده است ، امید می رود مسوولان ونمایندگان مربوطه پس از انجام مطالعه و برنامه ریزی های کافی ، تدابیر لازم را جهت جذب هرچه سریعتر سرمایه گذاران داخلی و خارجی به منطقه فراهم آورند و ایجاد صنایع مادر در هر یک از شهرستان های سبزوار ، داورزن ، ششتمد و خوشاب را به عنوان یکی از مطالبات اساسی مردم ، جدی بگیرند. همچنین مسوولان باید جهت شکوفایی هرچه بیشتر صنعت در شهرستان های جوین و جغتای  در شمال خطه سربداران که ان شاالله در آینده ای نزدیک به اولین قطب های صنعتی خراسان تبدیل خواهند شد ، اقدامات لازم را انجام دهند.
پیش از این نیز درمقالات متعددی در همین وبسایت به موضوع حرکت سریع سبزوار در زمینه صنعتی اشاره کرده ایم. برای مطالعه این مطالب به پیوندهای موجود در بخش کوچه پس کوچه پیوندها مراجعه نمایید :

کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:

توانمندی های صنعتی و معدنی سبزوار ، ضامن توسعه حمل ونقل استان خراسان رضوی

شرایط لازم برای توسعه صنعت
سبزوار فراهم آمده است.

پیشرفت صنعتی سبزوار زمینه ساز توسعه پایدار
نظرت را بنویس
comments

ارشادی نیا

بله درست است جایگاه صنعتی نیشابور در استان تضعیف شده و بقیه شهرستان های استان در حال رسیدن جلو زدن از نیشابور هستند : به طور مثال این خبر موید رشد صنعتی سریع شهرستان تربت حیدریه است که معاون استاندار خراسان رضوی گفته : معاون استاندار خراسان‌رضوی: مجتمع فولاد تربت‌حیدریه بزرگ‌ترین پروژه صنعتی شرق کشور است معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار خراسان‌رضوی گفت: مجتمع فولاد تربت‌حیدریه در فاز یک با ظرفیت تولید 1.4 میلیون تن، برآورد اشتغال‌زایی برای دو هزار و 800 نفر و سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورو، بزرگترین پروژه صنعتی شرق کشور است. ● گزارش تصويري مرتبط ------------------------------- Tweet به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان‌رضوی، رضا جمشیدی در دومین جلسه کمیته فولاد استان خراسان‌رضوی اظهار کرد: هدف اصلی جلسات این کمیته، بررسی موضوعات مربوط به صنایع فولاد در استان خراسان رضوی به صورت احصا شده و مشخص و طرح مسائل، مشکلات و فعالیت های آن‌ها است. وی با بیان اینکه برای اجرایی شدن هر چه بهتر و سریع‌تر تصمیمات کمیته، مدیران دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و مخاطب صنعت فولاد نیز در جلسات حضور می‌یابند، تصریح کرد: به منظور اینکه تصمیمات کارشناسی جلسه، ضمانت اجرا داشته باشد، درصورت نیاز در کارگروه توسعه، بخش معدن مصوب می‌شود. معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار خراسان‌رضوی پس از ارائه گزارش شرکت مجتمع فولاد تربت‌حیدریه بر لزوم حل مشکل این واحد صنعتی در زمینه اختصاص سهمیه مواد اولیه تاکید کرد. وی با تاکید بر اینکه خوراک اولیه و سهم هر واحد به ویژه در زمینه گندله از طریق استان تامین شود تا در این زمینه اتکایی به سایر استان‌ها نداشته باشیم، گفت: اختصاص این سهمیه مستلزم فعال‌سازی واحدهای صنعتی و تسریع در انجام امور آن‌ها است. جمشیدی در زمینه تامین آب واحدهای صنعتی اظهار داشت: مشکلی در این زمینه وجود ندارد و مقرر شده است آب مورد نیاز شرکت‌های فولاد از محل مدیریت بهینه آب مناطق یادشده و یا سایر روش‌هایی که در مطالعات مورد بررسی قرار می‌گیرد، تامین شود. گفتنی است مدیران عامل مجتمع فولاد تربت حیدریه و سبزوار گزارشی از وضعیت اجرایی این دو طرح ارائه کردند. شایان ذکر است مجتمع فولاد تربت حیدریه در فاز یک با ظرفیت تولید 1.4 میلیون تن، برآورد اشتغال‌زایی برای دو هزار و 800 نفر و با حجم سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورو، بزرگترین پروژه صنعتی شرق کشور محسوب می‌شود. همچنین در این جلسه مقرر شد، مدیرعامل طرح فولاد سبزوار به همراه مدیران دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در ستاد توسعه بخش معدن حضور یابند تا تصمیم نهایی در زمینه این واحد صنعتی در ستاد اتخاذ شود. http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920430001042

ابوالفضل خیرابادی از نیشابور

سلام علیکم. خسته نباشید. اول از همه باید بگم که با خودم فکر میکردم بعد از این همه مدت که به سایتتون سر نزدم تصور داشتم خیلی جلو رفته باشید.چه از حیث نظرات ،چه از حیث مطالب. اما به نظر میاد که دارید رو به عقب حرکت میکنید. حقیقتا مطلبی درخور جواب در پست های اخیرتون ندیدم.(باتوجه به اطلاعات خودم) حبذا شهر نیشابور که در روی زمین/گربهشت است، همان است وگرنه نیست.انوری موفق و پیروز باشید.

محبوبه

سلام.من از طریق دوستم mahsa با اینجا آشنا شدم.با نظرشم کاملاً موافقم بچه های سبزوارهرجا باشن به سبزواری بودنشون افتخار می کنن.من خودم طرفدار دو آتیشه تیم هندبال بانوان ثامن الحجج سبزوارم و باعث افتخارمه این حسن و حسین کی بودن بالاخره؟ این تئاتری که راه انداختن خیلی خنده داره. خیلی هم مشکوک می زدن دیگه هم یک دفعه غیبشون زد. مطلبتونم خوب بود ولی طولانی بود من یک خط در میون خوندم.امامنظورتونو فهمیدم.موفق باشید.

mahsa az tehran

bahe haye sabzevar har ja hastan be sabzevari boodaneshoon eftekhar mikonan. mage inke sabzevaro khoob nashnakhte bashan. ke inam moshkele khoodeshoone zendebad sabzevar shahre khoobe man.

sasan

الآن یعنی دیگه جداً نیشابور دومین قطب صنعتی خراسان نیست؟ صنایعی که داشت چی شده مگه؟ بعد تازه اگه واقعاً دیگه نیشابور قطب صنعتی نیست دیگه چه امتیازاتی برای استان شدن داره که بخواد با سبزوار رقابت کنه؟ از سایتتون تشکر می کنم مطالب خ وبی دارید

عبدالله

اسرارانامه ساده ای اگه باور کنی این حسن واقعاً سبزواری است. به چندتا نظرات اولش نگاه کن . اگه واقعا سبزواری است اونم یک سبزواری که 20 ساله از خراسان دوره و خبریم نداشته چی کار داره که از مسائل داخلی منطقه نیشابور حرف بزنه و اونا رو تحلیل کنه؟اصلاً از کجا اینقدر از مسائل نیشابور خبر داره؟ خودش خودشو لو داده . ولی بعد دیده داره ضایع میشه لحن کلامشو تغییر داده. فقط گول بازی های اینارو نخور . آقا حسن خیلی تابلو که نیشابوری هستی و برای تضعیف روحیه سبزواری ها اومدی داری این نظراتو می فرستی.برو بچه برو خودتو ......... کن.

حسن

با سلام باور کنین با جوابتون قانع نشدم.... من دنبال سایتی هستم که فقط در مورد سبزوار باشه وفقط سبزواری ها اونجا باشن و فقط مال سبزواریها باشه وفقط سبزواریها اونجا حرف بزنن. من دنبال همشهریهام میگردم که باهاشون حرف بزنم و حرفاشونو بشنوم چون تهران هنوز سبزواری ندیدم ولی نیشابوری دیدم اتفاقا هم باهاشون دوست هم هستم.ولی دنبال سبزواری میگردم اخه همشهری یه چیز دیگست.اگه همچین سایتی هست لطفا بهم بگین که من برم اونجا اخه بهتون بر نخوره تفکرات من با سیاست های سایت وخوانندگان محترمش جور در نمیاد اگه سایت مخصوص سبزواریها هست به من بگید من برم اونجا.ممنون و پیروز باشیدوبراتون ارزوی موفقیت میکنم...

جعفر 1370

منم با عبدالله موافقم ، این حسن کاملاً معلومه سبزواری نیست. نمی دونم نیشابوری ها تا کی می خوان به این کارهای بچه گانه ادامه بدن که بیان با تغییر اسم توی سایت های سبزوار ، علیه شهرما حرف بزنن. کاش یک کم جنم داشتن و از هویت واقعیشون خجالت نمی کشیدن و رک و راست میومدن جلو با اسم واقعی نظر می دادن. اینم بگم اتفاقاً سبزواری ها هرجا هستن نه تنها احساس ضعف نمی کنن بلکه با روحیه خیلی بالا از شهرشون دفاع می کنن.تازه بقیه خراسانیام به افتخارات سبزوار می نازن. نیشابوری هام اینجوری که اینجا با سبزوار لجبازی می کنن وقتی از خراسان خارج میشن توی محیط های دیگه خیلی دوست دارن خودشونو به سبزواری ها نزدیک کنن و نزدیک نشون بدن چون احتیاج دارن با کمک افتخارات و امکانات سبزوار پیش بقیه مناطق افه بیان. یک پسردایی دارم دانشجوی علامه طباطبائی تهرانه. پارسال توی خوابگاهشون یک هم اتاقی داشت از بخش هیای نیشابور بود می گفت هر وقت زمان مسابقات ثامن الحجج سبزوار می شد اون دانشجوی نیشابوری خودشو به سبزواری های خوابگاه نزدیک می کرد و باهاشون صمیمی می شد بعد پیش بقیه کلاس می گذاشت که انگار برد و باخت های ثامن الحجج سبزوار افتخار اون بود.. سبزواری ها هم برای اینکه دلش نشکنه چیزی به روش نمی آوردن و خلاصه اینکه من اصلاً باور نمی کنم این حسن که اینجا نظر گذاشته سبزواری باشه. تازه اگه واقعاً سبزواری هم باشه ، وقتی می بینه نیشابوری ها مثل حسین اینطوری در حسرت و آرزوی سبزوارن ، دیگه باید خیلی اسکول باشه که باز به سبزواری بودنش ننازه. خودتی حسن خان.خودتی !!!

حسن

با سلام مجدد وخسته نباشید. 1)منظور از {ما کاملا متوجه هستیم که هدف شما چیست؟ومخاطبان این سایت هم خیلی سریع متوجه هدف حضرت عالی شدندو...}چیست؟ لطفا شفاف توضیح بدین 2)حر فهای عبدالله هم بی منطقی وهم سراسر توهین است من چند بار خوندم توصیه میکنم شما یه باره دیگه به دقت بخونین تا متوجه بشین که من درست میگم.اخه عبدالله کجای حرفش منطقی هست واقعا که. 3)حسین هم نیشابوری نیست چون چرا اومده تو سایت ما نظر داده اگه حرفی داشت میرفت تو سایت شهر خودشون میزد.دلیلی نداره بیاد اینجا نظر بده. 4)در ضمن مدیر محترم سایت کدوم حرف من غیر منطقی بوده و یا کدوم حرف و نظر من به شخصیت های حقیقی و حقوقی توهین کردم که شما اظهار داشتین قابل انتشار نیست لطفا تمام حرفها ونظرهای منو کامل منتشر کنین تا مردم قضاوت کنن و ببینن من چی گفتم که شما منتشر نکردین 5)اخه چه جوری بگم سبزواری هستم که باور کنین. از سبزوار و نیشابور و مشهدو تربت جام و حیدریه و...چیز زیادی نمیدونم اولین بار هم گفتم که 20سال قبل اومدیم تهران یعنی من 4ساله بودم بعدشم فقط 4بار اومدیم اون ورا اونم واسه زیارت. وهمچنین شما بگین چه جوری ثابت کنم سبزواری هستم 6)از مدیر سایت خواهش میکنم به سوالات من شفاف توضیح دهند بخصوص سوال 1و4چون واسم مهم هستند.ممنون

حسین

پاسخ به حسن برای چی به من شک می کنی؟ خوب اصلاً از کجا معلوم که خود تو هم واقعاً داری راست می گی؟ چه نیشابوری هستی و چه سبزواری آدم باش. من بهت پیشنهاد دوستی دادم. ببین من درسته که از نیشابوری بودنم دل خوشی ندارم و دوست دارم به لحاظ اخلاقی و فرهنگی مثل سبزواری ها یا تهرانی ها یا قمی ها باشم ، اما اینم بگم بالاخره هر کار کنی ، یک رگ نیشابوری تو وجودم دارم و اگر کسی به من توهین کنه یا تهمت بزنه رگ نیشابوریم بالا میاد و دیگه فرقی برام نمیکنه نیشابور و سبزوار که بماند همه خراسانو خراب می کنم. نیشابوری ها این روحیه رو قبلاً بارها ثابت کردن. تو هم اگه واقعاً سبزواری هستی و یک ذره فقط یک ذره دلت برای شهرت می سوزه مراقب باش به یک بچه نیشابوری که از هر لاطی لاط تره توهین نکنی یا تهمت نزنی. خلاصه اگر من از اونجا دورم همشهریای نیشابوریم به سبزوار نزدیکن با یه سوت می تونن بیان شهرتونو خراب کنن.

حسن

واقعا واسه مدیریت سایت متاسفم. واقعا متاسفم عبدالله به من توهین کرده اون موقع مدیریت سایت به من و کلاس من گیر داده و هیچی به عبدالله نمیگه ازعبدالله هم دفاع میکنه هرچند که فکر کنم عبدالله همون مدیر سایت هستش...سوال من از مدیر سایت اینه اگه عبدالله حرف منطقی و حسابی میزنه چرا بعضی حرفاشو حذف کردین هر چند هر حرف بدی زده به خودش برمیگرده. هرچند از لحاظ سکونت ما دیگه به سبزوار برنمیگردیم ولی همیشه همه جا میگم سبزواری هستم حتی اگه از سبزوار چیزی ندونم. درضمن حسین اقا خیلی تابلو حرف زدی.کاملا نشون میده نیشابوری نیستی چون هیچ کس از شهرش بد نمیگه چون هیچ بقالی نمیگه ماستم ترشه. حسین اقا اگه واقعا نیشابوری هستی چرا اومدی تو سایت شهر ما واینجا نظرمیدی چرا تو سایت اونجا نظر ندادی... خیلی تابلویی ... ..........................................................................

H@med

در مورد پردیس شدن دانشگاه نیشابور کاملا صحیح است ، بنده یکی از سبزواری های همون دانشگام و الان همه چیزش تا مهری که رو برگه میزنن به نام پردیس عوض شده، اما سبزواری هایی که در این دانشگاه درس میخوندند و تعدادی از هموطنان از شهرهای دیگر اعتراض کردند تا حق خودشون رو بگیرند!!! ما سبزواری ها همیشه برای گرفتن حق به پا خواسته ایم و خدارو شکر با توافق تهران اینگونه تصویب شد که ورودی های قدیم مدرکی بدون پردیس میگیرند و ورودی جدیدها و به بعد پردیسی شده اند... با توجه به این قضیه دیگر دانشجویان سبزوار و شهرهای دیگر رغبتی برای آمدن به این دانشگاه نداشته و کاهش شدیدی را در پی داشته است. همانطور که در اول ترم مهر شاهد انصراف تعداد بالایی از دانشجویان به دلیل بی اعتباری مدارک این دانشگاه بودیم.

حسین

پاسخ به حسن به همراه پیشنهاد دوستی. سلام به همه برو بچه های اسرارنامه ونظردهندگان این سایت.به خصوص به آقا حسن نظردهنده عزیزی که گفته بود سبزواریه و 20 ساله که تو تهرانه سلام می کنم. اقا حسن من و شما یک جورایی با هم همدردیم. راستش من نیشابوری هستم.الآن هم حدود 18 ساله با خونواده اومدیم شهرقم. ناگفته نماند پدرم برای تحصیلات حوزوی از نیشابور به قم اومد و الآن هم دیگه اینجا موندیم. چون راستش دل خوشی برای برگشتن به نیشابور نداریم. پدرم می گفت اوایل که اومده بود اینجا وقتی فهمیده بودن نیشابوری هستیم خیلی سرزنشمون کردن . چون گفتن نیشابور شهر خوش پیشینه ای نسیت. مرکز حکومت های فاسد بوده و یک جورایی مثل تهران امروز ام الفساد شهرهای قدیم ایران بوده. برای همین پدرم بهم توصیه کرد ، به هیچ کس نگم نیشابوری هستم و به همه بگم یا مشهدیم یا سبزواری.که یکم آبرو به دست بیارم. من ولی سرم بوی قرمه سبزی می داد . فکر می کردم نیشابوری بودن افتخاره.برای همین به بعضی از دوستام گفتم : از اون موقع تا حالا توی ................ که کردم موندم. اخیراً هم همشهریام گند بزرگی زدن که آبروی همه نیشابوری ها در کل کشور به خصوص شهرحساسی مثل قم رفته. همین فاجعه مرغ که چند وقت قبل در نیشابور رخ داد واقعاً آخرین امیدهای منو ناامید کرد. آخه می دونید من کلی آسمون و ریسمون به هم بافته بودم که گند پایتخت بودن نیشابور در زمان حکومت های فاسدی مثل طاهریان که از فرماندهان سپاه مأمون عباسی قاتل امام رضا بودند رو بپوشونم.و مثلاًگفته بودم یکی از افتخارات نیشابور اینکه بیشترین شهدای شهرهای خراسانو در زمان جنگ تحمیلی بعد از مشهد ارائه داده. اونا کمی داشتن راضی می شدن ، اما بعد وقتی فاجعه مرغ در نیشابور پیش اومد و همه رسانه های خارجی هم نامردی نکردن و خبراش رو لحظه به لحظه منتشر کردن ، دوستانم دوباره از من ناامید شدن. گفتن اصل بد نیکو نگردد چون که بنیادش بد است. 10 هزارتا هم شهید اگر داده باشید ، وقتی راه شهدا رو نمی رید و آبروی نظام اسلامی رو سر یک مرغ بی ارزش می برید ، چه فایده داره. نشون میده خوباتون همه در زمان جنگ رفن و این هایی که باقی موندن یک تعداد ............ و ................ بعد دوستام گفتن شما برای اینکه می خواهید توی همه چیزها آمارتون از بقیه شهرهای خراسان بیشتر باشه ، زمان جنگم همه آدم خوبای نیشابورو فرستادید جبهه همه کشته شدن دیگه آدم خوب نمونده که تولید نسل کنه و الآن شما ها همه منحرف و طاغوتی هستید که برای یک مرغ آبروی انقلابو می برید.منم دیدم خوب راست میگن. برعکس در همون زمان که نیشابور با این خبرهای بد در رسانه های خارجی مطرح می شد موفقیت های ورزشی تیم های سبزار دائم در همه رسانه های می چرخید. حتی هندبال سبزوار به عنوان تیم نماینده ایران در بازی های آسیایی رفت که یادمه چه طور بچه مذهبی های قم برای سربلندی تیم های سبزواری دعا می کردن و از پای تلویزیون تکون نمی خوردن تا ببینن تیم های سبزوار چی کار می کنن. همون موقع با خودم گفتم کاش حرف پدرمو گوش می کردم و مثل بقیه همشهریام که وقتی مثلاً توی سایت ها میرن نظر می گذارن اکثراً خودشونو سبزواری معرفی می کنن ، من هم خودمو سبزواری معرفی می کردم. امادیگه دیر شده بود. حالا حسن جون من الآن یک نیشابوری ترد شده هستم در شهر قم نزدیک تهران.تو هم که یک سبزواری هستی که به دلیل شناخت کمی که از ارزش های شهر خودت داری از سبزواری بودن خوشال نیستی. پس بیا لطف کن شمارتو بده باهات بیشتر آشنا شم بلکه ما دوتا دراین شهر و دیار غربت به درد هم بخوریم. اه امان از تنهایی

حسن

با سلام 2باره.واقعا واسه عبدالله متاسفم ولی جوابشو نمیدم چون کلاسم بالاتر از این حرفاست.روی سخنم با همشهری های نازخودم هست که نظرخودمو بهشون بگم .همشهری های عزیز ایا من انتقاد کردم باید عبدالله این جوری جوابمو بده.ایا من ققط از شهرعزیزمون سبزوار شهر سربداران که هممون بهش افتخار میکنیم تعریف کنم حتی شده به دروغ هم تعریف کنم اون موقع میشم یه سبزواری اصیل وخوب.همشهریهای عزیز لطفا نظر بدین که من اشتباه میکنم...؟تونظری که دادم هیچ حرف بدی هم به شهرم و همشهریهای عزیزم نزدم...

عبدالله

جواب به حسن . آره واقعاً معلومه که شما سبزواری هستی!!! بنده خدا این متن که تو ارسال کردی داد می زنه یکی از نیشابوری های .......... هستی که چون در بحث منطقی و جوانمردانه با مردم سبزوار کم آوردی ، به این شیوه های ..................متوسل شدی. این روزها رد پای شما نیشابوری ها توی همه سایت های سبزوار هست. به خصوص سایت ............................... که می رید در قسمت نظراتش علیه پرتلاش ترین مسوولان سبزواری مطالب توهین و تهمت آمیز ارسال می کنید ، تا مردم سبزوار که میان می خونن نسبت به مسوولان پرتلاش شهرشون بدبین بشن و با اونها همکاری نکنن. ولی بدون آق حسن نمایش بازی کردن و چرت وپرت نوشتن سودی برات نداره. من خودم نیشابوری های زیادی در تهران دیدم که وقتی می خوان شهرشونو آدرس بدن میگن بین سبزوار و مشهده. مشهد که جای خود داره سبزوارم به دلیل دانشگاه ها و استاد حمید سبزواری و دکتر شریعتی و دولت آبادی و فرودگاه و تیم های ثامن الحججش تو کشور معروفه. اما نیشابور اگه همون دو تا روز ملی تکراری و کسل کننده عطار و خیام هم نبود دیگه هیچ اثری ازش توی کشور نیست. از این به بعد ا گه خواستی با دروغ خودتو به جای مردم شهرهای دیگه جا بزنی بیشتر مراقب باش اینقدر ضایع بازی از خودت در نیاری. چون الآن که واقعاً تابلو نیشابوری هستی و اینقدر سبزوار برات مهمه و از ابهت و عظمت سبزوار می ترسی که می خوای هر طور شده چیزی بنویسی که سبزوارو خراب کنی. برو خجالت بکش. برو کنکور هنر بده ، رشته بازیگری قبول شو اقلاً یادبگیری چه جوری نقش بازی کنی این قدر ضایع نباشه.

حسن

سلام من بچه سبزوار و بزرگ شده تهرانم الان هم تهرانم از 20 سال پیش که اومدیم تهران فقط 4بار اومدیم اون ورا.سبزوار شهر منه خیلی هم دوستش دارم ولی باورکنین اگه احساساتو بزاریم کنارواصولی فکر کنیم نیشابور یه جوریایی از ما سرتره. ما و مسوولین شهرمون باید دست تو دست هم بدیم به فکر شهرمون باشیم.حالا اونا چیکار میکنن به خودشون مربوطه...باور کنین تو تهران نیشابور ازشهرمون بیشتر میشناسن وبیشتر از اونی که شما فکر میکنین میشناسن و بیشتر هم میرن اونجا.حرفای دوستانو خوندم باور کنین خودمونو زدیم به کوچه علی چپ...نمونه اش صنعت نیشابور هست حتما مشهد رفتین ...کنار جاده نیشابور تا مشهد پره از کارخونه و شرکته... شهرک صنعتی خیام هم که دیدین...حالا ما چی...ببینید همشهریای عزیز خودم ما باید به فکر ابادانی شهرمون باشیم فقط فکرو حواسمون این باشه از ظرفیت شهرمون استفاده کنیم مثل اونا...

ابوالفضل خیرآبادی از نیشابور

سلام. بقول همشهری خودمان که نمایندگان سبزوار سالهاست که بدنبال احداث نیروگاه 500 مگاواتی برق هست که تا این لحظه نتیجه ای بدست نیامده. ((حالا شما میاید به آلویی که دستتون نمیرسه تهمت ترشی میزنین.)) از حدود 5 سال پیش بحث مضر بودن وجود نیروگاه در منطقه شمال شهر مطرح شده است که با پیگیری نمایندگان و مسئولین طرح هایی پیشنهاد شده که این نیروگاه بزرگ به جنوب شهر منتقل بشود. ضن من این هست که هدف شما از نوشتن این مطلب برانگیختن هرچه بیشتر احساسات ناسیونالیست سبزواری مخاطبان همشهریتان و بیان احساسات تند نسبت به نیشابور و به نوعی تحقیر و کوچک و بی ارزش جلوه دادن نیشابور و صنعت نیشابور بوده. اگر میفرمائید که چناران قرار است 10000 هزار هکتار به شهرک صنعتی خود اضافه کند که نیشابور هم در نظر دارد که با اتمام پروژه های صنعتی و تولیدی در شهرک صنعتی عطار ،خود را به اولین قطب صنعتی استان ارتقا دهد. از اینکه قرار است پروژه های پتروشیمی در سبزوار اجرا شود نیشابور هم بنا دارد پروژه های نفتی خود را به عمل نزدیک کند. چرا خود را به اینده ای که نیشابور چند دهه قبل پیموده و امروزه منتظر پروژه هایی به مراتب بزرگ تر از کل اقتصاد سبزوار است دل خوش کرده اید. اقتصادی که امروزه نیشابور را در میان شهر های صنعتی ایران بلند مرتبه کرده است ارزوی دیرینه هر سبزواری بوده و هست. نیشابور بدلیل اب و هوای معتدل قطب تولید شیر و لبنیات کشور تبدیل شده است قبول داریم که قطعا با تلاش مسئولین مربوطه و خود مردم زحمت کش نیشابور بدست امده.اما چرا شهر های بمراتب خوش اب و هواتر از نیشابور به چنین موهبتهایی دست نیافته اند؟ شما اگر میتوانستید در آوردن مثال، کوتاهی نمیکردید. اگر در متن مقاله تان میبود تاثیرات بیشتری داشت. بی شد شما هم از موضع انصاف خارج شده اید و در پی جلب توجه بیشتر برای خود و مجله خود هستید. قطعا اگر همین صنایع نیشابور در سبزوار به همین صورت وجود داشت خود را مبری از هر عیب و نقصی در مورد صنعتتان میدانستید. باتشکر.

وحید

سلام هنوز که پتروشیمی نداریم همش تبلیغ می کنید آخه چرا؟ سبحانی نماینده سبزوار: وي با بيان اينكه پروژه بزرگ پتروشيمي سبزوار بيش از 2 هزار ميليارد تومان هزينه در بردارد، از انجام مذاكرات و پيگيري‌هاي ويژه براي احداث آن با سرمايه‌گذاران مختلف اعم از خارجي و داخلي خبر داد. سبحاني‌فر پيگيري پروژه نيروگاه 500 مگاواتي سبزوار و عقد قرارداد با شركت مينا وابسته به بنياد تعاون ناجا و ارايه تسهيلات از صندوق ملي توسعه به اين پروژه و همچنين پيگيري شركت ذوب آهن سبزوار را از ديگر اقدامها و فعاليتهاي خود عنوان كرد و اظهار اميدواري كرد، انشاا... با به ثمر نشستن آن تحول چشمگيري در سطح منطقه به وجود آيد.

H@med

سبزوار یعنی شهر سربداران، شهر شریعتی و دولت آبادی و... که قدمت و تاریخ گذشته اش سرمایه ای عظیم است، ما نیازی به کارهای بی منطق و خلاف برای پرآوازه کردن شهر نداریم، جناب نیشابوری که میای بدو بیراه میگی، کل شهرتون شهرک توحید سبزوار میشه؟:دی!!! همتون رو هم چند ؟خدا میگه دوباره یه چک بکشیم نیشابورم جزو توابع خودمون کنیم ها...

حامد

بیخشید سیزوار زیر ساخت مهمی نداره.فاقد راه آهن است واز حدود 35 کیلومتری اش رد میشه.و فرودگاه ربطی به فعالیت صنعتی نداره. منابع مقاله رو هم نگاه کردم هیچ کدومشون به نیشابور ربطی نداشت.فرودگاه فقط الان فقط به تهران پرواز داره.در نهایت مقاله براکمک به صنعت سبزوار بود ویا دلسوزی کردن لرا نیشابوریا

همشهری

باسلام بعداز2ماه اسرارنامه بادست پر اومدین.دوستای گلی که میخوان اوضاع واحوال نیشابوروبدونن بهتون بگم به راحتی ازآشفتگی مطالب سایتهای اصلی شهرشون وکامنت پرازیاس اوناوابرازنفرت نسبت به داشته هاتون وقدرت نفوذمردان این دیادرمقامات بالای کشوری ومایوس شدن ازنماینده شهرشون (نایب رئیس)بعداختالافات مجلس ودولت. حالا دست درازکردن به سمت ابرازتنفرازقیام سربداران که خودشون بعدازپخش مجددسریال سربداران این بارخوب درذهنشون حک شدچه کسی وکسانی باعث سرپاشدن دوباره نیشابورپس ازویرانی(شخم زدن کل شهرتوسط مغول)شدنددرهرصورت ماازداشته هامون لذت میبریم وپیگیرنداشته هامون هستیم البته به روشی انسانی نه باتخریب بقیه

سرزمین سربداران

با سلام مطلب کامل و جالبی بود اما نکته مهم اینه که کسی که خودش رو به خواب زده نمیشه بیدار کرد وقتی تو زمان حال نباشیم تو قرنها و هزاره های قبل باشیم کسایی که تو تاریخ گم شدند تاریخی که اصلا نکته مثبتی هم نداره همش زلزله و مرگ و میر و تجاوز مغول ها و... چه تاریخی مثلا به قول یه بنده خدایی میگن عطار نیشابوری بابا شیخ عطار فقط اومده نیشابور مرده! کمال الملک که کاشونی بوده خیام هم که کسی بتونه دینش رو مشخص کنه خیلی کار کرده شمایی که ادعای ابر شهریتون میشه یه دونه مشاهیر ندارین اسرارنامه شما هم بزار اینها تو همون توهمات و تاریخ بی در و پیکرشون باشن

علی

با خوندن این مطلب واقعغا فهمیدم تا همین حالا چه ابهت کاذبی از نیشابور تو ذهنم ساخته بودم! با خودم فکر می کردم نیشابوری ها خیلی قوی و زیرک و پرنفوذن و همه شرایط توسعه را برای یشابور به وجود آوردند. حتی چون چند دانشگاه هم اخیرا تأسیس کرده اند فکر می کردم دیگر به زودی به رد سبزوار می رسند. اما حالا می فهمم حکایت نیشابوری ها حکایت آن کلاغی است که می خواست راه رفتن کبک را تمرین کند ، پرواز خودش را هم فراموش کرد. نیشابور در چند سال اخیر سعی کرده به توسعه دانشگاهی برسد ولی در عوض دارد جایگاه صنعتی خود را در خراسان از دست می دهد. من باشم به نیشابوری ها می گویم کلاهتان را سفت بچسبید که باد نبرد. حالا دیگر به رد سبزوار که نمی توانید برسید هیچ ،؛ چناران و سرخس و جوین و جغتای هم دارند روی دست شما بلند می شوند!!! دم اسرارگرم ، دم سبزار گرم ، دم همه مردم سبزوارم گرم ایول سبزوار خودمون

سربدار

مطلب در خور تامل بود ولی سهم سبزوار فقط , فقط سیمان به نقل از((( سبزوار نیوز/ نماينده مردم شهرستان هاي سبزوار ،جوين ،جغتاي ، خوشاب و داورزن در مجلس شوراي اسلامي گفت: پتروشيمي سبزوار نیازمند سرمایه گذاری کلانی می باشد. محمد رضا محسنی ثانی در نشست خبری خود با خبرنگاران سبزوار به صدور مجوز پتروشيمي و تاييديه آن اشاره کرد و افزود: اقدامات این طرح در يک پروسه کارشناسي خوبي انجام شده است با توجه به پيگيري‌هاي صورت گرفته وزارت نفت آمادگي خود را براي دانش فني مورد نياز با هزينه حدود 20 ميليارد تومان به صورت رايگان اعلام کرده است. وي با بیان این مطلب که این طرح نیازمند سرمايه گذاري 800 ميليارد تومان است اظهار داشت: این طرح در ابتدا با فعالیت بخش خصوصي شروع بکار کرد وبه لحاظ اینکه این افراد به امید دریافت تسهیلات از طریق بانک ها و سرمایه گذاران دیگر بودند لذا حجم وسیع سرمایه گذای سبب شد تا از غناي مالي لازم برخوردار نباشند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح پتروشیمی سبزوار لنگ سرمایه گذار است افزود: تمام کارهای این طرح انجام شده اما با ابلاغ سياست‌هاي اصل 44 که دولت ديگر قادر به سرمایه گذاری در اين طرح عظيم نشد. محسني ثاني در ادامه به تهیه بخشی از دستگاه ها و ماشین آلات بخش پالايشگاه اشاره کرد و گفت: قسمتی از این طرح دارای مشکل ارزی بود که ما دنبال ارز دولتي بوديم اما در این امر موفق نبودیم.))) با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی شه

نیما

رشد ناهمگون بعضی شهرستان ها خیلی درست بود، و اینکه که این قضیه قطعا در دراز مدت مشکل ساز خواهد شد

امیر مسکنی

طوفان دیگری در راه است ... ;)
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما